ضروری

راهنمای اتوماسیون ایمیلی

اتوماسیون ایمیل,اتوماسیون ایمیل مارکتینگ,اتوماسیون ایمیلی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 5 امتیاز : 5]

اتوماسیون ایمیلی یکی از بخش های اتوماسیون بازاریابی می باشد. بازاریاب های ایمیلی می توانند کمی استراحت کرده و از اتوماسیون ایمیلی استفاده کنند.

از آنجا که تکنیک های اتوماسیون ایمیل هنوز ادامه دارد، تحلیلگر Len Shneyder به چهار نکته ای اشاره می کند که باید پیش از انجام هرکاری به آنها توجه کنید.

از آنجا که بازاریاب های ایمیلی از هر زمان دیگر پر مشغله تر هستند و مسئولیت ها و اولویت های بیشتری از قبل دارند، بازدهی، بیش از هر چیز دیگری برای آنها اهمیت دارد.

بیش از هر زمان دیگری، ثابت شده است که اتوماسیون ناجی بازاریاب ها است. اتوماسیون یک راه سیستماتیک و پربازده برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی، بدون فشردن دکمه Send می باشد. این کار تقریبا مثل راه اندازی پرداخت های اتوماتیک برای کارت های اعتباری و قبوض است.

با ارسال ایمیل های اتوماتیک می توانید مطمئن شوید که موقعیت های خود را از دست نمی دهید، محتوای مرتبط تر و شخصی تر به کاربران خود ارائه می دهید و از همه مهم تر اینکه، زمان بسیار زیادی را ذخیره می کنید.

در اتوماسیون ایمیلی، نام شما بسیار اهمیت دارد

اتوماسیون ایمیل نام های بسیار زیادی دارد. از هر عبارتی که برای تعریف اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنید، یک چیز واضح است: اتوماسیون بازاریابی یعنی انجام کارهای بیشتر و بازدهی بهتر با منابع کمتر. یعنی داشتن استراتژی های بلند مدت به منظور افزایش ارزش طول عمر مشتری.

زمانی که صحبت از (اتوماسیون) ایمیل می شود، ما به مجموعه ایمیل هایی فکر می کنیم که در برنامه زمانی خاصی ارسال می شود. این ایمیل ها دسته بندی های خاصی با توجه به بازاریاب یا مشتری دارند. دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که در آن تمامی ایمیل ها مشخصات یکسانی داشته و به همین دلیل نیز برای این نوع از کمپین های تبلیغاتی اتوماسیونی ایده آل هستند.

در حال حاضر، بیشتر اتوماسیون بازاریابی از طریق ابزارهای هوش مصنوعی (AI) انجام می شود. مطالعه ای که توسط GetResponse انجام شد نشان می دهد تنها 5 درصد از بازاریاب های ایمیلی، خود را متخصص این کار می دانند. GetResponse می گوید:

تنها 5% از جامعه آماری خود را متخصص معرفی می کنند و اکثریت خود را مبتدی یا متوسط می دانند. از آنجا که بازاریابی ایمیلی پیچیده و دائما در حال تغییر می باشد، این مسئله قابل درک است.

پروژه ای که تیم Servion Global Solutions انجام داد به طرز عجیبی نشان می دهد که در سال 2025، 95 درصد از تعامل با کاربر از طریق هوش مصنوعی محقق می شود.

اتوماسیون ایمیل یک دهه است که در قلب بازاریابی B2B جای دارد. بازاریاب های B2B به اتوماسیون ایمیل به عنوان روشی برای رشد مشتری های هدایت شونده نگاه می کنند.

برای بازاریاب های B2B، مجموعه ایمیل های خوشامدگویی می تواند نمونه ای از اتوماسیون ساده، ابتدایی و فراگیر باشد. به مشتری جدیدی فکر کنید که تصمیم گرفته است ایمیل های یک فروشگاه را دریافت کند. پیام اولی که به این فرد ارسال می شود می تواند ایمیل خوش آمد گویی باشد که گیرنده را مجاب به ارائه اطلاعات بیشتر از طریق Preference center می کند و تخفیف کوچکی نیز برای انجام تبدیل های سریعتر به او می دهد. Preference Center ابزاری است که به بازاریاب کمک می کند ارتباط بهتری با اعضای خود برقرار کند. با استفاده از این ابزار، اعضا می توانند به سادگی ایمیل های خود را مدیریت کنند. اعضا می توانند انتخاب کنند چه ایمیلی از شما دریافت کنند و چه زمانی آن را دریافت کنند. اگر گیرنده ایمیل هیچ عکس العملی نشان نداد، می توانید ارسال ایمیل های پیگیری را نیز در بخشی از مجموعه ایمیل های خود قرار دهید. در صورتی هم که گیرنده عکس العمل نشان داد، می توانید ایمیل متفاوتی ارسال کنید. اتوماسیون ایمیلی را می توانید برای ساخت مجموعه عمل (عکس العمل) های پیچیده استفاده کنید که پر از پیام ها و محتواهای منحصر به فرد، بسته به عمل یا عکس العمل مورد نظر است.

پیش از آنکه بتوانید بار سنگین ارسال ایمیل را از دوش خود بردارید از مزایای اتوماسیون ایمیل استفاده کنید، باید به این فکر کنید که چه نوع داده ای در مورد گیرنده ایمیل، برای برنامه اتوماسیون ایمیل ارزشمند است و شما چطور می توانید این داده ها را جمع آوری کنید.

دانستن اینکه این داده ها را از کجا می توانید جمع آوری کنید نیز برای شروع به کار برنامه اتوماسیون بازاریابی ضروری است. بهترین برنامه های اتوماسیون بازاریابی به شدت بر لیست هایی تکیه دارند که به خوبی تفکیک شده اند. زمانی که این لیست ها را تهیه کردید، می توانید شروع به تشخیص و جمع آوری داده هایی که فکر می کنید برای  کسب و کار شما مفید است کنید.

استفاده از ابزار Preference center با جمع آوری داده های بیشتر و بهینه سازی برنامه های اتوماسیون می تواند سفرهای مشتری (Customer Journey) را با توجه به مواردی مانند منطقه جغرافیایی، نوع، جنسیت و نوع محتوایی که ترجیح می دهند، به سفرهای پیچیده تری تبدیل کند. ترکیب این موارد با مواردی مانند تاریخچه خریدهای پیشین، کلیک ها، نرخ بازگشایی ایمیل ها و دیگر اطلاعات تبدیل می تواند منجر به تجربیات شخصی بسیار خوبی شود.

با افزایش شخصی سازی از طریق اتوماسیون یا دیگر روش های ارسال ایمیل، برندها می توانند بهتر خود را معرفی کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته، 82 درصد از مشتریان پس از دریافت محتوای شخصی سازی شده، احساس بهتری درباره برند داشته اند.

اتوماسیون ایمیل,اتوماسیون ایمیل مارکتینگ,اتوماسیون ایمیلی

در نهایت از طریق برنامه های اتوماسیون ایمیل چه کاری را می توانیم انجام دهیم؟ معمولا، متداول ترین هدف از اتوماسیون ایمیلی افزایش ارتباط و تعامل با گیرنده ایمیل است. هرچند، تعامل به خودی خود یک امر بسیار گسترده است. شما هم می توانید با مشتریان قدیمی و غیرفعال خود ارتباط داشته باشید و هم می توانید با خریداران فصلی ارتباط داشته باشید و آنها را به خرید بیشتر تشویق کنید.

تنظیم هدف و ساخت استراتژی برای رسیدن به آن، اولین گام برای اجرای یک برنامه خوب اتوماسیون از طریق ایمیل مارکتینگ است. در زیر، می توانید چند کاربرد اتوماسیون ایمیل را مشاهده کنید که سطوح تعامل را افزایش می دهند:

  • پیشرفت کمپین تبلیغاتی با استفاده از تکنیک Upselling (تکنیکی که مشتری را تشویق به خرید کالاهای گران تر یا بیشتر می کند).
  • ایمیل خوش آمد گویی
  • ایمیل های سالیانه
  • امضای ایمیل و آنبردینگ (onboarding)
  • افزایش تولید به دنبال افزایش تقاضای روزهای تعطیل.
  • برقراری مجدد ارتباط و تکنیک Sunsetting
  • اطلاع رسانی در رابطه با منقضی شدن عضویت
  • اطلاع رسانی در رابطه با آپدیت محصولات
  • ارسال ایمیل های حاوی نظرات محصولات، که منجر به خرید محصولات مشابه می شود.
  • مطالعه بر روی بازدهی پروموشن ها و دیگر انواع تحلیل ها.

راه اندازی برنامه اتوماسیون ایمیلی که بتواند از پس انجام چند مورد از موارد بالا برآید، باعث صرفه جویی زمان زیادی از شما و تیم شما می شود. دیگر لازم نیست به صورت دستی همه کارها را انجام دهید و لیست ایمیل تهیه کنید و برنامه زمان بندی بسازید.

به جای انجام چنین کارهایی، می توانید ذهن خود را بر روی اولویت های دیگری که به توجه و قدرت ذهنی بیشتری نیاز دارند متمرکز کنید. برای مثال، می توانید محتوای باکیفیت و شخصی تولید کنید که کاربران مشتاق به خواندن آن بوده و با آن ارتباط برقرار کنند. برای یک بازاریاب ایمیلی، اتوماسیون یک راه نجات خلاقانه است که شما را برای ساخت تجربیات تخصصی و بهتر قدرتمند می سازد.

نکات مهم

چهار نکته ی زیر را باید برای اتوماسیون ایمیل به خاطر داشته باشید تا به بهترین شکل ممکن این کار انجام شود.

  1. صرفا به خاطر اتوماتیک شدن کارها، از اتوماسیون استفاده نکنید. اتوماسیون عالی است، اما کیفیت همیشه مهم تر از کمیت است. اتوماتیک کردن تمامی بخش های ایمیل مارکتینگ، همه مشکلات شما را حل نمی کند. شما نمی توانید برای تمامی لحظات یا مسائل پیش بینی نشده برنامه ریزی کنید. به جای این کار بهتر است ابتدا قسمتی از برنامه ایمیل مارکتینگ خود را اتوماسیون کنید و بعد همینطور که تجارب بیشتری کسب می کنید بخش های بیشتری را به سمت اتوماتیک شدن ببرید.
  2. استراتژی بسازید. باید برای هر کاری که انجام می دهید، یک استراتژی داشته باشید که خروجی ها و نحوه اندازه گیری موفقیت شما در طی پروسه رسیدن به خروجی ها را مشخص کند. وقتی استراتژی خود را مشخص کنید، می توانید از تاکتیک ها و تکنولوژی های مناسب استفاده کرده تا هدف خود را محقق کنید.
  3. به خاطر داشته باشید که محتوا مهم ترین مسئله است. اتوماسیون ایمیل نمی تواند جای خالی محتوا را پر کند. با اینکه اتوماسیون ایمیل به ارسال و گسترش سریعتر محتوا کمک می کند، تولید محتوای مخاطب پسند همچنان نیاز به نیروی انسانی دارد. شما باید مدام محتوای خود را اصلاح کرده و بهبود بخشید تا ایمیل های شما در صندوق پیام کاربرانتان بدرخشند!
  4. بر روی عملکرد اتوماسیون ایمیل نظارت کنید. دنیا، دنیای داده ها است و همه ما با شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) زندگی کرده و میمیریم. برای آنکه اتوماسیون ایمیل تداوم داشته و نتایج آن طولانی مدت باشد، باید بر روی فاکتورهای عملکرد، نظارت کرده و استراتژی خود را به تناسب آن اصلاح کنید.

سخن پایانی

اتوماسیون ایمیل چیزی بیشتر از ساده سازی ارسال ایمیل است. هدف از اتوماسیون ایمیل افزایش بازده و موفقیت استراتژی کلی بازاریابی شماست. با وجود رابطه ای نزدیک بین داده های ایمیل، فاکتورها و معیارها و اتوماسیون، می توانید یک استراتژی کاملا بهینه شده ایمیل مارکتینگ داشته باشید.

از اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید؛ از آن فرار نکنید و در مقابل آن جبهه نگیرید. با مقیاس کم شروع کنید و بر روی داده هایی که در دست دارید آزمایش کنید. بسته به نتایجی که می گیرید، همیشه می توانید کار خود را گسترش داده و نیازهای شرکت خود را مرتفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *