مهم

تاثیر تبلیغات بر فروش

بودجه بندی تبلیغاتی,بودجه تبلیغات,بودجه تبلیغاتی

تاثیر تبلیغات بر فروش کسب و کارها و شرکت ها بسیار امر مهمی است و دانستن جزئیات آن برای هر فردی که دارای کسب و کار می باشد یا قصد راه اندازی آن را دارد، امری ضروری است. تاثیر تبلیغات بر میزان فروش آنقدر مهم و قابل توجه است که بزرگ ترین شرکت های دنیا هرساله مبالغ قابل توجهی را به بودجه تبلیغات خود اختصاص می دهند.

برای مثال بودجه مایکروسافت برای تبلیغات در سال مالی منتهی به ژوئن، 2.6 میلیارد دلار بوده است. اپل در سال مالی خود تا اکتبر 1.1 میلیارد دلار برای تبلیغات هزینه کرده است.
شرکت های دیگر هزینه تبلیغات خود در سال مالی اخیر را در آینده اعلام خواهند کرد اما در سال های گذشته میزان هزینه آن ها بصورت زیر است:

Screen-Shot-2013-11-04-at-11-4-4.55.03-PM-440x433
 
در نمودار بالا کنار نمودار اصلی، درصد هزینه تبلیغات از محل بودجه شرکت، مشخص است. توجه کنید که کوکاکولا درصد بیشتری از بودجه خود را به نسبت دیگر شرکت ها به تبلیغات اختصاص می دهد. این یک نمونه بسیار جالب از تاثیر تبلیغات بر فروش است.

آیا به نظر شما در این بازار نوشابه که خیلی ها به جای اینکه بگویند نوشابه می خواهیم می گویند کوکا می خواهیم، این شرکت نیازی به این همه تبلیغات دارد ؟!
با این حال، مایکروسافت در حال رسیدن به محدوده 3 تا 5 درصد از فروش است و حتی مورد مصرف بودجه تبلیغات هم مشخص است. در این شرکت مواردی مانند فعالیت تجاری، سرور و ابزارهای بخش های مختلف مایکروسافت نیز ممکن است که بودجه تبلیغات داشته باشند اما مبالغ آن بسیار کمتر از بخش های ویندوز، سرگرمی و بخش آنلاین است.

عجیب است که بدانید شرکتی مثل کوکاکولا حتی روی ماه هم تبلیغ کرده است. همچنین جالب است که اپل در شرایط مشابه بسیار کمتر از سایر شرکت ها هزینه می کند. محصولات بهتر، با کیفیت تر و خاص تر، نیاز کمتری به تبلیغات دارند(اما نه اینکه نیازی ندارند).

اهمیت تاثیر تبلیغات بر میزان فروش

این روزها تقریبا همه افراد می دانند که تاثیر تبلیغات بر میزان فروش امری غیر قابل انکار است. اما ممکن است گاهی گمان کنید که به دلیل کیفیت بالا محصولات یا خدمات، دیگر نیازی به تبلیغات نداشته و بدون آن نیز فروش زیادی خواهید داشت.

اما اگر به برندهای بسیار بزرگ نگاهی کنیم، متوجه خواهیم شد که با وجود وفاداری مشتریان به برند، کیفیت بالا محصولات یا خدمات و بسیاری از موارد دیگر، بازهم این شرکت ها دست هزینه برای تبلیغات برنداشته و همواره مبالغ بسیاری را صرف تبلیغات می کنند و دلیل آن رقابت است.

بسیاری از مشاغل و شرکت ها، محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می دهند. این امر موجب ایجاد رقابت شده و یکی از عوامل بسیار مهم جهت موفقیت در رقابت، تبلیغات خلاقانه و موثر است.

حال ممکن است گمان کنید که کسب و کار شما در حال حاضر رقیبی نداشته و به همین دلیل نیاز چندانی به تبلیغات نخواهید داشت یا به عبارتی تاثیر تبلیغات بر فروش شما زیاد نخواهد بود. اما واقعیت این است که اگر اصطلاحا بازار در حوزه کاری شما خوب بوده و تقاضا برای محصولات یا خدمات شما وجود داشته باشد، به زودی رقبایی ظاهر خواهند شد و بازار هدف شما را تا حدودی خواهند گرفت.

این تبلیغات هدفمند و موثر است که می تواند قبل از ظهور رقبا، برند شما را نزد مخاطبان شناخته شده کند و منجر به پیروزی شما در رقابت های احتمالی آینده شود. این تبلیغات است که می تواند کسب و کارهای یک حوزه را از یکدیگر متمایز کرده و سبب افزایش فروش شود.

از دیگر موارد تاثیر تبلیغات بر فروش این است که تبلیغات سبب مزایای بسیاری همچون افزایش آشنایی و وفاداری مخاطبان به برند شده که همه این ها در نهایت منجر به افزایش فروش و تداوم آن خواهند شد.

یکی از روش های عالی تبلیغات، سئو سایت می باشد. داشتن یک وب سایت استاندارد و بهینه شده برای موتورهای جستجو، سبب می شود کاربران در اکثر مواقع هنگام جستجو عبارات مرتبط با کسب و کار شما، برند شما را نیز در نتایج جتسجو گوگل مشاهده کنند. این امر تاثیر زیادی در اعتبار شما نزد مخاطبان خواهد داشت. جهت افزایش فروش و فراگیری یکی از بهترین، پربازده ترین و کم هزینه ترین روش های تبلغیاتی، دوره سئو می تواند به شما کمک شایانی کند.

تبلیغات چگونه بر فروش تاثیر می گذارد؟

تبلیغات می توانند اهداف گوناگونی داشته باشد که تمامی این اهداف نهایتا به فروش، تداوم فروش یا افزایش فروش منجر می شوند. برخی از مهمترین اهداف تبلیغات عبارت اند از:

  • تبلیغات جهت اطلاع رسانی که منجر به افزایش شناخت برند، آگاه کردن مخاطبان از مزیت شما نسبت به رقبا و معرفی کسب و کار و محصولات یا خدمات مربوط به آن می شود.
  • تبلیغات ترغیب کننده که سبب تشویق مستقیم یا غیر مستقیم به خرید می شود یا مخاطبان را جهت ایجاد ارتباط ترغیب می کند.
  • تبلیغات یادآور که با هدف یادآوری نام برند در ذهن مخاطب انجام می شوند.

نمونه ای از تبلیغات خلاقانه

تبلیغات خلاقانه نیازی به توضیح ندارند و در همان نگاه اول پیام مدنظر را به طور بسیار جذابی منتقل می کنند. نمونه های زیادی از نوع تبلیغ را دیده اید فضای آن‌ها برای شما آشنا است. برای مثال تصویر پایین شما را به یاد موتورهای جستجو می اندازد که اطلاعات جامع و کاملی به شما ارائه می دهند.

سایت مورد نظر در زمینه فروش ماشین های سنگین فعالیت می کند و فضای محتوای تبلیغاتی خود را به طوری برای شما طراحی کرده است که براحتی می توانید ماشین مورد نظر خود را بیابید.

تاثیر تبلیغات بر خرید,تاثیر تبلیغات بر فروش,تاثیر تبلیغات بر میزان فروش

در همین ایران خودمان مثال بارز بحث تبلیغات صحیح و کارآمد که بسیار هم تاثیرگذار بوده است، شرکت ایرانسل است. آیا واقعا این شرکت نیازی به تبلیغات دارد ؟!

بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــله.همه شرکت ها نیاز به تبلیغات دارند.

نام ایرانسل معتبر است و اکثر افراد آن را می شناسند؛ اما این شرکت در انواع حالت های مختلف در تمام روزهای سال همچنان تبلیغ می کند و به همین خاطر است که تبدیل به برندی قدرتمند، در زمینه کاری خود شده است!

** یادمان نرود که تجارت درست یعنی از هر 100 تومان سود خالص 2 تومان را برداریم و 98 تومان دیگر را تبلیغ کنیم **

29 نظر در مورد مقاله “ تاثیر تبلیغات بر فروش ” ثبت شده است
  1. امیر

    سلام.تقریبا چن درصد از مردم از تبلیغات خرید میکنن؟من میخام تو بازی موبایلیم محصولات الکترونیکی تبلیغ کنم.بنظرتو خوبه؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما. مطمئن باشید اگر کمپین تبلیغاتی تون رو به بهترین شکل ممکن و بر اساس بروز ترین تکنیک های فروش پیاده سازی کنید، فروش بسیار زیادی از طریق تبلیغ خواهید داشت.


  2. علیرضا

    با سلام و احترام
    بنده نمیدونم چرا ترس دارم از تبلیغ
    میترسم پول از دستم بره هیچ اثری هم نداشته باشه
    برای اپلیکیشنم میخوام تبلیغ کنم تا مرز تبلیغ میرم ولی
    برمیگردم …خواهش میکنم راهنمایی کنید چکار کنم؟
    n/
    با تشکر


  3. سعادت

    تبلیغات در کنار محصولات با کیفیت هر دوتاشون لازم هستن چون اگه یکی ضعیف باشه له دردسر خواهیم افتاد


  4. کوروش

    یه مدل از تبلیغات ارائه خدمات و محصول با کیفیت این طوری خود کاربرها براتون تبلیغ میکنن چون راضی هستن از شما البته که این تبلیغ باید در کنار سایر تبلیغات دیگه باشه


  5. ماهان

    واقعا چرا تو ایران فکر میکنن تبلیغات برای شرکتهای بزرگ لازم نیست چون بنظرم وقتی یه شرکت دست از تبلیغات برداره من فکر میکنم که حتما دچار دردسر شده و مشکلی داره که دیگه تبلیغات نمیکنه


  6. ارشیا

    تبلیغات خوبه ولی حتما باید حساب شده و با برنامه باید بدونی چه هدفی داری و میخوای به چی برسی تبلیغات بدون فکر موجب نابودی میشه


  7. کامبیز

    مساما تبلیغات بسیار مهمه چون باید همیشه تو دید باشی حالا چه تازه کار باشی یا یک شرکت بزرگ قدیمی


  8. Z &F

    خیلی متشکرم،
    درشرایط کنونی همانطور که پرنده برای پرواز نیاز به دو بال دارد هر بنگاه اقتصادی و یا خدماتی برای پرواز و اوج گرفتن نیاز به دو بال تبلیغات و ارائه خدمات مطلوب و مدیریت کارآمد دارد.


  9. my virtual world

    تبلیغ اگر به شکلی علمی و دارای سناریو و البته پیوستگی باشد عملکرد آن بیشتر شبیه به معجزه خواهد بود .


  10. fereshte

    سلام متشکرم به خاطر انتشار این مطلب . وقتی وارد فضای کسب و کار رقابتی می شویم که یکی از ویژگیهای آن فراوانی عرضه نسبت به تقاضاست در اینجاست که اهمیت بازاریابی و مشتری نوازی بیشتر مشخص می شود. و تبلیغات مناسب میتواند به ما در راه افزایش فروش کمک کند.


  11. diamond

    تبلیغات تاثیر به سزایی در بالا بردن آگاهی مشتری دارد. تبلیغات وسیله ای است که توسط آن، مشتریان از ابداعات و نوآوری های شرکت آگاه می شوند. پس جای تعجب ندارد که چرا باید از هر 100 تومان سود خالص 98 تومان را برای تبلیغات اختصاص بدهیم.


  12. zahra

    سلام من هم موافقم چون عقیده دارم تبلیغات فن فروشندگی است. متشکرم از وقتی که گذاشتید.


  13. صلاح الدین

    باسلام خدمت دوستان..اینکه از هر ۱۰۰تومان درامد خالص۹۸تومان صرف تبلیغات شود,منظور تاثیر تبلیغات بر کسب کار است,که واقعا مؤثر است وثابت شده است,شما میخواین از۱۰۰تومان درامد ۲تومان رو صرف تبلیغات کنید,


  14. S. Abtahi

    100 تومان سود و 98 تومان بابت تبلیغات؟!

    یعنی اگر یک میلیون تومان در ماه سود کردم بایستی فقط بیست هزار تومان را بردارم برای خودم؟ آنوقت چطور به زندگی ادامه بدهم؟ چطور چنین چیزی شدنی است؟

    با توجّه به تجربه ای که از خواندن باقی مقاله های شما دارم، بعید می دانم که روی هوا حرفی پرانده باشید. بنابراین فرض را می گذارم بر اینکه ایراد از خودم است که مطلب را نگرفته ام. پس خواهشم می کنم کمی توضیح بدهید که چطور می توان با دو درصد از کلّ سود زندگی کرد؟


    • امیر قمصری

      با سلام
      بله
      بله
      داستان ضرب المثل معروف ایرانی ، یک سال بخور نون و تره یک عمر بخور نون و کره است دوست عزیزم


  15. امیر محمدآبادی

    سلام بر شما دوست عزیز
    میخواستم بدون شما مقاله ای در مورد نقش تبلیغات محیطی در فروش ساختمانهای لوکس دارید به من کمک کنید
    متشکرم


    • امیر قمصری

      با سلام.در حال حاظر ، خیر


  16. behnam

    سلام , آقای قمصری اگه ممکنه بیشتر در مورد بازاریابی اینترنتی مطلب بزارید.
    ممنون از سایت خوبتون.


  17. احسان

    این 100 تومن سود و 2 تومن صرف تبلیغات بشه جالب بود نمیدونستم


    • امیر قمصری

      برعکس گفتی دوست عزیزم.100 تومان سود و 98 تومان بابت تبلیغات


  18. حسن

    سلام
    بحث تبلیغات خیلی پیچیده است ! اصلاً میشه توی دانشگاه این مبحث رو درس داد !


  19. هانی

    ممنونم. عالی بود.


  20. محمود

    @محمود

    اتفاقاً در ایرانی که داره کم کم پیشرفت میکنه تبلیغات داره جا باز می کنه ! تلویزیون رو مگه ندیدی ؟!!!


  21. محمود

    متاسفانه در ایران این چیزها کاربرد خاصی نداره !


  22. محسن

    البته هزینه تبلیغات هم خیلی زیاد است


    • امیر قمصری

      باید دید آیا این هزینه زیاد ارزشمند است یا خیر !!!


  23. حمید سپیدنام

    با سلام خدمت شما همکار عزیز
    ممنونم از سایت بسیار مفیدتون


    • امیر قمصری

      با سلام.ممنونم از نظر شما همکار عزیز


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود