
در عصر کنونی که مفهموم برندسازی بسیار معروف و رایج شده است، فعالان حوزه بازاریابی به این فکر افتادند که چگونه می توانند برند ماندگارتر و بهتری بسازند.
جنیفر آکر ، دختر دیوید آکر یکی از بازاریابان معروف و شناخته شده در دانشگاه استنفورد می باشد که مفهوم پنج ویژگی شخصیت برند را پیشنهاد کرده است.
او در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار یک چارچوب مفهومی برای شخصیت برند در قالب پنج بُعد ارائه کرد و آن را به ۴۲ ویژگی بسط داد.
این پنج بُعد عبارتند از:
1- صداقت “واقع بین، راستگو، سودمند، خوش رو”
2- هیجان “جسور، پـر انرژی، خیال پرداز، به روز”
3- شایستگی “قابل اعتماد، باهوش، موفق”
4- پیچیدگی “جذابیت، صبر، باکلاس”
5- زمخت “مردانه، خشن”
برندها زمانی صاحب شخصیت شدند که مردم شروع به برقراری ارتباط با آنها کردند.
بر این اساس برندی مانند پپسی می تواند به عنوان یک “شخصیت جوان” مدنظر قرار بگیرد، هارلی دیویدسون می تواند یک “برند زمخت” نامیده شود، آئودی و بی ام و می توانند به صورت یک “شخصیت پیچیده” شناخته شوند و برند اینتل می تواند یک “برند لایق و شایسته” نامیده شود.
خصوصیات شخصیت برند موضوعی است که در دهه های اخیر ، کانون توجه پژوهشگران بوده است….