ضروری

گوگل چگونه جستجو می کند

افزایش بهره وری کسب و کار,افزایش ترافیک ورودی,بهبود رنکینگ سایت

نحوه کارکرد موتور جستجوی گوگل با توجه به بروزرسانی مداوم الگوریتم های آن به صورت مداوم در حال تغییر است. به همین دلیل GOOGLE SERP براساس نیاز کاربران به صورت مداوم در حال تغییر می باشد. دانستن این تغییرات برای برندهای مطرح امری حیاتی تلقی می شود تا بتوانند فرآیند بهبود رنکینگ سایت و در نتیجه افزایش ترافیک سایت را به خوبی انجام بدهند.

براساس تحقیقات انجام شده، 51درصد ترافیک ورودی به سایت شما از طریق جستجو طبیعی در موتور جستجوگر گوگل بدست می آید. اما تغییرات در الگوریتم های جستجوی گوگل باعث ایجاد نوسانات ترافیکی در SERP می شود. این مسئله به نکته ای نگران کننده برای کسب و کارهای مطرح دنیا تبدیل شده است.

دوستان عزیزم، موقعیت سایت در SERP علاوه بر ترافیک و میزان کلیکی که بر روی سایت انجام میشود، به نوع مخاطبین نیز بستگی دارد. این مسئله بدان معناست که امروزه گوگل تمام تمرکز خود را بر روی رضایت و تمایلات کاربران بنا نهاده است. این ویژگی در گوگل به نام user intend یا تمایلات کاربران مطرح شده است.

در حال حاضر برندهای مطرح دنیا تمام تلاش خود را برای استفاده از این ویژگی جهت جلب رضایت کاربران خود به کار گرفته اند، تا بتوانند علاوه بر محبوبیت میان کاربران در SERP نیز شاهد افزایش رنکینگ باشند.

راستی اگر نمی دانید SERP چیست باید بگویم : SERP  که مخفف عبارت Search Engine Results Page میباشد، نتایج جستجوی یک کلمه خاص در رابطه با سایت شما را شامل میشود.

تغییراتی که اخیرا در SERP مشاهده شده است:

  1. حذف کامل تبلیغات در Google Side bar
  2. افزایش حجم و میزان تبلیغات در SERP براساس واژگان کلیدی

افزایش بهره وری کسب و کار,افزایش ترافیک ورودی,بهبود رنکینگ سایت

همان طور که از شکل بالا پیداست، گوگل درخواست ها و علایق کاربران خود را آنالیز می کند.

Micro Moments:

مطلب دیگری که امروزه گوگل بسیار روی آن تاکید دارد توجه به ایده ی  Micro moments می باشد. Micro moments حالت یا لحظه ای است که کاربر به صورت ناخودآگاه تصمیم به انجام عملی می گیرد. به طور مثال تصمیم می گیرد چیزی را یاد بگیرد، کاری را انجام دهد، چیزی را ببیند و یا حتی چیزی را بخرد. تمام این تمایلات به صورت لحظه ای و آنی صورت می پذیرد که منشاء آن گوگل می باشد.

برندهای مطرح دنیا امروزه از این مسئله به نحو احسن استفاده می نمایند و بیشتر خط مشی ها و استراتژی های خود را بر مبنای تمایلات کاربران در micro moments بنا می نهند.

این یک سیستم و استراتژی جدید است که برندهای مطرح جهت بازاریابی و ایجاد حس صمیمیت میان کاربران، مورد استفاده قرار می دهند.

چگونه این استراتژی بر روی SERP تاثیرگذار است؟

هم اکنون گوگل بر روی پروژه علایق و تمایلات کاربران معطوف شده است و هر روز گام بلندی در جهت پیش برد این هدف برمی دارد. گوگل micro moments را به 4 قسمت عمده تقسیم بندی نموده است:

  • The I-want-to-buy moment
  • The I-want-to-know moment
  • The I-want-to-go moment
  • The I-want-to-do moment

گوگل به دنبال آن است که به محض جستجوی کلمه ای کلیدی توسط کاربر، آنرا در یکی از تقسیم بندی های بالا قرار دهد و تشخیص دهد که کاربر دقیقا به دنبال چیست.

به محض تایپ واژه کلیدی از سوی کاربر، گوگل این دسته بندی را انجام میدهد و نتیجه جستجو را به همراه عکس، PPC و یا نقشه نشان می دهد.

علاوه بر آن، اخیرا گوگل AMP Page خود را معرفی نموده است که این صفحات به مراتب سرعت بالاتری دارند و می توانند بسیار در پروژه google intend مفید واقع شوند.

بهینه سازی محتوا,جستجوی کلمات کلیدی,سئو سایت

همچنین گوگل امروزه از یک سری کادرهای مکالمه جهت ارتباط با کاربران در نتایج جست و جوی خود استفاده می کند. به عنوان مثال اگر کاربری کلمه کلیدی خود را تایپ نماید گوگل آن را در یکی از گروه های بالا تقسیم بندی می نماید و در کادری، عکس ها و سایت های مرتبط دیگری را پیشنهاد می دهد.

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنم، نحوه انتخاب عبارات کلیدی نیز بسیار مهم است، به عنوان مثال، دو کلمه کلیدی “ایده های اتاق خواب” و “چگونگی تزئین اتاق خواب” را در نظر بگیرید.

از دیدگاه گوگل عبارت اول در دسته بندی دوم (I want to know) قرار می گیرد اما چنانچه شما واژه کلیدی چگونه را به آن اضافه می نمایید، این دسته بندی دستخوش تغییر می شود و در ردیف اول قرار داده می شوید. گوگل تشخیص می دهد شما قصد خرید مبلمان یا وسائل اتاق خواب را دارید و سایت و عکس های مرتبط با این تقسیم بندی جدید را برای شما به ارمغان می آورد.

 برند ها و وب سایت هایی که بر این اساس ( intent – oriented) بازاریابی می کنند، حتما باید واحدی به عنوان مارکتینگ داشته باشند.

PPC و SEO کاران نیازمند همکاری نزدیکی با یکدیگر هستند، زیرا امروزه این دو نقش موثری در افزایش بهره وری کسب وکار و راندمان فروش ایفا می کنند. از نگاهی دیگر این دو می توانند مکمل یکدیگر باشند زیرا هر چه کاربران بیشتری در این تقسیم بندی گنجانده شوند، گوگل با خیال راحت تری می تواند خدمات منحصر به فرد خود را در اختیار آنان قرار دهد.

چگونه برندهای مطرح، خود را با تمایلات کاربران به منظور افزایش رنک در SERP هماهنگ می نمایند؟

1) برای جواب به این سوال باید این نکته را درک نمایید که برندهای مطرح نیازمند ایجاد فضایی صمیمی با مشتریان خود هستند.

با نگاهی اجمالی به نحوه ی ارتباط این شرکت ها با مشتریان خود و همچنین تحت پوشش قرار دادن نیازهای آنان، می توان به راحتی پی به این مطلب ببرید که تا چه میزان در کار خود موفق بوده اند.

با توجه به تمامی تقسیم بندی های micro-moments استراتژی بیزینس های افراد، متفاوت است. به طور مثال ممکن است برخی شرکت ها بر روی استراتژی I want to buy moments کار نمایند و برخی دیگر بر روی I want to know moments.  لذا این شما هستید که نوع کاربران تحت پوشش خود را مشخص می نمایید. 

2)ایجاد لیستی از کلمات کلیدی که کاربر به آن تمایل بیشتری دارد.

این  کلمات باید با دقت هر چه بیشتری با توجه به عبارت های جستجو شده در گوگل، انتخاب شوند. همچنین این کلمات باید عباراتی که معمولا زیاد مورد جستجو قرار نمی گیرند را نیز پوشش دهد. با توجه به micro – moments ، ابتدا کاربران با استراتژی I want to know ، کلمات کلیدی خود را مورد جستجو قرار می دهند ولی با سپری شدن زمان بیشتری از جستجو, این استراتژی تغییر می کند و جای خود را به استراتژی I want to buy می دهد.

3)بررسی مطالبی که برمبنای کلمات کلیدی در SERP مورد نمایش قرار می گیرد.

  همان طور که قبلا هم اشاره شد، انتخاب عبارات کلیدی امری بسیار مهم است، هر چه در انتخاب عبارات کلیدی خود بیشتر دقت کنید، قطعا در استراتژی نمایش SERP در طبقه بندی درست تری قرار می گیرید.

4)بهینه سازی محتوا بر اساس SERP:

تمامی محتوای تولیدی باید براساس فاکتورهای سئو سایت بهینه سازی شود، این امر نه تنها در محتوا باید صورت گیرد بلکه در تمامی ابعاد از قبیل خرید، تبلیغات و … باید در نتایج جستجو پدیدار شود. حتما از صحت و درستی محتوای بهینه شده اطمینان حاصل کنید، زیرا گوگل در تشخیص محتوای نادرست بسیار هوشمندانه عمل می کند و می تواند کاربران شما را به سمت دیگر رقبایتان هدایت کند.

5)سئو و تبلیغات کلیکی در کنار یکدیگر:  

همان طور که قبلا نیز اشاره شده است، PPC و SEO مکمل یکدیگر هستند و برند شما به منظور بازاریابی هر چه  قوی تر در فضای مجازی نیازمند این دو اهرم کلیدی است. این دو اهرم نیازمند همکاری با یکدیگر هستند زیرا باید بتوانند نیاز کاربران را جهت تشخیص نوع استراتژی micro moments درک نمایند. همچنین باید تشخیص دهند که کاربران به دنبال چه چیزی هستند و تلاش خود را در جهت مرتفع ساختن نیازهای کاربران به کار گیرند.

گوگل به صورت پیوسته بر روی بازاریابی intent – oriented تمرکز نموده است، و به صورت مستمر در حال اجرا نمودن پروژه های بیشماری در این حوزه است.

در آخر باید این نکته را خاطر نشان کرد, آنالیز micro – moments توسط گوگل مستلزم بهینه سازی محتوای سایت است که شما به درستی و با صحت در سایت خود قبلا پیاده سازی نموده اید.

لطفا اگر این مقاله سنگین بود به امیر قمصری خرده نگیرید، چراکه از این ساده تر این بحث مهم را نمی توانستم مطرح کنم.

4 نظر در مورد مقاله “ گوگل چگونه جستجو می کند ” ثبت شده است
  1. حمید

    سلام
    می خواستم جویا شوم که اگر ما از یک دامنه ای که قبلا استفاده شده است و هم اکنون بدون سایت و دارای پیج اتوریتی و اسپم هست استفاده کنیم در امتیاز دهی سئو گوگل، رتبه بالاتری داریم و اینکه کلا اسپمی که در موز رنک می زند چقدر تاثیر دارد مثلا اگر اسپم 24% باشد اما پیج اتوریتی 45 باشد بهتر است یا یک دامنه بدون هیچ گونه سابقه ای و تازه ثبت شده؟


    • محمد نصیری

      سلام و درود بر حمید عزیز
      جمله ای از امیر قمصری که در باب همین مسئله رنک و اینکه اصلا چه اقدامی بکنید بهتون بگم و همین جمله کافی است برای متوجه شدن مسئله.
      سایت Moz و دیگر ابزار ها تماما کارشناسان سئو هستند و هیچکدام گوگل و رفتارهای گوگل نمی شوند.

      برای متوجه شدن مناسب بودن یک دامنه حتما لینک هایی که در گوگل ایندکس شده و اینکه عمر دامنه را چک کنید. و همانطور که مت کاتز اشاره می کند عمر دامنه هم از دیدگاه گوگل از اولین باری که دامنه توسط گوگل دیده شود محاسبه می شود.


  2. behnam

    ممنون


  3. toktam

    سلام
    مقاله بسیار مفیدی بود . هیچ چیزی از گوگل بعید نیست. فقط و قفقط باید خودمونو باهاش همراه کنیم واسه کسب موفقیت. لازم باشه 100 بار دیگه هم مقاله رو میخونم تا یاد بگیرم و بهش عمل کنم.

    ممنون از مقاله های به روز و کاربردیتون مهندس قمصری


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود