ضروری

صفحات amp چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

Accelerated Mobile Pages چیست,amp چیست,amp در سئو سایت

صفحات amp صفحاتی هستند که در یک وب سایت جهت سازگاری بیشتر با دستگاه موبایل ایجاد می شوند و هدف آن ها بهبود تجربه کاربری بازدید کنندگانی است که از تلفن همراه برای مشاهده سایت استفاده می کنند. amp یک فریم ورک اوپن سورس (متن باز) است که به عنوان یک ابتکار مشترک توسط گوگل و چندین شرکت دیگر ارائه شده است.

“پروژه صفحات موبایلی تسریع شده” یا همان صفحات amp، در سال 2015 توسط گروهی از شرکت ها از جمله گوگل، وردپرس و غول نرم افزاری Adobe، راه اندازی شد.

Amp مخفف چیست؟

amp مخفف سه کلمه Accelerated Mobile Pages به معنای صفحات موبایل شتاب گرفته است. با AMP می توان نسخه‌‌ای ساده از وب سایت ایجاد کرد که با سرعت بسیار زیادی در موبایل لود و بارگزاری شود. مشخصه AMP کاهش عناصر جاوا اسکریپت، CSS و استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) می باشد.

می توان گفت که صفحات موبایلی پرشتاب، در واقع نسخه ای از صفحات وب موبایل هستند که بر روی یک نسخه ابداعی HTML اجرا می شوند که در این HTML اکثر عناصری که باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات وب در گوشی های تلفن همراه می شوند (مانند Java Script و…) را حذف می کند. در این نسخه از صفحات وب، تنها استفاده از تگ های خاصی از HTML مجاز است و نمی توان از همه تگ ها استفاده کرد. به طور کلی در صفحات پرشتاب موبایل استفاده از کدهایی که حجم صفحات را افزایش می دهند غیر مجاز است.

Accelerated Mobile Pages چیست,amp چیست,amp در سئو سایت

اهمیت استفاده از قابلیت صفحات AMP چیست؟

این روز ها تعداد جستجوهای انجام شده از طریق دستگاه های تلفن همراه، نسبت به دسکتاپ بسیار بیشتر شده است. به همین دلیل تقاضای زیادی مبنی بر افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب در موبایل، از سوی کاربران مطرح شد و در پی آن، صفحات amp با هدف برطرف کردن این نیاز ارائه شدند.

گوگل نمایش سایت های استفاده کننده از صفحات amp را برای کاربران در نتایج جستجو موبایلی، در اولویت قرار می دهد. از سوی دیگر همانطور که گفته شد امروزه تعداد کاربرانی که از طریق تلفن همراه خود جستجو می کنند، بسیار زیاد شده است؛ پس اگر می خواهید این کاربران را از طریق گوگل به وبسایت خود جذب کنید، داشتن استاندارد amp در وب سایت، امری ضروری است.

امروزه تقریباً تمام رسانه های آنلاین بزرگ از صفحه AMP استفاده می کنند؛ زیرا آن ها ارزش بارگذاری سریع وب‌ سایت‌ در موبایل را درک کرده‌اند. در وردپرس نیز با کمک بهترین افزونه amp وردپرس، کاربران می توانند از طریق AMP سایت را مشاهده کنند.

در دهه گذشته، استفاده از تلفن های همراه هوشمند، در بسیاری از کشورها نسبت به کامپیوتر ها رایج تر شده است. مردم برای جستجوی رستورانی که در نزدیکی آن ها است، خرید، خواندن اخبار و… از تلفن همراه خود استفاده می کنند.

پس به ویژه برای کاربران تلفن همراه، مهم است که وب سایت ها به سرعت بارگذاری شوند. همچنین گفته می شود استاندارد amp سه ثانیه است و اگر بارگذاری یک صفحه وب سایت بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، اکثر کاربران تلفن همراه، صفحه را ترک خواهند کرد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

نحوه کار amp چگونه است؟

سرعت بارگیری محتوای وب، به سرعت اینترنت و حجم فایل های موجود در صفحه بستگی دارد. اگر حجم فایل‌ هایی که باید بارگذاری شوند خیلی زیاد باشد، ممکن است برخی از صفحات به کندی بارگیری شوند، حتی اگر سرعت اتصال اینترنت بالا باشد. به طور متقابل، اگر یک صفحه از نظر فنی بهینه شده باشد و فایل های آن حجم کمی داشته باشند، ولی سرعت اینترنت کم باشد، باز هم سرعت بارگذاری صفحه کاهش می باید.

AMP نمی تواند بر سرعت اتصال اینترنت تأثیر بگذارد، اما می تواند عناصر موجود در صفحه را جهت افزایش سرعت بارگذاری، بهینه کند. نحوه کار amp به گونه ای است که بهترین شرایط را برای بارگیری سریع یک وب سایت در تلفن همراه ایجاد کند، حتی زمانی که سرعت اینترنت کند باشد. برای انجام این کار، تعداد عناصر جاوا اسکریپت و CSS موجود را تا حد ممکن کاهش داده و فقط منابع ضروری در بارگذاری صفحه را حفظ می کند.

کلید کاهش زمان بارگذاری توسط AMP، در درجه اول کاهش تعداد فایل هایی است که بارگذاری می شوند و عامل مهم دیگر یک سرور پروکسی است که کش صفحه مورد نظر را آماده نگه می دارد. این محتوا کش شده از طریق یک شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) منتقل می‌شود، که مزیت آن این است که صفحه همیشه می‌تواند با همان سرعت در مرورگر کاربر مجددا ساخته شود.

webmaster tools گوگل,افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب,بهینه سازی سایت برای موبایل

در تصویر بالا می توانید تفاوت بین صفحه ای در مرورگر موبایل که دارای ساختار amp است و صفحه ای که ساختار amp ندارد را مشاهده کنید.

3 جز اصلی صفحات amp

AMP به عنوان یک نسخه جایگزین از صفحه (یا صفحه کنونیکال) وب، با محدودیت‌های فنی که صفحه حجم صفحه را کمتر کرده و سرعت بارگزاری و لود صفحه را افزایش می دهد.

هر زمان که گوگل صفحات AMP را در وب سایت شناسایی کند، آنها را به عنوان نتایج جستجو برای کاربرانی که از گوگل در دستگاه های تلفن همراه خود استفاده می کنند، نمایش می دهد.

AMP از 3 جزء اصلی تشکیل شده است:

  1. HTML AMP
  2. JavaScript AMP
  3. Cache AMP

ساخت صفحات amp و نکات مهم آن

برای ساخت صفحه amp تعدادی ویژگی خاص HTML باید در سورس صفحه وجود داشته باشند تا صفحه بتواند روی AMP اجرا شود. تگ های AMP خاص، به عنوان مثال amp-img ،amp-video ،amp-audio یا amp-iframe در HTML وجود دارند که نمونه ای از آن ها را در ادامه ذکر خواهیم کرد:

صفحات پرشتاب موبایل

علاوه بر این، برچسب های زیر باید در هر صفحه گنجانده شوند تا بتوانند با استفاده از AMP به درستی نمایش داده شوند:

Accelerated Mobile Pages چیست,amp چیست,amp در سئو سایت

مزایای استفاده از amp

  • برای سایت هایی که تبلیغات دارند: برای درج تبلیغات می توان از AMP با انواع فرمت های تبلیغاتی مختلف استفاده کرد. در این حالت محتوای تبلیغاتی به صورت غیر همزمان بارگیری شده که موجب می شود بارگذاری صفحه به دلیل وجود تبلیغ مختل نشود.
  • برای صاحبان وب سایت ها: سایت ها از قرارگیری صفحات AMP خود در نتایج برتر جستجو موبایلی بسیار سود می برند. همچنین قابلیت استفاده بالای وب سایت برای موبایل نیز به بهبود تجربه کاربری کمک می کند.
  • برای کاربران: وب سایت هایی که از AMP استفاده می کنند برای کاربران عالی هستند؛ زیرا آن ها مجبور نیستند برای بارگیری صفحات به مدت طولانی منتظر بمانند و حتی می توانند هنگام کند بودن سرعت اینترنت، صفحات را با سرعت بالا بارگیری کنند.

همچنین علاوه بر AMP، استراتژی‌های دیگری به منظور بهینه سازی سایت برای موبایل وجود دارند، از جمله طراحی وب واکنش‌گرا (Responsive) یا استفاده از URL های مجزای تلفن همراه.

لطفا به خاطر داشته باشید که هرچند Accelerated Mobile Pages سرعت بارگذاری صفحات وب را افزایش می دهد و از این جهت در بهبود سئو سایت مهم است اما نسبت به سایر فاکتورهای بهینه سازی سایت از اولویت خاصی برخوردار نیست  و فقط می توان آن را به عنوان یکی از تاکتیک های سئو مد نظر قرار داد.

چه سایت هایی باید دارای صفحات amp باشند؟

وب سایت رسمی AMP مملو از مطالعات موردی است که تأثیر مثبت استفاده از این نوع ساختار برای صفحات سایت ها را بر کارشناسان سئو، مدیران سایت ها و… نشان می دهد. از طرف دیگر، مقالات ضد و نقیض از کارشناسان سئو نیز وجود دارد و که اکثرا نیز با شکست مواجه شدند.

اکنون تصمیم در مورد داشتن یا نداشتن صفحات AMP برای همه سایت ها واضح نیست. امعمولا در این شرایط باید از این جمله استفاده کنیم که “این بستگی دارد”. با این حال، فاکتورهای قانع کننده برای استفاده از این صفحات نیز هست که نباید آن ها را نادیده گرفت.

اگر کاربران شما عمدتا از دسکتاپ هستند، AMP برای شما مناسب نیست. اما جالب است بدانید که صفحات AMP روی سیستم های دسکتاپ نیز کار می کنند، اما خب برخی از جزییات سایت را نیز در حالت amp نمایش نمی دهد. بنابراین در هر دو حالت کم و کاستی هایی وجود دارد.

اگر سایت خبری هستید و از قبل روی AMP سایت را پیاده سازی کردید، ارزش آن را دارد که آن را بهینه نگه دارید تا زمانی که جایگزینی برای این ساختار پیدا شود.

فقط در صورت مساعد بودن شرایط، تأثیر حذف AMP را آزمایش کنید (بدون تحقیق و بررسی دست به حذف amp نزنید.) اگر صفحات غیر AMP شما می‌توانند در عرض 2.5 ثانیه از زمانی که صفحه برای اولین بار بارگذاری می‌شود، به نیازهای حیاتی وب اصلی یعنی بزرگترین رنگ محتوا (LCP) برسند. آنجاست که باید برای بودن یا نبودن amp تصمیم گیری کرد.

به طور کلی اگر از سرعت بارگزاری صفحات خود هم در نسخه موبایل و هم در نسخه دسکتاپ اطمینان دارید، می توانید برای داشتن این ساختار تصمیم گیری کنید. در غیر این صورت amp بهترین انتخاب است، برای سایت هایی که به تنهایی نمی توانند در حالت استاندارد در 2.5 ثانیه به طور کامل بارگزاری شوند.

در نظر داشته باشید که هنوز amp برای برخی از مرورگرها فعال نشده و نمیتوان گفت که اکنون این ساختار برای همه پلتفرم ها، قابل پیاده سازی هست. در نتیجه پیشنهاد می شود که حداقل این ساختار را برای صفحات لندینگ خود، پیاده سازی کنید تا بتوانید در بهترین حالت ممکن، کاربران را با تکنیک های فروش، به مشتریان خود، تبدیل کنید.

8 نظر در مورد مقاله “ صفحات amp چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟ ” ثبت شده است
  1. بائی

    سلام و تشکر بایت این مقاله عالی فقط متوجه خط اخر نشدم “یادگیری کدهای amp بسیار بسیار ساده است اما کلا گوگل دنبال چیز دیگری است …”؟؟


  2. یوسفی

    سلام با توجه به رشد استفاده از گوشی ها و تبلت این مورد یکی از مهمترین فاکتور های بهینه سازی برای گوگل به شمار می رود . متشکرم از شما


  3. شاداب

    واقعا باید از گوگل تشکر کرد که سعی داره خواسته کاربران رو برآورده کنه و تبلیغات مزاحم رو از وبسایتها حذف کنه. سایتهای سریع و کم حجم و در عین حال با کیفیت از نظر محتوا بسیار ایده آل هستند


  4. سعادت

    به نظر من با توجه به رویکردی که گوگل در پیش گرفته صفحات وب به سمت ساده و سبک شدن پیش خواهند رفت و شاید روزی برسه که دیگه از افزونه های حجیم و سنگین به صورت کلی در سایتها خبری نباشه


  5. پوریا علیزاده

    سلام من بیشتر مقالات سایت شما رو دنبال می کنم . دیدم تو سایت شما زیاد از سازگاری با موبایل در راستای سئو سایت ها صحبت کردید سایت خودم رو رسپانسیو کردم ولی راستش این مقاله شما کمی سنگین بود .


  6. سئو سایت

    تو سئو سایت ها تغییرات بزرگی در پیش داریم که باید براشون آماده بشیم .
    مقالات تون مثل همیشه عالی بود . متشکرم


  7. حامد

    سلام آقای قمصری
    ممنونم از شما که به این مسئله با اهمیت پرداختید . بارگذاری سریع‌ تر و بهتر سایت ها تو موبایل واقعا یه ضرورتیه که گوگل به اون گیر داده . فک می کنم این موضوع در تکمیل بحث Mobile Friendly بودن سایت هاست .


  8. ساجده عقیلی

    شاید AMP بودن سایت ها تو سرچ با موبایل بیشتر تاثیر بزاره و نوسان ایجاد کنه ولی فک کنم سایت های ایرانی همین که تو موبایل درست نمایش داده بشن کافیه و گوگل تا همین جاش کلی خوشحال میشه حالا اصراری نیست با سرعت لود بشن .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود