آموزش سئو ویدئو

اصول بهینه سازی ویدئو,افزایش رنکینگ سایت,بهبود سئو سایت

در این دهه، محتوای ویدئویی افزایش چشمگیری داشته است و روزانه شاهد آپلود میلیون ها فایل ویدئویی هستیم. با توجه به افزایش این نوع از فایل ها در فضای مجازی وقت آن رسیده است که در رابطه با تأثیرات این نوع محتوا در سئو سایت آن هم در قالب مباحث آموزش سئو، با شما دوستان عزیزم صحبت کنم.

در حال حاضر فایل های ویدئویی را می توانید در سرتاسر دنیای وب ببینید، به خصوص وقتی محتوایی را مورد جستجو قرار می دهید. اگر دقت کنید در برخی جواب هایی که موتورهای جستجو برای شما گردآوری می کنند، در رتبه های بالا محتوای ویدئویی دیده می شوند. بنابراین با این پتانسیل بالا، سئو ویدئو می تواند کمک قابل توجهی به افزایش رنکینگ سایت در موتورهای جستجو کند.

در این مقاله 12 نکته سئوی ویدئو به منظور بهبود رنکینگ سایت در موتورهای جستجو را با هم بررسی می کنیم.

و اما اصول بهینه سازی ویدئو:

  1. ارزش گذاری:

همانطور که می دانید فایل های ویدئویی که تهیه می کنید، باید متناسب با نوع محتوای تولیدی شما باشد. ارزش گذاری یعنی متقاعد کردن کاربران برای توجه به ویدئوی آپلود شده در وب سایت شما. به عبارت ساده تر ویدئو تولیدی شما باید آنقدر قدرتمند باشد که کاربران را تشویق به دیدن و خواندن محتوای شما کند.

  1. ثبت ویدئو و بارگذاری آن در دامنه سایت:

اگر شما خود اقدام به تولید ویدئو به منظور افزایش رنکینگ در گوگل می کنید، باید ویدئوها را در دامنه سایت خودتان به ثبت برسانید. این کار باعث می شود که موتورهای جستجو ترافیک های حاصل از سرچ ویدئوهای شما را به سایت های دیگر روانه نکنند.

به عبارت ساده تر می بایست از هدایت ترافیک ایجاد شده توسط موتورهای جستجو برای دیدن ویدئوهای موجود در سایت خود به سایت های دیگر جلوگیری کنید.

لطفا به این مثال توجه کنید:

به طور مثال هنگامی که شما یک ویدئو را در YouTube بارگذاری می کنید، آدرسی از وب سایت خود بر روی آن ضمیمه می کنید که در اصطلاح همان بک لینک می باشد که ایده ای بسیار خوب جهت انتشار محتواست. اما به این نکته توجه داشته باشید که موتورهای جستجو ابتدا سایت یوتیوب را به عنوان مرجع آن کلیپ در نظر می گیرند.

بنابراین به منظور جلوگیری از این مسئله بهتر است ویدئوهای تولیدی خود را در سایت خود بارگذاری و در فضای مجازی اقدام به انتشار لینک آن نمایید.

  1. ایجاد محتوای تعاملی:

نظر شما در رابطه با ایجاد المان های تعاملی در ویدئوها به منظور افزایش حجم بازدیدکنندگان چیست؟

برای پاسخ به این سوال می بایست ویدئوهای خود را Watermark یا برچسب گذاری نمایید. همچنین می توانید از روش های دیگری برای جلب نظر کاربران استفاده کنید. به طور مثال می توانید از عنوان گذاری، برچسب زنی، توصیف و … استفاده کنید.

  1. ایجاد ابرداده های (Meta Data) مناسب:

هر کلیپ ویدئویی که آپلود می کنید، حتما باید دارای اطلاعات ضروری از قبیل نام، عنوان، لینک و …، آن هم براساس محتوای خود باشد. موتورهای جستجو با دقت تمامی این داده ها را از کلیپ استخراج می کنند.

ابرداده یا متادیتا، اطلاعاتی ورای نام کلیپ و عنوان آن می باشد؛ این اطلاعات شامل الگو های ساختاری، آدرس های منحصر به فرد و … می باشند.

  1. بهینه سازی کلمات کلیدی:

استفاده از کلمات کلیدی در ویدئوها نیز بسیار مهم است. پس همانطور که متن ها کلمات کلیدی دارند ویدئوها نیز برخلاف تصور خیلی از کاربران باید دارای عبارات کلیدی باشند.

همان مطالب و مباحثی که در رابطه با انتخاب و بهینه سازی عبارات کلیدی در مقالات قبل بیان کردم، در فرآیند سئو کردن ویدئو نیز صدق می کند. نکته مهم آن است که در ویدئو به نسبت متن از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستید و می توانید دایره استفاده از کلمات کلیدی خود را تا حد زیادی گسترش دهید.

  1. تمرکز بر روی Thumbnailها (تصاویر و عکس های کوچک شده از ویدئو):

تصاویر و ویدئوهای کوچک شده از محتوای اصلی اولین چیزی است که توجه کاربران را به خود جلب می کند. در واقع این تصاویر باید آنچنان باکیفیت و جذاب باشند تا کاربران را ترغیب کنند بر روی آنها کلیک کنند و به تماشای آنها بنشینند.

اصول بهینه سازی ویدئو,افزایش رنکینگ سایت,بهبود سئو سایت

  1. ویدئویی با قابلیت اشتراک گذاری بالا تولید کنید:

وظیفه شما به عنوان کسی که فقط ویدئو تولید می کند، بسیار سنگین تر از چیزی است که فکر می کنید! به عنوان مثال شما علاوه بر اینکه باید به تولید ویدئو بپردازید باید ویدئویی تولید کنید که بسیار باارزش بوده و قابلیت به اشتراک گذاشته شدن را نیز داشته باشد. ویدئوی شما باید دارای ویژگی هایی از جمله خلاقیت، نوآوری، منحصر به فرد بودن و قابلیت منتشر شدن را دارا باشد.

این ویژگی ها باعث می شود محتوای شما با سرعت بیشتری در فضای مجازی پخش و باعث بهبود سئو سایت یا وبلاگ شما شود.

  1. اضافه نمودن متن های ویدئویی:

متن های ویدئویی نوع نوشتاری از ویدئوها می باشند که در افزایش رنکینگ سایت در موتورهای جستجو بسیار موثر هستند. این نوع ویدئوها شامل قسمتی از نگارش صدای میکس شده بر روی ویدئو می باشند که ممکن است صدای ضبط شده به صورت توضیحات در یک قاب زیر صفحه، نمایش داده شود. همچنین این نسخه از ویدئوها قابلیت به اشتراک گذاری در صفحات وب را نیز دارند که می توانند با کدهای HTML ترکیب شده و در صفحات وب بارگذاری شوند.

  1. Video Sitemap (نقشه سایت دارای ویدئو) ایجاد کنید:

همانطور که از نام آن پیداست Video Sitemap، نقشه سایت که دارای ویدئو است را در اختیار کاربران قرار می دهد.

 همواره سعی کنید اطلاعات مهم و حیاتی سایت خود را که باید در اختیار کاربران قرار گیرد با ذکر جزئیات به صورت ویدئو در سایت خود منتشر کنید، زیرا کاربران به علائم گرافیکی واکنش بهتری نشان می دهند.

به مثال زیر توجه کنید:

بهینه سازی ویدئو,سئو سایت,سئو کردن ویدئو

Video Sitemap نوع دیگری از تقسیم بندی ویدئوهاست که می تواند عناوین، جزئیات، موقعیت مکانی، تاریخ انتشار و سایر آیتم های مربوط به یک ویدئو را در خود جای دهد.

این نوع ویدئو نیز در سئو سایت نقشی بسیار کلیدی دارد.

  1. ویدئوهای هدف محور:

این نوع از ویدئوها به منظور پیگیری اهداف خاصی در شبکه های اجتماعی منتشر می شوند و عموما همانطور که از نام آنها پیداست اهدافی را دنبال می کنند. برای درک بهتر این نوع از ویدئوها بهتر است به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید شما ویدئویی از محتوای سایت خود به صورت خلاصه و تیتروار انتخاب و ضبط می کنید. هدف شما این است که از طریق بهینه سازی ویدئو به بالاترین رتبه ممکن برسید. بنابراین به جای انتشار نسخه اصلی محتوای خود، نسخه ای را در فیس بوک یا شبکه های اجتماعی منتشر کنید که علاوه بر درگیر کردن ذهن کاربران، آنها را ترغیب کند وارد سایت شما شوند و محتوای شما را با دقت مطالعه کنند.

به عبارت ساده تر کلیپی کوتاه برای جلب توجه کاربران در فضای مجازی تهیه کنید و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. سپس منتظر بمانید تا کاربران با دیدن کلیپ اولیه، به سایت شما مراجعه کنند و به محتوای اصلی برسند.

  1. اجازه منتشر کردن ویدئوها را بدهید:

مسئله ای که باید به آن توجه داشت اجازه منتشر کردن ویدئوها در سایت های دیگر می باشد. به عبارت خیلی ساده، برخی مدیران سایت ها اجازه نمی دهند تا کلیپ خود در دیگر سایت ها منتشر شود و آن را انحصاری می کنند.

اما این یک تفکر اشتباه است. شما باید اجازه دهید این کلیپ ها با لینک اختصاصی شما پخش گردد، زیرا با این کار نه تنها کمک به انتشار لینک خود می کنید، بلکه اجازه می دهید سئو سایت شما بهبود پیدا کند.

  1. اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی:

هرگز از اینکه محتوای شما در سایت ها و کانال های مشابه به اشتراک گذاشته می شود هراسی نداشته باشید بلکه برعکس با آغوش باز از آنها استقبال کنید، زیرا این روش بهترین شیوه ممکن برای بهبود بهینه سازی سایت شما است زیرا این کار باعث افزایش رتبه سایت، ترافیک، بازدیدکنندگان و … می شود.

به نظر من حتی خودتان داوطلب شوید و لینک سایت و مطالب به روز وب سایت خود را بصورت رایگان در اختیار افراد مشتاق و باانگیزه در فضای مجازی بگذارید. آنها اقدام به انتشار محتوای شما در فضای مجازی و کانال ها می کنند. با این کار شما در واقع فرآیند برندسازی را انجام داده اید و به عنوان یک برند مشهور شناخته خواهید شد.

در این مقاله تمامی اصول و نکات سئوی ویدئو را به شما دوستان عزیزم آموزش دادم. امیدوارم شما از محتوای ویدئویی در سایت خود استفاده کنید و به بهینه سازی آن نیز توجه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را در بهبود رتبه وب سایت خود به دست بیاورید و با افزایش ترافیک سایت مواجه شوید.

من همواره آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما دوستان عزیزم هستم.

2 نظر در مورد مقاله “ آموزش سئو ویدئو ” ثبت شده است
  1. مرتضی

    با سلام
    ضمن خدا قوت خدمت استاد قمصری عزیز و تیم نیوسئو
    مقاله بسیار مفید و حاوی مطالبی ارزشمند بود. نکته ای که در رابطه با سایت های وردپرسی وجود دارد، وجود افزونه ای مناسب برای پخش ویدیو هاست. مدتی به دنبال افزونه مناسب بودم، ولی متاسفانه اکثر افزونه ها، ابتدا باید کل ویدیو را دانلود کنند و سپس شروع به پخش می کنند، که این مطلب باعث فراری دادن بازدیدکنندگان میگردد. با توجه به روی کار امدن سایت هایی مانند آپارات و یوتیوب، بازدیدکنندگان عادت کرده اند که هم زمان با دانلود ویدیو، آن را تماشا نیز کنند. آیا افزونه و راهکاری برای این مشکل می شناسید؟
    ممنون


    • امیر قمصری

      درود بر شما دوست عزیز

      سایتهایی که نام بردید از افزونه های خاصی بر روی سرور خویش بهره می برند که قابلیت نصب بر روی وردپرس و امثال آن را ندارد. امروزه با توسعه html5 شما هم باید از این نوع پلیرها برای نمایش ویدئو استفاده نمایید که در مرورگرهای به روز به صورت آنلاین نمایش می دهند و نیازی به دانلود نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود