
کمپانی پوشاک زارا سعی می کند تا انبار خود را همیشه تازه نگه دارد. یکی از قول هایی که این کمپانی به مشتریانش میدهد این است که ” شما همیشه می توانید یک لباس تقریباً منحصر به فرد را از فروشگاه های زارا خریداری کنید”. پوشاک در سیستم ایندیتکس به شدت سریع جابجا می شوند، حتی در مقایسه با استاندارهای “مد سریع” (fast-fashion). تمامی فروشگاه های ایندیتکس دو بار در هفته محموله ی جدید لباس دریافت می کنند.
مسعود گلسرخی، سردبیر مجله ی تنک (Tank؛ مجلهای انگلیسی درباره ی فرهنگ و مد) درباره ی زارا اینگونه می گوید:
شرکت زارا هیچ یک از موفقیت هایش در کسب و کار را مدیون تبلیغات نیست؛ چرا که ایندیتکس اصلاً تبلیغ نمیکند.
زارا هیچ زمان درباره ی خودش صحبت نمیکند. ایده اش این است که مشتری باید درباره ما صحبت کند. ما نباید بگوییم که چقدر خوب هستیم، این مشتریان هستند که اگر ما را لایق ببینند، چنین چیزی درباره ما خواهند گفت.
تمام تبلیغات زارا به ساختمان فروشگاه هایش محدود میگردد. شرکت به شدت بر روی زیبایی، جنبه ی تاریخی و مکان فروشگاه سرمایه گذاری میکند.
هنگامی که بحث انتخاب ساختمان به میان می آید، ایندیتکس بسیار بلندپروازانه عمل می نماید در سال ۲۰۱۱ با صرف هزینه ی ۳۲۴ میلیون دلاری، ساختمان شمارهی ۶۶۶ خیابان پنجم نیویورک را تصاحب کردند که گران ترین خرید ساختمان در تاریخ منهتن نام گرفت.
درآمد شرکت هولدینگ ایندیتکس که شامل برندهای زارا، ماسیمو دوتی، برشکا، اویشو، پول اند بیر، استاردیواریوس می باشود، ظرف ده سال گذشته از ۹.۴ میلیارد یورو به ۲۰.۹ میلیارد یورو افزایش یافته است. جالب است بدانیم ۱۴.۶ میلیارد یورو از این درآمد به تنهایی مربوط به زارا میشود. تعداد کارمندان ایندیتکس نیز در این سال ها افزایش چشمگیری داشته و از ۸۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۷ به بیش از ۱۵۰ هزار نفر در سال جاری رسیده است.
کمپانی زارا در حال حاضر دارای ۲۱۶۹ فروشگاه در سرتاسر دنیا می باشد و هر هفته بر تعداد این فروشگاه ها افزوده میشود.
شرکت های زیادی مانند H&M و Mango نیز به سبک تجاری زارا روی آورده اند، اما رمز موفقیت ایندیتکس تنها در قیمت ارزان لباس و “مد سریع” نیست. رمز موفقیت ایندیتکس در این است که سبک خرید کردن مردم را تغییر داده است. در زارا، خرید لحظه ای است. فرصتی نداریم تا برای ژاکت چرمی پر زرق و برق پول پس انداز کنیم. مردم لباس های زارا را به خاطر علاقه ی شدید به آنها نمی خرند، بلکه به این دلیل می خرند که با قیمت ۵۰ دلاری، شلوارهای زارا تقریباً هم قیمت یک وعده صبحانه ی دونفره در یک کافه هستند. به علاوه اگر در خرید لباس مورد علاقه ی خود در زارا تعلل کنیم، احتمالاً آن لباس ظرف تنها چند روز آینده به فروش خواهد رفت و دیگر مشابه آن را نخواهیم یافت. این “سبک مصرف” و “مد لحظه ای” است که مشتریان زارا را شرطی کرده است.