مدیریت برند و استراتژی برندینگ

استراتژی مدیریت برند,بازاریابی برند,فرآیند مدیریت برند

مدیریت برند یکی از مهمترین اولویت های یک کسب و کار موفق است. برند شرکت شما باید به عنوان پیشرو در صنعت خود برای ادامه رشد بلندمدت و همچنین توسعه مشتریان وفادار، شناخته شود، مدیریت برندینگ به شما جهت تحقق این اهداف کمک می کند.

منظور از مدیریت برند چیست؟

مدیریت برندینگ به مجموع فعالیت هایی در راستای طراحی، قرارگیری کلی، بازاریابی، تبلیغات و توزیع محصول یا خدمات یک شرکت اشاره دارد، همچنین ارزش شرکت شما در بازار و ارتباط برند آن با مخاطبان و مشتریان را شامل می شود که به توسعه شخصیت کامل برند آن کمک می کند.

علاوه بر آن استراتژی مدیریت برند بخش مهمی از بازاریابی است و برای پیشبرد آن باید از تکنیک های مختلف بازاریابی و تبلیغات، برای افزایش سهم در بازار، ارزش شرکت و البته برندی قوی استفاده کنید.

اگر شرکت شما برندش را توسعه ندهد و به وعده‌ های خود در ارتباط با محصولات و خدماتش پایبند نباشد، از یک سو مشتریان احتمالی و از سویی دیگر وفاداری مشتریان سابق خود و درنتیجه این دو، سود خود را از دست می دهد.

به طور کلی مشتریان بر این باورند که می‌توانند به یک برند اعتماد کنند مگر این که عکس آن اثبات شود، اگر برند شما نتواند نیازهای مشتریان را برآورده کند، اعتماد شکسته می‌شود و اعتبار برند می‌تواند به طور قطع آسیب‌ ببیند.

اهمیت مدیریت برند

استراتژی مدیریت برند,بازاریابی برند,فرآیند مدیریت برند

بدون داشتن برند معتبر و مثبت، مشتریان، خریداران، مشتریان احتمالی، و حتی کارمندان شما ممکن است نسبت به آنچه که شرکت شما انجام می‌دهد شک داشته باشند و شرکت شما نتواند اعتماد کافی را ایجاد کند.

صرف نظر از این که در چه صنعتی هستید یا شرکت شما چه چیزی را ارائه می دهد، تصوری که سایرین از برند شما دارند، نقش بسزایی در رشد تجارت شما دارد، برای مدیریت برند سازی نیازی به میلیون ها تومان هزینه ندارید، بسیاری از شرکت های بزرگ هزینه زیادی برای مدیریت برندینگ خود صرف نمی کنند، بلکه این آن ها بر فرآیند مدیریت برند خود تمرکز می کنند که برند آن ها را تقویت کرده و به آن ها کمک می کند که در بازارهای خود بسیار برجسته شوند.

مدیریت برند در چه قسمت هایی تأثیرگذار است؟

ممکن است فکر کنید که مدیریت استراتژیک برند به شدت بر بازاریابی تأثیر دارد، اما برند شما نه فقط در بخش بازاریابی، بلکه باید در کل سازمان شما موردتوجه قرار بگیرد.

تأثیر مدیریت استراتژیک برند در قسمت های مختلف:

  • برای بخش بازاریابی می تواند ارائه ارزش محصولات یا خدمات و همچنین درک آن را برای مشتری، بسیار ساده کند.
  • بخش فروش می تواند راحت تر با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کند و همچنین تعداد زیادی از مشتریان را دریافت کند که ارزش شرکت و برند شما را بهتر درک می کند.
  • چه مشتریان احتمالی و چه مشتریان سابق شما، درک بهتری نسبت به اهداف و چشم انداز های شما پیدا می کنند.
  • می تواند اشتیاق و وفاداری مشتریان را نسبت به برند و شرکت، برای شما به ارمغان بیاورد.
  • با توجه به معروف شدن برند و فرهنگ شما به طور طبیعی باعث جذب افراد با استعداد در شرکت شما می شود، زیرا نیروهای مستعد و با استعداد ترجیح می دهند در شرکت های معروف و معتبر مشغول به کار شوند.

مراحل مدیریت استراتژیک برند

مدیریت استراتژی برند,مدیریت استراتژیک برند,مدیریت برند

چهار مرحله یا اصول مدیریت برند وجود دارد که به شرکت شما در ساخت یک برند معتبر در بلندمدت کمک خواهد کرد:

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: منظور از تجربه مشتری چیست؟پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

موقعیت یابی برند

به طور واضح مشخص کنید که برند شما چه چیزی را نشان می دهد، شرکت شما می خواهد به چه چیزی برسد و چگونه باید نسبت به رقبا در جایگاه خود قرار گیرد. این ممکن است سخت ترین مرحله باشد زیرا تعیین می کند که حرکت کلی باید در چه مسیری قرار بگیرد. تحقیق در مورد صنعت و رقبای شما به شکل گیری موقعیت برند شما کمک می کند.

بازاریابی برند

در این مرحله کل تیم بازاریابی شما مهم هستند. این مرحله شامل موارد و اقدامات کلی بازاریابی و تبلیغات جهت آشکارسازی پیام، شعار و نام برند شرکت برای عموم مردم است. برای تحقق این امر تحقیق و خلاقیت زیادی لازم است تا مطمئن شوید که نتیجه مطلوب حاصل می شود.

ارزیابی عملکرد برند

مدیریت برند سازی,مدیریت برندینگ

هنگامی که شروع به بازاریابی برند خود می کنید، باید گروهی نتایج حاصل شده را اندازه گیری کرده و بر عملکرد برند نظارت کنند. این تجزیه و تحلیل پیشرفت شما را تضمین می کند و به شما این امکان را می دهد که بدانید در صورت لزوم، به کدام سو حرکت کنید. علاوه بر آن اگر می خواهید موقعیت برند خود را با رقبا مقایسه کنید و نحوه درک مخاطبان از نام برند خود را بسنجید، می توانید یک ممیزی جهت نظارت به کیفیت عملکرد ایجاد کنید که بررسی ها را به صورت مکرر انجام دهد.

ارزش برند

آخرین مرحله در مدیریت استراتژی برند، حفظ و گسترش ارزش برند است. که شامل موارد اطمینان حاصل کردن از رشد شهرت و محبوبیت نام برند شما، بهبود محصولات و خدمات شما و استفاده از صنایع وابسته است که در آن شرکت شما به عنوان یک رهبر شناخته می شود. انجام این بخش ممکن است سال ها طول بکشد، اما مهم است که شرکت شما به طور مداوم در راستای تحقق آن تلاش کند.

نوآوری برند

با وجود اینکه ممکن است یک شرکت و برند قوی داشته باشید، ساده انگاری بیش از حد می تواند تضمین کند که شرکت شما از تکامل جهان عقب می افتد. اگر می خواهید شرکت شما همچنان فعال باقی بماند، نوآوری امری ضروری است، بنابر این فکر باز داشته باشید و مایل باشید موارد جدیدی را امتحان کنید تا برند شما قدیمی نشود.

تأثیر کارکنان در مدیریت برند سازی

استراتژی مدیریت برند,بازاریابی برند,فرآیند مدیریت برند

تکنیک های بیشماری برای رشد و ترویج برند وجود دارد، اما تکنیک شماره یک که شرکت شما باید بر آن تمرکز کند، ارزش نهادن کارکنان بر برند است، البته، بازاریابی با نام برند مهم است و مطمئناً نگرش مخاطبان را به نام شرکت شما را شکل می دهد ولی با این حال، کارکنان همه بخش ها می توانند روند مثبت شدن دید سایرین به برند را تسریع کنند، بنابراین مهم است که آن ها را در استراتژی مدیریت برند خود قرار دهید.

هر استراتژی مدیریت برند خوب، باید بر چگونگی جلب حمایت کارکنان از طرف شرکت متمرکز باشد و در این راستا سیستم های حمایت از کارکنان را با اهداف مختلف ایجاد کند.

دو دلیل مهم اهمیت کارکنان در مدیریت برند:

طرفداری و دفاع کارکنان از نام شرکت

استراتژی مدیریت برند,بازاریابی برند,فرآیند مدیریت برند

امروزه زیاد پیش می آید که نقدهای منفی، آشکار و حتی تحقیرآمیز را نسبت به شرکت ها و مشاغل در رسانه های اجتماعی مشاهده کنیم، ممکن است این شرایط به هر دلیلی برای شما و شرکتتان هم پیش بیاید، حال اگر از کارمند خود حامی ساخته باشید، در این شرایط می توانید از آن ها استفاده کنید، آنها می توانند به شکل دهی مجدد و البته مثبت این شایعات و رفع سوء اثر تخریبات پیش آمده در رسانه های اجتماعی، کمک کنند و این بدان معناست که شانس بسیار بیشتری برای کنترل شایعات منفی، انتقادات و تهمت ها خواهید داشت.

همچنین اگر کارکنان در پاسخگویی به موضوعات اجتماعی مربوط به شرکت یا به اشتراک گذاری مطالب مثبت درباره کارفرمای خود فعال باشند، تأثیر فوق العاده ای بر اعتبار نام شرکت خواهد داشت.

افزایش وجه مثبت و اعتبار برند توسط کارکنان

استراتژی مدیریت برند,بازاریابی برند,فرآیند مدیریت برند

تأثیر تبلیغ و اشتراک گذاری پیام ها و شعار یک شرکت زمانی که توسط کارکنان به انجام می شود در مقابل پیامهای مشابهی که از طریق کانال‌های رسمی شرکت منتشر می شوند بسیار بیشتر است حتی بعضی از کارشناسان معتقدند، این تفاوت چیزی حدود 560% است.

کارکنان شما ارتباط مستقیم با صدها نفر دارند که ممکن است اصلاً با برند شما مواجه نشده و یا حتی با آن آشنا نباشند، حال توسط کل نیروی کار شما یا حتی بخشی از آن ها و برند شرکت شما بدون هیچ هزینه ای به مشتریان جدید (دوستان و نزدیکان کارکنانتان) معرفی و تبلیغ می شوند.

هرچه توجه، مشارکت و ترویج محتوا توسط کارکنان شرکت بیشتر باشد، آگاهی از برند و اعتماد به آن نزد مشتریان بیشتر خواهد شد.

در آخر باید بیان کنیم مدیریت برند یکی از مهمترین بخش ها برای تقویت رشد شرکت شما است و بدون تأکید بر ایجاد یک تصویر قابل اعتماد می توانید به راحتی مشتریان زیادی را از دست بدهید، این مهم است که بفهمید چه تاکتیک ها و استراتژی هایی می توانند به شرکت شما کمک کنند تا به توسعه برند خود ادامه دهد و شرکت شما را به سطح بعدی برساند، همچنین فقط به این دلیل که نام شرکت شما کاملاً در سطح دیجیکالا یا اسنپ فود نیست، لزوماً به بودجه هنگفتی برای رسیدن به آن ها نیازی ندارید، بخش بازاریابی شما دارای ابزارهای کارآمد و توان اجرای تاکتیک های زیادی است که می تواند برند شرکت شما را گسترش دهد، چیزی که به آن نیاز دارید همکاری همه بخش ها است تا برند شما به بهترین شکل ممکن معتبر و محبوب شود، البته در طی زمان.

به همین دلایل است که هر کارمندی در شکل دادن به نام شرکت و همچنین نحوه درک محصولات یا خدمات شما در بازار، بسیار مهم و ارزشمند است، بسیاری از شرکت ها ارزش نیروی کار داخلی خود را برای مدیریت برند سازی خود دست کم می گیرند.

به کارکنان این فرصت و ابزاری بدهید تا اشتراک گذاری محتوای شرکت را برای آن ها آسان کند تا شرکت شما از مزایای مدیریت مؤثر برند بهره مند خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود