آموزش ساخت ویدئو آموزشی

استراتژی بازاریابی ویدئویی,بازاریابی ویدئویی,ساخت ویدئو آموزشی

همانطور که در جریان هستید چند روز قبل پستی منتشر کردم با عنوان آموزش ساخت ویدئو تبلیغاتی و این بار به آموزش ساخت ویدئو آموزشی می پردازیم. ویدئو های آموزشی یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن تخصص شما هستند. کمپین های بازاریابی ویدئویی عموما برای هدف فروش به کار نمی روند، اما به راحتی و با ظرافت خاصی حس ارزشمند بودن به مخاطب می دهند و  دانش و آگاهی او را  بهبود می بخشند. بنابراین می توان موفق ترین استراتژی بازاریابی ویدئویی را ساخت ویدئو آموزشی دانست. کمپین ویدئوی آموزشی یک راه کلیدی برای جلب توجه مخاطب نسبت به مهارت ها و تخصص، افزایش اعتبار و نمایش قدرت شما است. به همین دلیل است که شرکت های بزرگ وقدرتمند، استفاده از این کمپین های آموزشی برای بهبود وضعیت کسب وکار خود را فراموش نمی کنند.

اما راه اندازی یک کمپین موفق ویدئوی آموزشی نیازمند رعایت شرایطی در ساخت ویدئو های آموزشی است. زمانی که شما یک سری ویدیوی آموزشی تهیه می کنید، باید مطمئن شوید که هر ویدئو نکته یا راهنمایی موردنظرتان را به صورت شفاف برای مخاطب بیان می کند. در واقع باید اطمینان حاصل کنید که ویدئوی آموزشی به صورت مستقیم، به نکته و یا مفهومی که مدنظر مخاطب است و به دنبال آن می گردد اشاره می کند. مانند اثبات یک موضوع، پاسخ گویی به سوالی خاص (یا در برخی از مواقع قسمتی از یک سوال) با حفظ تمرکز ویدئو بر روی آن برای ایجاد حس رضایتمندی در مخاطب.

تمامی موارد بالا با استفاده از یک محتوای سازماندهی شده و شفاف در دسترس است.

توجه داشته باشید که زمانی شما اقدام به ایجاد یک ویدئوی آموزشی می کنید، آن ویدئو برای تبلیغ در مورد شما نیست. این نوع از ویدئو ها برای نشان دادن شما به عنوان یک متخصص در موضوعی خاص است. واقعا چه تبلیغی از این بهتر؟! در حقیقت شما با استفاده از کمپین های ویدئوی آموزشی با کیفیت، کاری می کنید که مخاطب همیشه برای دیدن محتوای آموزشی شما علاقه مند باشد و لحظه شماری کند.

به همین دلیل این مقاله را به آموزش ساخت ویدئو آموزشی اختصاص می دهم :

دوستان عزیزم، پنج نکته اساسی برای طراحی یک استراتژی موفق برای کمپین های ویدئوی آموزشی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنیم.

  • تهیه لیستی از سوالات و جواب های ممکن برای موضوع مورد بحث

در گام اول، باید در مورد مسائل، راه حل ها، سوالات و جواب ها فکر کنیم. حتما شما هم با من موافق هستید که تهیه لیستی از سوالات رایج که بیشتر مورد نظر و پرسش مخاطبان است، کاری بسیار معقول و عاقلانه است. بنابراین لیستی برای 10 تا 20 سوال رایج را تهیه کنید و جواب های آن را به صورت کاملا شفاف و روشن مشخص کنید.

  • به محتوای موجود در سایت توجه کنید

ابتدا به محتویاتی که در سایت، بلاگ یا کتاب الکترونیکی منتشر کرده اید، نگاهی بیاندازید. شما می توانید برای این محتویات، ویدئوهای آموزشی با طرح نکات و مثال های بیشتر طراحی کنید. این مورد برای بدست آوردن ترافیک بیشتر و همچنین بازگشت دوباره مخاطب به سایت شما بسیار موثر است. همچنین کمک می کند که مخاطب با محتوای سایت شما درگیر شود و زمان بیشتری را در سایت سپری کند.

در گام بعدی، اگر شما فایل های صوتی دارید و آن ها را منتشر کرده اید، می توانید به ایجاد ویدئوی آموزشی برای این فایل های صوتی فکر کنید. به عنوان مثال می توانید یک فایل صوتی را بر اساس تعداد سوالاتی که در مورد آن پرسیده می شود، تقسیم کنید و برای هر یک از سوالات، ویدئویی را طراحی و ایجاد کنید. به همین ترتیب برای بقیه محتویات سایت می توانید همین کار را انجام دهید و برای هر یک ویدئوی آموزشی تهیه کنید.

  • کمک به مخاطب برای رسیدن به هدف

هدف گرا بودن ویدئوی آموزشی به مخاطب کمک می کند تا ویدئو را دنبال کند و وظایف لازم را برای رسیدن به هدف اصلی انجام دهد. در بعضی از مواقع، یک ویدئو به تنهایی کمک می کند تا مخاطب به هدف برسد. اما هوشمندانه تر این است که شما یک مجموعه از ویدئوی آموزشی را برای هدایت مخاطب به هدفی خاص ایجاد کنید. این کار یعنی بازگشت دوباره مخاطب و سپری کردن زمانی بیشتر در سایت، وبلاگ یا کانال شما و درگیر شدن او با محتوای آموزشی ایجاد شده. همچنین این کار مخاطب را ترغیب می کند تا ویدئوی شما را در شبکه های اجتماعی دیگر به اشتراک بگذارد تا هم بیشتر دیده شوید و هم بازخورد مناسب تری را دریافت کنید.

  • طراحی داستان و کاراکتر

اکثر ویدئوهایی که با استقبال مخاطب روبرو می شوند و جذابیت بیشتری دارند، از ترفند داستان و کاراکتر استفاده می کنند. به عنوان مثال ساخت یک ویدئو برای آموزش یک تکنولوژی جدید که در آن از یک کاراکتر استفاده می شود و داستان های کوتاهی برای آن طراحی شده است. این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید که داستان ها در دنیای ویدئوها نقشی اساسی را بازی می کنند. چون کمک می کنند که مخاطب موقعیت را ملموس تر درک کند و احساسات را تاثیر گذارتر و عمیق تر دریافت کند.

بنابراین بر روی محتوایی که تاکنون منتشر کرده اید، متمرکز شوید؛ تا تشخیص دهید که می توان این محتوات را در قابل داستان بازگو کرد یا خیر. بعد از آن شروع به طراحی یک داستان ساده کنید و یک کاراکتر ایده آل را برای آن طراحی کنید.

فراموش نکنید که طراحی یک داستان برای آموزش موضوعی خاص سبب افزایش تعامل بین شما و مخاطب می شود و ارتباط را تقویت می کند.

  • دسته بندی ویدئوها

ویدئوها را به گونه ای دسته بندی کنید که مخاطب بتواند به راحتی و براساس موضوع، ویدئو مورد نظر خود را پیدا و آن را تماشا کند. برای هر ویدئو یک متن بسیار کوتاه و شفاف قرار دهید تا کاربر متوجه شود که موضوع ویدئو چیست و چه هدفی را دنبال می کند. با این کار کمک می کنید تا مخاطب با تمرکز بهتر و دقت کافی ویدئو را دنبال کند.

در پایان این نکته را برای شما دوستان عزیز بیان می کنم که بازاریابی صرفا تبلیغات نیست، بلکه محتوای آموزشی هم در آن جایگاه بسیار مهم و پر رنگی دارد. پس از ایجاد محتوای تبلیغاتی دست بردارید و سعی کنید با ایجاد محتوایی که کاربر انتظار دارد، نظر او را جلب کنید و اعتماد بیشتری بدست آورید.

امیدوارم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. حتما سوالاتی در ذهن شما عزیزان ایجاد شده است که به دنبال جواب آن ها هستید. امیر قمصری و تیم نیوسئو با آغوشی باز در انتظار سوالات و نظرات ارزشمند شما دوستان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود