10 تکنیک مقابله با افت ترافیک سایت

افت ترافیک سایت

افت ترافیک سایت به صورت ناگهانی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بیشتر صاحبان وب سایت ها حداقل یکبار با آن روبرو شده اند. همانطور که می دانید ترافیک، یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت می باشد.

همه وب سایت ها نوسانات زیادی در ترافیک سایت خود دارند. طبیعتا شما می دانید که ترافیک طبیعی سایت شما باید چه میزانی داشته باشد تا بر اساس آن تشخیص دهید که بازدیدهایتان کاهش یا افزایش پیدا کرده است.

اگر شما یک افت بازدید سایت شدید را مشاهده کردید، مطمئنا قبل از هر کاری آخرین تغییراتی که بر روند فعالیت های سایت خود پیاده سازی کرده اید را به حالت اولیه خود باز می گردانید.

پیشنهاد ما این است که این کار را انجام ندهید؛ چراکه دلایل افت ترافیک سایت در گوگل ممکن است متعدد باشند و این افت ترافیک سایت شما ارتباطی با تغییرات اخیر ایجاد شده توسط شما نداشته باشد.

اولین قدمی که باید بردارید، اطمینان حاصل کردن از این است که افت بازدید سایت شما ارتباطی با تاریخ انتشار آن نداشته باشد. برخی از افراد در همان روزی که محتوای خود را انتشار داده اند، انتظار دارند که ترافیک بالایی از سمت SERP ها برای آن ها جذب شود. اما باید دقت داشته باشید که این ترافیک دریافتی، تمام ترافیکی نیست که قرار است صفحه وب سایت شما دریافت کند.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که وجود نوسان در میزان ترافیک ورودی سایت، چیز طبیعی است و تنها زمانی این مسئله می تواند موجب نگرانی شما شود که این افت ترافیک رو به رشد باشد.

مسئله اصلی بعدی این است که مشکلات فنی سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. چراکه ممکن است شخص شما و یا وبمستر سایت کد اشتباهی را وارد کرده باشد که از به نمایش در آمدن ترافیک سایت جلوگیری می کند؛ در حالی که هیچ تغییری در روند بازدید سایت شما پدیدار نشده است.

در آخر، اخبار را بررسی کنید. آیا مشکلاتی مثل قطعی برق، تعطیلات یا برخی موارد دیگر وجود دارد که ممکن است سبب افت ترافیک سایت شما شده است یا خیر. اگر تمامی موارد گفته شده را چک کردید و متوجه شدید که منبع مشکل افت بازدید سایت از آن ها نیست، پیشنهاد می کنیم که نکاتی که در ادامه برای شناسایی و مرتفع کردن دلایل افت ترافیک سایت در گوگل بیان شده است را با دقت مطالعه کنید.

1)    بررسی جریمه های گوگل

اگر وب سایت شما از طرف گوگل به صورت مکرر جریمه می شود، شما یک افت بسیار شدید در ترافیک خود را مشاهده خواهید کرد؛ چراکه جریمه گوگل می تواند رنک صفحات سایت را به شدت کاهش دهد که همین موضوع در افت بازدید سایت نقش موثری دارد.

نکته ای که باید بدانید این است که بیشتر جریمه های انجام شده توسط گوگل، به صورت خودکار می باشند و کمتر پیش می آید که کارمندان گوگل به صورت دستی یک سایت را پنالتی کنند. برای بررسی جریمه شدن سایت خود، بهتر است که به حساب کاربری Google Search Console خود سر بزنید و اعلان های موجود را مورد بررسی قرار دهید.

اگر پیغام خاصی را در کنسول جستجوی گوگل پیدا کردید، احتمالا دلیلش این است که شما در حال استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه در روند کاری خود هستید و یا محتواهایی را منتشر کرده اید که مطابق با اصول و اهداف گوگل نبوده است. مطمئنا پس از رفع این قضیه، جریمه گوگل از وب سایت شما برداشته خواهد شد و شما دوباره می توانید ترافیک و بازدید مناسبی از SERP های این موتور جستجو به دست بیاورید.

2)    مقایسه کانل های ترافیکی خود

اینکه شما متوجه شوید سایت شما از چه مسیرهایی ترافیک خود به کسب می کند، می تواند بسیار مفید و کارساز باشد. اگر از تبلیغات پولی استفاده می کردید، علت کاهش بازدید سایت شما می تواند این باشد که دیگر هزینه ای برای تبلیغ های خود نکرده اید و ترافیک کسب شده از این طریق، دیگر قرار نیست برای شما در نظر گرفته شود.

اینکه کاربران از طریق شهرت برند شما وارد سایت بشوند و یا اینکه یک لینک نظرشان را جذب کرده و بر آن کلیک می کنند نیز دو کانال ترافیکی متفاوت اند. حال اگر کاهش ترافیک سایت دارید، ممکن است دلیلش افت محبوبیت برند شما باشد و در واقع کمتر کسی می خواهد وارد سایتی شود که مرتبط با برند شما است. در نتیجه کاری که باید انجام دهید این است که مشکلات شرکت و کسب و کار خود را مرتفع کرده و سپس با قدرت هرچه تمام از اصول سئو در روند کاری خود استفاده کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: بهبود کسب و کار با سئو و تبلیغات ppcپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

3)    توقف استفاده از تبلیغات کلیکی

 احتمال دیگر این است که ترافیک دریافتی از تبلیغات پولی در حال ایجاد تداخل در ترافیک طبیعی شما می باشد. این قضیه خیلی شایع نیست اما ممکن است که اتفاق بیفتد؛ از طرفی، سرمایه گذاری در ترافیک های پولی ممکن است باعث کاهش ترافیک طبیعی شما شود اما در عین حال به طور کلی ترافیک را افزایش خواهد داد.

حال مسئله ای که وجود دارد این است که تبلیغات پولی شما برای کلمات کلیدی است که ممکن است هیچ ارزشی برای کسب و کار شما نداشته باشند. تنها راه فهمیدن این مسئله که آیا تبلیغات پولی شما تاثیری در روند افزایش ترافیک و بازدید سایت شما داشته است یا خیر، این است که استفاده از این تبلیغات را متوقف کنید و نتایج را در انتها با یکدیگر مقایسه کنید.

4)    بررسی بک لینک های از دست رفته

دلایل افت ترافیک سایت در گوگل

اگر ترافیک سایت شما در بین چندین صفحه خاص تقسیم شده است و ترافیک ارجاع داده شما افت کرده است، این مسئله نشان دهنده این است که شما بک لینک برخی از این صفحات خود را از دست داده اید.

اگر تنها برخی از صفحات ترافیک خود را از دست داده اند و دیگر صفحات سایت همچنان در حال جذب بازدید هستند، این نشان می دهد که آن صفحات اولیه، بک لینک های خود را از دست داده اند.

حال برای ایجاد دوباره این لینک های از دست رفته، پیشنهاد می کنیم ابتدا به افرادی که لینک ها را به شما داده بودند، ایمیل ارسال کرده و علت حذف بک لینک های خود را جویا شوید یا اینکه شما با یک بازنویسی دوباره محتوای خود بتوانید بک لینک ها را دوباره به دست بیاورید. در برخی موارد ممکن است که رقیب کسب و کار شما، بک لینک مورد نظر را از آن خود کرده است و یا اینکه مطلبی که لینک صفحه سایت شما در آن قرار داشته است، به طور کلی حذف شده است.

اینکه شما بخواهید دوباره بک لینک های خود را به دست بیاورید، ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. اما جای نگرانی نیست؛ چراکه محتوای شما یک بار توانسته است که از سایت های دیگر لینک دریافت کند. بنابراین مطمئن باشید که این محتوای مورد نظر برای بار دیگر نیز خواهد توانست عملکرد خوبی را از خود نشان دهد.

5)    بی ارزش بودن بک لینک ها

باید بدانید که همه بک لینک ها ارزشمند و قوی نیستند. اگر یک سایت اسپم به محتوای شما لینک داده باشد، گوگل ممکن است که تصور کند شما برای این بک لینک ها هزینه ای پرداخت کرده اید و در حال استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه می باشید. در نتیجه با کیفیت بودن لینک های مرتبط با سایت شما اهمیت زیادی دارد و در صورت نادیده گرفتن این قضیه یکی از دلایل افت ترافیک سایت در گوگل می باشد.

حال اینکه شما به عمد یا غیر عمد این لینک ها را دریافت کرده اید، باید سریعا از صاحب سایت مورد نظر درخواست کنید تا لینک های مورد نظر شما را از سایت خود حذف کند. پس از انجام این کار، احتمالا کاهش ترافیک سایت نخواهید داشت.

6)    بررسی عملکرد رقبا

اگر نسبت به رقبای خود ترافیک کمتری دریافت می کنید، باید بدانید که این مسئله حتما نشان دهنده این نیست که حتما رتبه سایت کاهش پیدا کرده است. بلکه ممکن است که رقبای شما در حال ارائه محتواهای بسیار ارزشمندتری نسبت به شما هستند و یا به طور کلی به شدت بر سئو سایت خود کار می کنند.

در این زمینه دو کار وجود دارد که شما می توانید انجام دهید؛ اول اینکه تمرکز خود را بر عبارت های کلیدی و استراتژی هایی قرار دهید که رقبایتان هنوز توجهی به آن ها ندارند و دوم اینکه بر افزایش کیفیت عملکرد خود متمرکز شوید تا از رقبای خود پیشی بگیرید.

