راهکارهای کاربردی افزایش فروش اینترنتی

افزایش فروش اینترنتی در سایت

می توان گفت افزایش فروش اینترنتی، از اهداف اصلی یک فروشگاه اینترنتی به شمار می رود. چند وقت پیش مجبور بودید که برای دیدن جدیدترین وسایل الکترونیکی و اسباب بازی‌ ها، سوار ماشین خود شوید و به مغازه‌ های مختلف بروید. حاکمیت شرکت آمازون بر دنیای تجارت الکترونیکی یک پدیده جدیدی است.

فروشگاه‌ ها در گذشته برای خرده فروش‌ ها به میزان بیشتری درآمد داشتند و در حال حاضر تنها تعداد اندکی از این فروشگاه‌ ها به صورت آنلاین فعالیت می‌ کنند. این شیوه تجارت در شرف تغییر است.

آمازون در طول فصل تعطیلات قبلی بر دنیای تجارت الکترونیک غالب شد. تخمین زده شده است که بیش از 50 درصد از نرخ فروش در تجارت الکترونیک تا سال 2021 میلادی به این غول خرده فروشی آنلاین اختصاص دارد. اگر که این روال ادامه یابد، قسمت کوچکی از این کیک بزرگ به باقی فروشندگان می‌ رسد.

 

تجارت الکترونیک در حال حاضر در ایالات متحده، تنها مسئولیت فروش 10 درصد از اجناس خرده فروشی را بر عهده دارد. جدیدترین گزارشات منتشر شده توسط یک منبع به نام Forrester از این امر حکایت می‌ کنند که 71 درصد مصرف کنندگان در ایالات متحده از یک موتور جستجو برای پیدا کردن خدمات، محصولات و برندهای جدید استفاده می‌ کنند. اگر در این جستجو ها رتبه‌ ای نداشته باشید، از رقابت در دنیای تجارت خارج می‌ شوید.

به بیان ساده اگر می‌خواهید به طور آنلاین با غول‌ هایی مانند آمازون، وال مارت و سایر برندهای مشابه رقابت کنید، باید در سئو برنده شوید.

چنین رقابتی شاید در نگاه اول شبیه به شکستن شاخ غول با یک اره ساده باشد ولی راه‌ ها و ترفندهایی وجود دارد که به شما در رقابت با ارتش بزرگ فروشندگان مورد نظرتان کمک می‌ کنند.

سئو سایت‌ فروشگاهی این اطمینان را ایجاد می‌ کند که محصولاتتان به طور آنلاین کشف شوند و علاوه بر این مصرف کنندگان را در گرفتن بهترین تصمیم در خرید، یاری می‌ کند و یک ماهیت با ارزش را برای به اشتراک گذاری با دوستانشان در اختیار آن‌ ها می‌ گذارد.

در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد ناحیه هایی که شما باید بر روی آن‌ ها به منظور اعمال سئو فروشگاه اینترنتی بهتر متمرکز شوید، پرداخته شده است.

راهکارهای افزایش فروش اینترنتی

زمان و مکان مناسب

در کل دوره زندگی یک مصرف کننده، از کشف یک محصول گرفته تا تصمیم گیری در مورد خرید این محصول و نگهداری آن، جستجوی آنلاین نقش یک عنصر بسیار مهم را بازی می‌ کند.

در دنیایی که جستجو نقش یک پادشاه را دارد، سایت‌ های خرده فروشی ملکه محسوب می‌ شوند. اگر که یک خرده فروش آنلاین در دنیای تجارت الکترونیک هستید، باید کارهایی بیشتر از بهینه سازی سایت را انجام دهید. نمی‌ توانید خیلی ساده رنک محصولات و خدماتتان و یا حتی برندتان را در موتورهای جستجو نادیده بگیرید.

در جستجو های جهانی، گوگل حرف اول را می‌ زند و سپس باقی موتورهای جستجو ایفای نقش می‌ کنند. به عنوان یک فروشنده لازم است بدانید که باید چه کارهایی انجام دهید تا ابتدا و بیشتر توسط گوگل کشف شوید.

حتی زمانی که در نهایت خرید آنلاین صورت نمی‌ گیرد، 65 درصد از مصرف کنندگان، قبل از گرفتن تصمیمات نهایی برای خرید در فروشگاه‌ های سنتی، به طور آنلاین در مورد کالای مورد نظرشان جستجو می‌ کنند. به این فرآیند ROBO (به معنی جستجوی آنلاین، خرید آفلاین) گفته می‌ شود.

اگر که در کار فروش تجهیزات الکترونیکی، خودرو، لباس و ابزار هستید، حتی در صورتی که نهایتا 90 درصد اوقات خرید در مکان خرده فروشی انجام شود، فرآیندهای آنلاین مرتبط با آشنایی و انتخاب محصول، برای کار شما مهم هستند.

افزایش فروش اینترنتی,سئو سایت فروشگاهی,سئو فروشگاه اینترنتی

اگر که مدت کوتاهی محصولاتی را به طور آنلاین عرضه کرده باشید، مزیت‌ های قرار داشتن در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل را می‌ دانید.

نرخ کلیک کردن بر روی نتایج بالا در گوگل بیش از 20 درصد است، اما این نرخ برای صفحاتی که غیر از صفحه اول قرار دارند، 1.5 درصد است. مهم نیست که با یک رایانه خانگی در فضای مجازی جستجو می‌ کنید یا یک گوشی همراه، مسئله مهمی که باید مد نظر قرار گرفته شود این است که هر اندازه که شما از صفحه اول نتایج جستجو بیشتر فاصله بگیرید، رنک جستجو و نرخ‌ کلیک بر روی محصولات و سایت شما به میزان بیشتری کاهش می‌ یابد.

مشتریان بالقوه شما باید برای خرید محصول مورد نظرشان به جایی بروند. اگر این افراد از شما خرید نکنند، به سراغ آمازون یا رقیب شما می‌ روند.

عبارت‌ های کلیدی کلیدهای اصلی شما هستند

قرار داشتن فروشگاه آنلاین شما در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل خوب است ولی تا زمانی که محصولتان در نتیجه جستجوهای مرتبط در این صفحه قرار نگیرد، بودن در صفحه اول سود بسیار زیادی برای شما نخواهد داشت. به همین دلیل شما باید در مورد عبارت‌ های کلیدی خود برای فروش اینترنتی محصولات خود، تحقیق کنید.

‌قرار گرفتن در صفحه اول نتایج گوگل در یک عبارت رقابتی، حس بسیار خوبی دارد. با این حال صفحاتی که رتبه بندی خوبی ندارند باید تحت پوشش یک استراتژی کلمات کلیدی طولانی (long-tail) قرار گیرند.

ابتدا شما باید محدودیت‌ های کلمات کلیدی گسترده (broad keywords) را درک کنید.

broad keywords، پتانسیل رقابت بسیار بالایی دارند و علاوه بر این برای رتبه بندی آن‌ ها نیز به چند ماه یا حتی بیشتر، زمان نیاز است. این احتمال نیز وجود دارد که چنین عبارت‌ هایی به شبکه بسیار وسیعی نیاز داشته باشند تا بتوانند مخاطب مورد نظر شما را به طور موثر هدف قرار دهند.

یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید: زیبایی در سادگی است؛ این ضرب المثل به سادگی وظیفه کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) را نشان می‌ دهد.  

طبق تحقیقات انجام شده 70 درصد ترافیک جستجو به جستجو های long tail تعلق دارند.

 

سایت فروشگاهی,فروش اینترنتی,فروشگاه آنلاین

باید عبارت‌ های کلیدی را پیدا کنید که نظر مشتریان ایده آل شما را در جستجو به خود جلب کنند و علاوه بر این رتبه بندی شما را هم ارتقاء دهند. نتیجه این جستجو یک فرآیند برد – برد برای مشتریان و شما به عنوان فروشنده آن محصول است.

اگر نمی‌ دانید از چه نقطه‌ ای شروع کنید، به اطلاعات رقبایتان در رابطه با عبارت‌ های کلیدی رجوع کنید تا به ایده بهتری در مورد عبارت های کلیدی در سئو فروشگاه اینترنتی خود، دست یابید.

یک ماشین محتوا نویسی باشید

یکی از بهترین ترفند ها برای رتبه بندی عبارت‌ های کلیدی در سایت فروشگاهی، ساختن یک وبلاگ اطلاعاتی است. زمانی که این وبلاگ را طراحی کردید، جهت سئو وبلاگ خود می توانید عبارت های کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و موضوعاتی که در واقع سوالات مشتریان شما می باشند را پیدا کرده و پاسخ آن ها را در وبلاگ خود منتشر کنید.

Marcus Sheridan با استفاده از این روش به نتایج بسیار خوبی دست یافته است. او به طور مداوم در فضای مجازی حاضر می‌ شود تا به سوالات مطرح شده در مورد استخرها پاسخ دهد. این شخص سوالاتی را پاسخ می‌ دهد که توسط خریداران پرسیده می‌ شوند و شخص دیگری به آن‌ ها جواب نمی‌ دهد. این راهکار، او را به یک ستاره درخشان دیجیتالی در دنیای بازاریابی درون گرا (inbound marketing) تبدیل کرده است.

ارائه پاسخ‌ های پیش بینی شده آنلاین به سوالات خریداران، Marcus را که زمانی یک فروشنده استخرهای کوچک بود، در یک مدت کوتاه به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل رساند و همچنین به یک تاجر بزرگ در زمینه فروش استخر تبدیل کرد.

فروشگاه اینترنتی

بلاگ‌ ها، مزایایی بیشتر از ارتقاء رتبه در جستجو دارند. نرخ تبدیل وب سایت‌ هایی با بازاریابی محتوایی شش برابر بیشتر از نرخ تبدیل سایت‌ های فاقد آن هستند.

یک محتوای مناسب در سایت، مشتریان بالقوه شما را تحریک می‌ کند که زمان بیشتری با برندتان در ارتباط باشند؛ باید به این افراد کمک کنید که بیشتر از آنچه که فکر می‌ کنند، به برند شما حس نزدیکی داشته باشند. وهمین کار کافی است تا شما شاهد افزایش فوق العاده فروش اینترنتی محصولاتتان شوید.

70 درصد از مشتریان ترجیح می‌ دهند که در مقایسه با پیام های تبلیغاتی شرکت ها، به واسطه یک پست وبلاگی با یک برند آشنایی پیدا کنند. با ارائه محتوای وبلاگی کاملا مرتبط، به مخاطب تان کمک کنید که بیشتر شما و برندتان را بشناسد.

توجه داشته باشید برای افزایش فروش اینترنتی در یک فروشگاه آنلاین، علاوه بر خود سایت، محتوای وبلاگ شما هم باید سئو شود.

اگر تولید محتوا برای سایت فروشگاهی شما ظاهری طبیعی ندارد، نگران نباشید. نیازی نیست که با یک حرکت، یک استراتژی سئو تمام عیار را طراحی کنید. تنها کافی است که یک راهکار را در این زمینه انتخاب و آن را امتحان کنید. برای مثال فیلم بگذارید.

به طور متوسط بازدیدکنندگان وب به صفحات دارای فیلم، 2.6 برابر بیشتر از صفحات فاقد فیلم نگاه می‌ کنند. شرکت‌ هایی مانند ThinkGeek نسبت به این امر واقف هستند و برای دستیابی به سئو بهتر از فیلم‌ های مختلفی استفاده می‌ کنند تا ترافیک جستجو را به سمت وب سایت خود هدایت کنند. چنین سایتی با فیلم‌ هایی که به طور متوسط 600,000 بازدید کننده دارند، پتانسیل بسیار بالایی را برای ایجاد ترافیک وب به وجود می‌ آورند.

از بین راه های افزایش فروش اینترنتی و سئو سایت فروشگاهی، در قسمت اول این مقاله، به مواردی چون زمان و مکان مناسب، استفاده از استراتژی کلمات کلیدی طولانی و وبلاگ نویسی و تولید محتوا برای مشتریان اشاره شد. در این بخش به بقیه روش های بهینه سازی سایت فروشگاهی می پردازیم:

افزایش فروش اینترنتی,سئو سایت فروشگاهی,سئو فروشگاه اینترنتی

بهینه سازی ساختار سایت فروشگاهی

ساختار برای سئو و PPC مهم است. اگر محتوای شما بدون یک ساختار واقعی در سر تا سر سایتتان پخش شود، شما در مقابل تلاش‌ هایی که برای ارتقاء ترافیک سایت خود کرده‌ اید، قرار می‌ گیرید.

موتورهای جستجو زمانی که سایت شما را چک می‌ کنند، به دنبال ساختار هستند. به بیان ساده می‌ توان گفت که مهمترین محتوای شما باید بالای سایتتان قرار گیرد و هر چیز دیگری باید از این زیرساخت اصلی جریان یابد.   

استفاده از لینک‌ های داخلی در محتوا یکی از روش‌ های بهینه سازی ساختار سایت است. با افزودن لینک به صفحات محصولات و دسته بندی‌ ها در داخل صفحات وبلاگ، مخاطب خود را به صفحات محصولات مورد نظر هدایت می‌ کنید. علاوه بر آن اگر شما از صفحه A که 20 بک لینک دارد به صفحه B یعنی دسته بندی محصولات که هیچ بک لینکی ندارد، لینک داخلی دهید، صفحه محصولات شانس بیشتری در افزایش رنک گوگل دارد حتی بدون هیچ بک لینکی!.

هر مقاله بلندی که در مورد موضوعات مورد نظر مخاطبان خود نوشته‌ اید، یک سنگ بنا در ساختار سایتتان برای جذب مشتری است. لینک دادن به محتوای خودتان را فراموش نکنید. این امر علاوه بر این که به گوگل در شناختن بهتر ساختار سایت شما کمک می‌ کند، بازدیدکنندگان را نیز قادر می‌ سازد تا راحت‌ تر محتوای شما را پیدا و به اشتراک بگذارند. اگر مخاطب تان مجبور باشد که برای پیدا کردن محتوای شما زیاد تلاش کند، دست از جستجو می‌ کشد.

navigation سایت‌ های مرتبط با فروشگاه اینترنتی نباید بیشتر از سه مرحله باشد. یعنی کاربران باید در سایت شما حداکثر با 3 کلیک، به صفحه مورد نظر خود برسند. بیشتر شدن این تعداد باعث می‌ شود که ناوبری ضعیف سایت، میزان فروش شما را کاهش دهد.

 

این امر در مورد محصولات و بلاگ شما نیز صادق است. هر قدر که از یک بازدیدکننده بخواهید بیشتر در سایتی جستجو کند، احتمال این که آن بازدیدکننده از سایت خارج نشود بیشتر است. زمانی که می‌ خواهید سایت فروشگاهی خود و منو های آن را طراحی و مدیریت کنید، سادگی را در نظر بگیرید. شما باید علاوه بر این که تعداد سطوح سایتتان را به منظور کاهش پیچیدگی آن کم کنید، URL های آن را نیز ساده نگه دارید.  

کاری کنید که URL ها با یک نگاه قابل درک باشند. برای مثال از mydomain.com/product-name به جای mydomain.com/category/layer1/layer2/product-name و رشته‌ هایی از اعداد و حروف تصادفی استفاده کنید.  

و در نهایت این که عبارت‌ های کلیدی را هم به URL های خود اضافه کنید.

افزایش فروش اینترنتی,سئو سایت فروشگاهی,سئو فروشگاه اینترنتی

افزایش شهرت و اعتبار آنلاین

زمانی که درختی در جنگلی سقوط کند و کسی در اطراف آن نباشد که صدای سقوط آن را بشنود، هیچ کس نسبت به افتادن آن درخت باخبر نمی‌ شود. اگر که یک سایت هم در اینترنت وجود داشته باشد و هیچ سایتی به آن لینک نداده باشد، هیچ کس نسبت به آن باخبر نمی‌ شود. اگر دوست دارید فروش اینترنتی خوبی را تجربه کنید باید بدانید که بک لینک ها، زیربنای یک سایت در وب هستند و در گوگل به عنوان یک سیگنال رتبه بندی مهم شناخته می‌ شوند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش ساخت بک لینکپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

راهکار دیگری که به شما در ایجاد اعتبار آنلاین کمک می‌ کند، استفاده از بازاریابی تاثیر گذار (influencer marketing) است. این راهکار نه تنها به سئو سات فروشگاهی شما اعتبار می‌ دهد، بلکه وسعت شما را بیشتر و ROI بهتری را ایجاد می‌ کند.

شرکت Bigelow Tea حمایت از اینفلوئنسرها را برای کمک به ترافیک وبلاگ و فروش اینترنتی خود افزایش داد. به کمک یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، آنها شاهد 32،000 ارتباط مخاطبین از طریق وبلاگ و افزایش 18.5٪ در فروش بودند.

 

استفاده از HTTPS

گوگل در سال 2014 اعلام کرد که از HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می‌ کند. مخاطب این پیام، در واقع جامعه توسعه دهندگان وب بود. این مسئله برای صاحبان سایت ها و توسعه دهندگان اهمیت ویژه ای دارد به این معنی که اگر پلتفرم هاستینگ آنها با یک گواهی SSL معتبر ایمن سازی نشده باشد، این پلتفرم در نتایج گوگل جریمه می‌ شود.

افزایش فروش اینترنتی,سئو سایت فروشگاهی,سئو فروشگاه اینترنتی

اگر این جریمه هم کافی نباشد، کروم به کاربران هشدار می‌ دهد که سایت‌ های بدون پروتکل HTTPS که اطلاعات ورودی حساسی مانند اطلاعات کارت‌ های اعتباری و رمزهای مختلف را از کاربران طلب می‌ کنند، ناامن هستند. گوگل اخیرا گفته است که به خریداران در مورد هر سایتی که هنوز از HTTP استفاده می‌ کند، هشدار می‌ دهد. این هشدار یک پرچم قرمز بزرگ برای مشتریان بالقوه است و می‌ تواند نرخ تبدیل شما را به میزان زیادی کاهش دهد.

هم اکنون حدود 50 درصد از 10,000 سایت برتر جهان از HTTPS استفاده می‌ کنند. خرده فروشانی که در صنعت تجارت الکترونیک هستند، باید هم اکنون به دلایل امنیتی در سایت‌ های خود از SSL استفاده کنند و این اطمینان را در مشتریان بالقوه خود ایجاد کنند که با یک سایت امن و مطمئن در ارتباط هستند.

بیشتر فروشگاه سازهای بزرگ دنیا مانند Shopify و Bigcommerce هم اکنون به همراه همه پلن های خود گواهی‌ های SSL رایگان را ارائه می‌ کنند با این حال اگر شما خود هاست سایت فروشگاهی خود  را انتخاب کرده اید، ممکن است لازم باشد که خودتان آن را تنظیم کنید.

افزایش سرعت سایت

عملکرد سایت، یک پارامتر ارزیابی مهم برای سئو سایت فروشگاهی است. Harry Shum، مدیر هوش مصنوعی مایکروسافت گفت: (حتی اگر سرعت سایت شما 250 میلی ثانیه کند تر و یا سریع تر از سایر سایت ها باشد، میتواند یک عامل مهم در جلو افتادن یا عقب افتادن بین رقبایتان به حساب آید). اگر که سرعت بارگذاری سایت شما آهسته باشد، مشتریان بالقوه قبل از این که محصولات یا خدماتتان را ببینند، سایت شما را ترک می‌ کنند.

از ماه جولای 2018 سرعت صفحه به عنوان یک عامل رتبه بندی در جستجو های موبایلی در نظر گرفته شده است. مزایای ایجاد تجربه کاربری موبایلی نسبت به مبلغ سرمایه گذاری شده برای این کار، بسیار بیشتر است چرا که باعث افزایش فروش و نرخ تبدیل شما می شود.

تست کردن سرعت سایت ساده است. شما می‌ توانید با استفاده از ابزاری رایگان مانند Page Speed Insights عملکرد دستگاه قابل حمل و صفحات وب خود را بسنجید. سایت‌ هایی مانند Shopify به طور وابسته با معیارهای مرتبط با سرعت سر و کار دارند و نتیجه این ارتباط را هم دریافت می‌ کنند. میزان آپتایم بودن Shopify Pay معادل 99.8 درصد است و سرعت بررسی این سایت نیز نسبت به سرعت بررسی رقبایش 40 درصد بیشتر است. این امر افزایش 18 درصدی فروش اینترنتی محصولات این شرکت را به دنبال داشته است.

میزان تلاش شما برای سئو سایت فروشگاهی، باعث افزایش فروش اینترنتی و دیده شدن بهتر محصولات، برند و خدماتتان می‌ شود. دلیل این که رقبایتان در جستجوی گوگل در رتبه بالاتری نسبت به شما قرار دارند این است که اقداماتی بیشتر از اقدامات ذکرشده را در نظر گرفته‌ اند.

شما می‌ خواهید برتری داشته باشید ولی غول‌ های خرده فروشی به سادگی این فرصت را در اختیار شما یا سایر رقبایشان نمی‌ گذارند. برای بهبود رتبه بندی خود باید زمان و انرژی صرف کنید.

هنوز بخش قابل توجهی از خرده فروشی برای خرده فروشان آنلاینی که زمان خود را به جستجو در مورد عبارت‌ های کلیدی، تولید محتوای با کیفیت و بهینه سازی عملکرد و ظاهر سایت خود اختصاص می‌دهند، باقی مانده است، پس هیچ وقت برای اینکه فروش اینترنتی بی نظیر داشته باشید دیر نیست. به مشتریان خود دلیلی بدهید تا از سایت شما بیشتر بازدید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود