
یک کارآفرین هوشمند بهتر است مشکلات آینده کسب و کار خود را شناسایی کرده و برای آنها آماده باشد.
در دنیای پر هیجان کسب و کار دست اندازهای زیادی وجود خواهد داشت، هر کارآفرینی این حقیقت را میداند و با علم به آن، راه خود را تا رسیدن به موفقیت ادامه میدهد. بهتر است در این مسیر پر پیچ و خم کمی هوشمندانه تر عمل کنیم و جای دست اندازها را قبل از اینکه به آنها برسیم و از مسیر منحرف شویم، پیدا کنیم. شش روش برای این کار را امروز در این مقاله برایتان معرفی خواهیم کرد.
چالش های روزانه کسب و کار در صورتی که بی پاسخ باقی بمانند، ما را به “کشتن” می دهند و آینده کاریمان را نابود می کنند. وقتی کسب و کاری را گسترش می دهیم، تمرکز بر همه چیز به طور همزمان بسیار مشکل خواهد بود. همچنین اگر برخی منابع را صرف آماده سازی تغییرات در بازاری که می شناسیم، نکنیم؛ ممکن است هیچ آینده ای برای کسب و کارمان وجود نداشته باشد.
ادامه بحث را از زبان یک کارآفرین موفق به نام مارتین زویلینگ نقل میکنیم.
در سالهایی که مشاور و ناظر فعالان تجاری بودم، متوجه شدم که برنامه ریزی واقعی برای آینده همیشه با برخی تناقض ها روبرو است. بی شک هیچکس نمیداند که فردا چه اتفاقی در زمینه جهانی شدن، فناوری دیجیتال یا تغییرات مردم شناسی رخ خواهد داد؛ اما بیشتر کارشناسان پذیرفته اند که برخی موارد خاص و کارهایی که باید امروز انجام شود، هم اکنون واضح اند.
من در کتاب لیندا شارکی و موراگ بارت به نام “اثبات آینده محل کار” چند عنصر اصلی را شناسایی کردم. این نویسندگان که هر دو مشاوران اجرایی در کنار بزرگترین رهبران تجاری جهان هستند، کتاب آنها شش عامل تغییر را که هر کسب و کاری باید امروز به آنها توجه کند، برمی شمارند.
باور من بر آن است که این عوامل برای موفقیت آینده در هر نوع کسب و کاری ضروری خواهند بود. این شش روش را در ادامه تشریح می کنیم.
1- رهبری باید ارزش محور و متمرکز بر افراد باشد
کنترل و فرمان دهی به سبک قدیم زیادی خشک و سرسختانه بود و در آن به ارزشها، مشکلات افرادی همچون مشتریان، کارکنان و شرکا اهمیتی داده نمیشد. همین امروز سبک مدیریت خود را بررسی کنیم و انتقال آن را به یکی از اصول مشارکت، همکاری و وفق پذیری تسهیل سازیم.
2- فرهنگ شرکت تصمیم گیری و پیشرفت را شکل میدهد
فرهنگ کسب و کار امروزه چیزی بیش از هماهنگی و استقامت است. در واقع امروزه فرهنگ کسب و کار به معنی ارزشهای مشترک و تقویت حقیقی است که عاملی جدید برای سودآوری و فعالیت بهتر کارمندان محسوب میگردد. فرهنگ سالم همراه با ارزش های الزامی برای رشد، هماهنگی و نوآوری است.
3- ساماندهی به قوانین باید شامل تأثیر اجتماعی باشد
قوانین و مقررات دیروز در مورد ارزش سود و سهام بسیار دقیق بودند، اما اهمیتی به ارزش عملیات روزانه نمیدادند. امروزه هدف مجاب کننده ای که گروه ها برای آن تلاش می کنند، کلید اصلی موفقیت است. اعضای گروه به دنبال همکاری برای رسیدن به یک هدف بزرگتر و افتخار به کارهایی که انجام می دهند، هستند.
4- روابط در تمامی جهات، لازمه ای برای موفقیت است
در گذشته سازمانها نقش روابط کاری میان افراد را لحاظ میکردند. گوگل اولین سازمانی بود که متوجه نقش روابط مناسب در رسیدن به دستاوردهای بیشتر شد. بنا بر روشهای رسانه های اجتماعی و اینترنت، باید این روابط تا مشتریان، شرکا و سرمایه گذاران گسترش یابند.
5- تنوع و نقش دادن به افراد ارزش بیشتری به دنبال دارد
بیشتر شرکتها هرگز به آسیب هایی که ممکن است رفتار نادرست انسانی به دنبال داشته باشد، فکر نمی کنند. تنها با تشویق کارکنان به نقش داشتن در موارد اساسی، شرکت می تواند با تغییرات در بازار جهانی هماهنگ شود.
6- فناوری داده، تصمیمات بیشتری را بر پایه حقایق ممکن میسازد
فناوری امروزه چیزی بیشتر از سرعت دهی به روابط و اتوماتیک سازی پیشرفت های کاری است. فناوری امکان انجام پیش بینی در مورد درآمد آینده، تصمیمگیری بر اساس هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء (IoT) و تحلیل داده ها را فراهم میاورد.
اینکه تنها در مورد این تغییرات صحبت شود، کافی نیست. هر شرکتی باید روند پیشرفت خودش و نتایجش را بررسی و از معیارهایی برای اطلاع در مورد میزان کارایی تلاشهایش در محیط کار و بازار استفاده کند و در نهایت تغییرات و رقابت لازم را انجام نماید.
از منظر شغلی، رهبران و کارآفرینان باید روند پیشرفت خود را برای اثبات آینده کاریشان ارزیابی نمایند. مشخص است که سرعت تغییر کاهش نمی یابد و حتی روزبه روز بیشتر خواهد شد. بنابراین هم شما و هم شرکتتان باید انعطاف پذیرتر و آماده و مشتاق برای یادگیری و متمرکز بر آینده باشید.