7)    بهبود رنکینگ وب سایت

اگر از رقبای سایت خود جا ماندید، طبیعتا تنها دلیل افت ترافیک، این است که شما نتوانسته اید از رقبای خود پیشی بگیرید و در نهایت با افت رتبه سایت مواجه شده اید. در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید این است که سئو سایت خود را به متخصصین موجود در این زمینه بسپارید تا آن ها رنک های برتر را برای شما به ارمغان بیاورند. دقت داشته باشید که اگر از کارشناسان بی تجربه سئو سایت در این زمینه استفاده کنید، ممکن است که آسیب های جدی به کسب و کار شما وارد شود.

8)    مشکلات SERP

کاهش ترافیک سایت و افت بازدید سایت

گاهی اوقات، محتوای مورد نظر شما رنک بسیار خوبی دارد و حجم جستجوی عبارت کلیدی هم بسیار بالا است. تنها مشکلی که علت کاهش بازدید سایت می باشد، این است که کاربران لینک شما را می بینند اما بر آن کلیک نمی کنند. این مسئله ارتباطی با فعالیت های شما ندارد؛ چراکه گوگل تصمیم گرفته است برای برخی از عبارت های کلیدی از Answer Box های خود استفاده کند تا با استفاده از آن، کاربران را با سرعت بسیار بیشتری به آنچه که می خواهند، برساند.

نکته ای که باید بدانید این است که گوگل در این Answer Box خود پاسخ مناسبی برای پرسش کاربر ارائه می کند و این پاسخ را از بهترین محتوای موجود استخراج کرده و لینک صفحه سایت را در پایین این جعبه پاسخ قرار می دهد.

در نتیجه تنها راهی که ممکن است افت ترافیک سایت را برای شما به حداقل برساند، این است که شما تمامی تلاش خود را بکنید تا در این جعبه پاسخ قرار بگیرید. اگر در این زمینه موفق نبودید، پیشنهاد می کنیم که حتما از متخصصین سئو سایت کمک بگیرید.

9)    بررسی نوع صفحه و نوع ترافیک

برای اینکه بتوانید به خوبی علت کاهش بازدید سایت را شناسایی کنید، پیشنهاد می کنیم در اولین مرحله، صفحاتی که تحت بیشترین فشار در این زمینه هستند را از بقیه جدا کنید و بهینه سازی های ساختار یافته را بر روی هر کدام از آن ها پیاده سازی کنید. افت ترافیک یک دسته در سایت می تواند علتش مشکلات سئو باشد که با یک بررسی ساده می توانید شخصا آن را برطرف کنید.

10) اهمیت تجربه کاربری

تجربه کاربری اهمیت زیادی برای روند فعالیت های سایت می تواند داشته باشد و بر تمام آن ها به نحوی تاثیرگذار است. حال در برخی موارد ممکن است که تجربه کاربری را به دلایل مختلفی مجبور باشید تغییر دهید و از یک سبک جدید در ارائه خدمات خود برای کاربران استفاده کنید. ترجربه کاربری به این دلیل اهمیت دارد که هدف کلی گوگل افزایش رضایت کاربرانش می باشد.

به دنبال همین موضوع، تجربه کاربری را به یکی از فاکتورهای رتبه بندی SERP های خود تبدیل کرده است. با بررسی وب سایت های برتر می توانید به راحتی متوجه شوید که تجربه کاربری یکی از اولویت های آنان می باشد. شما نیز باید تجربه کاربری را در روند سئو سایت خود به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنید.

طبیعی است که این تغییر سبک برای مدت زمانی موجب افت ترافیک سایت خواهد شد. در نتیجه جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه پس از مدتی شما کاربران مخصوص به خود را جذب محتواهایتان خواهید کرد. البته دقت داشته باشید که اگر این مدت زمان، خیلی طولانی شد، باید استراتژی تغییر تجربه کاربری خود را سریعا تغییر دهید تا دوباره سایت شما ترافیک و بازدید اولیه خود را دریافت کند.

سخن آخر در مورد افت بازدید سایت

 هنگامی که میزان ترافیک وب سایت شما کاهش یافته است، بسیار مهم است که با ارائه مطالب ارزشمند و تمرکز روی تجربه کاربری فوق العاده، به راه های اصلی جذب مخاطب برگردید. وقتی این کار را انجام دهید، وب سایت شما در درازمدت مشکلات مربوط به افت ترافیک نخواهد داشت. همچنین اگر بتوانید تمامی اصول سئو را در یک مرکز معتبر آموزش سئو به صورت شخصی بیاموزید، مطمئنا با چنین مشکلاتی در فعالیت های آینده خود مواجه نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود