تحلیل بازاریابی دیجیتال – اهداف

ابزار تحلیل دیجیتال,استراتژی های بازاریابی,استراتژی های دیجیتال مارکتینگ حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 7 امتیاز : 5]

تحلیل سایت و تحلیل بازاریابی دیجیتال و تفاوت این دو را در بخش قبلی مقالات نیوسئو مطرح کردیم. در اینجا نیز قصد داریم به نحوه استفاده از تحلیل بازاریابی دیجیتال به صورت موثر بپردازیم.

بیشتر بازاریاب ها می دانند که آن ها باید به موضوعاتی فراتر از ترافیک و عملکرد وبسایت توجه داشته باشند تا بتوانند دیدگاه های بهتری نسبت به عملکرد برنامه های خودشان به دست بیاورند. اما چرا بیشتر ما همچنان تلاش داریم تا تاثیر ROI خودمان را اندازه گیری کنیم و عملکرد فعالیت های بازاریابی آنلاین خودمان را ثابت کنیم؟

احتمالا دلیل این موضوع، شامل موارد زیر می باشد:

  • ما اهداف مشخصی را برای برنامه های بازاریابی خودمان مشخص نکرده ایم، یا
  • ما ابزار کافی برای اندازه گیری موفقیت خودمان نداریم.

خیلی اوقات، ترکیبی از این دو حالت باعث این مشکلات می شود.

اهداف S.M.A.R.T

یکی از روش های کاهش این مشکل، داشتن اهداف کسب و کار به صورت عملی می باشد که اولویت های تیم بازاریابی شما را مشخص می کند. معمولا، این اهداف را می توان با استفاده از مدل اسمارت در هدف گذاری به دست آورد (این کلمه SMART، ابتدای لغات زیر، به زبان انگلیسی می باشد). در این استراتژی، هر هدفی که شما ایجاد می کنید باید به صورت زیر باشد:

ابزار تحلیل دیجیتال,استراتژی های بازاریابی,استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

  • هوشمندانه
  • قابل اندازه گیری
  • قابل دستیابی
  • مرتبط
  • زمان بندی شده

یک هدف خوب برای کسب و کار قطعا باعث می شود که وظایف تیم شما، به سمت تولید یک نتیجه مشخص برود و یا معیاری را به شما دهد که می تواند پیشرفت شما را نشان بدهد. برای تیم های بازاریابی، این کار را می توان به صورت خلاصه در سه دسته مشخص، قرار داد:

  • ترافیک وبسایت و تنوع منابع
  • تبدیل های ایجاد شده از ترافیک برای ایجاد مشتری های هدایت شونده و در نهایت، به دست آوردن مشتری های نهایی
  • شناسایی کردن درآمد جدید به عنوان نتیجه مستقیم تلاش های بازاریابی مشخص، تدوین یک نقشه راه برای رسیدن به رشد بیشتر و سرمایه گذاری های بازاریابی مقرون به صرفه.

حقیقت این است که برای به دست آوردن دیدگاه های مورد نیاز برای درک عملکرد بازاریابی و تصمیم گیری صحیح، بیشتر بازاریاب ها از یک ترکیب متعادل از بستر های تحلیل دیجیتال مختلف، استفاده می کنند.

به عنوان مثال، بازاریاب ها اطلاعاتی را در رابطه با بازاریابی ایمیل خودشان از طریق تحلیل های فراهم شده بر اساس خدمات دهنده سرویس ایمیل شان، به دست می آورند و در رابطه با عملکرد رسانه های اجتماعی شان نیز از طریق ابزار نظارت بر شبکه های اجتماعی و … به دست می آورند. آن ها می توانند از ابزار مختلف در این زمینه بهره ببرند.

اما این روش تقسیم بندی شده برای گزارش دهی، باعث می شود که ایجاد ارتباط بین نقاط و تصمیم گیری آگاهانه در رابطه با آینده استراتژی های دیجیتال مارکتینگ دشوار شود.

راه حل بهینه برای اجرای بستر های گزارش دهی و بازاریابی یکپارچه که ابزار ارزیابی نقطه به نقطه بر روی فعالیت های بازاریابی را ایجاد می کنند، به شما این امکان را می دهند تا تمام فعالیت های بازاریابی خودتان را به صورت یکپارچه، ارزیابی کنید.

  • گزارش دهی بر اساس فعالیت های بازاریابی

به جای این که شما فقط به گزارش های کلی برای هر منبع ترافیک استفاده کنید، شما می توانید از ظرفیت های گزارش دهی سفارشی استفاده کنید تا چارت های مختلف داده را به دست بیاورید که یک تصویر کلی از پیشرفت برنامه های بازاریابی تان را به شما نشان می دهد و فقط محدود به محتوای خاص و یک کانال بازاریابی خاص نمی باشد.

در این قسمت، شما یاد می گیرید که چطور می توانید ابزار تحلیل دیجیتال خودتان را پیکربندی کنید تا بتوانید این دیدگاه جامع را به دست بیاورید و متوجه شوید که خریداران احتمالی شما از کجا آمده اند و به کجا می روند. ما از شبکه بازاریابیHubSpot به عنوان یک نمونه استفاده می کنیم. در ادامه، بعضی از انواع تحلیل هایی که می توانید در ابزار بازاریابی با کیفیت از آن ها بهره ببرید را به شما نشان می دهیم:

  • ترافیک وبسایت بر اساس منابع اصلی

این یک گزارش ساده است که شما می توانید آن را بر اساس بازه های تاریخی و منابع اصلی تنظیم کنید که به شما نشان می دهد که چه کانال های بازاریابی وجود دارد که شما می توانید بر روی آن ها سرمایه گذاری کنید تا بتوانید ترافیک بیشتر و در نتیجه مشتری هدایت شونده و در نهایت مشتری نهایی بیشتری را به دست بیاورید. شما می توانید از ابزار Traffic Analytics سایت HubSpot استفاده کنید تا بتوانید به این ظرفیت دسترسی پیدا کنید.

  • تبدیل اول بر اساس منبع اصلی و یا شخصیت خرید

این گزارش، تاثیر کار شما را بر اساس تعداد مخاطبینی که می توانید بر اساس اولین پیشنهاد تماس یا فرم اشتراک به دست بیاورید را مشخص می کند و نشان می دهد که منبع اصلی مشتری هدایت شونده شما، کدام بوده است.

یک روش دیگر برای ارزیابی این مورد، تقسیم بندی کردن مخاطبین خودتان بر اساس شخصیت خاص خریدار می باشد که بر اساس آن مشخص می شود که کدام موارد، بیشترین بازدهی را برای شما دارند و بر اساس آن، تیم های شما می توانند مخاطبین بهتری را برای خودشان به دست بیاورند.

  • گزارش های قیف مخاطبین

این قسمت، نرخ تبدیل های بازاریابی و قیف های فروش را مشخص می کند و به شما مشتری های هدایت شونده جدید را نشان می دهد که به مشتری های تایید صلاحیت شده، مشتری های تایید صلاحیت شده برای فروش و در نهایت مشتری های نهایی تبدیل شده اند.

  • تاثیر بازاریابی بر روی درآمد

این گزارش سفارشی، مبتنی بر استفاده شما از مرحله های چرخه عمر مشتری های هدایت شونده تایید صلاحیت شده در روند بازاریابی می باشد و به شما نشان می دهد که مشتری های تبدیل شده و ارزش نسبی آن ها از نظر درآمد تولید شده، به چه صورت می باشد.

  • هزینه های کسب مشتری

تحلیل های بازاریابی دیجیتال,تحلیل وبسایت,مدل اسمارت در هدف گذاری

این مورد را می توان با استفاده از زمینه های محاسبه شده یا ویژگی های سفارشی در HubSpot شناسایی کرد که به شما نشان می دهد تیم های بازاریابی شما برای جذب، مشارکت یا ایجاد انگیزه در شخصیت خریدار، چقدر هزینه کرده اند.

گزارش های حلقه بسته تنها بعضی از ظرفیت های موجود می باشد که پیشرفت شما به سمت نتایج کسب و کارتان را نشان می دهد.

تمام دیدگاه ها، اطلاعات و داده هایی که می توانید از بازاریابی دیجیتال خودتان به دست بیاورید، تنها در صورتی مفید است که بتوانید از آن ها استفاده کنید. ارزش واقعی تحلیل تنها برای ثابت کردن ارزش فعالیت های بازاریابی برای رییس تان نیست؛ همچنین این تحلیل ها به شما کمک می کند تا عملکرد بازاریابی خودتان را بهینه سازی کرد و آن را بهبود بخشید؛ هم از نظر مبنای کانال های بازاریابی و همچنین، از نظر عملکرد کلی بین کانال های مختلف و تعامل آن ها با مشتریان.

با استفاده از تحلیل های بازاریابی دیجیتال، شما باید بتوانید گزارش های حلقه بسته را ایجاد کنید و راحت تر ثابت کنید که بازاریابی های شما تا چه حدی تاثیر مثبت بر روی تیم فروش شما داشته است؛ در واقع تیم فروش شما می تواند با این روش ها، از مشتری های هدایت شونده بهتری استفاده کنند.

  • رشد بهتر با تحلیل بازاریابی دیجیتال

مهم ترین نتیجه این مقاله، این است: در صورتی که شما تنها بر اساس تحلیل وبسایت خودتان کار می کنید، احتمالا داده های بسیار قوی که می توانند شما را نسبت به استراتژی های بازاریابی خودتان آگاه کنند و ارتباط بهتری بین مشتریان و مخاطبین شما با خودتان ایجاد کند را از دست می دهید. بنابراین، زمانی که ابزار تحلیل دیجیتال را برای کسب و کار خودتان ارزیابی می کنید، باید مطمئن شوید که شما حتما تحلیل های بازاریابی دیجیتال را هم انجام می دهید و فقط به تحلیل وبسایت، بسنده نمی کنید.

در حالی که تحلیل وبسایت یک تصویر مبهم از فعالیت های سطحی شما فراهم می کند، تحلیل های بازاریابی دیجیتال می تواند به شما کمک کند تا اهداف کسب و کار خودتان را به نتایج قابل اندازه گیری تبدیل کنید که از نتیجه مد نظر شما، پشتیبانی می کند. شما باید داده هایی که نشان دهنده افراد و نه فقط صفحات، می باشد را اولویت بندی کنید تا بتوانید خیلی سریع، پیشرفت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود