نکات نرخ تبدیل و تعامل کاربر با سایت

افزایش نرخ تبدیل سایت,بازاریابی اینترنتی,تعامل کاربر با سایت حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 6 امتیاز : 5]

برای موفقیت در تجارت الکترونیک، شما باید شاخص کلیدی عملکرد (KPI) خود را اندازه بگیرید. در این مقاله که گزارش KPI تجارت الکترونیک ولفگانگ در سال 2018 می باشد، میخواهیم درباره فاکتورهای تعامل کاربر با سایت و نرخ کلیک و همچنین شاخص کلیدی عملکرد سایت های تجارت الکترونیک بپردازیم. 

آخرین گزارش تجارت الکترونیک Wolfgang در دسترس ما می باشد که در آن دیدگاه جامعی از وضعیت بازاریابی اینترنتی در حوزه خرده‌ فروشی و سفر ارائه شده است و همچنین به بازاریابان دیجیتال اجازه می‌ دهد عملکرد 2018 خود را ارزیابی کرده و راهبرد 2019 را برنامه ریزی نمایند.

این مطالعه بیشتر از 250 میلیون صفحه وب سایت و بیشتر از 500 میلیون یورو درآمد آنلاین را تحلیل می کند. گوگل آنالیتیکس نیز، از گزارش های تحلیلی جدید فیسبوک و نظرسنجی های آنلاین برای جمع آوری دیدگاه های مختلف استفاده می کند.

یکی از مشخصه های منحصر به فرد این مطالعات، ارتباط تبدیل کاربر بالقوه به واقعی است. همه معیارهای وب سایت که در این مطالعه بیان شده با موفقیت تبدیل کاربر ارتباط دارد تا آنچه موفق ترین وب سایت ها به شیوه خود انجام می دهند را نشان دهد.

امسال بیشترین مقدار همبستگی موفقیت خود با مقدار 0.67 را آغاز کردیم! فقط برای این که مقایسه ای با توجه به این عدد انجام دهید باید بگوییم که معمولا مقدار 0.2 ارزش صحبت کردن از آن را دارد و 0.3 نیز مقدار قابل توجهی است. نه تنها این ارتباط با موفقیت بسیار قوی است، بلکه خود این دیدگاه نیز قابل اجراست و می تواند به راهبرد بازاریابی دیجیتال شما تبدیل شود.

تعداد session به ازای هر کاربر (sessions per user)

به بیان ساده، وب سایت هایی که بیشترین درآمد آنلاین را دارند بالاترین تعداد session به ازای هر کاربر (sessions per user) طی 12 ماه را دارند. در ادامه به توضیح دقیقی از این پدیده می پردازیم:

این ها فاکتورهای اساسی هستند که با حجم درآمد مرتبط هستند. می توانید همبستگی های دیگری را نیز در تصویر زیر ببینید:

افزایش نرخ تبدیل سایت,بازاریابی اینترنتی,تعامل کاربر با سایت

  • صفحات میانگین به ازای هر جلسه (0.37)
  • طول مدت میانگین جلسه (0.49)
  • نرخ تبدیل کاربر (0.41)
  • تعداد جلسات به ازای هر کاربر (0.67)
  • درصد جلسات حاصل از جستجوی پولی (0.25)

فاکتورهای تعامل کاربر با سایت

تعداد session به ازای هر کاربر,رفتار مصرف کننده آنلاین,شاخص کلیدی عملکرد

در بالا میانگین معیارهای مشارکت وب سایت آمده است. مشاهده می کنید که تعداد جلسات میانگین به ازای هر کاربر طی 12 ماه بسیار پایین و برابر با 1.5 است. هر کاری که بازاریابان دیجیتال بتوانند انجام دهند تا این عدد را به 2، 3 و 4 برسانند، بهترین بازاریابی دیجیتال ممکن را انجام داده اند.

حالا مدتی است که در Wolfgang Digital شاهد این پدیده در سطح بسیار کمی هستیم. بسیاری از موفق ترین کمپین های اخیر ما، بر ارائه پیام های کلی به کاربر تمرکز کرده است. در صفحه گزارش KPI تجارت الکترونیک ولفگانگ، دیدگاه های بیشتری از جمله موارد زیر را مشاهده می کنید:

  • آیا ارتباط با رسانه اجتماعی ارزشمندتر از بازدید وب سایت است؟
  • ارزش واقعی یک اشتراک گذاری چقدر است؟
  • میانگین نرخ تبدیل کاربر برای خرده فروش های اینترنتی در برابر خرده فروشی های چند کاناله چقدر است؟
  • ارزش میانگین سفارش برای اپراتور هتل در برابر اپراتور تور چقدر است؟

امروز می‌ خواهم درباره برترین مشتریان آنلاین در سال 2018 با شما صحبت کنم. داستان از جلسه ملاقات با مشتری، حدود چهار سال قبل شروع شد. ما با آنها درباره سایت گردشگری شان جلسه داشتیم. ما درباره میزان bounce rate و نرخ تبدیل وب سایت با یکدیگر به گفتگو نشستیم. مشتری از ما پرسید، «می شود کمپین های جستجو و کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی خود را بهبود ببخشیم تا میزان بانس ریت سایت کاهش یابد؟» که یک سوال کاملا منطقی بود.

اما از خود می پرسیدیم: آیا ما نرخ تبدیل را کاهش می دهیم؟ آیا همه کاربرهای از دست رفته، بد محسوب می شوند؟ به عنوان نتیجه این جلسه، ما اظهار کردیم : “در واقع باید پاسخ علمی به این سوال بدهیم و هر فاکتور ارتباط با سایت و یا هر کانال وب سایت و تاثیر آنها روی نرخ تبدیل را در نظر بگیریم.” گزارش KPI تجارت الکترونیک ما از این مکالمه حاصل شد. حالا چهار سال است که به این موضوع می پردازیم.

معیاری با بالاترین نرخ تبدیل: تعداد جلسات به ازای هر کاربر

به تازگی گزارش KPI تجارت الکترونیک 2019 را منتشر کرده ایم و یافته جالبی داریم: شاید این قوی ترین همبستگی بین معیار ارتباط با وب سایت و معیار نرخ تبدیل باشد. این واقعه زیباست چرا که همیشه معیارهای نرخ تبدیل در وب سایت را بهینه کرده ایم. اما اگر بتوانید معیارهای ارتباطی که پول ساز هستند را جدا کنید، پس می توانید درباره این که چطور کمپین بازاریابی دیجیتال ایجاد کنید، هوشمندانه تر عمل نمایید.

تعداد جلسه به ازای هر کاربر قوی ترین همبستگی است که تابحال در این مطالعه دیده ایم و این معیار به سادگی به ما می گوید کاربرانمان به صورت میانگین چند بار از وب سایت ما بازدید می کنند. آنچه اینجا یاد می گیریم این است که هر بازاریابی دیجیتالی که بتوانید انجام دهید تا این عدد افزایش یابد، نرخ تبدیل کاربر شما را تا حد زیادی افزایش داده و درآمد شما بالا می رود.

تغییر تمرکز کمپین های شما

برنامه ریزی کمپین ها با این معیار بسیار جالب است زیرا نقطه تمرکز را تغییر می دهد. وقتی به دنبال کمپینی نیستیم که کمپین تبلیغات کلیکی باشد. به دنبال کمپینی نیستیم که یک پیامش چندین بار به کاربر یکسان منتقل شود. بیشتر از این تلاش داریم یک سفر در سایت فراهم کنیم، چندین نقطه تماس که از تعامل اولیه تا سلسله مراتب خرید را به کاربر ارائه داده و مستقیما به سوی تبدیل کاربر برود.

تهیه نقشه سفر مشتری و بررسی رفتار مصرف کننده آنلاین 

  1. جستجو از طریق گوگل

برای شما یک مثال می زنم. این کار را با داستانی درباره شرکت مسافرتی شروع کردیم. من به تازگی از شنا در تعطیلات در غرب ایرلند برگشته ام. پس فرض کنیم یک شرکت مسافرتی فرضی دارم. اسمش را شنا در طبیعت ولفگانگ می گذاریم. می خواهم فردی باشم که درباره شنا در تعطیلات تحقیق می کند. بنابراین اول به گوگل می روم و می خواهم شنا در تعطیلات ایرلند را جستجو کنم.

  1. دانلود کتاب الکترونیک از طریق بازاریابی مجدد

می خواهم به صفحه وب شنا در طبیعت ولفگانگ بروم که در آنجا کمی درباره پیشنهادات مسافرتی آنها بیشتر بخوانم. برای انجام این کار به صفحه مخاطبین فیسبوک آن ها وارد می شوم. دفعه بعدی که به فیس بوک بروم، دوباره عملیات بازاریابی را برای من انجام می دهند و من را تشویق می کنند کتاب الکترونیک آن ها را دانلود کنم که راهنمایی برای آشنایی با بهترین نقاط شنا در غرب ایرلند است. می خواهم ایمیلم را داوطلبانه به آن ها بدهم تا به کتاب دسترسی داشته باشم. سپس می خواهم زمان بیشتری را صرف بررسی محتوای آن ها و خواندن کتاب کنم.

  1. ایمیل درباره رویداد آفلاین محلی

یک هفته بعد ایمیلی از آن ها دریافت می کنم و آن ها در ناحیه نزدیک به من رویدادی را برگزار می کنند. می خواهد برنامه شنا در دوبلین، برای مثال جایی در حدود چهل فوت فاصله از من، برگزار کنند. با خودم میگویم، «بسیار خب، به هر حال می خواستم این آخر هفته برای شنا بروم. می توانم با این گروه هم بروم.» در جایی به شنا می روم که می توانم با راهنماهای تور نیز ملاقات کنم. می توانم افرادی را ملاقات کنم که قبلا آنجا بوده اند و این کار را انجام داده اند. حالا واقعا به تصمیم خرید نزدیک شده ام.

  1. محتوای یوتیوب که بازاریابی مجدد از آن بهره برده است

آن ها مجددا یک هفته بعد در یوتیوب با ویدئوهای تعطیلات پیشین من را هدف می گیرند و چون ایمیلم را دارند پس به یوتیوب من هم دسترسی دارند. حالا محتوای ویدئویی را تماشا می کنم. ناگهان شنا در طبیعت ولفگانگ در ویدئو ظاهر می شود. حالا دارم ویدئوی تعطیلات قبلی را تماشا می کنم و مربیان و شرکت کنندگان تعطیلات پیشین را می شناسم. اینجا دیگر واقعا به کلیک بر روی دکمه خرید بسته تعطیلات نزدیک شده ام. پشت تلفن هستم و به دوستم می گویم، “جای درست را پیدا کردم. بیا آن را رزرو کنیم.”

هر تکرار مشتری را به خرید نزدیک تر می کند

امیدوارم هر چیزی که اینجا می بینید همراه هر نوع تعامل، یعنی جستجوی گوگل، تبلیغات فیسبوک منتهی به دانلود کتاب الکترونیکی، رویداد آفلاین، ویدیوی آنلاین یوتیوب از رویداد، باشد که با هر تعامل به خرید نزدیک می شوم.

می توانید تصور کنید نرخ تبدیل در وب سایت و بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)، طی هر تعامل افزایش خواهد یافت. این پیام بسیار قدرتمندی برای ما به عنوان بازاریاب اینترنتی است. وقتی کمپینی را برنامه ریزی می کنیم، درباره خودمان به صورتی فکر می کنیم که در کسب و کار مسافرتی هستیم و در واقع برنامه سفر تهیه می کنیم که جستجوگر را از مرحله آگاهی و علاقه تا اقدام و خرید هدایت کند.

فکر می کنم تنها مطالعه ما نیست که می گوید این یک حقیقت است. بسیاری از کمپین های با بهترین عملکرد که تا به حال اداره کرده ایم این مسئله را نشان داده اند که هر نقطه تماس اضافی باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می شود که دیدگاه واقعا قدرتمند و مفیدی در حوزه بازاریابی اینترنتی در زمان برنامه ریزی کمپین ها می باشد. این فقط یکی از دیدگاه های متعدد گزارش KPI تجارت الکترونیک ماست.

لطفا افکار و سوالات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *