
کارهایی که مدیریت چابک باید متفاوت انجام دهد.
1- کار کمتر:
کار در جریان را در سطح سبد محصول محدود نماییم، اتلاف را حذف کنیم، تمرکز ایجاد کنیم، کارهای موازی کمتری انجام دهیم، مسائل را ساده نگاه داریم.
2- اکتشاف و تطبیق:
به جای دنبال کردن برنامه ای مشخص، اکتشاف کنیم و خود را با آموخته هایمان تطبیق دهیم.
3- یادگیری سریع:
چرخه های بازخورد را کوتاه نماییم، تحملِ پذیرش اشتباهات را داشته باشیم و برای یادگیری و بهبود مستمر ارزش قائل شویم.
4- یک تیم، یک هدف:
برای جلوگیری از انباشته شدن کارها، تیمهایی محصول محور، متحد و چندتخصصی با هدفی مشترک تشکیل نماییم و سیاسی کاری را سرکوب کنیم.
5- تمرکز روی ارزش:
به جای هزینه، روی ارزش تمرکز نماییم، ارزش را هر چه زودتر و به تدریج تحویل دهیم و روی ساخت محصولِ درست تمرکز کنیم.
6- توانمندسازی تیم ها:
با الهام بخشیدن و تعامل با تیم ها، فرصتی برای ایجاد محرک های ذاتی مانند اختیار، تسلط و هدف فراهم نماییم.
7- پذیرش واقعیت های سخت:
در پذیرش مشکلات و واقعیت های سخت باز عمل کنیم و تیم خود را در حل مشکلات یاری و حمایت نماییم و همواره فراموش نکنیم که چابکی مشکلات ما را حل نمیکند، بلکه آنها را برایمان نمایان می سازد.
8- افکار بزرگ، شروع کوچک:
چشم اندازی بزرگ داشته باشیم ولی آنرا در بخش های کوچک تحویل دهیم.
9- همکاری:
نقش خود را به خوبی ایفا نماییم و اعضای تیم خود را حمایت نماییم و به افراد فرصت دهیم که حضوری فعال در پروژه ها داشته باشند.
10- رهبر نمونه بودن:
ابتدا خود چابک باشیم، از تکنیک های آنها استفاده کنیم، اصول چابکی را به معرض نمایش قرار دهیم و مانند رهبری خدمتگزار رفتار نماییم.