بازاریابی محتوا و روابط عمومی – دو روی یک سکه

استراتژی بازاریابی محتوا,بازاریابی اینترنتی,بازاریابی محتوا حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 17 امتیاز : 4.6]

بازاریابی محتوا و روابط عمومی، طبیعتی کاملا شبیه به یکدیگر دارند. در واقع می توان گفت که آن ها دو روی یک سکه هستند. اما بیشتر افراد تصور می کنند که مهاجرت به شبکه های اجتماعی، روابط عمومی را غیرضروری خواهد کرد. این تصور واقعا نادرست است. بر عکس، روابط عمومی به شکلی متفاوت تر از الگوهای قدیمی در زمینه تعامل و تبلیغات ظاهر شده است.

در این مقاله به شما خواهم گفت که چرا باید بازاریابی محتوا و روابط عمومی اتحاد کاری با هم داشته باشند. همچنین خواهم گفت که چگونه این کار را با موفقیت انجام دهید.

چرا باید بازاریابی محتوا و روابط عمومی را با هم ادغام کنیم؟

در این جا با ارائه برخی نکات خواهم گفت که چرا باید روابط عمومی با استراتژی بازاریابی محتوا ترکیب شود.

  • اشتراک گذاری ایده

 یک بازاریاب محتوا و یا متخصص روابط عمومی باید همیشه آخرین تحولات و موضوعات داغ را در صنایع مختلف پیگیری کند.

زمانی که روابط عمومی را با استراتژی بازاریابی محتوا ادغام می کنید، می توانید ایده هایی که به ذهن هر کدام از تیم های روابط عمومی یا بازاریابی محتوا می رسد را با یکدیگر رد و بدل کنید. به عنوان مثال، دیدگاه هایی که از طرف تیم روابط عمومی مطرح می شود، می تواند به تولید محتوا بر اساس آخرین موضوعات بازاریابی کمک کند. از سوی دیگر، نظراتی که از طرف تیم بازاریابی محتوا مطرح می شود، به تیم روابط عمومی کمک خواهد کرد تا متوجه شود که چه نوعی از محتوا توسط مخاطبان هدف مورد توجه قرار می گیرد و مطالعه می شود.

  • تسهیل در توسعه محتوا

روزانه حدود 2.5 اگزابایت داده تولید می شود. به همین دلیل ایستادگی در عرصه دیجیتال هر روز سخت تر می شود. بنابراین حتی اگر نهایت دقت را در تولید محتوا داشته باشید، تا زمانی که مخاطب را به درستی شناسایی نکنید و محتوا را در رسانه های اینترنتی معتبر منتشر نکنید برای کسب و کار شما به اندازه کافی خوب نخواهد بود. در این مرحله است که روابط عمومی می تواند به شما کمک بکند. زمانی که شما روابط عمومی را با استراتژی بازاریابی محتوا ادغام کنید، خیلی راحت تر می توانید محتوای خود را بر روی سایت های معتبر یا بلاگ ها منتشر کنید.

این کار همچنین به توسعه شما کمک خواهد کرد و باعث می شود تا مخاطبان جدیدی را بدست بیاورید. به علاوه، به شما کمک می کند که یک پیام تجاری یکپارچه را در سراسر رسانه های اینترنتی از جمله شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

  • ایجاد روابط و اعتماد

هر متخصص روابط عمومی این نکته را می داند که بزرگترین چالش در حرفه او ایجاد روابط با افراد تاثیرگذار از جمله روزنامه نگاران و سردبیران روزنامه ها و مجلات مختلف است. با ادغام روابط عمومی و بازاریابی محتوا، می توانید مطالب تاثیرگذارتر و با کیفیت تری را برای این افراد آماده کنید. وقتی شما محتوایی که به خوبی نوشته شده و کیفیت بالایی دارد را در اختیار این افراد قرار می دهید، آن ها بیشتر تمایل پیدا می کنند که با شما ارتباط برقرار کنند. در نهایت این کار باعث به وجود آمدن یک ارتباط محکم با درجه اعتماد بالا بین شما و افراد موثر در جامعه خواهد شد.

اطلاعیه های خبری که اغلب به طور گسترده در اینترنت به اشتراک گذاشته می شوند، می توانند یک ابزار قدرتمند برای بهینه سازی موتور جستجو باشند. هر چند که به دلیل عدم داشتن دانش سئو در نزد متخصصان روابط عمومی، آنها در بهره برداری از این اطلاعات خبری برای بهبود تاثیرات سئو با شکست مواجه خواهند شد.

اما با ادغام روابط عمومی با استراتژی بازاریابی محتوا، شما می توانید این اطلاعیه های خبری را با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط بهینه کنید. بعلاوه، می توانید این اطلاعیه های خبری را با قرار دادن لینک های داخلی در آن ارزشمندتر کنید و در نتیجه باعث افزایش ترافیک سایت شود.

استراتژی بازاریابی محتوا,بازاریابی اینترنتی,بازاریابی محتوا

چگونه بازاریابی محتوا را با روابط عمومی ادغام کنیم؟

تا این لحظه به این نکته پی بردید که اگر روابط عمومی و بازاریابی محتوا با هم کار کنند، نتایج بسیار خوبی را بدست خواهید آورد. نحوه ادغام این دو با هم به ساختار کسب و کار شما و منابع موجود بستگی دارد. در این قسمت چند نکته را بیان می کنم تا برای ادغام بازاریابی محتوا و روابط عمومی از آن ها استفاده کنید.

  • شناسایی نقاط قوت تیم ها

هرچند روابط عمومی و بازاریابی محتوا یک هدف مشابه را دنبال می کنند، اما هر یک نگرش متفاوتی به آن دارند. به همین دلیل است که باید نقاط قوت هر یک از تیم ها را شناسایی کنید. تیم روابط عمومی هیچ آگاهی نسبت به سئو ندارد. همچنین تیم بازاریابی محتوا هیچ چیزی در رابطه با روابط عمومی نمی داند. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید تشخیص و شناسایی تخصص هر یک از اعضای تیم و نقشی که بر عهده دارند، است. به عنوان مثال متخصصان بازاریابی محتوا معمولا بر روی مسائلی مانند شناسایی مخاطبان هدف، شناسایی مشکلات آن ها و نحوه برقراری ارتباط بین مخاطبان مرتبط با یک محصول یا سرویس با محتوای مرتبط با همان محصول یا سرویس تمرکز می کنند. هر چند که این کار جزئی از وظایف بخش روابط عمومی نیست، اما آن ها بخوبی می دانند که چگونه به مخاطبان هدف و مرتبط دسترسی پیدا کنند. اگر این دو تیم با یکدیگر ارتباط نداشته باشند و از نقاط قوت یکدیگر آگاهی نداشته باشند، نمی توانند مخاطبان هدف را به درستی شناسایی کنند.

  • طراحی کمپین بازاریابی با کمک هر دو تیم

طراحی کمپین های بازاریابی به هر دو تیم روابط عمومی و بازاریابی محتوا کمک می کند تا بتوانند ایده ها و نقطه نظرات خود را با هم به اشتراک بگذارند. این کار باعث می شود تا همواره بهترین ایده ها و نقطه نظرات در طراحی کمپین ها لحاظ شود. علاوه بر آن هر دو تیم مطمئن می شوند که هدف مشترکی را دنبال خواهند کرد و اهداف آن ها از یکدیگر جدا نیست. در نهایت این کار کمک می کند تا هر یک از دو تیم و اعضای آن از وظایف خود در این کمپین ها به خوبی آگاه شوند و کاملا هماهنگ شده و مطابق با الویت های کسب و کار شرکت و الزامات موجود پیش بروند.

متخصصان روابط عمومی علی رغم عدم آشنایی با دانش سئو در بحث نگارشی بسیار قوی می باشند و به خوبی می توانند مانند بازاریابان محتوا، محتوای باکیفیت تولید کنند. بنابراین اگر شما از آن ها درخواست کنید که در تولید محتوا مشارکت کنند، می توانید محتوای بهتر و با کیفیت تری را بدست بیاورید. این کار کمک می کند تا هم به مخاطبان هدف خود کمک بیشتری بکنید و هم اینکه مخاطب بیشتری را بدست بیاورید. علاوه بر آن در بحث برند سازی موفق تر عمل خواهید کرد.

تمام نکات بالا به این موضوع اشاره داشت که چگونه دو تیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند. اما به دلیل همکاری تیم های مختلف در کمپین های بازاریابی مختلف، از دست رفتن ارتباط بین تیم ها بسیار ساده است.

برای جلوگیری از اتلاف زمان و منابع مالی، شما باید کاملا مطمئن شوید که هر یک از اعضای تیم ها اطلاعات به روزی دارند و از آخرین تحولات باخبر هستند. به همین دلیل برگزاری جلساتی به صورت هفتگی یا دو هفته یکبار با هر یک از اعضای تیم ها بسیار ضروری است، تا بتوانید به آن ها در بروزرسانی اطلاعات کمک کنید و هشدار لازم را نسبت به آخرین تغییر و تحولات بدهید.

در پایان لازم است این نکته را به شما عزیزان یادآوری کنم که ادغام و یکپارچه سازی تیم بازاریابی محتوا با روابط عمومی یکی از بهترین راه ها برای ایستادگی و مقاومت در فضای کسب و کار دیجیتال است. همکاری بین این دو تیم می تواند به شما پتانسیلی بی نهایت در عرصه بازاریابی اینترنتی ارائه دهد.

امیدوارم که این مقاله دلایل لازم برای ایجاد ارتباط و اتحاد کاری بین دو تیم بازاریابی محتوا و روابط عمومی را ارائه کرده باشد. با کمال افتخار پاسخ گوی سولات، نظرات و پیشنهادات شما دوستان عزیز همیشه همراه نیوسئو خواهم بود.

یک نظر در مورد مقاله “ بازاریابی محتوا و روابط عمومی – دو روی یک سکه
  1. عمیدی

    مطلب بسیار زیبایی بود


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *