الگوی رفتاری سازمانی با کارکنان

ارتقاء کارکنان,الگوهای رفتار سازمانی,الگوهای رفتاری سازمانی 100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو

هر مدیری اغلب در سازمان یا محل کار خود خواسته یا ناخواسته الگوی دیگران قرار می گیرد و بنابراین باید از خصوصیات رفتاری یک مدیر آگاهی کامل داشته باشد تا با ترویج فرهنگ و ادبیات فاخر و همچنین رفتار و کردار شایسته، باعث ارتقاء کارکنان و در نهایت سازمانش گردد.

در این مطلب به چند توصیه رفتاری مناسب برای مدیران تازه کار می پردازیم:

۱ـ با برخورد منصفانه و قدردانی به موقع از کارکنانمان ، انرژی کاری آنان را افزایش دهیم و قدرت خلاقیت را در آنان تقویت کنیم.

۲ـ هرگز برای پیشبرد اهداف کاری خود، دیگران را با وعده های بی اساس فریب ندهیم و از کارکنان خود نیز انتظارات اصولی و منطقی داشته باشیم.

۳ـ موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه کنیم و همیشه متبسم باشیم.

۴ـ همواره به خاطر داشته باشیم به کار بردن الفاظ مؤدبانه به اقتدار و شخصیت ما می افزاید.

۵ـ اشتباهات کارکنان خود را بیش از حد لازم به آنها گوشزد نکنیم.

۶ـ در کنار روابط مدیر و کارمندی، تا حدی ارتباط عاطفی نیز با کارکنان برقرار کرده و امین و رازدار و تکیه گاه آنها باشیم.

۷ـ روی اشتباهات خود پافشاری نکنیم و بی تعصب خطاهای خود را بپذیریم.

۸ـ با عبارات کنایه آمیز و نیش دار، دیگران را سرزنش نکنیم. انتقاد خود را بطور خصوصی و مودبانه ابراز نمائیم.

۹ـ با آرامش، خونسردی، علاقه و اشتیاق به حرف های دیگران گوش کنیم و برای صرفه جویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نکنیم.

۱۰ـ تا صحت و سقم خطای از کارکنان روشن نشده، آنها را متهم و یا مؤاخذه نکنیم.

منظور از الگوهای رفتار سازمانی چیست؟

رفتار سازمانی مطالعه آکادمیک در مورد نحوه تعامل افراد در گروه های مختلف سازمانی است. مطالعه اصول رفتار سازمانی، در درجه اول جهت تلاش برای کارآمدتر کردن مشاغل به کار می رود. 

مطالعه رفتار سازمانی شامل حوزه های تحقیقاتی است که به بهبود عملکرد، افزایش رضایت شغلی، ارتقاء نوآوری ها اختصاص دارد که هر کدام از این موارد اقدامات مربوط به خود را دارند، مانند سازماندهی مجدد گروه ها، اصلاح ساختارهای جبران خسارت، یا تغییر روش های ارزیابی عملکرد.

یافته‌های حاصل از تحقیقات مدیران اجرایی و متخصصان روابط انسانی در زمینه الگو های رفتار سازمانی، برای درک بهتر فرهنگ یک کسب‌وکار، نحوه کمک یا ممانعت از آن فرهنگ به منظور بهره‌وری و حفظ کارکنان و همینطور نحوه ارزیابی مهارت‌ها و شخصیت نامزدها، در طول فرآیند استخدام استفاده می‌شود.

اهمیت الگوهای رفتار سازمانی

رفتار سازمانی نحوه تعامل افراد با یکدیگر در داخل یک سازمان، مانند یک کسب و کار را توصیف می کند. این فعل و انفعالات متعاقباً بر نحوه رفتار خود سازمان و نحوه عملکرد آن تأثیر می گذارد. برای کسب‌ و کارها، رفتار سازمانی برای ساده‌سازی کارایی، بهبود بهره‌وری و جرقه زدن نوآوری جهت ایجاد مزیت رقابتی در شرکت‌ها استفاده می‌شود.

عناصر رفتار سازمانی

چهار عنصر رفتار سازمانی؛ افراد، ساختار، فناوری و محیط خارجی هستند. با درک نحوه تعامل این عناصر با یکدیگر، می توان پیشرفت های چشم گیری در روند کاری ایجاد کرد. برخی از این عناصر به راحتی توسط سازمان کنترل می شوند؛ مانند مهارت های افراد استخدام شده، اما رسیدن به عوامل خارجی و تغییرات محیط اقتصادی کمی دشوار است.

انواع سطح در رفتار سازمانی

  1. اولین سطح، سطح فردی است که شامل روانشناسی سازمانی و درک رفتار و مشوق های انسانی می شود.
  2. سطح دوم گروه ها هستند که شامل روانشناسی اجتماعی و بینش های جامعه شناختی، در مورد تعامل های انسانی در گروه می شود.
  3. سطح سوم، سطح سازمانی است، جایی که نظریه های سازمان و جامعه شناسی برای انجام تحلیل سیستم ها و مطالعه نحوه تعامل شرکت ها با یکدیگر در بازار، وارد عمل می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود