
1- مهارت ادراکی مدیریت: منظور از مهارت ادراکی توانایی مدیر در سطح کلان و کلی می باشد. زمانی مدیر از این مهارت برخوردار می باشد که اصطلاحاً بتواند شناسنامه سازمان یا اداره یا محیط تحت مدیریت خود را بصورت ساده، روشن، مستند و مخصوصاً از نظر شاخص های ریاضی و آماری معرفی کند.
به عبارت دیگر مدیری در این زمینه از توانایی برخوردار می باشد که بر همه سطوح و لایه های محیط تحت مدیریت خود اشراف کلی داشته باشد. مدیر دارای توانایی ادراکی قادر می باشد وضعیت گذشته، حال و آینده پیش رو را بصورت اجمال، البته نه خرد و جزیی تشریح کند.
2- مهارت انسانی در مدیریت: منظور از مهارت انسانی توانایی رابطه انسانی با کارکنان و مراجعان محیط داخل و خارج سازمان یا محیط تحت مدیریت خود است.
3- مهارت فنی مدیران: منظور از مهارت فنی مدیر، توانایی تسلط و شناخت وی در جزئیات می باشد. یعنی ایشان این توانایی را داشته باشد که از دستورالعمل و قوانین و جنبه های فنی، تکنیکی و سایر حوزه های خرد، نهایت بهره وری را برای سازمان خود ایجاد نماید.
مدیران عالی بیشتر نیازمند مهارتهای ادراکی و مدیران پایه و خط مقدم بیشتر نیازمند مهارتهای فنی هستند. ولی همه مدیران چه عالی، چه میانی و چه عملیاتی همگی به یک اندازه نیاز به مهارتهای انسانی دارند.