استفاده از هوش مصنوعی در استراتژی بازاریابی دیجیتال

استراتژی بازاریابی دیجیتال,استفاده از هوش مصنوعی,استفاده از هوش مصنوعی گوگل

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال، در جذب کاربران مناسب و ارائه خدمات به مشتریان نمایان می شود. اما چگونه می توانیم هوش مصنوعی را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود به کار ببریم؟

استفاده از هوش مصنوعی (AI) سالها پیش فقط در دنیای علمی تخیلی وجود داشت ولی حالا موضوعی کاملا علمی است.

در واقع هوش مصنوعی یا ai که زمانی یک تکنولوژی بسیار پیشرفته محسوب می شد، هم اکنون تقریبا در تمام جنبه های زندگی مان حضور دارد و ما هم باید با این شرایط هماهنگ شویم.

خوشبختانه ما به تغییر روش، هماهنگ شدن و آماده بودن برای هر نوع تغییر عادت داریم و این کار را هم خیلی سریع انجام می دهیم. استفاده از AI در استراتژی های بازاریابی دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیست.

برخورد ما با هوش مصنوعی باید مثل همان برخوردی باشد که سال ها قبل با تلفن همراه داشتیم. اگر درباره آن آموزش نبینیم و از آن استفاده نکنیم، از دور خارج خواهیم شد.

هوش مصنوعی ai چیست؟

AI محدوده وسیعی از تکنولوژی های مختلف را در بر می گیرد. مفهوم اساسی AI این است که یک دستگاه یا ماشین، یاد می گیرد رفتار انسان را تقلید کند.

گوگل AI را تقریبا در همه محصولاتش به کار گرفته است، از جستجوی پولی و طبیعی (ارگانیک) تا جیمیل و یوتیوب. فیس بوک هم در قسمت های مختلف از توان AI بهره می برد، از پست هایی که در فید اخبار ظاهر می شوند تا تبلیغاتی که کاربر می بیند.

AI می تواند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد، ولی امروز ما فقط بر کاربردهای بالقوه آن در استراتژی بازاریابی و چگونگی پیاده سازی آن متمرکز می شویم.

با توجه به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال، در اینجا چهار روش معرفی می کنیم تا همه کسب و کارها اعم از کوچک و بزرگ بتوانند AI را مورد استفاده قرار دهند.

  1. تولید محتوا و پیدا کردن تولید کنندگان محتوا با AI

تولید محتوا گران و وقت گیر است، ولی حالا ابزارهای AI داریم که کاربر می تواند داده ها را در آنها وارد کند و محتوا تحویل بگیرد.

شرکت هایی مانند Wordsmith به ما اجازه می دهند داده ها را به یکدیگر متصل کرده و فهرست کوتاهی از رئوس مطالب بنویسیم و سپس آنها در چند ثانیه مطلب کاملی برایمان تولید می کنند. به این ترتیب همه شرکت ها می توانند حجم محتوای تولیدی خود را افزایش و کیفیت آن را نیز ارتقا دهند.

محتوای تولید شده توسط AI با استفاده از موتورهای NLG (خلق زبان طبیعی) ایجاد می شود. با کمک این ابزارها می توان قالب بندی (formatting) و ترجمه محتوا را به راحتی و با سرعت زیاد انجام داد.

ولی اگر هنوز برای تولید محتوای انبوه با ربات ها آماده نیستید هم اشکالی ندارد؛ می توانید از هوش مصنوعی یا ai برای پیدا کردن نویسنده های مستعد استفاده کنید.

شرکت هایی مانند Scripted با تحلیل محتوا و یافتن بهترین نویسنده ها برای مطالب مورد نظرتان، نویسنده های کارمزدی (پروژه ای) را به شما معرفی می کنند. به این ترتیب دیگر لازم نیست ساعت ها وقت خود را برای خواندن محتوا صرف کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: نکات تولید محتوا با هوش مصنوعیپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

تولید محتوا و یافتن تولید کنندگان محتوا با AI کیفیت محتوا را بهبود خواهد بخشید. باید قبل از اینکه از رقبا عقب بمانید، فرایند تولید محتوای خود را با این پیشرفت ها هماهنگ کنید.

  1. چت بات ها

استراتژی بازاریابی دیجیتال,استفاده از هوش مصنوعی,استفاده از هوش مصنوعی گوگل

چت بات ها هم مثل همه انواع دیگر AI رفتار انسان را تقلید می کنند، اما یک تخصص ویژه هم دارند: اینکه سوالات و کلمات جستجو شده توسط کاربر را تفسیر کرده و حتی می توانند در پر کردن فرم سفارش به او کمک کنند.

شرکت های زیادی وجود دارند که چت بات و دستیار مجازی تولید می کنند. به عنوان مثال سیری (Siri) اپل، دستیار گوگل (Google Assistant) و اکوی آمازون (Amazon Echo) همگی چت بات هستند.

همچنین چت بات هایی ویژه خدمات مشتریان برای کمک به بازاریابان تولید می شود.

در این میان فیس بوک علاقه خاصی دارد که به برندها کمک کند تا چت بات هایی برای ارتقای خدمات مشتریان خود ایجاد نمایند. شما هم می توانید از ابزارهایی که فیس بوک ارائه کرده و موتور بات wit.ai نام دارد استفاده کنید.

ممکن است این روش برای شما بیش از حد فنی و تخصصی به نظر برسد و دوست داشته باشید شرکت های دیگری این کار را برایتان انجام دهند. در این صورت می توانید از ابزارهایی مانند ChattyPeople استفاده کنید.

اما صرف نظر از اینکه کدام ابزار را انتخاب می کنید، مهمترین مساله برای هر شرکتی که خدمات مشتریان ارائه می دهد این است که همین الان پیاده سازی و استفاده از چت بات ها را شروع کند.

  1. AI برای اتوماسیون نشانه گذاری (tagging) تصاویر و ویدیوها

افرادی که یک بار بهینه سازی تصاویر را برای یک وب سایت بزرگ یا تجاری انجام داده اند، ارزش واقعی ابزاری را که بتواند تصاویر را به طور خودکار تشخیص دهد درک می کنند.

هنگامی که با مسائلی مانند حق انتشار عکس ها و ویدیو ها، برچسب گذاری ضعیف تصاویر و ویدیو ها، و UX (تجربه کاربر) مواجه می شوید، هوش مصنوعی ai میتواند خیلی از مشکلات تان را حل کند.

دفعه بعد که نیاز به بهینه سازی تصاویر یا طبقه بندی عکس ها و ویدیوها برای بهبود UX داشتید، از ابزارهای AI مثل Dextro یا Clarifai کمک بگیرید.

همچنین می توانید از ابزارهای نشانه گذاری هوشمند استفاده کنید. به جای اینکه هر از گاهی از ابزارهای مختلف برای بررسی عکس های نشانه گذاری شده خود استفاده کنید، می توانید از قابلیت نشانه گذاری هوشمند Adobe Experience Manager کمک گرفته و همیشه تگ های مناسبی داشته باشید.

تمام این ابزارها به شما کمک می کنند تا زمان، انرژی و (در بعضی موارد) پول قابل ملاحظه ای را صرفه جویی کنید.

  1. جستجوی صوتی

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی,هوش مصنوعی ai,هوش مصنوعی ai چیست

ابزارهای جستجوی صوتی، مانند Amazon Echo و Google Home، چهره بازاریابی دیجیتال را برای همیشه تغییر خواهند داد.

ما هم باید از همین حالا به این فکر کنیم که جستجوی صوتی چگونه محتوا و وب سایت هایمان و گزینه هایی که برای خدمات مشتریان داریم را تغییر خواهد داد.

باید به جای “کاربر چه متنی را برای جستجو تایپ می کند”، به این فکر کنیم که کاربر چطور آنچه را که می خواهد به زبان می آورد.

مطالعات نشان می دهد که تعداد کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجوی صوتی بسیار بیشتر از جستجوی متنی است. بنابراین باید بر عبارات طولانی متمرکز شوید.

همچنین می دانیم که زبان خیلی بیشتر از متن نشان دهنده قصد و هدف افراد است. بنابراین با کاربرد بیشتر جستجوی صوتی، حداقل از نظر تئوری باید نرخ تبدیل بیشتر و مشتری های هدایت شونده بهتری را شاهد باشیم.

جستجوی صوتی در راه نیست؛ بلکه همین الان به مقصد رسیده است و برند شما هم باید در این عرصه پیشتاز باشد.

نتیجه گیری

AI زمانی یک موضوع نگران کننده و متعلق به آینده به نظر می رسید اما حالا اصلا اینطور نیست.

باید از همین حالا درباره AI مطالعه و آزمایش کنید و دانسته های خود را در استراتژی های تان به اجرا درآورید تا از قافله عقب نیفتید.

مراقب باشید که از دیگران جا نمانید. قطعا به زودی هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال به استاندارد جدید تبدیل خواهد شد و آن موقع منتظر خواهیم ماند تا ببینیم تحول بزرگ بعدی چیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود