مهم

هفت نکته سئو برای سایت های نوپا

اشتباهات رایج سئو,اهمیت تولید محتوا,بهینه سازی سایت

در این مقاله آموزش سئو سعی می کنم نکات مهمی را در مورد سئو سایت بررسی نمایم که عدم توجه به آنها ممکن است باعث از بین رفتن رتبه سایت شما در گوگل گردد و البته متاسفانه خیلی از ماها سرسری از آن عبور می کنیم …

همه ما یک سری نکات و اصول اولیه در مورد بهینه سازی سایت می دانیم و متوجه هستیم که تا چه اندازه اهمیت تولید محتوا در مبحث سئو، کلیدی است. همیشه باید در نظر داشته باشید که کاربران، مهم ترین رکن در روند موفقیت وب سایت محسوب می شوند. پس برای رضایتمندی مخاطب، از انتشار محتوای بی کیفیت پرهیز نمایید و از تبلیغات و کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده نکنید.

همه ما این مسائل را می دانیم اما بیشتر مسائل سئو واضح نیستند؛ در این مقاله سعی کردم تا به مهم ترین نکات سئو سایت اشاره کنم و زوایای پنهان این مسائل را، در هفت نکته کلیدی بررسی نمایم.

1. فهرست طولانی یا Excessive Listing :

اشتباهات رایج سئو,اهمیت تولید محتوا,بهینه سازی سایت

در حال حاضر شما ممکن است در حال خواندن متنی بلند و طولانی در یکی از مقالات خود باشید و یا تعداد زیادی پست برای یک مقاله تولید کرده باشید. بر اساس بررسی ها، بالغ بر نیمی از سایت های معتبر و نظرسنجی های صورت گرفته از کاربران، سرتیترها و عناوین متون بیشترین توجه کاربران را به خود اختصاص می دهند. به عبارت دیگر کانون توجه کاربران سایت، عناوین هستند.

در پایین ترین قسمت تولید محتوا یا همان مقاله، نظرات و پیام هایی هستند که کاربران می گذارند، لذا بروزرسانی نظرات با هدف ایجاد و افزایش ترافیک، کاری مهم تلقی می شود. 

دقت نمایید در رابطه با ایجاد محتوا و بروزرسانی پست های تولیدی، این امر باید مکررا صورت پذیرد اما در ایجاد نظرات و ترافیک مصنوعی برای کاربران، مقداری بیشتر احتیاط به خرج دهید.

موتورهای جستجو انتظار دارند در تهیه لیست، جزئیات بیشتری را به کار ببرید. به هیچ عنوان صرفا از لیست های معمولی، بدون ذکر جزئیات و علائم استفاده نکنید زیرا گوگل شما را جریمه می کند.

دوستان عزیزم در نظر داشته باشید ممکن است در این مقاله و در حین مطالعه کمی سردرگم شوید. مشکلی نیست. چند بار بخوانید. این مقاله سنگین بوده و سعی کرده ام ده ها مورد را در 7 مورد خلاصه کنم، پس به خودتان حق بدهید که سردرگم شوید …

2. کلاک های تصادفی یا Accidental Cloaking :

تولید محتوا,راهکارهای سئو سایت,سئو

عملیات کلاکینگ برای سایت بسیار بد و مضر است. همه سایت ها این نوع عملیات را به شدت نهی می کنند. دلیل آن بسیار واضح است؛ چرا؟

زیرا اگر می بینید موتورهای جستجو پیشنهاد محتوایی که کاربران نمی توانند ببینند را می دهند، صرفا به خاطر عدم استفاده از کلاکینگ می باشد. کلاکینگ به صورت تصادفی مشکلی در سئو ایجاد نمی کند.

اگر من جای بعضی از شما بودم، میپرسیدم که این کلاکینگ اصلا یعنی چه؟

و اما امیر قمصری : عملیات کلاکینگ یعنی مخفی سازی مثلا محتوا یا مخفی کردن بک لینک هایی در سورس سایتتان.

در اینجا به چند نمونه کلاک تصادفی اشاره می کنم :

  • استفاده از فرمت های ناپایدار CSS
  • رنگ پیش زمینه و پس زمینه یکسان و یا استفاده از رنگ های نزدیک آن
  • محتوای پنهان و مخفی کردن کلمات کلیدی توسط کدهای جاوا اسکریپت

بنده همیشه در جلسات و مقالات خود بارها این مطلب را توضیح داده ام که هرگز از رنگ های مشابه و یا نزدیک در پیش زمینه و پس زمینه استفاده نکنید. این مسئله می تواند گوگل را به اشتباه بیاندازد و یا وب سایت شما را به درستی تفسیر نکند. این موارد از مهمترین نکات سئو سایت هستند، از این رو به دقت آنها را رعایت نمایید.

3. استفاده از لینک بدون Anchor :

سئو سایت,عملیات کلاکینگ,کمک به سئو سایت

یکی دیگر از شیوه های تصادفی در عملیات کلاکینگ استفاده از لینک بدون Anchor می باشد. معمولا این مورد یکی از اشتباهات رایج سئو در بیشتر وب سایت هاست و همواره به چشم می خورد. گاها شما لینک Href را تایپ کرده اما Anchor Text آنرا فراموش می کنید. حتی ممکن است به منظور آپدیت مقاله ای Anchor Text آن را پاک و فراموش کنید که دوباره مجبور به اضافه کردن آن می شوید. چنین اشتباهاتی ممکن است از دید کاربران مخفی بماند اما از دید موتورهای جستجو خیر و این یعنی شما قطعا جریمه می شوید، پس مراقب باشید.

بارها تاکید کرده ام که پست های سایت خود را به دقت مطالعه کنید و حتی هر چند وقت یک بار بروزرسانی کنید. در این حین شما بسیاری از مشکلات محتوای خود را می یابید …

4. بزرگنمایی بیش از اندازه و استفاده از سایر فرمت ها :

نکات سئو,نکات سئو سایت

کلمات کلیدی خود را با برچسب هایی نظیر Bold و Strong به صورت تصادفی تگ نکنید. بیشتر طراحان بر این باورند که با بزرگنمایی بیش از اندازه و استفاده از سایر فرمت هایی که در طراحی سایت استفاده نمی شود، به سئو سایت کمک می کنند، ولی در عمل برعکس استانداردهای طراحی عمل کرده و نتیجه عکس نیز می گیرند.

برجسته سازی (Bolding) معمولا به عنوان یک ویژگی در ساختارهای محتوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر اصول طراحی سایت را رعایت کرده باشید و همچنین محتوای شما با کیفیت باشد، bold کردن یک عبارت مناسب در متن می تواند بسیار اثرگذار باشد.

استفاده از برجسته کردن متون در محتواهایی که نقشی بنیادی در سایت دارند بسیار حیاتی است اما نکته مهم اینجاست که این تاکیدها چگونه و بر اساس چه معیاری انتخاب می شوند؟

یکی از متخصصان علم سئو به نام برایان چانگ سعی کرد از تگ و برچسب هایی قوی تر برای کلمات کلیدی خود استفاده نماید. فکر می کنید نتیجه چه شد؟

رتبه بندی او بر اساس رنکدهی گوگل اندکی بهتر شد اما درست زمانی که از برچسب و تگ های درست استفاده کرد، رنکدهی آن بیش از چیزی که تصور کرده بود افزایش یافت.

به طور خلاصه استفاده از برچسب ها و تگ ها، غیر قابل پیش بینی است و رتبه بندی را تا میزان قابل توجهی بهبود می بخشد اما احتمال دارد به وب سایت شما نیز آسیب وارد نماید لذا در استفاده از برجسته سازی (Bolding) دقت کافی را به خرج دهید.

سعی نمایید از این ساختار درست و در زمانیکه ارزش واقعی خودش را دارد، استفاده کنید. 

5. فریم ها یا Frames :

اشتباهات رایج سئو,اهمیت تولید محتوا,بهینه سازی سایت

فریم یا در اصطلاح قاب، چهارچوب نمایش محتوای شما در یک صفحه می باشد. هر URL از سایت دارای یک قالب منحصر به فرد است. هرگز از فریم های یکسان برای نمایش محتوای سایت خود استفاده نکنید. هر فریم مختص یک URL و هر URL مختص یک صفحه می باشد. 

من پیشنهاد می کنم از این فریم ها زیاد استفاده نکنید زیرا استانداردهای وب را تا حدود زیادی از بین می برند. همچنین ممکن است سئو سایت را نیز با مشکل مواجه کنند. در واقع پیشنهاد شخص امیر قمصری این است که سعی کنید در سایت خود حتما از چند فریم استفاده کنید اما بیش از 4-5 تا نشود.

6. لینک به سایت های مجاز :

اشتباهات رایج سئو,اهمیت تولید محتوا,بهینه سازی سایت

در رابطه با این مورد بارها در مقالات قبلی صحبت شده است. اما مت کات یکی از مدیران ارشد گوگل به صراحت در این مورد می گوید:

گوگل سایت هایی که لینکی نداشته باشند و یا به وب سایت های غیر مجاز لینک می دهند و از آنها لینک دریافت می نمایند را اسپم می کند.”

متاسفانه هنگامی که شما به سایتی نادرست لینک می دهید و یا لینک خود را در سایت نادرستی منتشر می کنید، بسیار سخت می توان شما را از حالت اسپم خارج کرد. برای بیشتر وبمسترها این موضوع، امری محال و غیر ممکن است. حتی ممکن است شما به وب سایت درستی لینک بدهید اما آن وب سایت تعداد زیادی لینک نامناسب از وب سایتی غیرمجاز در اختیار داشته باشد. در این صورت شما باز هم اسپم خواهید شد.

به دقت در این رابطه تحقیق نمایید و از سایت ها، پشتیبانی لینک بخواهید که شناخته شده باشند. ممکن است گوگل شما را بدون اینکه بدانید اسپم کند.

برای اینکه لینک های مشکوک را از سالم تشخیص دهید بهتر است از ابزارهای آنالیز بک لینک که قبلا در سایت نیوسئو بررسی کرده ایم استفاده نمایید.

جهت لینک دهی و لینک گذاری به موارد زیر دقت کنید:

  • به استثنای پروفایل های رسانه های اجتماعی، کیفیت لینک های سایت شما در navigation باید بسیار بالا باشد.
  • اجازه ساخت بک لینک در وب سایت یا وبلاگ خود را ندهید.
  • در هنگام لینک گذاری در وب سایت های شناخته شده، از منبع مطالب و مقالات سایت مرجع، اطمینان حاصل نمایید.
  • لینک های خارجی سایت خود را به صورت دوره ای مورد بررسی قرار دهید.

7. NoFollow :

اشتباهات رایج سئو,اهمیت تولید محتوا,بهینه سازی سایت

در مورد این آیتم نیز بارها بحث کرده ایم و مقالات بیشماری را در سایت نیوسئو مورد بررسی قرار داده ایم. اما اگر بخواهم اشاره ای کوتاه کنم، می توان گفت که برخی سایت ها نیازمند این هستند که بعضی صفحاتشان از دسترس و پیمایش موتورهای جستجو در امان باشند؛ لذا از تگ No follow استفاده می کنند.

پنهان سازی صفحات و استفاده از این تگ دلایل زیادی می تواند داشته باشد، مثلا:

  • ذکر محتوای تکراری در سایت 
  • پنهان نمودن محتوای back-end
  • پنهان نمودن محتوای paywall

همیشه، همیشه، همیشه، همیشه، همیشه از این کد برای پنهان سازی محتوا استفاده نمایید:

اشتباهات رایج سئو,اهمیت تولید محتوا,بهینه سازی سایت

هرگز، هرگز، هرگز، هرگز، هرگز از این کد جهت پنهان سازی محتوا استفاده نکنید:

اشتباهات رایج سئو,اهمیت تولید محتوا,بهینه سازی سایت

زمانی که به گوگل می گویید Noindex و Nofollow به این معنی است که به گوگل اعلام می کنید رنکدهی صفحات من را در نظر نگیر اما هنگامی که به گوگل اعلام می کنید Noindex و Follow به این معنی است که به گوگل اعلام می کنید محتوای من را دنبال نکن اما رنکدهی صفحات من را در نظر بگیر.

همانطور که دیدید، این دو تفاوت بسیاری با هم دارند که با یک اشتباه کوچک، تمام محتوای تولیدی شما توسط گوگل اسپم می شود.

البته خواهشاااااااااااا دقت کنید که نکته بالا در مورد صفحه اصلی سایت است. یعنی شما می توانید در یک صفحه زیر مجموعه که می خواهید رنک نگیرد و ایندکس نشود از noindex و nofollow استفاده کنید.

خب مقاله ای بسیار مفید را با هم پشت سر گذاشتیم، امیدوارم به خوبی از آن استفاده کنید دوستان عزیزم.

4 نظر در مورد مقاله “ هفت نکته سئو برای سایت های نوپا ” ثبت شده است
  1. علی اسلامی

    دوره حضوری آموزش سئو برگزار نمیکنید؟


  2. علی اسلامی

    با سلام خدمت جناب قمصری
    میخواستم بدونم که توی این رقابت واقعا سخت چه فاکتوری باعث شده که توی کلمه کلیدی سئو سایت خط اول باشید و شما رو متمایز کرده نسبت به بقیه رقبا
    با تشکر از شما


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      رعابت تعداد زیادی از فاکتورهای مهم به صورت همزمان …


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود