
یکی از اولویت های مورد نیاز برای ساختن یک محیط کاری سالم، وجود اعتماد در بین کارمندان سازمان می باشد. فرق نمی کند که مدیر باشید یا کارمند. شما با بروز رفتارهای صحیح قادر خواهید بود در میان سایر همکاران اعتماد سازی کرده و پل های ارتباطی جدیدی بین خود و سایرین ایجاد نمایید.
یکی از اولین گام های اعتمادسازی، بیان جملات ساده ای است که در ادامه قصد پرداختن به آنها را داریم. شما با بکارگیری این جملات قادر خواهید بود ارتباط خود با دیگران را بهبود ببخشید.
1- من اشتباه کردم
یکی از راههای افزایش اعتماد، اقرار به اشتباه می باشد. این کار باعث می شود به دیگران بفهمانید که: “من کامل نیستم” چرا که بر اساس یافته های محققان افرادی که به اشتباه خود اعتراف می کنند از دید دیگران جذاب تر به نظر می رسند زیرا بر اساس باور عموم، هیچ فردی عاری از نقص نمی باشد.
2- چطور می توانم کمک کنم؟
یکی از جملاتی که مانند معجون معجزه می کند این است که در زمان تحویل یک پروژه که فشار روانی زیادی نیز بر روی فرد مسئول وجود دارد با گفتن جمله “چطور می توانم کمک کنم؟” اعتماد وی نسبت به شما افزایش می یابد.
3- اینکه [کار شما] چقدر برای من با ارزش است، قابل توصیف نیست
قدردانی کردن از کارهای دیگران موجب ایجاد انگیزه مضاعف در فرد مقابل شده و به همین اساس حس اعتماد وی نسبت به شما افزایش می یابد.
4- من از روشی که برای انجام این کار پیش گرفتید، لذت بردم
بیان جمله مذکور علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا اعتماد دیگران نسبت به خود را جلب نمایید باعث می شود فرهنگ سازمانی نیز بهبود یابد. زیرا این جمله حکم یک پاداش برای انجام یک فعالیت به روش صحیح یا خلاقانه را دارد.
5- می خواهم نظر شما را در این مورد بدانم
بنا به باور غلط عموم، اشخاصی که دنبال جویا شدن نظر دیگران در مورد کارهایشان می باشند از شایستگی کافی برای انجام فعالیت ها برخوردار نیستند. حال آنکه چه مدیر باشید یا کارمند نظرخواهی موجب جلب اعتماد دیگران نسبت به شما می شود. این یک قانون نانوشته است.
6- از ملاقات با شما خوشحالم
جمله مذکور معمولا در ابتدای ملاقات ها کاربرد دارد ولی بیان آن با شور و شوق، لحن مناسب و زبان بدن صحیح میتواند باعث ایحاد حس مثبت در فرد مقابل شود. همچینین وی متوجه می شود که شما قابل اعتماد هستید و مایلید روابطتان را گسترش دهید.
7- من به تصمیم گیری شما ایمان دارم
اعتماد مانند یک جاده دو طرفه است. وقتی که شما به دیگران اعتماد می کنید آنها نیز در جهت جلب اعتماد شما تلاش خواهند کرد. به قضاوت های دیگران اعتماد کنید تا آنان نیز به شما اعتماد کنند و به تصمیمات تان احترام بگذارند.
8- مهمترین موضوع امروز (یا این هفته) شما چیست؟
این جمله، یکی از جملات پرسشی ترغیب کننده و تاثیر گذار می باشد که در جهت سوق دادن مکالمه به صحبت در مورد موضوعی که همین حالا برای آن هیجان دارید می باشد. باید توجه نمود که جمله فوق معمولا از جانب یک مدیر در پرسش از کارمند مطرح می شود و در مواردی غیر از این باید مراقب بود که نحوه طرح سوال به گونه ای نباشد که به شکستن حریم خصوصی مخاطب تعبیر شود.
9- من بدون کمک شما نمی توانستم این کار را انجام دهم
بیان این جمله در واقع نوع دیگری از تشکر کردن در قبال انجام فعالیتی به بهترین نحو از سوی مخاطب می باشد. با گفتن این جمله، فرد مقابل متوجه می شود که شما قدردان زحمات وی هستید و در آینده نیز برای سپردن مسئولیت یا درخواست کمک، به او اعتماد خواهید کرد.
10- بگو که چرا …
تردیدی نیست که افراد علاقه وافری به صحبت در مورد خودشان دارند. زمانی که از دیگران می خواهید در مورد خود یا کارهایشان توضیح دهند، به آنها القا می کنید که “شما مایل هستید بیشتر در مورد آنها بدانید”. این کنجکاوی باعث اعتماد سازی در میان دیگران خواهد شد. البته باز هم باید به موضوع حریم خصوصی افراد توجه داشته باشید که خدشه ای به آن وارد نشود.
همچنین بر اساس یافته های محققان، افراد کنجکاو از نظر دیگران به عنوان فردی که تمایل به برقراری ارتباط بیشتر دارند، شناخته می شوند.
ممنون از مطلب مفیدتون