آموزش جامع نرخ کلیک و روش های افزایش آن

ctr چیست؟,افزایش نرخ کلیک,افزایش نرخ کلیک سایت

نرخ کلیک یکی از بخش های مهم سئو سایت به حساب می آید و در واقع برای آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر هنوز به خوبی نمی دانید که CTR یا نرخ کلیک چیست و با استفاده از چه روش هایی می توانید آن را بهبود بخشید، پیشنهاد می کنیم که از نکاتی که در ادامه این مقاله برای شما ارائه می شود، استفاده کنید.

نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک یا CTR مخفف عبارت انگلیسی Click Through Rate  می باشد. CTR در واقع نسبتی است که اعلام می کند کاربران چه میزانی صفحه سایت مورد نظر شما را در نتایج جستجو گوگل مشاهده کرده و در نهایت بر روی لینک آن کلیک می کنند. CTR به شما نشان می دهد که تا چه میزانی در استفاده از کلمات کلیدی موفق بوده اید و تا چه حدی توانسته اید بر اساس اصول سئو، فعالیت های خود را به پیش ببرید. در نتیجه برای اینکه بتوانید عملکرد خوبی در زمینه افزایش CTR داشته باشید، باید بتوانید ماهیت اینکه نرخ کلیک چیست را به خوبی درک کنید.

نکته ای که باید بدانید این است که کسب رتبه های برتر SERP ها زمانی ارزش خواهد داشت که افراد بر لینک مورد نظر شما کلیک کنند. اگر رنک خوبی در نتایج جستجو دارید اما CTR صفحه شما پایین می باشد، استفاده از تکنیک های افزایش نرخ کلیک برای شما ضروری است. برای اینکه شما به خوبی بتوانید تمایل افراد برای کلیک بر لینک خود را افزایش دهید، بهترین روش ها و نکات را در ادامه این مقاله ارائه خواهیم کرد.

یک نرخ کلیک طبیعی خوب و مناسب چیست؟

اول از همه باید بفهمیم که به چه چیزی یک نرخ کلیک خوب گفته می شود. بر اساس آمارهای اعلام شده توسط گوگل و دیگر متخصصین سئو سایت، میانگین نرخ کلیک چیزی حدود 3 تا 5 درصد می باشد و اگر CTR سایتی بین این دو عدد باشد، گوگل آن را یک نرخ کلیک خوب در نظر می گیرد.

البته دقت داشته باشید که شما باید وضعیت CTR وب سایت خود را با توجه به کسب و کارتان مورد بررسی قرار دهید. یعنی در برخی موارد و در بعضی کسب و کارها، لزومی ندارد که نرخ کلیک سایت، در بازه 3 تا 5 درصد باشد تا به عنوان یک CTR خود شناخته شود.

چگونه CTR سایت خود را بررسی کنیم؟

برای اینکار باید به حساب کاربری Google Search Console خود وارد شده و در قسمت Performance، بخش Average CTR و Average position را فعال کنید. سپس می توانید  CTR های مربوط به رنک های مختلفی که دارید را مشاهده کنید. اینکه چه نرخ کلیکی برای هر پوزیشن مناسب است، بستگی به معیار و تحقیق هایی دارد که شما در خود دارید.

سپس باید اصول بهینه سازی سایت را برای مواردی که مشکل دارند، پیاده سازی کنید. عنوان صفحه و متا دیسکریپشن مهمترین مواردی هستند که شما باید آن ها بهبود دهید تا افزایش نرخ کلیک سایت خوبی داشته باشید. بعد از اینکه بهینه سازی های مرتبط را انجام دادید، یک فایل CSV از حساب Google Search Console دانلود کنید تا با استفاده از آن پیشرفت هایی که در زمینه CTR رخ می دهد را متوجه شوید.

آموزش نرخ کلیک سایت

6 فاکتور تاثیرگذار بر نرخ کلیک سایت

بر اساس آمارهای به دست آمده، 6 فاکتور اصلی وجود دارد که تاثیر بسزایی بر CTR می گذارند:

  • هدف جستجو
  • Search Position
  • عنوان سئو
  • متا دیسکریپشن
  • URL
  • Snippet های نتایج جستجو

در ادامه هر کدام از فاکتورهای تاثیرگذار بر نرخ کلیک سایت را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: اساسی ترین نکات تولید محتوا برای مبتدیانپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

1) هدف جستجو

اگر CTR پایینی دارید، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که محتوای شما کاملا با آنچه اشخاص حقیقی در گوگل جستجو می کنند، تطابق داشته باشد. ارتباط محتوا و هدف جستجو اولین فاکتوری است که برای افزایش نرخ کلیک سایت باید آن را در نظر داشته باشید. با درک هدف جستجوی کاربر می توانید بازدید و ترافیک سایت خود را به شکل چشمگیری تقویت کنید.

2) Search Position

بر اساس آمارهای به دست آمده، حدود 37 درصد از کل جستجوهای انجام شده در گوگل، به رتبه یک صفحه اول نتایج جستجو اختصاص پیدا می کند. در نتیجه، اگر می خواهید اقدامات خوبی در زمینه افزایش نرخ کلیک انجام دهید، باید رتبه سایت خود را با استفاده از اصول سئو، ارتقا دهید. این مسئله ای است که تمامی متخصصین سئو با آن موافق هستند.

پیشنهاد می کنیم که وارد حساب Google Search Console خود شده و کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را برای آن ها دریافت می کنید، شناسایی کنید. سپس باید سایت خود را برای آن کلمات کلیدی شناسایی شده، سئو کنید؛ در نتیجه CTR شما افزایش پیدا خواهد کرد.

3) عنوان سئو

برای تقویت CTR طبیعی، شما باید تمرکز خوبی بر عناوین صفحات سایت خود داشته باشید. به هر حال، عنوان اولین شاخصه ای است که کاربران با آن برخورد می کنند و تصمیم می گیرند که وارد صفحه سایت شما بشوند یا خیر. به همین منظور شما باید تمامی نکات مربوط به انتخاب عنوان صفحه را که در دوره های آموزش سئو ارائه می شود، بیاموزید و در روند تولید محتوا خود آن ها را پیاده سازی کنید. در ادامه چند نکته کاربردی در این زمینه را بیان خواهیم کرد.

شما باید عنوان صفحه خود را به یک عنوان توصیف کننده مناسب تبدیل کنید. عنوان نباید خیلی کوتاه یا خیلی طولانی باشد. کاربران تمایل دارند تا عنوان صفحه سایت به گونه ای سئو شده باشد که هدف کلی متن محتوا را به آن ها منتقل کند.

نکته دیگر این است که از کلمات جذاب کننده استفاده کنید تا مخاطبین ترغیب به کلیک بر لینک شما بشوند. عباراتی مثل شگفت انگیز، اسرار آمیز، فوق العاده، بی نظیر، عجیب، باور نکردنی و …، می توانند موجب افزایش CTR سایت شما بشوند. همچنین به کار بردن اعداد در عنوان می تواند بر جذابیت آن بیفزاید.

4) متا دیسکریپشن

روش های زیادی برای بهبود CTR وجود دارد؛ اما meta description می تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در این زمینه داشته باشد. توضیحات متا صفحه سایت شما باید شامل عبارت کلیدی اصلی و عبارات کلیدی LSI محتوای شما باشد و توضیحات مناسب و ترغیب کننده ای را در خود جای داده باشد.

اگر برای صفحات خود متا دیکریپشن تولید نکنید، گوگل به صورت خودکار قسمتی از متن شما را ورداشته و از آن برای ایجاد متا دیسکریپشن استفاده می کند. طبیعتا این متن انتخابی گوگل نمی تواند تاثیر زیادی در جذب مخاطب برای کلیک بر لینک صفحه سایت شما بگذارد.

5) URL

فاکتور دیگری که CTR را تحت تاثیر قرار می دهد، URL است. این مورد همچنین بر رتبه بندی صفحات سایت شما نیز تاثیر بسزایی می گذارد. URL بهتر است که به زبان انگلیسی باشد و همچنین عبارت کلیدی اصلی صفحه شما در آن به کار برده شده باشد. URL صفحه حتما باید کمتر از 8 کلمه واحد باشد و در واقع بتواند توضیح مختصری درباره صفحه مورد نظر ارائه کند.

URL نمایشگر با URL مقصد متفاوت است. این برنامه به کاربران کمک می کند تا تصور کنند که پس از کلیک روی آگهی به کجا می رسند. گنجاندن کلمه کلیدی انتخابی در نشانی اینترنتی نمایشگر شما می تواند به تقویت آن کمک کند، ارتباط تبلیغات را افزایش دهد و هم به نوبه خود، نمره کیفیت شما را بهبود بخشد.URL  هایی که حاوی یک کلمه کلیدی هستند 45٪ CTR بیشتری نسبت به URL هایی که کلمه کلیدی ندارند، دارند.

6) Snippet های نتایج جستجو

هنگامی که وب سایت خود را برای تقویت CTR بهینه می کنیم، در واقع یک هدف مهم دیگر را نیز در نظر داریم و آن این است که در SERP ها تا جایی که امکان دارد شهرت و اعتبار بیشتری کسب کنیم و بیشتر رتبه های برتر را از آن خود کنیم. Rich snippet ها در زمینه می توانند نقش موثری داشته باشند.

3 روش کاربردی برای بهبود وضعیت بصری سایت در SERPs

تکنیک های افزایش نرخ کلیک سایت

1- Review Schema

اسکیمای review/rating سبب می شود تا لینک صفحه سایت شما ستاره دار شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که گوگل دیگر به صورت خودکار ستاره های بازبینی و مرور را نشان نمی دهد؛ یعنی اگر شما محصولی در سایت دارید که به آن رای داده شده است، تعداد رای ها توسط گوگل نشان داده نخواهد شد. در نتیجه شما باید از استرکچر دیتا استفاده کنید.

اضافه کردن استرکچر دیتای مرورها، تاثیر شگفت آوری بر روی افزایش نرخ کلیک شما خواهد داشت. اگر به فعالیت خودتان در نتایج جستجوی گوگل دقت کرده باشید، معمولا لینک های ستاره دار، خودنمایی بیشتری نسبت به دیگر موارد می کنند؛ ولو اینکه در رتبه اول گوگل هم قرار نداشته باشند. این نکته را مدنظر داشته باشید که کدهای اسکیما تنها در صورتی برای وب سایت شما نمایش داده خواهند شد که در صفحه اول گوگل قرار گرفته باشید. 

اگر از نشانه گذاری های اسکیما استفاده کرده اید و هنوز لینک وب سایت شما در گوگل استرکچر دیتای مربوطه را ندارد، قبل از اقدام به رفع مشکل در نشانه گذاری های خود، باید از فرمول site:domain.com استفاده کنید و URL صفحه مورد نظر را در این الگو پیاده سازی کنید. اگر در نتیجه ای که نشان داده شد، صفحه سایت شما دارای اسکیما بود، این بدان معناست که شما باید بر روی افزایش رتبه آن صفحه کار کنید تا به صفحه اول برسد. بعد از رسیدن به صفحه نخست، کدهای اسکیمای شما برای همه کاربران گوگل به نمایش در خواهند آمد.

2- اسکیمای FAQ

FAQ یکی از نشانه گذاری های اسکیمایی است که اخیرا در صفحات سایت های مختلف، به کرات دیده شده و موجب به وجود آمدن rich result ها می شود. آمارها نشان داده است که در صفحه اول گوگل، آن وب سایت هایی که از اسکیمای FAQ استفاده کرده اند، حتی اگر در رنک یک قرار نگرفته باشند، حدود 2 برابر بیشتر از رقبای خود که از این اسکیما استفاده نکرده اند، کلیک دریافت می کنند. با یک جستجوی ساده می توانید متوجه شوید که چطور می توانید به صفحات خود، FAQ اضافه کنید.

دقت داشته باشید که محتوایی که در این فیلدها به صورت پرسش و پاسخ قرار می دهید، باید به گونه ای باشد که مخاطب را وادار کند به صفحه شما سر بزند. در واقع سعی کنید سوالاتی که پرسیده شده است تا به طور کامل پاسخ ندهید تا کاربران برای پیدا کردن تمامی پاسخ، به وب سایت شما وارد شوند و همین مسئله سبب افزایش نرخ کلیک خواهد شد.

3- اسکیمای Anchor Links

شامل لینک هایی است که وقتی بر روی آن ها کلیک می کنید، وارد بخش مشخص شده ای از وب سایت شما می شوید. این اسکیما خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد و شما می توانید با استفاده از آن، لینک های سایت خود در نتایج جستجوی گوگل را متمایز سازید. به طور کلی، این مسئله برای کاربران هم جذابیت بیشتری دارد و آن ها تمایل پیدا می کنند تا ارتباط و تعامل بیشتری با برند شما بگیرد.

🔵 7 اصل مهم برای افزایش نرخ کلیک به صورت طبیعی

در تایید تمامی نکاتی که در بالا برای شما عزیزان برای بهبود وضعیت نرخ کلیک صفحات سایتتان بیان کردیم، می خواهیم در ادامه گزیده ای از مهم ترین اصولی که برای افزایش نرخ کلیک سایت اهمیت دارند را بیان کنیم. دقت داشته باشید که این نکات تنها برای بهبود نرخ کلیک موثر نیستند و ویژگی دیگری که دارند، این است که با رعایت کردن آن ها می توانید کاربران را برای مدت زمان بیشتری داخل وب سایت خود نگه دارید.

1- برای انسان ها بنویسید، نه موتورهای جستجو

در بیشتر مواردی که بررسی کردیم، معمولا سایت هایی که اهمیت به یوزر فرندلی بودن محتواهایشان نمی دادند و فقط و فقط برای خزنده موتور جستجو تولید محتوا می کردند، تعداد کلیک های بسیار پایینی را از نتایج جستجو، از آن خود می کردند. اگر اهل جستجو در وب باشید، حتما تا الان برایتان پیش آمده است که یک پاراگراف از متن یک صفحه سایت را چند مرتبه بخوانید و در آخر هم متوجه نشوید که منظور نویسنده چه چیزی بوده است.

این دقیقا همان چیزی است که برای وب سایت شما نباید اتفاق بیفتد. سعی کنید همواره کاربر در اولویتتان باشد، باور بفرمایید بقیه موارد خود به خود اوکی می شود.

2- ارائه ارزش

بهترین توصیه ای که می توان برای افزایش نرخ کلیک کرد، این است که باید ارزشی را به مخاطب ارائه کنید. به عنوان مثال، فرض کنید فردی عبارت “نرخ کلیک” را در گوگل جستجو می کند و وارد لینک همین صفحه می شود؛ این کاربر در عنوان ما عبارت آموزش جامع را دیده است و انتظار دارد وارد این صفحه که شد، تمامی نکاتی که در مورد افزایش نرخ کلیک سایت می توان در وب پیدا کرد را به یکباره مشاهده کند. حال ما اگر بیاییم تنها به بیان سرفصل های موجود در زمینه نرخ کلیک بپردازیم، آیا این ارزشی برای کاربر دارد؟ آیا واقعا بعد از مطالعه این مطلب، اطلاعات او افزایش پیدا کرده است؟

پس همواره سعی کنید بنا به موضوع کسب و کار خود و هدف جستجوی کاربر، ارزش ارائه کنید تا در بین رتبه های برتر جای گرفته و کلیک های به مراتب بیشتری دریافت کنید.

3- توجه به محدودیت های طول متن

در اینجا منظورمان رعایت محدودیت هایی است که گوگل برای وب سایت ها در نتایج جستجویش قرار داده است؛ تعداد کاراکترهایی که برای عنوان و توضیحات متای هر صفحه سایت در نظر گرفته شده است، محدودیت دارد و اگر وبمستری بیشتر از تعداد مجاز، کاراکتر استفاده کند، در گوگل نمایش داده نمی شود.

نرخ کلیک ctr,نرخ کلیک چیست,نرخ کلیک سایت

نکته مهمی که باید بدانید این است که در حقیقت این تعداد کاراکتر نیست که محدودیت دارد؛ بلکه تعداد پیکسل است. در هر حال، مطابق بودن با این قضیه به صورت دستی کمی سخت است. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که حتما افزونه Yoast رو نصب کنید تا بتوانید از بروز چنین مشکلاتی برای تک به تک صفحات سایتتان جلوگیری کنید.

4- اصطلاحات پیچیده ممنوع!

برخی از محتوانویسان بر این باورند که با استفاده از اصطلاحات سخت و ناشناخته می توانند متخصص بودن خود را به کاربران القا کنند. جالب است که این افراد از روشی که استفاده می کنند جوابی هم نگرفته اند اما باز هم به مسیر استباهشان ادامه می دهند!

تجربه مهمی که طی سال ها فعالیت و تولید محتوا به دست آورده ایم این است که حتی افرادی که به مطالعه مطالب سنگین و پرمغز عادت دارند هم علاقه ای ندارند که در سایتی بمانند که همه مطالب را اصطلاحا پیچانده و برای اینکه نشان بدهد مطلبش تخصصی است، از اصطلاحات نامربوط استفاده کرده است.

طبیعی است که مهم ترین بخشی که این نکته باید در آن رعایت شود، عنوان صفحات سایت شماست. کاربران با مشاهده یک عنوان سخت و پیچیده، بعید است که تصمیم به کلیک بر روی لینک آن عنوان بگیرند!

5- عنوان جذاب انتخاب کنید

یکی از چیزهایی که باعث می شود یک کاربر تصمیم بگیرد وارد سایت شما بشود یا خیر، عنوانی است که برای مطلب خود انتخاب کرده اید، بنابراین سعی کنید همیشه عنوانی جذاب و در عین حال مرتبط با موضوع انتخاب کنید. یک عنوان مناسب چندین ویژگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

ماندگاری نام برند یا سایت شما در ذهن مخاطب در گروی این است که در عنوان محتوای خود، از نام برند خود استفاده کنید. زمانی که کاربر از مطلبی که در سایت شما خوانده است راضی باشد، دفعات بعدی نیز با دیدن برند شما در صفحه نتایج گوگل، برای پیدا کردن جواب خود، راهی سایت شما می شود.

در عنوان از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید، برای مثال اگر می خواهید مطلبی درباره اینکه نرخ کلیک چیست منتشر کنید، سعی کنید از کلمات مرتبط با این موضوع در عنوان خود نیز استفاده کنید.

6- از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید

زمانی که در مطلب خود از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید، گوگل سایت شما را به صورت هوشمندانه و هدفمندتری به کاربر نشان می دهد، در واقع زمانی که کلمه های کلیدی Long Tail را در محتوای خود به کار ببرید، احتمال دیده شدن و در نتیجه افزایش نرخ کلیک سایتتان بالا می رود.

این یک تکنیک ساده اما کاربردی از دوره جامع آموزش سئو نیوسئو است که می تواند بازخورد خوبی در طولانی برای وب سایت شما داشته باشد.

7- توضیحات متا را به صورت حرفه ای بنویسید

بعد از عنوان، توضیحات متا دومین چیزی است که در جذب کاربر به سایت شما نقش ایفا می کند. در واقع توضیحاتی که شما در توضیحات متا می نویسید به کاربر نشان می دهد که می تواند مطلب مورد نظرش را در سایت شما پیدا کند یا خیر. سعی کنید در توضیحات متا از کلمه کلیدی نیز استفاده کنید.

در این مطلب سعی کردیم به معرفی اینکه نرخ کلیک چیست و راه هایی برای افزایش آن بپردازیم تا بتوانید به راحتی رتبه سایت خود را بهبود ببخشید، امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

1 نظر در مورد مقاله “ آموزش جامع نرخ کلیک و روش های افزایش آن ” ثبت شده است
  1. کفسابی

    عالی بود


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود