9 نمونه بازاریابی درونگرا – قسمت اول

استراتژی های بازاریابی درونگرا,بازاریابی ایمیلی,بازاریابی برونگرا

نمونه هایی از بازاریابی درون گرا (Inbound marketing) که برای شما مشتری جذب می کنند، را در این مقاله بررسی میکنیم.

بعضی می گوید که بهترین نمره دهی برای فیلم ها، متعلق به فیلم هایی است که آن ها را نمی بینید.

اما منظور این حرف این نیست که امتیاز فیلم ها تاثیری بر روی کسانی که به سینما می روند ندارد؛ بلکه کاملا بر عکس، در واقع، امتیاز دهی به بهترین فیلم ها تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطبین دارد.

عامل موفقیت این فیلم ها این است که کارهایشان را با زیرکی انجام می دهند. مادامی که تصویر بر روی صفحه نمایش شکل می گیرد، موسیقی باعث می شود احساسات در صحنه ایجاد شود. مخاطبین بدون آنکه متوجه شوند، تحت تاثیر این عوامل قرار می گیرند.

اخطار لو رفتن موضوع : از این حرف هایی که گفتم می خواهم یک تشبیه ایجاد کنم.

امتیازهایی که به یک فیلم داده می شود، درست مانند استراتژی های بازاریابی درون گرا برای برند شما عمل می کنند.

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درون گرا یک استراتژی بازاریابی است که بر اساس آن، شما به جای این که به صورت خارجی و ظاهری تبلیغات و خدمات خودتان را تبلیغات کنید، سعی می کنید که مشتری های احتمالی را به سمت وبسایت خودتان هدایت کنید.

ایده اصلی این روش این است که شما مشتری های بالقوه خودتان را به وبسایت خود بیاورید تا آن ها با پیشنهادات و برند شما آشنا شوند. در حالت ایده آل، شما یک احساس خوب در مشتری ها ایجاد می کنید؛ از این رو این احتمال ایجاد می شود که مشتری های بالقوه شما وقتی که آماده خرید باشند، از محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند.

بازاریابی بیرون گرا در طرف دیگر، به برنامه های بازاریابی اشاره دارد که معمولا با استفاده از رسانه های پولی متداول انجام می شود : تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد ها، پوستر های دیوانه کننده شربت های ویتامین که باعث می شود رفت و آمد صبحگاهی شما ارزشمند شود! موضوع مشترکی که در این انواع تبلیغاتی وجود دارد، تبلیغات مستقیم یک محصول و خدمت می باشد.

استراتژی های بازاریابی درونگرا,بازاریابی ایمیلی,بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا باعث می شود که پیشنهادات محصولات و خدمات شما به مشتریان بالقوه شما ارائه شود. بازاریابی درون گرا باعث می شود که مشتریان بالقوه به سمت شما بیایند.

چرا باید از بازاریابی درون گرا استفاده کنیم؟

پاسخ کوتاه : به دلیل این که این برنامه های بازاریابی به شما این امکان را می دهد تا در مشتریان هدایت شونده با کیفیت شما، کسانی که نسبت به محصول یا خدمت ارائه شده توسط شما علاقه مند هستند، اعتماد ایجاد کنید.

در صورتی که کسب و کار شما یک چرخه فروش نسبتا بلند داشته باشد، این موضوع اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. در صورتی که مشتری های احتمالی شما زمان خودشان را سپری می کنند تا پیشنهاد های مختلف را جستجو کنند و معایب و مزایای هر کدام از پیشنهاد ها را سبک و سنگین کنند، ایجاد آگاهی نسبت به برند و اعتماد اهمیت بسیار زیادی دارد.

فرض میکنیم که شما یک بازاریاب B2B هستید که نرم افزار های مدیریت رسانه اجتماعی را می فروشید. مشتری های شما از بستر های شما (به عنوان مثال نرم افزار مدیریت رسانه های اجتماعی Sprout Social) استفاده می کنند تا توییت، پست های اینستاگرام، پست های فیسبوک و موارد این چنینی را ایجاد کرده و به صورت زمان بندی شده منتشر کنند. 

بازاریابی درون گرا,بازاریابی درونگرا چیست,برنامه های بازاریابی

نرم افزار شما نوعی سرمایه گذاری می باشد؛ پس قطعا کسی از روی هوس و وسواس آن را نمی خرد. اگر چه قیمت گذاری شما مناسب و رقابتی هم باشد، مشتری های احتمالی حتما رقبای شما را هم بررسی می کنند و قبل از تصمیم گیری، تا حدی که بتوانند در رابطه با خرید خودشان اطلاعات کسب می کنند.

بنابراین این که بخواهید به زور محصول خودتان را عرضه کنید قطعا تاثیری نخواهد داشت. شما باید ارزش محصول خودتان را نشان دهید.

شما باید یک برند را پرورش دهید که مشتریان بالقوه شما نه تنها آن را شناخته و درک کنند، بلکه برند شما باید به گونه ای باشد که مشتریان بدانند هر وقت چیزی نیاز داشته باشند، برند شما برای نیاز آن ها پاسخی خواهد داشت.

بعد از ماه ها تحقیقات و ارزیابی، فکر می کنید مشتری های احتمالی شما به سمت چه کسی می روند، محصولی که آن ها چند بار در فید های خبری خودشان دیده اند و یا برندی که نسبت به آن دیدگاه های ارزشمند فراوانی دارند و می دانند که بهترین عملکرد را دارد؟

فکر کنم خودتان بهتر از من پاسخ را می دانید!

چند نمونه از بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا یک عبارت گسترده می باشد؛ در واقع شامل تاکتیک های منحصر به فرد و مختلفی می باشد.

جدا از همه این موارد، راه های متنوعی وجود دارد تا بتوانید مشتریان بالقوه را به سمت وب سایت خودتان بکشید.

حالا می خواهیم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

نمونه 1 : یک وبلاگ

بر اساس گفته های HubSpot، شرکت SaaS که واژه بازاریابی درون گرا یا inbound marketing را در حدود سال 2006 به صورت گسترده به کار برد؛ بازاریاب هایی که وبلاگ نویسی را در اولویت قرار داده اند، با احتمال 13 برابر بیشتر، یک ROI مثبت دریافت می کنند.

همچنین اگر شما در این روش ثابت قدم باشید هم بسیار برایتان مفید خواهد بود؛ کسانی که حداقل 16 بار در ماه محتوایی را در وبلاگ خودشان منتشر می کنند، در مقایسه با شرکت هایی که تعداد پست کمتری را در یک ماه منتشر می کنند، 3.5 برابر ترافیک بیشتر و 4.5 برابر مشتریان هدایت شونده بیشتر را جذب می کنند.

وبلاگ یکی از بهترین روش ها برای پاسخ دادن به سوالات مشتریان بالقوه تان (مثلا، چگونه باید حساب Google Ads خودم را بسازم؟) به صورت محتوای کامل و در دسترس میباشد.

جذب مشتری احتمالی,نمونه بازاریابی درونگرا

هر چه وبلاگ شما محتوای آموزنده بیشتری داشته باشد و هر چه شما بیشتر با محتوای تازه آن را به روز رسانی کنید، احتمال این که شما به یک برند قابل اعتماد تبدیل شوید که مشتریان بالقوه شما آن را به یاد داشته باشند و در قیف بازاریابی از بالا تا پایین همراه آن باشند، بیشتر می شود.

نمونه 2 : یک اینفوگرافیک

همانطور که محتوای کتبی می توانند بسیار عالی باشند، گاهی مردم مثلا وقت کافی (یا تمایل کافی) برای نشستن و خواندن 2000 کلمه در رابطه با یک کلمه کلیدی طولانی را ندارند.

گاهی اوقات هم مشتری احتمالی شما می خواهد یک تصویر لحظه ای از داده های مفید داشته باشد که در حالت ایده آل، به صورت زیبا و رضایت بخش ارائه می شود.

علاوه بر این، اگر اطلاعاتی که شما به اشتراک می گذارید اهمیت بسیار زیادی داشته باشد، مثلا داده های بنچمارک برای تبلیغات موبایل در 18 صنعت مختلف، قطعا می تواند به خوبی خودش را در اینترنت نشان دهد.

استراتژی های بازاریابی درونگرا,بازاریابی ایمیلی,بازاریابی برونگرا

این خودنمایی هم زودگذر نخواهد بود؛ بلکه می تواند تاثیر طولانی مدتی بر روی مشتری های احتمالی ایجاد کند. در صورتی که شما بتوانید کاری کنید که افراد در رابطه با برند شما صحبت کنند، قطعا به زودی مشتری های احتمالی شما به مشتری نهایی تبدیل می شوند.

نمونه 3 : یک مقاله سفید (Whitepaper)

تعریف و هدف مقاله سفید مبتنی بر این است خواسته شما چیست. صنعتی که شما در آن فعالیت می کنید و اهدافی که دنبال آن هستید، بر روی محصول نهایی تاثیر دارد.

ما برای اهدافمان، یک مقاله سفید را به عنوان یک قطعه آموزشی محرمانه و محتاطانه مورد مطالعه قرار می دهیم که لحن بیان آن به نوعی نسبت به محتوای عادی وبلاگ ها رسمی تر می باشد.

در حالی که یک پست وبلاگ یکی از فعالیت های هفتگی شما می باشد، یک مقاله سفید فعالیت دوره ای شما می باشد.

به عنوان یک قانون، باید فرض کنید مشتریان احتمالی که مقاله های سفید شما را دانلود میکنند، انتظار دارند که این مقاله ها دقت، عمق، اصالت و ارزش بیشتری را داشته باشند.

ظاهر و نحوه ارائه این مقاله ها هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

استراتژی های بازاریابی درونگرا,بازاریابی ایمیلی,بازاریابی برونگرا

مهمترین مزیت مقاله سفید نسبت به پست وبلاگ یا اینفوگرافیک این است که به علاوه ایجاد ارزش برای افرادی که می خواهند کیفیت خدمات یا محصولات شما را ارزیابی کنند، شما می توانید در ازای این مقاله ها، اطلاعات تماس افراد را هم دریافت کنید.

به این روش، بعد از این که خواننده ها محتوای شما را دانلود کردند، شما می توانید از روش های بازاریابی ایمیلی استفاده کنید تا آنها را به مرحله تبدیل به مشتری نهایی، نزدیک تر کنید.

نمونه 4 : یک کتاب الکترونیک

قصد مقایسه ندارم اما مزیت های یک کتاب الکترونیک خیلی به مزیت های مقاله سفید شبیه است.

شما با استفاده از کتاب الکترونیک می توانید برند خودتان را به عنوان یک منبع قوی از اطلاعات مفید و عملی توسعه دهید. معمولا، ارائه این کتاب ها رایگان می باشد و تنها در ازای اطلاعات کاربر در  اختیار آنها قرار می گیرد.

در صورتی که می خواهید از کتاب های الکترونیک در استراتژی های درون گرا استفاده کنید – و من هم پیشنهاد می کنم که این کار را بکنید – خیلی این کار را شوخی نگیرید! همیشه به یاد داشته باشید که شما می خواهید یک کتاب بنویسید.

همین موضوع باعث می شود که یک سطح جدی از پیچیدگی در این کار ایجاد شود. شما باید از این قالب محتوا برای اطلاعاتی استفاده کنید که نسبت به تاثیر و جذابیت آن ها مطمئن هستید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود