آموزش سئو با بررسی اشارات بدون لینک و فوق العاده مهم

آموزش سئو همواره مهم ترین هویت سایت نیوسئو بوده و این بار در این مقاله بسیارمهم به بررسی یک نکته کاملا جدید و تاثیرگذار می پردازیم.

همانطور که می دانید از همان روزهای اول، گوگل از لینک ها برای تشخیص اعتبار و ارتباط صفحات وب استفاده کرده و همواره تاثیر لینک سازی در سئو سایت واضح و مبرهن بوده است. هرچه یک صفحه لینک های بیشتری از صفحات محبوب دیگر داشته باشد، گوگل به آن صفحه اهمیت بیشتری خواهد داد.

لینک سازی به وسیله سئوکارانی که هرکاری برای بدست آوردن یا خرید بک لینک، به منظور بهبود رنک خود می کردند، به یک استراتژی تبدیل شد.

در طی سالها، گوگل اصلاحات زیادی در نحوه برخورد با لینک های خریداری شده یا رایگان و اجرای آپدیت های الگوریتم هایی مثل پنگوئن یا فرد داشته است و بسیاری از سایت هایی که لینک های اسپم زیادی دارند را جریمه کرده است. این امر لینک سازی را برای سئوکاران سخت تر از قبل کرده است.

همزمان فضای وب نیز تکامل پیدا کرده و موتورهای جستجو هم همراه آن کامل شده اند. با پیشرفت شبکه های اجتماعی، دستیاران دیجیتالی و رابط های صوتی، و ادغام بیشتر فضاهای مجازی و واقعی، تعداد بک لینک های سایت، فاکتور مناسبی برای سنجش میزان اعتبار و محبوبیت آن نیست.

در واقع، موتورهای جستجو تنها از این روش، اعتبار سایت را تشخیص نمی دهند. در طی سالهای گذشته، موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل و بینگ، توانایی خود را برای سنجش اعتبار وب سایت از طریق تعداد اشاراتی که در وب به این برندها شده و چیزهایی که درباره آن گفته شده، افزایش داده اند. به این اشارات، “اشارات بدون لینک” گفته می شود. در واقع منظور عباراتی است که به وب سایت شما اشاره می کند اما لینکی به شما نمی دهد.

در این مقاله، نگاهی دقیق به دگرگونی های لینک سازی طبیعی توسط اشارات بدون لینک می اندازیم و توضیح می دهیم که چگونه باید استراتژی مناسبی به منظور استفاده از این روش، اتخاذ کنیم.

اشارات بدون لینک چگونه کار می کنند؟

قبلا گوگل از فاکتوری به نام PageRank برای ارزیابی میزان چگالی صفحه استفاده می کرد. اساسا، PageRank لینک هایی که به یک صفحه اشاره می کردند را مانند “رای” برای آن صفحه به شمار می آورد. هرچه یک صفحه “رای” های بیشتری، از صفحاتی که خود دارای رای های زیادی بودند کسب می کرد، اهمیت بیشتری می یافت.

البته، این هیچوقت تنها فاکتور رنک دهی برای گوگل نبوده است و تعداد زیادی از مفسران، به کسانی که فکر می کنند PageRank بالا ارتباط مستقیم با رنک بالا در نتایج جستجو دارد، هشدار داده بودند. اما به هر حال، این مسئله در سئو از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

از آن موقع، زمان زیادی گذشته است و در اوایل سال 2016، گوگل به صورت رسمی PageRank را از نوار ابزارخود حذف کرد تا از گمراه شدن مالکان وب سایت ها درباره میزان اهمیت آن جلوگیری کند. بااینکه، گوگل هنوز هم به صورت داخلی از PageRank استفاده می کند، واضح است که فاکتورهای بیشتری برای قضاوت درباره اعتبار وب سایت در نزد گوگل وجود دارد.

با این حال، شواهد ثابت کرده است که هردو موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، قادر هستند که اشارات بدون لینک به برند یا وب سایت را بفهمند و از آن ها به عنوان سیگنالی برای قابل اعتماد دانستن وب سایت یا برند استفاده کنند.

مدیر پیشین محصولات بینگ، Duane Forrester گفته است که اشارات بدون لینک، می توانند قدرتی مانند لینک های معمولی داشته باشند، چرا که بینگ می تواند اشارات بدون لینک را به جایی که از آن صحبت شده ربط داده و معنای این اشارات را بفهمد.

مفسران تیزبین این حرفه، دریافتند که گوگل در سال 2014 دست به نوآوری زده که با آن می تواند اشارات بدون لینک را شناسایی کند و به آن ها می گوید: “لینک های ضمنی”. Simon Penson، نویسنده سایت بزرگ MOZ، دقیقا توضیح داد که این مسئله در عمل چگونه کار می کند:

” این بدین معناست که وقتی کسی برند یا عبارات دیگری را جستجو میکند و بعد روی سایتی کلیک می کند، این کار برای گوگل معنادار است. موتور جستجو می تواند این اطلاعات را ذخیره کرده و از آن در جهت شناسایی اشاراتی که در وب پرطرفدار نیستند استفاده کند و طبق آنها به وب سایت ها رنک دهد.”

البته مسئله اشارات کم طرفدار به عنوان سیگنالی برای قضاوت معتبر بودن سایت، توسط Gary Illyes، در سپتامبر 2017 با صراحت بیشتری تشریح شد. Illyes درباره بهترین روش های سئو سایت که وب مسترها باید بدانند چنین گفت:

“به طور کلی، بهترین روش سئو، تولید محتوای باکیفیتی است که در اینترنت پخش شود. فقط منظورم لینک ها نیستند، بلکه منظورم کل اشارات موجود در شبکه های اجتماعی است.”

ساده تر از این نمی شود توضیح داد: گوگل تمامی اشاراتی که به برند شما در اینترنت می شود را در نظر می گیرد و همه آنها را به حساب می آورد.

این استراتژی لینک سازی به چه معناست؟

این پیشرفت چه تغییری در استراتژی لینک سازی به وجود می آورد؟

خیلی از قوانینی که برای لینک سازی خوب ذکر می شود، برای اشارات بدون لینک نیز صادق است و اگر شما از استراتژی لینک سازی خاصی استفاده می کنید که از آن جواب می گیرید، حتما به کار خود ادامه دهید.

لینک ها هنوز هم تاثیر دارند، اما هدف نهایی لینک سازی نیستند. تاکتیک هایی مانند آمارگیری تعداد اشارات سایت در وب و مجبور کردن صاحبان وب به درج لینک، دیگر کارساز نیستند. اشارات به خودی خود، البته اگر منفی نباشند، برای فرستادن سیگنال معتبر بودن به گوگل کافی است.

در اینجا چند گام دیگر ذکر شده تا اطمینان حاصل کنید که استراتژی لینک سازی شما اشارات بدون لینک را نیز در نظر دارد:

هدف شما باید به وجود آوردن آگاهی و اعتبار برای برند باشد

لینک سازی دیگر فقط منتهی به ساخت hyperlink نیست و می توانیم تغییر عبارت لینک سازی به “مرجع سازی” یا “محبوب سازی” را در طول زمان حس کنیم. می دانم کمی عبارات برای شما سنگین است، اما بدانید که این مسئله کاملا طبیعی است و چون این نکات جدید هستند هنوز برای همه کمی گنگ به شمار می روند.

به دلایل مشابه، بهتر است اهداف خود را برای گرفتن بک لینک وسیع تر کنید و در پی داشتن اشارات مثبت برای برند خود باشید. برخی مواردی که شامل این اشارات می شوند، عبارت اند از:

  • نظرات آنلاین: کاربران و مشتریان را به درج نظر تشویق کنید و نظراتشان را زیر نظر بگیرید. حتما هرکاری که می توانید برای جلب رضایت نظرات منفی انجام دهید.
  • ارتباطات عمومی: PR در واقع لینک سازی اصلی است و PRها متخصص گرفتن اشارات و لینک به برند خود، در نشریات تجاری هستند. اگر متخصص PR یا دپارتمانی برای این موضوع دارید، اطمینان حاصل کنید که تیم سئوی شما با آنها همسو هستند.
  • شبکه های اجتماعی: از شبکه های اجتماعی برای ساخت کمپین های آگاهی دهنده برند خود و افزایش فروش استفاده کنید.
  • پست مهمان: این یک تاکتیک خوب برای لینک سازی است و تاکتیکی است ک برای اشارات بدون لینک نیز کاربرد دارد. اصولا، ناشران نویسنده ها را محدود به استفاده از تنها یک لینک در مقاله خود می کنند. بنابراین بهتر است این لینک را برای عبارت کلیدی هدف خود نگه دارید. تا زمانی که اشاره ای در مقاله به برند شما می شود، شما به هدف خود می رسید.

تمامی اشاراتی که به برندتان می شود را زیر نظر بگیرید؛ نه فقط بک لینک ها

اگر در حال دنبال کردن یک استراتژی لینک سازی هستید، بهتر است به دنبال ابزارهای تحلیل بک لینک باشید. چرا که این ابزارها به شما اجازه می دهند بک لینک های خود را زیر نظر گرفته و نمایی از لینک های خود داشته باشید.

قوانین مشابهی برای اشارات بدون لینک نیز صادق است، اما شما باید تمامی اشارات وب سایت خود، و نه تنها بک لینک ها را زیر نظر بگیرید که این کار نیاز به ابزارهای متفاوتی دارد.

برخی از ابزارهایی که با کمک آنها می توانید اشارات به برند خود را در وب زیرنظر بگیرید به ترتیب زیر هستند:

  • Google Alerts: مطابق معمول، گوگل خدمات اساسی این کار را در ابزار رایگانی ارائه می دهد. این ابزار به شما تمامی اشاراتی که به برند شما می شود را اطلاع می دهد. می توانید از این ابزار برای نظارت بر موقعیت های بک لینک سازی خود استفاده کنید.
  • Awario: یک ابزار عالی دیگر برای نظارت بر اشارات برند در وب. با استفاده از این ابزار می توانید میزان نفوذ کسی که به برند شما اشاره کرده است را ببینید و همچنین ببنید سایتی که از آن بک لینک گرفته اید اعتبار زیادی دارد یا کم.

سئوی بیرون صفحه خود را نیز بهینه کنید

مشابه اولین نکته ای که درباره افزایش آگاهی و اعتبار برند گفتم، اگر هنوز برای بهینه سازی سئوی خارج از صفحه خود کاری نکرده اید، سریعتر این کار را انجام دهید.

سئوی بیرون صفحه تمامی ویژگی های سئو که داخل وب سایتتان وجود ندارد را شامل می شود. برای مثال فعالیت در شبکه های اجتماعی، خدمات مشتری، نظرات آنلاین، بازاریابی تاثیرگذار و غیره.

به همین ترتیب، هرچیزی که برای سئوی خارج از صفحه خوب باشد، برای ساخت اشارات برند نیز خوب است.

اعتبار خود را مدیریت کنید

همانطور که بک لینک های سایت شما زمانی به نفعتان هستند که معتبر و غیراسپم باشند، اشارات برند شما نیز تنها زمانی به نفعتان هستند که مثبت باشند. پس استراتژی مدیریت اعتبار یک ضرورت است.

به حرف هایی که درباره برندتان زده می شود نظارت کنید؛ بسیاری از ابزارهای نظارت بر اشاره ای که در بالا ذکر شد به شما امکان انجام این کار را می دهند. با استفاده از این ابزارها می توانید هرگونه مشکل موجود را قبل از آنکه تبدیل به یک انتقاد جدی شوند، حل کنید.

حتما با کسانی که تجربه منفی استفاده از برندتان دارند صحبت کنید و تمام تلاشتان را برای حل مشکلی که دارند بکنید. شهرت برند خود را در دنیای آنلاین افزایش دهید تا نظرات و اشارات مثبت، بیشتر از نظرات و اشارات منفی باشند.

8 نظر در مورد مقاله “ آموزش سئو با بررسی اشارات بدون لینک و فوق العاده مهم ” ثبت شده است
  1. امیر

    سلام اقای قمصری. بنده در ابتدای لینک بیلدینگ سایتم توی پروفایل فروم ها لینک میساختم و تونستم روی چند کلمه پر رقابت به رتبه 1 برسم. اما الان که برای حفظ رتبه دوباره همین کار رو میکنم و توی پروفایل فروم ها کار میکنم بد تر رتبه ام افت. به نظرتون از یه روش دیگه استفاده کنم ؟ مثلا توی سیستم های وبلاگدهی ثبت نام کنم ؟


    • محمد نصیری

      درود بر امیر عزیز
      دوست عزیز ساخت بک لینک قوانین و مقررات خاص خودش را دارد و باید حتما بک لینک های سایت خودتان و رقبایتان را بسنجید و نمی توان به این صورت تصمیم گرفت که دلیل افت رتبه شما چیست.


  2. zakaria

    چه مواردی را رعایت نکم الان 6 ماه است این لینک رو دارم الان روی سایت اثر گزار هست اگر تمدید نکنم اثر لینک از بین می رود یا نه بعد تمدید کنم یا نه اگر تمدید نکنم باید چکار کنم اثر لینک از بین نرود با تشکر .


    • امیر قمصری

      درود

      میشود خودتون روال را یک بار بخوانید ؟!!!!!

      پاسخ ما همان است که در کامنت قبلی ارسال کردیم. این مورد در اپ به صورت کامل توضیح داده شده است.

      https://www.newseo.ir/app/


  3. zakaria

    لطفا زودتر پاسخ من رو بدید چون لینک شش ماهه دارم می خوام بدونم تمدید کنم یا نه ممنون میشم زودتر پاسخ دهید


    • امیر قمصری

      در صورتی که تمدید نکنید و البته سایر موارد را رعایت نکنید به شدت به شما ضربه می زند


  4. zakaria

    سلام ممنون میشم به سوال من خیلی واضح جواب بدید
    می خوام بدونم اثر بک لینک چه مدت روی سایت اعمال میشه
    مثلا من 3 ماهه یا شش ماه بک لینک می گیرم بعد از شش ماه بک لینک را تمدید نمی کنم ایا اثر بک لینک روی سایت می مونه یا نه تمدید کنم بهتره .یا تمدید نکنم و روی سایت دیگری بک لینک بگیرم ایا تاثیری رو نتایج من در گوگل بعد حذف بک لینک سه ماهه یا شش ماه می کند یا نه منتظر جواب هستم .


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      خرید بک لینک عموما خوب نیست مگر در شرایط خاصی که در اپلیکیشن نیوسئو به آن اشاره کرده ام. لطفا به اپ مراجعه کنید و به دقت فایل مربوطه گوش کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود