
مفهوم هوش رقابتی و نوآوری به چهار مقوله اصلی تقسیم می شود:
آگاهی از وضعیت بازار: اطلاعات مربوط به مشتریان، تأمین کنندگان، خریداران و توزیع کنندگان گردآوری و مورد تحلیل قرار می گیرد.
آگاهی از وضعیت رقبا: که متمرکز بر مسائلی از قبیل سیاست های قیمت گذاری، محصولات جانشین و سیاست های توسعه رقبا است.
آگاهی فناوری و تکنیکی: این هوشمندی با تحقیقات پایه و کاربردی، فرآیندها و هنجارها و حق اختراع ارتباط دارد.
آگاهی راهبردهای اجتماعی: به مسائلی از قبیل قوانین، مسائل مالی و مالیاتی، مسائل سیاسی و اقتصادی و جنبه های اجتماعی و منابع انسانی می پردازد.