ضروری

12 مورد بررسی سئو فنی

بررسی سئو سایت,بررسی سئو فنی,بررسی وضعیت سئو سایت

بررسی سئو سایت جهت رسیدن به جایگاه برتر در نتایج گوگل اهمیت بسیاری دارد. برخلاف باور عمومی، سئوی فنی آنقدرها هم چالش برانگیز نیست. حتی امکان این وجود دارد که از برخی تکنیک های سئو فنی استفاده کنید ولی خودتان نمی دانید.

با این حال، باید بدانید سایت شما احتمالا برخی مشکلات تکنیکی را دارد. Elena Terenteva از کمپانی SEMrush می گوید: هیچ گونه وب سایت کاملی وجود ندارد که جای پیشرفت نداشته باشد. وب سایت شما ممکن است صدها یا حتی هزاران مشکل داشته باشد.

برای مثال، بر اساس مطالعه SEMrush در سال 2017، بیش از 80% وب سایت ها خطای لینک شکسته 4xx داشتند و بیش از 65% سایت ها با مشکل محتوای تکراری (duplicate content) رو به رو بودند.

بدون شک، شما هم می خواهید وب سایت تان رنک بهتری بگیرد، ترافیک بیشتری داشته باشد و کاربران بیشتری را تبدیل به مشتری کند (تبدیل های بیشتر). وظیفه سئو فنی این است که خطاهای موجود را برطرف نماید تا چنین چیزی اتفاق بیفتد. اینجا 12 عنصر سئوی فنی را گردآوری کرده ایم تا با استفاده از آنها بتوانید به بهترین نحو ممکن، سایت خود را بهینه کنید.

  1. مشکلات و خطاهای بررسی وب سایت (Crawl errors) را با گزارش بررسی (Crawl Report) تشخیص دهید

یکی از کارهای اولیه ای که باید انجام دهید این است که برای سایت خود Crawl report تهیه کنید. Crawl report یا بازرسی سایت به شما برخی از ارورها و خطاهای سایت را نشان می دهد.

با این کار می توانید نسبت به مهم ترین مشکلات سئوی فنی سایت خود اعم از محتوای تکراری، سرعت پایین صفحات یا نبودن تگ های H1 و H2 آگاه شوید.

می توانید با استفاده از ابزارهای زیاد و متفاوتی به صورت اتوماتیک سایت خود را ارزیابی کرده و لیستی از خطاها و هشدارها را به دست آورید. این کار را باید به صورت ماهیانه انجام دهید تا سایت شما عاری از هرگونه خطایی باشد و تا جای ممکن بهینه شود.

  1. کد وضعیت Status code) HTTPS) را بررسی کنید

انتقال وب سایت به پروتکل HTTPS ضروری است. به این دلیل که اگر همچنان URLهای HTTP داشته باشید، موتورهای جستجو و کاربران نمی توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند. در این صورت، به جای محتوای شما، کدهای وضعیت 4xx HTTP و 5xx را مشاهده خواهند کرد.

مطالعه ای توسط کمپانی SEMrush بر روی فاکتورهای رنگ دهی نشان می دهد که استفاده از پروتکل امن HTTPS در حال حاضر یک فاکتور رنک دهی (رتبه بندی) بسیار قوی و قدرتمند است و می تواند بر روی رنک و رتبه سایت شما تاثیر داشته باشد.

پس شما هم حتما سایت خود را به پروتکل امن HTTPS منتقل کنید و از این چک لیست استفاده کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب پیش می رود.

بررسی سئو سایت,بررسی سئو فنی,بررسی وضعیت سئو سایت

در مرحله بعدی، باید به دنبال خطای کدهای وضعیت دیگر باشید. Crawl report، به شما لیستی از خطاهای URL شامل خطاهای 404 ارائه می کند. همچنین می توانید لیستی از کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) دریافت کنید که در آن ریز جزئیات خطاهای احتمالی آورده شده است. لیست خطاهای کنسول جستجوی شما باید همیشه خالی باشد و باید به محض آنکه خطای جدید می بینید در صدد رفع آن برآیید.

در انتها، اطمینان حاصل کنید که گواهی SSL شما معتبر است. می توانید از ابزار بررسی سایت SEMrush استفاده کنید و گزارش مربوطه را دریافت نمایید.

  1. وضعیت نقشه سایت XML خود را بررسی کنید

نقشه سایت XML، به صورت نقشه ای برای خزنده های گوگل و دیگر موتورهای جستجو نمایش داده می شود. این نقشه، به خزنده ها کمک می کند صفحات وب سایت شما را پیدا کرده و به این ترتیب به آنها رنک و رتبه اختصاص بدهد.

نقشه سایت XML شما باید برخی موازین را رعایت کند:

  • نقشه سایت شما باید به خوبی در یک سند با فرمت XML قرار گرفته باشد.
  • نقشه سایت شما باید مطابق پروتکل XML Sitemap باشد.
  • تمامی صفحات به روز شده سایت شما باید در نقشه سایت وجود داشته باشد.
  • نقشه سایت خود را در حساب کاربری کنسول جستجوی گوگل ثبت کنید.

نقشه سایت XML خود را چطور باید در گوگل ثبت کنید؟

می توانید با استفاده از ابزار Google Search Console Sitemaps، نقشه سایت XML خود را در گوگل ثبت کنید. همچنین می توانید نقشه سایت خود را (برای مثال example.com/sitemap_location.xml) در فایل robots.txt نیز قرار دهید.

نقشه سایت XML شما باید به روز بوده و شامل تمامی URLها با کد وضعیت 200 و canonicalهای مناسب باشد. مواظب باشید بودجه ارزشمند خود را برای بررسی صفحات شکسته یا تکراری (duplicate) صرف نکنید.

  1. سرعت بارگذاری سایت خود را بررسی کنید.

سرعت بارگذاری سایت نیز یکی دیگر از معیارهای سئو فنی است که نیاز به بررسی دارد. طبق گزارش SEMrush در رابطه با سئوی فنی، بیش از 23% سایت ها سرعت بارگذاری پایینی دارند.

سرعت سایت بر روی تجربه کاربری تاثیر مستقیم می گذارد و می تواند بر روی دیگر معیارهای کلیدی که موتورهای جستجو برای رنک دهی استفاده می کنند، مانند bounce rate و زمان ماندن کاربر در صفحه (Time On Site) نیز تاثیر داشته باشد.

برای پیدا کردن سرعت بارگذاری سایت خود، می توانید از ابزار Google’s PageSpeed Insights استفاده کنید. کافی است URL سایت خود را وارد کرده و بقیه کارها را به گوگل واگذار کنید.

حتی می توانید سرعت بارگذاری سایت خود را برای موبایل نیز پیدا کنید.

این مسئله پس از رونمایی از الگوریتم Mobile-first index گوگل بسیار مهم تر شده است. به صورت ایده آل، زمان بارگذاری سایت شما باید کمتر از 3 ثانیه باشد. اگر زمان بارگذاری بیشتر از این عدد باشد، باید برخی فاکتورهای سایت خود را بررسی کنید تا مدت زمان بارگذاری سایت خود را کاهش داده و رنک و رتبه بهتری نصیبتان شود.

  1. از موبایل فرندلی بودن سایت خود اطمینان کسب کنید

موبایل فرندلی بودن سایت، به سئوی فنی آن کمک می کند و باعث می شود رنک و رتبه بهتری در موتورهای جستجو به دست آورید. با استفاده از Mobile-Friendly Test گوگل می توانید به خوبی این فاکتور سئو را بررسی نمایید. کافی است سایت خود را وارد کرده و دیدگاه مناسبی نسبت به وضعیت وب سایت خود در موبایل به دست آورید.

حتی می توانید نتایج خود را در گوگل ثبت کنید تا آنها هم نسبت به عملکرد سایت شما مطلع شوند.

لینک های شکسته,محتوای تکراری

برخی موارد برای موبایل فرندلی شدن سایت عبارت اند از:

  • افزایش اندازه فونت
  • قرار دادن ویدئوهای یوتیوب
  • فشرده سازی تصاویر
  • استفاده از صفحات شتاب دهنده موبایل (AMP)
  1. ارزیابی ناکارآمدی کلمات کلیدی (keyword cannibalization)

ناکارآمدی کلمات کلیدی، موتورهای جستجو را سردرگم می کند. برای مثال، اگر دو صفحه شما در رقابت برای عبارت کلیدی باشند، گوگل باید تصمیم بگیرد کدام صفحه بهتر از دیگری است.

Aleh Beryservich از Search Engine Journal می گوید: “در نتیجه، هر صفحه ای CTR پایین تر، چگالی کمتر و نرخ تبدیل کمتری از صفحه ترکیبی خواهید داشت”.

یکی از رایج ترین اشتباهات کلمات کلیدی ناکارآمد این است که صفحه اصلی و صفحه فرعی را برای یک عبارت کلیدی بهینه کنیم. این کار در سئو محلی متداول است. می توانید با استفاده از گزارش عملکرد Google Search Console به دنبال صفحاتی باشید که برای عبارت های کلیدی مشابه رقابت دارند. می توانید از فیلترهای مختلف استفاده کنید و ببینید کدام صفحات عبارت های کلیدی یکسانی در URLهای خود دارند. همچنین می توانید عبارت های کلیدی را جستجو کنید تا ببینید چند صفحه برای این عبارت های کلیدی یکسان رنک می گیرند.

به این مثال توجه کنید. مشاهده می کنید که صفحات زیادی در یک سایت وجود دارند که عبارت های کلیدی کاملا یکسانی دارند. می توانید در صورت امکان چند تا از این صفحات را با هم ترکیب نموده تا از ناکارآمدی کلمات کلیدی جلوگیری کنید.

  1. فایل txt سایت خود را بررسی کنید

اگر متوجه شدید که هیچ کدام از صفحات شما ایندکس نشده اند، اولین جایی که باید بررسی کنید فایل robots.txt شماست.

گاهی اوقات پیش می آید که مدیران سایت به صورت اتفاقی جلوی بررسی برخی صفحات را برای موتورهای جستجو می گیرند. در این صورت حتما باید فایل robots.txt خود را ارزیابی کنید.

در زمان تست فایل robots.txt باید به دنبال کد “/ :Disallow” باشید.

این کد به موتورهای جستجو می گوید این صفحه سایت یا حتی کل سایت شما را بررسی نکنند. اطمینان حاصل کنید که هیچکدام از صفحات شما به صورت ناخواسته یا تصادفی در فایل robots.txt بلاک نشده اند.

  1. Site search در گوگل انجام دهید

در مبحث ایندکس موتورهای جستجو، راه ساده ای برای بررسی آنکه چگونه گوگل وب سایت شما را ایندکس می کند وجود دارد. در بخش جستجوی گوگل می توانید عبارت “site:yourwebsite.com” را تایپ کنید.

با این کار می توانید تمامی صفحاتی که گوگل از وب سایت شما ایندکس کرده است را مشاهده کنید. فقط به این نکته توجه کنید که اگر سایت شما در بالای این لیست نبود، احتمالا توسط گوگل جریمه شده اید یا آنکه سایت خود را از ایندکس شدن باز داشته اید.

  1. به دنبال متادیتای تکراری (duplicate metadata) باشید

بررسی سئو سایت,بررسی سئو فنی,بررسی وضعیت سئو سایت

این اشتباه سئوی فنی برای سایت های تجاری و بزرگی که صدها یا هزاران صفحه دارند متداول است. در واقع، نزدیک به 54% از وب سایت ها متادیتا یا متا دسکریپشن تکراری دارند و تقریبا 63% از آنها نیز متا دسکریپتشن ندارند.

متا دیسکریپشن های تکراری زمانی به وجود می آیند که محصولات یا صفحات مشابه محتوای خود را در قسمت متا دسکریپشن کپی و پیست کرده اند.

آزمون دقیق سئو یا گزارش بررسی سایت می تواند شما را نسبت به مشکلات دیسکریپشن آگاه کند. شاید برای جایگذاری meta descriptions منحصر به فرد کمی زمان لازم داشته باشید، اما ارزشش را دارد.

  1. طول و اندازه meta description

زمانی که متا دیسکریپشن های خود را بررسی می کنید و به دنبال خطای محتوای تکراری هستید، می توانید با اعمال اندازه مناسب به آنها، آنها را بهینه کنید. البته این یک فاکتور رنک دهی اصلی نیست، اما یک تاکتیک سئوی فنی است که می توانید CTR شما را در صفحه نتایج جستجو یا SERP افزایش دهد.

تغییرات اخیر اندازه meta description، باعث شده است 150 کاراکتر از آن کاهش یافته و اندازه کلی متا دیسکریپشن از 320 کاراکتر به 170 کاراکتر برسد. به این ترتیب، فضای مناسبی برای افزودن عبارت های کلیدی، مشخصات محصولات، مکان (برای سئوی محلی) و دیگر عناصر کلیدی در دست خواهید داشت.

  1. در سراسر سایت خود به دنبال محتوای تکراری باشید

محتوای تکراری (Duplicate content) در متا دسکریپشن، تنها محتوای تکراری نیست که باید در سئوی فنی به آن توجه کنید. تقریبا 66% وب سایت ها با مشکل محتوای تکراری دست به گریبان هستند.

CopySpace ابزاری عالی برای پیدا کردن محتوای تکراری در اینترنت است. می توانید از ابزار Screaming Frog، Site Bulb یا SEMrush نیز برای این کار استفاده کنید.

وقتی لیست خود را تهیه کردید، کافی است به سراغ تک تک این صفحات بروید و محتوای موجود در آنها را تغییر دهید.

  1. به دنبال لینک های شکسته باشید

هرگونه لینک شکسته ای برای سئو سایت شما بد است و می تواند تجربه کاربری بدی به وجود آورد و منجر به رنک و رتبه های پایین شود. به همین جهت هم تشخیص و اصلاح لینک های شکسته وب سایت شما اهمیت دارند.

یک روش پیدا کردن لینک های شکسته این است که گزارش بررسی سایت خود را چک کنید. با این کار می توانید به خوبی URL هایی که لینک های شکسته در آنها وجود دارد را ببینید.

همچنین می توانید از DrLinkCheck نیز استفاده کنید و به دنبال لینک های شکسته وب سایت خود باشید. کافی است URL سایت خود را وارد کنید و منتظر تهیه گزارش باشید.

خلاصه :

چند مورد سئوی فنی وجود دارد که می توانید در ارزیابی بعدی سئو سایت خود به آنها توجه کنید. از نقشه سایت XML گرفته تا محتوای تکراری، توجه به بهینه سازی درون و بیرون صفحه مهم و ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود