تفاوت وردپرس با CMS اختصاصی چیست؟

CMS,CMS اختصاصی,cms چیست

تفاوت وردپرس با CMS اختصاصی چیست؟ این سؤالی است چالش برانگیز برای افرادی که قصد راه اندازی وب سایت دارند ولی اطلاعات کافی در مورد نحوه ساخته شدن آن را ندارند. اگر شرایط گفته شده شامل حال شما هم می شود، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا جواب این سؤال پرتکرار که عموماً هم جواب واضح و روشنی به آن داده نمی شود را بدانید.

قبل از هر چیز، ابتدا باید به ترتیب با مفاهیم سیستم مدیریت محتوا، وردپرس (WordPress) و CMS اختصاصی آشنا شویم

CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا چیست؟

 نرم افزاری تحت وب می باشد و همانطور که از نامش پیداست، شما توسط آن، یعنی توسط پنل مدیریتی که در اختیار شما قرار می دهد، می توانید از هر نظر محتوای سایتتان را مدیریت کنید.

CMS اختصاصی چیست؟

یک سیستم مدیریت محتوا (Content Management System)، که دقیقاً طبق نیازها و ویژگی های یک وب سایت خاص و فقط برای همان وب سایت برنامه نویسی و طراحی شده است.

وردپرس (WordPress) چیست؟

وردپرس معروف و محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای آماده و عمومی است که قابلیت اجرای ویژگی های رایج را برای وب سایت ها دارد به عبارتی دیگر یک سیستم مدیریت محتوای از پیش نوشته شده، برای استفاده عمومی.

ویژگی های پرکاربردی که در اکثر سایت ها وجود دارند، توسط این سیستم قابل اجرا است، همچنین کدهای آن از پیش نوشته است و همه افراد می توانند جهت استفاده، آن را روی هاست خود نصب کنند و البته دسترسی به هسته آن و کدهایش کار سختی نیست.

اگر قصد ساختن وب سایت با هر هدفی را داشته باشید ولی تخصصی در این زمینه نداشته باشید، به احتمال زیاد سراغ شخص یا شرکتی می روید تا این کار را برایتان انجام دهد، طراحان سایت قبل از هرچیزی از شما سؤالاتی در مورد هدفتان از راه اندازی وب سایت می پرسند تا مطابق نیاز پروژه شما، مواردی را انتخاب کنند، اما همیشه یک سؤال بزرگ مطرح می شود: می خواهید سایتتان با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شود یا CMS اختصاصی؟

معمولاً پاسخ دادن به این سؤال کمی سخت است، حتی اگر از طراحان سایت که سؤال را مطرح کرده اند، بپرسید که تفاوت این دو مورد چیست؟ به دلیل تخصصی بودن موضوع احتمال این که توضیحی ملموس و قابل درک به شما ارائه دهند کم است.

به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله ابتدا با مثال هایی ساده و قابل درک برای عموم افراد که دانش کد نویسی و طراحی سایت را ندارند، تفاوت وردپرس و CMS اختصاصی را شرح دهیم، سپس به مواردی که کمی تخصصی هستند بپردازیم.

برای تشخیص این که چه مواقعی باید از وردپرس استفاده کنیم و چه مواقعی از CMS اختصاصی، به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید دو قطعه صفحه فلزی کوچک دارید که میخواهید آن ها را توسط یک پیچ به یکدیگر متصل کنید، آن پیچ را چطور تهیه خواهید کرد؟

برای تهیه پیچ، شما ۲ راه دارید:

راه اول: یک قطعه میله تهیه کنید و از یک تراشکار بخواهید که با استفاده از ابزارآلاتش آن میله را به پیچ تبدیل کند.

CMS,CMS اختصاصی,cms چیست

راه دوم: به ابزارفروشی بروید و یک پیچ استاندارد و آماده مطابق با ابعاد قطعاتتان بخرید!!!

Content Management System,wordpress چیست,سیستم مدیریت محتوا

در راه اول بجز هزینه خرید میله، هزینه دستمزد زیادی را هم باید به تراشکار پرداخت کنید، در ضمن زمان زیادی هم صرف می شود تا پیچ ساخته شود، ولی آن پیچ دقیقاً با متریال، ابعاد و میزان مقاومتی که شما نیاز دارید ساخته می شود، پس احتمالاً شما راه دوم، یعنی خرید پیچ آماده و استاندارد را انتخاب می کنید که هم مقرون به صرفه تر است و هم زمان بسیار کمی را باید صرف آن کنید.

حال بیایید این مثال را به دنیای وب برگردانیم، ساخت CMS اختصاصی، مثل ساختن پیچ توسط تراشکار به وسیله دستگاه هاست، که هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.

ساخت سایت با وردپرس مانند خریدن پیچ استاندارد، کم هزینه و سریع است ولی شما محدود به پیچ های موجود در بازار، با همان اشکال، ابعاد و میزان مقاومت هستید.

کاربرد CMS اختصاصی چه مواقعی است؟

برای پاسخ به این سؤال، بیایید به مثال صفحات فلزی و اتصالشان توسط پیچ بازگردیم، فرض کنید قطعات فلزی ای که می خواهید آنها را به یکدیگر متصل کنید، دارای شکل و شمایل خاصی هستند یا قرار است تحت فشار زیاد قرار بگیرند، طوری که هیچ یک از پیچ های استاندارد موجود در بازار نمی توانند آن ها را به هم متصل کنند یا مقاومت کافی را برای تحمل فشار ندارند، حال برای اتصال این قطعات، به یک پیچ با شکل و شمایل خاص یا جنس مقاوم تر، مطابق با شکل و کاربرد قطعات نیاز است، اینجاست که شما مجبورید ابتدا میله ای خام بخرید و از تراشکار بخواهید طبق شکل و فرمی خاصی که مدنظرتان است، از آن میله برایتان پیچ بسازد.

در دنیای وب دقیقاً همینطور است، گاهی اوقات ممکن است شما قصد راه اندازی وب سایت با ویژگی های خاصی را داشته باشید که وردپرس از پس آن ویژگی ها بر نیاید، در این مواقع باید از CMS اختصاصی استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید سایت هایی باقابلیت های عمومی، مثل فروشگاه های معمولی، سایت های خبری، اکثر سایت های شرکتی و… توسط وردپرس و افزونه های آماده آن قابل اجرا هستند و نیازی به طراحی CMS اختصاصی نیست، پس زمانی که قرار نیست سایت شما ویژگی خیلی خاص و منحصر به فردی داشته باشد، و تمام انتظاراتتان از سایت را وردپرس و افرونه های آماده آن میتواند برآورده کند، هیچ توجیهی وجود ندارد که شما از CMS اختصاصی استفاده کنید.

حال که شما نسبت به موضوع، دید کلی پیدا کردید، کمی تخصصی تر به مقایسه وردپرس با سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی می پردازیم.

مزایا و معایب وردپرس و سیستم مدیریت محتوای اختصاصی

سیستم مدیریت محتوای اختصاصی,کاربرد CMS اختصاصی,کاربرد وردپرس

مزایای CMS اختصاصی

  • سرعت بیشتر: در CMS اختصاصی به دلیل این که فقط کدهای موردنیاز همان وب سایت نوشته می شود، و کوئری ها و کدهای اضافه در صفحات و دیتابیس وجود ندارد، سرعت اجرا توسط سرور افزایش می یابد و بهینه تر است.
  • امنیت بیشتر: برخلاف CMS های آماده، در CMS های اختصاصی کدها و قالب ها از پیش تعیین شده نیستند و بجز تیم طراح، کسی از جزئیات این کدها اطلاعی ندارد، به همین دلیل امکان نفوذ به این سیستم بسیار پایین می آید، البته میزان امنیت به میزان تخصص تیم طراح  بستگی دارد.
  • امکان توسعه: در CMS اختصاصی، ویژگی هایی که قصد پیاده سازی آن ها را روی ساییتان دارید، محدود به توانایی افزونه ها نمی باشد، می توانید بدون محدودیت و هر زمانی که خواستید، به وب سایت ویژگی های مد نظرتان را اضافه کنید.

معایب CMS اختصاصی

  • هزینه زیاد.
  1. نیاز به افراد مختلف با تخصص های مختلف برای طراحی CMS اختصاصی که این امر طبیعتاً هزینه را بالاتر می برد.
  2. هزینه بالا پشتیبانی و توسعه CMS اختصاصی.
  • زمانبر بودن: یک سیستم مدیریت محتوای کامل باید از صفر تا صد برنامه نویسی شود، پس بدیهی است که زمان زیادی برای ساخت آن نیاز باشد.
  • نیاز به تخصص برای پشتیبانی: با توجه به این که هر CMS اختصاصی می تواند پنل مدیریت مخصوص خود را داشته باشد، پشتیبان سایت باید اطلاعات کافی را مورد نحوه کار با آن پنل مدیریت داشته باشد.

مزایای وردپرس

  • رایگان است!
  • برای راه اندازی سایت با وردپرس زمان کمتری نیاز است.
  • دارای قالب ها و افزونه های زیادی است که میتوانند طراحی ها و ویژگی های کاربردی به سایت اضافه کنند.
  • به دلیل یکسان بودن پنل مدیریت آن، افراد زیادی هستند که بتوانند با این پنل کار کنند، همچنین با جستجو در اینترنت می‌توانید به آموزش های جامع و رایگان در خصوص کار با وردپرس دست پیدا کنید.

معایب وردپرس

  • امنیت کم: با توجه به open source بودن وردپرس، هرکسی می‌تواند از جزئیات کدهای آن اطلاع پیدا کند، این موضوع می تواند زمینه را برای هک شدن وب سایت فراهم کند، همچنین احتمال وجود باگ های امنیتی در افزونه ها و قالب های وردپرسی کم نیست.
  • سرعت کم: وردپرس برای برآورده کردن نیاز و ویژگی های زیادی طراحی شده است، حتی ویژگی هایی که شما در سایت خود نیازی به آن ها ندارید، به همین دلیل کدها و کوئری های بسیار زیادی در هسته آن وجود دارند که موجب کاهش سرعت سایت می شوند.
  • امکان توسعه محدود: اضافه کردن ویژگی های مختلف به وردپرس، محدود به افزونه های ساخته شده است، اگر برای ویژگی مدنظر شما افزونه ای ساخته نشده باشد، شما نمی توانید آن ویژگی را به سایت وردپرسی خود اضافه کنید، مگر این که از یک برنامه نویس کمک بگیرید تا افزونه مربوط به آن ویژگی را برای شما بسازد.

پس می توان نتیجه گرفت انتخاب بین وردپرس و CMS اختصاصی به عوامل زیادی مثل ترافیک سایت، بودجه، محدودیت های زمانی، میزان اهمیت امنیت در سایت، ویژگی های مورد نیاز و… بستگی دارد.

3 نظر در مورد مقاله “ تفاوت وردپرس با CMS اختصاصی چیست؟ ” ثبت شده است
  1. وردپرس

    بسیار عالی و کارآمد بود


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس از همراهی شما


  2. کاربر مهمان

    سلام.
    واقعا مقایسه به دور از تعصب بود
    خیلی ممنون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود