موفقیت در بازاریابی محتوا با ترکیب سئو و خلاقیت

بازاریابی اینترنتی,بهینه سازی محتوا,تولید کنندگان محتوا حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 15 امتیاز : 4.8]

موفقیت در بازاریابی اینترنتی در گرو داشتن استراتژی محتوای عالی می باشد. چگونه سئو و خلاقیت را با هم ادغام کنیم تا در بازاریابی محتوا موفق شویم؟

جمله “سئو خلاقیت را از بین می برد” از زبان تولید کنندگان محتوا زیاد شنیده می شود. از سوی دیگر کارشناسان سئو هم اغلب می گویند که سئوی کامل و بی نقص باید بر تولید محتوای خلاق اولویت داشته باشد.

واقعیت این است که در بهترین نوع بازاریابی محتوا، خلاقیت با سئو ترکیب می شود. در این مقاله بهترین راه های ادغام خلاقیت و سئو برای موفقیت در بازاریابی محتوا را معرفی می کنیم.

این سوء شهرت سئو از کجا آمده؟ و چرا هنوز ادامه دارد؟

بازاریابی محتوا هنوز صنعتی نو و در حال تغییر است. آن دسته از تولید کنندگان محتوا که بیش از پنج سال در این حوزه سابقه فعالیت دارند قطعاً روزهای تیره و تار قدیم را به یاد می آورند. بسیاری از نویسندگان در دوران وحشتناک “مزرعه محتوا” با دنیای سئو آشنا شدند: تنها چیزی که اهمیت داشت این بود که چند کلمه کلیدی را می توانستید به زور در یک مقاله 300 کلمه ای جا بدهید.

خوشبختانه این شیوه امروزه تا حدود زیادی منتفی شده، چون با توجه به الگوریتم فعلی گوگل کاری بسیار پر مخاطره محسوب می شود؛ اما نویسندگانی که به روش مزرعه محتوا کار می کردند خاطره خوشی از آن ندارند. متأسفانه نویسندگان خوب زیادی در آن دوره از دنیای بازاریابی دیجیتال خارج شدند و هرگز باز نگشتند.

اگر شما مسئولیت استخدام یا آموزش نویسنده ها در راستای اهداف سئو را بر عهده دارید، حتماً به آنها بگویید که به دنبال پر کردن متن با انبوهی از کلمات کلیدی نیستید و بگویید که برای پرورش استعداد و خلاقیت در نویسندگی ارزش قائلید.

ترفندهای سئو که همه نویسنده ها باید بدانند

لازم نیست نویسنده ها تمام جنبه های مختلف سئو را یاد بگیرند. اگر شخصی را به خاطر استعداد خلاقانه اش استخدام می کنید، باید بدانید که به احتمال زیاد علاقه چندانی به عباراتی مانند robot.txt و نقشه سایت ندارد.

به جای اینکه سعی کنید نویسنده را به یک متخصص سئو تدیل کنید، ترفندهای ساده و سریع را به او آموزش دهید تا خودش بتواند محتوای تولیدی اش را بهینه سازی کند. همه نویسنده هایی که می خواهند در دنیای دیجیتال کار کنند باید از سه مهارت کلیدی زیر برخوردار باشند:

  • یافتن کلمات کلیدی مرتبط
  • تنظیم مقالات برای سئو (استفاده از سربرگ (headers)، لیست های bullet points و …)
  • ایجاد متادیتای بهینه سازی شده

اگر بتوانید این مهارت ها (و دلیل اهمیت شان) را به نویسنده ها بیاموزید، دیگر لازم نیست آنها را با تکنیک های سئو که مستقیماً ربطی به کار نویسندگی ندارد درگیر کنید. البته نویسنده ها شاید از این وضعیت راضی نباشند، اما وقتی به برخی ابزارهای ساده (مانند Ubersuggest یا Keywords Everywhere) مجهز شدند می توانند بدون کمک دیگران بر سئو تمرکز کنند.

آموزش تاکتیک های پایه سئو به افراد خلاق آسان است، اما تقریباً محال است بتوان به فردی که هیچ بارقه ای از خلاقیت ندارد آموخت که چگونه اثری منحصر بفرد خلق کند.

نشان دادن نتایج به تولید کنندگان محتوا، به زبان خود آنها

بازاریابی اینترنتی,بهینه سازی محتوا,تولید کنندگان محتوا

مشارکت دادن تیم تولید محتوا در جلسات گزارش دهی مفید است، ولی در این مورد هم باید سعی کنید اطلاعات را در قالب چیزهایی که برای آنها خیلی مهم است ارائه کنید. مثلاً برایشان توضیح دهید که چطور در استفاده از ساختار محتوا یا کلمات کلیدی خاص پیشرفت داشته اند.

هر نویسنده ای که علاقمند به نوشتن باشد دوست دارد مردم مطالبش را بخوانند. نتایج را در همین قالب به آنها نشان دهید. بدیهی است که افزایش ترافیک طبیعی (organic traffic) به معنای خوانده شدن مطالب توسط مخاطبان بیشتر است و یا افزایش زمان ماندن در صفحه (time on page) نشان می دهد مردم واقعاً از آنچه خوانده اند لذت می برند. وقتی نویسنده ببیند که نوشته هایش مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، تمایل بیشتری به استفاده از تاکتیک های سئو در کارهای آینده اش خواهد داشت.

جلسات تیم مدیریت، قربانگاه خلاقیت

هر روز در تیم های بازاریابی یک چرخه معیوب تکرار می شود.

ایده خلاقانه ای به ذهن تولید کننده محتوا خطور می کند که شاید کمی غیر محترمانه، عجیب و غریب یا غیر عادی باشد، اما بسیار هوشمندانه است و پتانسیل چشمگیری برای برقراری ارتباط با مخاطب و غافلگیر کردن او دارد.

چند نفر از اعضای دیگر تیم هم ایده را می بینند و می پسندند و با خود می گویند ایده بامزه ای است. اما اینجاست که جرح و تعدیل ها شروع می شود:

“می توانیم این کلمه را تغییر دهیم؟”

“شاید هم بشود از یک عکس دیگر استفاده کرد”

“مطمئن نیستم که بتوانیم این حرف را بزنیم چون ممکن است برای بعضی از مشتری ها توهین آمیز به نظر برسد”

“من نکته اش را متوجه نمی شوم”

“اصلاً با برند ما همخوانی ندارد”

و بعد هم تیم سئو وارد عمل می شود:

“هیچ عبارت کلیدی در این تیتر نداریم! می شود یکی در این قسمت اضافه کنیم؟”

و ناگهان ایده ای خلاقانه که می توانست با موفقیت همراه باشد، توسط دیگر اعضای تیم تنزل پیدا می کند. درست است که نویسنده ها باید شعار شرکت را بیان کنند و از برند شرکت دور نشوند، ولی مدیران هم باید فرصت خلاق بودن را به افراد خلاق بدهند.

این مسأله به تیم سئو مربوط می شود. تولید کنندگان محتوا و تیم کارشناسان سئو حتماً باید به کمک هم، منظور و هدف تک تک متن های تولید شده را درک کنند. آوردن مخاطبان به صفحه خود از طریق ترافیک طبیعی مهم تر است، یا جذب و درگیر کردن افرادی که از صفحه بازدید کرده اند؟ در اکثر موارد ترکیبی از این دو هدف را مد نظر داریم؛ ولی اگر می خواهیم میزان bounce rate را کم و زمان ماندن آنها در صفحه را بالا نگه داریم، باید بعضی اوقات خلاقیت را ترجیح داده و از عبارات نامناسب و ناخوشایند مبتنی بر سئو چشم پوشی کنیم.

می توان سئو و خلاقیت را در کنار هم داشت، مشروط بر اینکه تولید کنندگان محتوا و تیم سئو مایل به همکاری و سازش با هم باشند. نویسندگانی که می خواهند در حوزه بازاریابی اینترنتی فعالیت کنند باید علاقمند به یادگیری مبانی بهینه سازی محتوا باشند. کارشناسان سئو هم باید یاد بگیرند که در چه مواقعی بهتر است اصول سئو را فدای تعامل خلاقانه کنند. برقراری تعادل بین خلاقیت و بهینه سازی، رمز موفقیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *