
به طور کلی برند ها به چهار دسته تقسیم می شوند.
برند انفرادی
سیاست یک شرکت می تواند بدین شکل باشد که برای هر یک از محصولات خود برند مشخصی را اقتباس کند.
برند فامیلی
برند های فامیلی به یک سری از محصولات خاص محدود می شود. اصطلاح برند فامیلی، به یک نام تجاری Brand Name که یک شرکت برای برخی از محصولاتش اقتباس می کند، بر می گردد.
برند شرکتی Company Brand
در حالت معمولی ما ممکن است برای همه محصولات نام شرکت کننده یا تولید کننده را بگذاریم. اما وقتی یک شرکت، تولید کننده محصولات متععدی باشد آنگاه از این نوع برند شرکتی استفاده می شود. برای مثال نساجی مازندران که در کنار محصولات نساجی اقدام به تولید محصولات مهندسی، شیمیایی و … نیز می کند.
ترکیبی از همه Combination Divice
محصولات اسامی خودشان را دارند و برند شرکتی مشخص می کند که شرکت، همه محصولات را تولید می کند.
خصوصیات یک برند خوب
1- برند می بایست این قابلیت را داشته باشد که بتواند چیزی از هدف تولید محصول، کیفیت، منافع، استفاده ها و طرز عمل آن و غیره پیشنهاد کند.
2- برند باید تا حدامکان ساده،کوتاه و دارای تلفظی روان بوده و به خاطر سپردن آن کار سختی نباشد. برای مثال: لوکس، ژیلت، بی بی سی، نایک، بیک و …
3- برند باید به سادگی تبلیغ و قابل شناسایی باشد.
4- برند باید بخشی از یک حالت و طبیعت دائمی باشد.
5- برند باید ساده، شفاف و جذاب باشد.
6- برند باید قابل ثبت و حمایت حقوقی باشد.
7- برند باید مشخص و دقیق باشد.
8- برند باید دارای صدای لذت بخشی، در هنگامی که آن را می شنوید باشد.
9- برند باید اقتصادی بوده و قابل تولید مجدد و تکثیر باشد.
10- برند باید اصیل باشد (غیر تقلیدی).
11- برند نباید به چندین گونه مختلف تلفظ شود.
12- برند نباید تهاجمی (به کسی یا چیزی) و یا اهانت آمیز باشد.
13- برند باید تصویر خوبی ایجاد کند.
14- برند نباید قدیمی و کهنه باشد.
برای مثال:
گوگل، سونی، بوش، اچ پی، بیک، کداک، کوکاکولا، دیزل و …
استفاده از نام های کوتاه و ساده در برندها خیلی مورد مهمیه که متاسفانه در ایران بعضا نادیده گرفته می شه. در کل مطلب بسیار آموزنده ای بود ممنونم.