ضروری

جدیدترین استراتژی بازاریابی در اینستاگرام

استراتژی اینستاگرام,استراتژی بازاریابی اینستاگرام,استراتژی بازاریابی در اینستاگرام

استراتژی بازاریابی اینستاگرام در افزایش فروش و موفقیت در بازاریابی اینترنتی نقش بسزایی دارد. من می توانم با اطمینان صد در صد بگویم که در بین شبکه های اجتماعی، اینستاگرام در حال تبدیل شدن به شبکه محبوب افرادی است که می شناسم. اما چرا مردم اینستاگرام را اینقدر دوست دارند؟

پاسخی که معمولا از دوستان و آشنایان می شنوم این است: “به خاطر عکس ها”. در سال 2017 شرکت مدیریت دارایی دیجیتال Webdam به این نکته اشاره کرد که رشد شبکه های اجتماعی تصویری، سریعتر از شبکه های متنی بوده است.

علاوه بر اصول روانشناسی نهفته در “لایک گرفتن” برای عکس ها و همچنین عنصر “FOMO” در هنگام عقب ماندن از پست های دوستان، یک ویژگی مهم اینستاگرام این است که به راحتی می توان عکس های خود را با فیلتر و ابزارهای ویرایش زیباتر کرد. مردم به طور طبیعی به سمت این عکس های زیبا جذب شده و مشتاق دیدن عکس های بیشتر می شوند. این عوامل اینستاگرام را کمی اعتیاد آور می کند.

حالا ببینیم آمارها چه می گویند: در حال حاضر هر ماه بیش از یک میلیارد حساب اینستاگرام فعال وجود دارد، که 80 درصد آنها نیز حداقل یک شرکت یا بنگاه اقتصادی را دنبال (فالو) می کنند! علاوه بر این 60 درصد کاربران به گفته خودشان محصولات جدیدی را در اینستاگرام کشف کرده اند. تنها همین آمار برای صاحبان کسب و کار کافی است تا اگر در اینستاگرام حضور ندارند، فوراً به این عرصه ورود کنند.

در اینجا فرض می کنیم شما اینستاگرام را می شناسید، ولی ممکن است ندانید دیگر چه کارهایی می توانید با آن انجام دهید و پست های اینستاگرام تان چه تاثیری بر سود و زیان کسب و کارتان می گذارد. در این صورت مقاله حاضر می تواند به شما کمک کند.

در این مقاله، اصولی که برای طراحی یک استراتژی بازاریابی اینستاگرام لازم دارید را فرا می گیرید و با موضوعات زیر آشنا می شوید:

  • چطور هدف کمپین بازاریابی اینستاگرامی خود را تعریف کنیم
  • چطور در اینستاگرام به مخاطبان مناسب برسیم
  • چگونه هزینه تبلیغات در اینستاگرام خود را مشخص کنیم
  • چطور حضوری مؤثر و یکنواخت در اینستاگرام داشته باشیم

استراتژی روشن و مشخص بازاریابی اینستاگرام، کلید رسیدن به اهداف شما در شبکه اجتماعی و کسب و کارتان خواهد بود. اولین گام این است که اهداف تان را تعیین کنید.

تعیین اهداف بازاریابی اینستاگرامی

حال که آماده هدایت کردن حساب کاربری اینستاگرام خود به مسیری استراتژیک تر هستید، باید اول مشخص کنید که چرا به تولید محتوا اینستاگرام می پردازید. آیا می خواهید آگاهی از برند خود را افزایش دهید، مشتری هدایت شونده جدیدی پیدا کنید، یا مشتری های هدایت شونده قبلی را به خریدار تبدیل کنید؟ شاید هم هدف تان ارتباط گرفتن با مشتریان و یافتن سفیرانی برای برندتان باشد. 

ممکن است حساب کاربری در اینستاگرام خود را برای انجام چند مورد از این کارها ایجاد کرده باشید، ولی داشتن یک هدف مشخص قبل از ارسال هر پست کمک می کند تا حساب تان بر هدف نهایی که در ذهن دارید متمرکز بماند.

هدف اصلی شما، استراتژی های اینستاگرام تان را هدایت خواهد کرد. به عنوان مثال اگر هدف افزایش آگاهی از برند با مقدار بودجه بیشتر باشد، احتمالا استراتژی تبلیغات در بزرگترین پیج های اینستاگرامی برای شما مناسب است چرا که شبکه ای بزرگ از افراد مرتبط را هدف گرفته باشد تا جمعیت بزرگتری با برند شما مواجه شوند.

در مقابل، اگر هدف اصلی ارتقای رضایت و وفاداری مشتری باشد استراتژی بازاریابی در اینستاگرام شما عبارت خواهد بود از برگزاری مسابقه در اینستاگرام بین مشتریان شما (برای افزایش مشارکت آنها) و همچنین ارائه مواد آموزشی مانند آموزش های ویدئویی و پست های تعاملی با لینک به منابع بیشتر (برای کمک به مشتریان جهت استفاده بهتر از محصولات و یا خدمات شما).

گزینش مخاطبان اینستاگرام

بعد از اینکه اهداف تان را تعیین کردید، باید مخاطبان خود را گزینش کنید. اگر تجربه استفاده از مدیر تبلیغات یا Ad Manager فیسبوک را داشته باشید این مرحله برای تان خیلی راحت خواهد بود چون از همان پلتفرم در اینستاگرام استفاده می کنید.

Ad Manager به شما امکان می دهد که مخاطبان خود را بر اساس پارامترهای مختلف، از سن و موقعیت مکانی تا ویژگی های مربوط به جمعیت شناسی، علایق و رفتارها انتخاب کنید. همچنین می توانید بر اساس فهرست مخاطبانی که دارید (یعنی افرادی که با کسب و کارتان ارتباط برقرار کرده اند)، لیستی از افراد مشابه (lookalike audience) تهیه کنید که در واقع مخاطبان بالقوه بعدی تان هستند.

مثلا فرض کنیم گروه هدف شما بانوان میانسالی هستند که از دانشکده پزشکی هاروارد فارغ التحصیل شده اند، به شیرینی پزی علاقه دارند و سالگرد ازدواج شان را در بازه 61 تا 90 روز گذشته جشن گرفته اند. در اینستاگرام واقعا می توان چنین کارهایی را انجام داد!

استراتژی اینستاگرام,استراتژی بازاریابی اینستاگرام,استراتژی بازاریابی در اینستاگرام

گزینش مخاطبان قبل از اجرای یک کمپین اینستاگرامی، شما را مطمئن می کند که با دست گذاشتن روی مخاطبان مناسب، کاملا در راستای استراتژی اینستاگرام خود حرکت می کنید. فقط یادتان باشد که بازه مخاطبان را بیش از محدود نکنید چون در این صورت تعداد آنها بسیار کم خواهد شد.

تعیین هزینه های بازاریابی اینستاگرامی

حالا وقت آن است که هزینه اینستاگرام خود را تعیین کنید. قسمت خوب ماجرا این است که در اینستاگرام می توان با مبلغی نه چندان زیاد، موفقیت چشمگیری به دست آورد، مخصوصاً اگر مخاطب خود را گزینش کرده و به افراد مناسب رسیده باشید.

اما بپردازیم به اینکه چقدر باید هزینه کنید. اولین مساله ای که باید درباره اش تصمیم بگیرید این است که می خواهید بودجه را به شکل روزانه صرف کنید یا از روش lifetime budget استفاده کنید (در این روش مبلغ مشخصی برای یک دوره زمانی معین پرداخت می شود و سیستم خودکار مدیریت تبلیغات سعی می کند آگهی تبلیغاتی شما را در بازه های زمانی یکنواختی نمایش دهد). در حالت اول مطمئن هستید که هرگز بیش از یک مبلغ مشخص در روز برای تبلیغات هزینه نخواهید کرد. حالت دوم از نظر هزینه روزانه انعطاف پذیری بیشتری دارد و به شما امکان می دهد که یک مبلغ کلی را برای دوره ای طولانی در نظر بگیرید.

اگر محدودیت بودجه دارید احتمالا منطقی تر این است که با بودجه روزانه شروع و نتایج به دست آمده را آنالیز کنید. نمی توان به راحتی تخمین زد که هزینه روزانه تان چقدر خواهد بود، اما هنگامی که نمایش تبلیغات تان شروع شد می توانید با آزمون و خطا بهترین گزینه را بیابید.

استراتژی در اینستاگرام,استراتژی های اینستاگرام,بازاریابی اینترنتی اینستاگرام

قدم بعدی این است که مشخص کنید چطور می خواهید ارسال تبلیغات خود را بهینه سازی کنید. این موضوع هم به هدفی که در آغاز کار تعیین کرده اید بستگی خواهد داشت. اگر می خواهید نرخ تبدیل را در یک صفحه خاص افزایش دهید، احتمالاً بهتر است از نظر لینک های کلیک شده بهینه سازی کنید؛ ولی اگر هدف آگاهی از برند شماست، احتمالاً باید طوری بهینه سازی کنید که مخاطبان حس بهتری نسبت به برندتان داشته باشند.

ممکن است بخواهید برای روزهای خاصی از هفته یا ایام خاصی از سال که کسب و کارتان رونق دارد بودجه بیشتری اختصاص دهید. در این حالت می توان از زمانبندی تبلیغات (ad scheduling) استفاده کرد؛ می توانید تبلیغات را طبق برنامه مشخص و دقیقی (تا حد روزهای هفته و ساعات خاصی در طول روز) به نمایش درآورید.

معرفی 5 استراتژی جدید بازاریابی در اینستاگرام

تا اینجا بعضی از جنبه های فنی تر استراتژی در اینستاگرام را بررسی کردیم؛ اما موضوع دیگری هم هست که اهمیتش کمتر از موارد فوق نیست؛ اینکه پست هایتان در اینستاگرام با تصویر برندتان هماهنگ و سازگار باشد.

با رعایت نکات زیر می توانید همیشه فید اینستاگرام تاثیرگذار داشته باشید:

  1. پس زمینه و روشنایی را یکنواخت نگه دارید

اولین گام این است که عکس ها و فیلم هایی که می گیرید از نظر بصری یکنواخت باشند. مثلا اگر یک رستوران را اداره می کنید، نباید عکس هایی که در هر پست از منو می گذارید یک پس زمینه متفاوت داشته باشد. شاید بخواهید حس و حالی روستایی ایجاد کنید. در این صورت می توانید غذاها را روی یک صفحه چوبی بزرگ قرار دهید. پس زمینه های ملایم معمولا نتیجه خوبی می دهد. اگر از نور طبیعی استفاده می کنید باید حتما عکس ها را در محیط باز (بیرون از ساختمان) یا نزدیک پنجره ها بگیرید، اما در مقابل نور مستقیم خورشید عکس نگیرید چون انعکاس نور به احتمال زیاد آزار دهنده خواهد شد.

به عنوان مثال می توانید نگاهی به فید L.L Bean بیندازید که 99 درصد عکس هایش در محیط باز و در نور طبیعی کافی، با رنگ های آبی و سبز و با حیوانات خانگی بسیار بامزه گرفته شده اند. فید اینستاگرام L.L Bean یکنواخت به نظر می رسد و با عنوانی (headline) که انتخاب کرده اند هم سازگار است: “به محیط آزاد خوش آمدید”

بازاریابی اینستاگرام,بازاریابی اینستاگرامی

شما هم می توانید چنین کاری انجام دهید، البته مطابق با برند خودتان.

  1. فیلترهای مورد استفاده تان را زیاد تغییر ندهید

در ادامه توضیحات قبلی می توان گفت که استفاده از یک (مجموعه) فیلتر باعث می شود عکس ها یکنواخت تر به نظر برسند. باید بفهمید که چه فیلترهایی بهتر از همه می توانند تصاویر مورد نظرتان را خلق کنند و حتی ذوق و استعداد خود را در ویرایش عکس ها امتحان کنید. من معمولا دوست دارم عکس هایم را به این صورت ویرایش کنم: افزایش روشنایی، افزایش درجه اشباع (saturation) برای تقویت رنگ ها، و تیلت شیفت (tilt shift) برای تمرکز بر موضوع اصلی عکس.

برند عینک آفتابی Kaenon اصل یکنواختی را به بهترین شکل در ویرایش عکس هایش رعایت می کند. بیشتر این عکس ها بر روی خود محصول متمرکز هستند و پس زمینه ای محو شده و کمرنگ دارند. با یک نگاه می توان فهمید که بازار هدف آنها عینک های بیرون از منزل است.

استراتژی اینستاگرام,استراتژی بازاریابی اینستاگرام,استراتژی بازاریابی در اینستاگرام

  1. از یک لیست مشخص از هشتگ ها استفاده کنید

شاید بپرسید که این موضوع چه اهمیتی دارد؟ با این کار نه تنها در زمان صرفه جویی می کنید، بلکه اگر لیست هشتگ ها را درست و با دقت انتخاب کرده باشید، با هر پست مخاطبان مناسب را جلب خواهید کرد.

توصیه من این است که فهرستی از پر کاربردترین هشتگ های خود را روی تلفن همراه یا کامپیوترتان داشته باشید تا بتوانید به راحتی هشتگ های مناسب را برای هر عکس کپی و پیست کنید. البته اینکه گاهی اوقات یک هشتگ منحصر بفرد اضافه کنید هم ضرری ندارد، ولی یکنواخت نگه داشتن هشتگ ها کارتان را آسان تر می کند و بعلاوه باعث می شود فید ارسالی هر چه بیشتر در معرض دید افراد کلیدی مورد نظر قرار گیرد.

  1. برنامه منظمی برای ارسال پست ها داشته باشید

ارسال منظم پست ها اهمیت فوق العاده ای در جلب رضایت مخاطبان و علاقمند نگه داشتن آنها دارد. اگر یک هفته هر روز پست بگذارید و بعد تا یک ماه هیچ پستی ارسال نکنید، احتمال مشاهده پست هایتان توسط دنبال کننده های اینستاگرام تان کمتر می شود و ممکن است زمانی که تصمیم می گیرید دوباره پستی بگذارید، بخشی از این دنبال کننده ها را از دست داده باشید.

خوشبختانه اینستاگرام این کار را برای بازاریابان شبکه های اجتماعی راحت کرده است. با قابلیت ad scheduling در Ads Manager می توان ارسال پست در اینستاگرام را برنامه ریزی کرد. شاید هم بخواهید از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی که توسط شرکت های ثالث ارائه می شوند کمک بگیرید.

  1. متن و محتوایی که ارسال می کنید باید متناسب با برندتان باشد

آخرین نکته، که قطعا کم اهمیت تر از نکات قبلی نیست، این است که متن و محتوای پست های اینستاگرام شما همیشه با صدای برندتان هماهنگ باشد. باید به متن تبلیغاتی در اینستاگرام خود دقت کنید. این متن ها باید همیشه با در نظر گرفتن مخاطبین اینستاگرام نوشته شوند و در ضمن توضیحات لازم درباره عکس ها را در بر داشته باشند. اینکه خود را جای دنبال کننده هایتان بگذارید به شما کمک می کند تا مرتبط ترین، هماهنگ ترین و جذاب ترین پست ها را بفرستید.

مثال زیر (از Mailchimp) را ببینید. تلاش برای بامزه بودن در شبکه های اجتماعی همیشه با ریسک همراه است، و برای برخی برندها نیز اثر مطلوبی ندارد؛ اما شخصیت برند Mailchimp بسیار طنز آمیز است و در نتیجه این نوع پست ها کاملا با سبک برندشان هماهنگی دارد و لوگوی آنها (با تصویر شامپانزه) را نیز تقویت می کند.

استراتژی اینستاگرام,استراتژی بازاریابی اینستاگرام,استراتژی بازاریابی در اینستاگرام

حالا که استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را مشخص کرده اید، و می دانید چطور حضور یکنواختی داشته باشید، علاقه و اعتیادتان به اینستاگرام قطعا بیشتر خواهد شد!

1 نظر در مورد مقاله “ جدیدترین استراتژی بازاریابی در اینستاگرام ” ثبت شده است
  1. سپیده

    بسیار عالی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود