تبادل لینک در سئو چگونه است؟

backlink رایگان,افزایش ترافیک,بک لینک چیست

تبادل لینک از مواردی است که می تواند در سئو سایت تاثیر گذار باشد. اما برای گرفتن تاثیر مثبت از تبادل بک لینک در سئو سایت خود، باید به نکات مهمی توجه کنید؛ در غیر این صورت و در شرایطی که نکات مذکور رعایت نشوند، تاثیر این تبادل ها در سئو منفی خواهد بود. همین ابتدا می گوییم باید در خواندن این مقاله دقت زیادی داشته باشید چرا که تصمیم گیری در انتها بر عهده خودتان است.

در اواخر دهه 1990 و اوایل 2000 میلادی، تبادل لینک در سئو وب سایت در سئو بسیار تاثیرگذار بود. در آن زمان تمامی سایت های معتبر از تبادل لینک استفاده می کردند و هزاران بک لینک غیر مرتبط داشتند. به همین دلیل در سال های 2005-2006 برخی از سیاست ها برای رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو تغییر کرد. گوگل که همواره در تلاش است تا کیفیت نتایج جستجو خود را افزایش دهد، در آن زمان بعضی از فاکتور هایی که رنک سایت ها را بدون داشتن شایستگی افزایش می داد، متوقف کرد.

بنابراین سایت هایی که به صورت گسترده اقدام به تبادل لینک یا همان تبادل بک لینک با سایت های غیر مرتبط کرده بودند، به شدت در گوگل جریمه شدند و افت رتبه شدید را تجربه کردند. اما صحبت در مورد تاریخ کافیست! هدف از این مقاله این است که شما بدانید امروزه همچنان تبادل لینک در سئو سایت (از راه درست) روش خوبی برای سایت شما است و اگر برای تبادل بک لینک روش درست را پیش بگیرید، دیگر نیازی نیست نگران جریمه های احتمالی باشید.

بسیاری از فعالیت هایی که در جهت بهبود سئو سایت انجام می شوند، بخصوص فعالیت های مربوط به بک لینک سازی، مانند شمشیر دو لبه هستند. اگر به روش صحیح انجام شوند یا به عبارتی به طور صحیح بکارگیری شوند، می توانند تاثیر بی نظیری در رتبه بندی سایت داشته و بسیار مفید باشند؛ اما اگر نکات کلیدی و ریز مربوط به این روش ها رعایت نشوند، ممکن است مشکلاتی برای سایت شما پیش بیاید که برای همیشه از نتایج جستجو گوگل حذف شوید.

بنابراین برای اطلاع از تمام این نکات مهم و کلیدی و آشنایی با اشتباهاتی که ممکن است حین انجام فعالیت های سئو انجام شوند، گذراندن دوره سئو به شدت توصیه می شود. در این دوره آموزشی تمامی باید ها نباید های سئو به صورت کاملا جامع ارائه شده است و با فراگیری این نکات، می توانید با خیالی آسوده و بدون ترس از جریمه های گوگل، به سئو سایت خود بپردازید. 

تبادل لینک چیست؟

برای پاسخ ساده به سوال تبادل لینک چیست؟ می توان گفت توافق دو سایت جهت لینک دادن به یکدیگر است که تحت عنوان لینک متقابل نیز شناخته می شود. استفاده از روش های درست برای این تبادلات بسیار مهم است و می‌تواند باعث افزایش رتبه سایت شما و از سوی دیگر موجب جلب اعتماد کاربران سایت شود. 

به عبارت دیگر تبادل بک لینک، لینک دهی متقابل بین وب سایت ها است که با هدف افزایش رتبه بندی در موتورهای جستجو انجام می شود. تبادل لینک به روش های نادرست و قدیمی، می تواند سبب جریمه سایت شده و برای سئو سایت های تبادل کننده بسیار مضر باشد.

تبادل بک لینک، یکی از مواردی است که گوگل آن را ممنوع کرده. گوگل توسط الگوریتم پنگوئن این موارد را شناسایی کرده و بجز در مواقعی خاص (روش های صحیح تبادل لینک)، وب سایت های خاطی را جریمه می کند. به همین دلیل دانستن جزئیات مربوط به این روش لینک سازی، امری مهم است.

روش صحیح تبادل بک لینک

قبل از این که بگوییم روش صحیح تبادل لینک چگونه است، باید بدترین روش آن بیان کنیم. تبادل بک لینک بین دو صفحه مشخص از دو سایت، بدترین روش تبادل بک لینک است، بخصوص اگر هیچ ارتباط موضوعی بین آن ها وجود نداشته باشد.

بهترین روش برای تبادل لینک، روش تبادل سه طرفه است. یعنی سایت A به سایت B لینک دهد، سپس سایت B به سایت C لینک بدهد و پس از آن، سایت C به سایت A. در این روش به بهترین شکل ممکن انتقال رنک از طریق تبادل بک لینک صورت گرفته و موجب جریمه نیز نمی شود.

همچنین در روش تبادل لینک دو طرفه اگر صفحات لینک دهنده متفاوت باشند، مناسب است. برای مثال از صفحه x سایت A، به صفحه y سایت B لینک داده شود و لینک برگشتی از سایت B به A در صفحه دیگری بجز صفحه مقصد لینک قبلی باشد. این روش هم برای تبادل لینک به کار می رود اما توجه کنید که روش قبلی (تبادل لینک سه طرفه) بسیار بهتر است.

مثالی از تبادل لینک رایگان خوب

مثال تجربی که در ادامه بیان خواهد شد، می تواند شما را در درک هرچه بهتر روش صحیح تبادل لینک کمک کند. بگذارید بگویم که من خیلی خوش شانس هستم چون با یکی از بهترین سایت های سئو مکاتبه داشته‌ام. یکی از قدرت های برتر در ساخت لینک و بهینه سازی سایت، که همه وب سایت های مرتبط با سئو به داشتن لینکی از آن چشم طمع دارند.

در بسیاری از مواقع جستجو ها در مورد بلاگ های سئو ما را به سایت moz.com به عنوان اولین سایت می رساند و چون سایتی است که در زمینه سئو زیاد به آن مراجعه می کنم، برای این مثال نیز از آن استفاده می کنم.

من توانستم خودم را با نوشتن مقاله به عنوان کارشناس سئو معرفی کنم لذا moz.com برای قدردانی از من در سایتش لینک مقاله‌ام را قرار داد. اگر تبادل لینک بد است و فقط لینک های مستقیم سایت خودتان تنها عامل رنک می باشند، من هم نباید از لینک دادن سایت moz.com خیلی خوشحال باشم و باید تمامی لینک های این وب سایت را از سایت خودم حذف کنم تا در ادامه، بهبود سریع رنکینگ سایتم را ببینم.

من معمولا تا جایی که می توانم به مقالات سایت Moz.com لینک می دهم بنابراین حذف لینک های مرتبط آن، که برای بهبود محتوای سایتم مفید هستند کار اشتباهی است.

چون تبادل لینک رایگان بد است، نمی توانیم بگوییم لینکی که Moz به داده هم بد است، با این که تبادل لینک محسوب می شود؛ زیرا موضوع دو سایت به یکدیگر مرتبط بوده سایت Moz نیز از ارزش و رنک بسیار بالایی برخوردار است.

تبادل لینک طبیعی

زمانیکه شما روی ساختن ارتباط های خوب با سایت ها یا وبمسترهای دیگر تمرکز می کنید، در می یابید که تبادل لینک همواره اتفاق می افتد بدون اینکه شما توجهی به آن داشته باشید.

اگر یک نویسنده سئو که مطالبش توسط من پیگیری می شود پستی جالب بگذارد، طبیعتاً من علاقه مند می شوم که آن را با کاربران سایت خودم به اشتراک بگذارم. این امر ممکن است بصورت توئیت یا پست فیس بوک باشد اما اگر واقعا به پست علاقه مند باشم، ممکن است مقاله‌ای با جزئیات بیشتر در مورد آن بنویسم یا به آن لینک بدهم و متقابلا لینک هم بگیرم. (گرچه متاسفانه در سایت های ایرانی اکثرا افراد در حال کپی از یکدیگر هستند و آن هایی هم که تخصصی در این زمینه دارند اطلاعاتشان را خیلی کم در قالب یک مقاله عرضه می کنند).

آیا من به دلیل تبادل لینک هایی که با سایت های سئو (که باعث دادن اطلاعات خوب به کاربران من می شود) دارم، از سوی گوگل جریمه می شوم؟ آیا هرگز نباید به سایت های سئو لینک بدهم جز در مواردی که به من لینک می دهند؟ جواب این سوالات و نظرات خود را می توانید در بخش کامنت های همین صفحه درج کنید.

افزایش ترافیک از طریق تبادل لینک

backlink رایگان,افزایش ترافیک,بک لینک چیست

زمانی که در زمینه آموزش سئو رایگان محتوا می ساختم، به شدت دنیال تبادل لینک با بزرگان بودم. احتمالاً شما هم ایمیل هایی جهت تبادل لینک رایگان و اسپم گونه دریافت می کنید مانند: وبمستر عزیز، بنده سایت شما را بازدید کرده ام و باید بگویم که واقعا به آن علاقه مند شده ام. همچنین علاقه مندم که با شما تبادل لینک داشته باشم و به کمک یکدیگر در بهبود رتبه سایتمان در نتایج جستجو کمک کنیم. من می توانم لینکی از صفحه شما را در سایتم قرار دهم و شما نیز لینکی از سایت من در سایتتان لینک قرار دهید؛ بنابراین لینک ها دچار مجازات نمی شوند. منتظر پاسختان هستم.

بدون نیاز به پاسخ، این ایمیل مستقیما باید به سطح آشغال برود. این کار هیچ نفعی برای سئو سایت شما ندارد و اتفاقا از جمله تبادل لینک هایی است که باعث جریمه شدن سایت شما می شود!

با اینحال، من زمانی که با یک گروه مجلس عروسی همکاری می کردم، ایمیلی به این صورت دریافت کردم:

“سلام امیر

بنده عکاس مجالس عروسی، مریم هستم. از آشنایی با شما در مجلس عروسی نازیلا و آرش که هفته گذشته برگزار شد خرسندم. مهمانی عالی بود! من لینکی از گروه شما را در صفحه پیشنهادات خودم اضافه کردم (که معمولا مشتریانم از من در مورد گروه های برگزار کننده عروسی خوب سوال می پرسند). به شما توصیه می کنم که صفحه‌ای مشابه داشته باشید و اگر امکان دارد لینکی به سایت من در آن بگذارید.

نگران مسائل دیگر نباشید و اما در صورتی که قبول کنید ضرر نخواهید کرد. با سپاس”

اگر این خانم عکاس خوبی باشد و مشتریان من بخاطر این که من او را به آن ها معرفی کردم از من تشکر کنند، قرار دادن لینک سایتش در سایت خودم کار درستی است. عروس و دامادی که سایت من را بازدید می کنند احتمالاً به عکاس نیازمند هستند و بالعکس، بنابراین تبادل لینک ها با ارزش هستند و باید در نتایج جستجو ظاهر شوند.

آیا من برای این تبادل لینک واضح و مشخص مجازات می شوم؟ من می گویم خیر! از نظر من اگر لینکی ارزش ارائه کردن داشته و ترافیک خوبی را به وب سایت بیاورد، پس لینک خوبی است.

اما چه بلایی سر رنک صفحه من می آید؟

اگر شخصی به من لینک بدهد، رنک صفحه از سایت آن ها به سمت من سرازیر خواهد شد و نتایج جستجو من پیشرفت می کند. اگر به هر دلیلی، من به آن ها لینک بدهم، رنک صفحه من افزایش نمی یابد (رنک صفحه مستقیما به سمت آن بر میگردد). البته این موارد نظرات شخصی بنده و چیزی است که فکر می کنم صحیح است.

نکات مهم در تبادل لینک

همان طور که گفته شد تبادل بک لینک می تواند در مواقعی برای سئو مفید بوده و موجب ارتقاء رتبه صفحات در نتایج جستجو شود. اما اگر می خواهید از این تبادلات بیشترین تاثیر مثبت را دریافت نمایید، توجه به نکات زیر ضروری است.

توجه به رنک صفحات

هنگام تبادل بک لینک، به صفحات مناسب لینک بدهید و بر روی کاربران خودتان تمرکز کنید. رنک صفحه امروزه تنها بخشی از سئو می باشد و به مرور تاثیر آن کاهش یافته است، اما با فرض اینکه همچنان یک معیار سئو به شمار می رود، اگر مطالبی عالی خلق کنید و روی کاربرانتان تمرکز کنید، با گذشت زمان سایت شما بصورت طبیعی و بدون نیاز به لینک های دیگران پیشرفت می کند. اگر مطلبی ارزش لینک دادن را دارد و برای کابرانتان مفید است، به آن لینک بدهید.

توجه به الگوریتم پنگوئن

در کل، الگوریتم پنگوئن گوگل برای شناسایی موارد اسپم ساخته شده است و یکی از بزرگترین مشکلاتی که ممکن است برای یک وبسایت پیش آید و سبب جریمه توسط این الگوریتم می شود، وجود نشانه هایی از لینک سازی غیر طبیعی است. یکی از مهمترین نشانه های لینک سازی غیر طبیعی، عدم وجود ارتباط موضوعی بین صفحات است. بنابراین حتما هنگام تبادلات لینک خود، این کار را برای صفحاتی انجام دهید که با یکدیگر ارتباط موضوعی دارند.

خب جمع بندی نظراتم در مورد تبادل بک لینک:

  • لینک دادن آزادانه به سایت های مشابه در قلمرو فعالیتتان که فکر می کنید برای کاربرانتان مفید است، ایرادی ندارد.
  • تبادل بک لینک با سایت های مشابهی که احساس می کنید برایتان ترافیک به همراه دارد را انجام دهید.
  • هیچگاه با سایت های غیر مرتبط تبادل لینک نداشته باشید.

این موارد را به عنوان چراغ سبزی برای ارسال هزاران ایمیل به سایت های مرتبط دیگر و درخواست تبادل لینک رایگان ندانید، اما اگر فکر می کنید این لینک ها ممکن است برای کاربران سایتتان نیز مفید باشد، می توانید تعداد محدودی ایمیل ارسال کنید.

خب آیا نظر من درست است؟ شما چه فکر می کنید؟ راحت باشید و نظر خودتان را بیان کنید البته اگر نظرتان با من تفاوت دارد باید خیلی تلاش کنید تا بتوانید دیدگاه من را عوض کنید!

37 نظر در مورد مقاله “ تبادل لینک در سئو چگونه است؟ ” ثبت شده است
  1. مهدیه

    سلام
    من دو تا سایت دارم
    روی یک سرور خودم
    یک سایتم رنکش بالا هست
    یکی رنکش متوسط هست
    موضوعات هم به هم ربطی ندارند
    یکیش آپلودسنتر هست
    یکیش هم دانلود نرم افزار هست
    آیا اشکالی داره توی سایت دانلود نرم افزارم در منوی فهرست بالای سایت یا پایین سایت یه لینک بذارم به نام آپلودسنتر و به سایت آپلودسنترم لینک بدم و توی سایت آپلودسنترم لینک سایت دانلود نرم افزار رو بذارم ؟
    گوگل چه برخوردی میکنه با افرادی که دو تا سایت دارند و میخوان بین دو تا سایتشون پیوند برقرار باشه ؟
    سپاس


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      وقت بخیر
      این نوع لینک سازی، به لینک سازی 1 به 2 و 2 به 1 شهرت داره
      به طور کلی مشکلی برای شما پیش نمیاد ولی سعی کنید از انکرتکست های متنوع برای لینک سازی بین دو سایت استفاده کنید
      تعداد این لینک سازی نباید خیلی زیاد باشه. این رو هم در نظر بگیرید


  2. ارمان

    بسیار مفید بود
    یک‌سوال سایت بنده filenaab.ir در مورد فروش فایل
    میتونم چجوری بک‌لینک هایی براش جمع آوری کنم؟


    • ناظر سایت

      سلام دوست عزیز
      راه های زیادی برای تبادل لینک و بک لینک هست
      که هم میتونه رایگان باشه و هم پولی
      مهمترین نکته در لینک سازی اینه که هر نوع بک لینکی که میشه رو باید بسازید، البته اگر تا حدودی مطمئن باشید که برای سایت، ضرر نداشته باشه


  3. سعید

    بسیار عالی


    • مهدی گنجعلی

      زنده باشین


  4. حمید

    خواستم ببینم سایت املاک با سایت مصالح ساختمان مشابه حساب میشن؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      بستگی به محتوایی دارد که در آن ها قرار میگیرد. مثلا اگر در سایت املاک اطلاعاتی درباره روند ساخت ساختمان ها وجود داشته باشد می توان به مصالح ساختمانی ربط دارد


  5. سیدمحمدی

    سلام
    نوفالو بودن یعنی چی؟


    • امیر قمصری

      درود
      یعنی استفاده از rel=”nofollow” در لینک


  6. دانلود رام

    از این دسته مطالب بیشتر تهیه نمایید


  7. تشریفات عروسی

    ممنون


  8. مهران

    سلام
    من اگه ی صفحه مخصوص لینک سایتا بسازم و لینک بدم برای سایتم بده؟؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      به کیفیت صفحه ساخته شده بر می گردد


  9. رضا عیوضی

    من خیلی با لینک دادن به منبع مشکل دارم و برای لینک های خارجی سایتم حساسم. این مقاله شما خیلی به دردم خورد. واقعا از شما ممنونم


  10. نازلی کامیاب

    نکات بسیار عالی ای در مورد تبادل لینک گفتین. من خودم به شخصه نمی دونستم که تبادل لینک هم دارای ظوابط خاصی هست. سپاس گذارم


  11. آرمان متین فر

    مقاله بسیار خوبی بود.
    به نظر میرسه کلید موفقیت داشتن تعداد لینک کم اما با ارزش است. به طور کلی باید به سایت هایی لینک بدهیم که معتبر هستند و همین طور از سایتهایی لینک بگیریم که معتبر و برند هستند


  12. fereshte

    در سایت های زیادی تبادل لینک به طور کل مضرر معرفی شده اما مقاله شما کامل و ریز بینانه بود .
    متشکرم


  13. venous

    سلام
    متشکرم به خاطر انتشار این مقاله واقعا موضوع تبادل لینک برام روشن شد .


  14. مونا

    سلام
    وب سایتتون عالیست تبریک میگم


  15. MJS

    سلام.
    مطالبتون فوق العادست.
    یه سوال داشتم. این که توی سایت ها و وبلاگ ها نظر بدم و در کنارش لینک سایتمون رو هم بزاریم. آیا سیو ی منفی داره یا برای گوگل اهمیتی نداره؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      لطفا سایت هایی که انتخاب می کنید را با دقت انتخاب کنید !
      اگر مرتبط و دارای رنک مناسب باشند تاثیر مثبت هم دارد …


  16. مصطفی

    سلام امیر جان
    منظور از سایت های مرتبط چیست؟ در واقع این مرتبط بودن و یا غیر مرتبط بودن از روی چه معیاری مشخص می شود؟


    • امیر قمصری

      با سلام

      سوال عجیبی بود !!
      سایت مرتبط یعنی سایتی که موضوع آن شبیه به موضوع سایت شما باشید


  17. hamyarinooreafarinesh

    ممنون از شما. استفاده کردیم


  18. hamyarinooreafarinesh

    ممنون از شما


  19. hamyarinooreafarinesh

    سایت خوبی است


  20. hamyarinooreafarinesh

    سایت خوبیه.


  21. ali

    سلام دوست عزیز
    ممنونم از مطلب بسیار خوبتون
    میشه یک کمکی کنید رتبه من همیشه در حال صعود بود ولی حالا دیگه رتبه ام داره سقوط میکنه در صورتی که بازدید های بیشتری هم به دست آوردم.لطفا برای افزایش رتبه ی سایتم بهم کمک کنید


  22. Mj

    سلام
    خیلی ممنون یه جا میخوندم تبادل بده یکی میگفت خوبه ممنون که موضوع رو روشن کردید
    یه سوالی داشتم گرچه جوابش در بالا هست اما در کل میپرسم
    موضوع سایت من موزیک هست و با یک هاستینگ رفاقتی تبادل لوگو کردم این کار مشکلی داره ؟ اگر تبادل لوگو با سایت های موزیک و سایت های مشابه کنم بازم مشکلی داره ؟
    جواب سوال رو میدونم اما میخوام از زبان خودتان هم بشنم!
    ممنون


    • امیر قمصری

      با سلام
      تبادل کلا اگر با سایت های مشابه نباشد و اگر با سایتی با رنک بالا نباشد و اگر nofollow نباشد بسیار بد است


  23. صادق

    سلام نظرتون راجع به این کار چیه خوبه یا نه یک ساب دامین درست کنیم و مثلا
    link.newseo.ir و تبادل در اون صفحه صورت بگیرد یعنی بک لینک برای ما و بازدید برای دیگران؟


    • امیر قمصری

      با سلام
      اولا اون رنکی که مدنظرتون هست برای تبادل ، به اون سابدامین انتقال پیدا میکند نه صفحه اصلی سایت.ثانیا کلا ساخت ساب دامین برای سایت ها توصیه نمی شود مگر برای قسمت های پرمحتوایی مثل forum


  24. احمد عامری

    با سلام و خسته نباشید
    اگر امکان داره می شود کد اشتراک در شبکه های اجتماعی موجود در پایین مطالب سایتتان را به ایمیلم بفرستید؟

    ارادتمند شما
    عامری


    • امیر قمصری

      با سلام
      کد نیست دوست عزیزم.پلاگین وردپرس است


  25. reza

    با سلام
    ممنون بابت مقاله مفیدتون
    آیا مهم است که به چه صفحه و لینکی از سایت لینک میدهیم یا برای گوگل این موضوع اهمیت ندارد؟


    • امیر قمصری

      با سلام
      بله.بسیار مهم است


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود