ضروری

6 آزمایش سئو برای افزایش رتبه سایت در گوگل

نویسنده : امیر قمصری تاریخ : 1397-02-26

مدت زمان مطالعه این مقاله
20 دقیقه

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[ 4.3 امتیاز از 12 رای]

با آزمایش های سئو سایت معرفی شده در این مقاله که از سایت wordstream ترجمه شده است، می توانید تکنیک های افزایش رتبه سایت در گوگل را پیدا کرده و آنها را اجرایی کنید. 

در دنیای سئو، تئوری ها و تکنیک ها پایانی ندارند. اما آزمون ها و تجربیات جدید، چیزهایی هستند که این صنعت بی نظیر را رو به جلو حرکت می دهند.

تمامی تکنیک ها و متدهای امروز، نتیجه شکست ها و موفقیت های حاصل از آزمایشات دیروز هستند. هرکاری که در سئو سایت خود انجام می دهیم، فرصتی است برای یادگیری و پیشرفت.

به همین دلیل هم هست که من عاشق تست ها و آزمایش های سئو هستم. با اینکه گوگل هر از چندگاهی نکات و اطلاعاتی را منتشر می کند، اما این نکات هیچگاه تمامی چیزهایی که باید برای پیاده سازی استراتژی های سئو بدانیم را به ما نمی گویند.

امروز، می خواهم 6 آزمون جالبی که امسال انجام دادیم را با شما به اشتراک بگذارم و بگویم از انجام آنها چه چیزهایی یاد گرفتیم و غیره.

  1. آیا نرخ کلیک جستجوی طبیعی اهمیتی دارد؟

ما می دانیم که یادگیری ماشین (machine learning) شامل الگوریتم RankBrain گوگل، در حال تغییر معنا و مفهوم پیشین سئو است. در حال حاضر، گوگل از الگوریتم رنک برین برای تمامی جستجوها استفاده می کند و این الگوریتم بر روی بسیاری از عبارت های جستجو تاثیر می گذارد.

آیا الگوریتم RankBrain (یا دیگر عناصر مبنی بر یادگیری ماشین) بر روی رنک و رتبه ها تاثیر می گذارد؟ اگر آری، چگونه؟ خب، این دقیقا همان چیزی است که ما می خواستیم بدانیم؛ یک نرخ کلیک کلیک خوب برای جستجوی طبیعی، چه نرخ کلیکی است؟

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو

در این آزمایش، ما به مجموعه 1000 عبارت کلیدی در کنسول جستجوی گوگل مربوط به سایت WordStream پرداختیم. یافته های ما بسیار جالب هستند. در ماه آوریل، متوسط CTR برای رنک اول 22 درصد بوده است. این میزان تا ماه جولای به 24 درصد و تا ماه سپتامبر به 27 درصد رسید.

داده های ما به وضوح نشان می داد که بالاترین نتایج جستجو، در ماه سپتامبر بیشترین CTRها را داشتند. در حالی که همین داده ها نشان می دادند که سایت هایی با رنک کمتر مثلا بین رنک 4 تا 10، کمترین کلیک ها را دریافت می کرده اند.

پس مسلما شاهد خم شدن منحنی هستیم. من معتقد هستم این دقیقا همان چیزی است که انتظار دارید از یک الگوریتم یادگیری ماشین ببینید. این الگوریتم در پی ارائه بهترین پاسخ ها (بر اساس بالاترین ارتباط با کاربر یا User engagement) است که این یعنی افراد کمتری نیاز دارند به سمت پایین اسکرول کرده و بر روی نتایج پایین کلیک کنند.

پس با همه این تفاسیر، آیا CTR نتایج طبیعی اهمیتی دارد؟! بله! بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

  1. آیا CTR نتایج طبیعی، فاکتوری برای رنک دهی هم محسوب می شود؟

تا اینجا مشخص شد که CTR اهمیت دارد. اما آیا رابطه ای بین CTR طبیعی با رنک و رتبه های طبیعی هم وجود دارد؟

افراد زیادی که در گوگل کار می کنند گفته اند برای رنک دهی، فاکتور نرخ کلیک را در نظر نمی گیرند. اما شاید منظور آنها از این حرف این باشد که به صورت مستقیم این فاکتور را در نظر نمی گیرند. آیا نرخ کلیک می تواند تاثیر غیر مستقیمی بر روی نتایج جستجوی گوگل بگذارد؟

ما تصمیم گرفتیم پاسخ این سوال را با طرح آزمایشی بدهیم و متوجه شویم آیا CTR بر روی رنک و رتبه تاثیر می گذارد یا خیر.

هدف از انجام این آزمایش این بود که ببینیم آیا رابطه واضحی میان CTR جستجوی طبیعی و رنک در جستجوی طبیعی وجود دارد یا خیر. بزرگترین چالش این آزمایش سئو این بود که تفکیک CTR و رنک، مانند جدا کردن ناخن از انگشت است!

به هر حال، ما اقدام به یافتن رابطه طبیعی میان CTR و رنک و رتبه صفحه کردیم. برای این کار، تقاوت میان CTR جستجوی طبیعی منهای CTR مورد انتظار را بررسی کردیم:

افزایش ctr,افزایش رتبه سایت در گوگل,سئو سایت

بعد از بررسی داده ها، به این نتیجه رسیدیم که به طور متوسط صفحاتی که CTR متوسط و طبیعی مورد انتظار را برای رنک و رتبه مشخصی دارند، احتمال اینکه در چهار رنک بالایی قرار بگیرند بسیار زیاد است. برای مثال، صفحه ای که CTR مورد انتظار آن 20% می باشد و این صفحه همین نرخ کلیک را دارد، احتمالا در رنک یک خواهد بود.

همچنین، صفحاتی که CTR مورد انتظار جستجوی طبیعی را به دست نمی آورند، احتمالا در رنک های 6 تا 10 قرار خواهند گرفت. برای مثال، صفحه ای که CTR آن، 6% از CTR مورد انتظار صفحه پایین تر است، احتمالا در رنک 10 قرار می گیرد.

بنابراین، بر اساس داده های به دست آمده، آیا CTR تاثیری بر روی رنک طبیعی دارد؟ بله! اینطور به نظر می رسد!

  1. آیا بازنویسی عناوین می تواند CTR صفحه را افزایش دهد؟

کاربران هیچ چیز را هم که نبینند، در صفحه نتایج جستجو (SERP) سرتیتر صفحه شما را می بینند. شاید شما محتوای خیلی عالی داشته باشید، اما اگر سرتیتر خوبی برای آن انتخاب نکنید هیچ کس بر روی آن کلیک نخواهد کرد.

سئو پیشرفت کرده است! مسخره است که هنوز مثل سال 2008، Title tag بنویسیم!

البته به خاطر داشته باشید که بهتر است از عناوین بیش از حد بهینه شده هم دوری کنید. برای مثال عنوانی مثل: “قهرمان بازاریابی: +20 مثال و استراتژی برای شما”.

این عنوان به طور خلاصه شامل “بهترین تکنیک های سئو” می باشد. شما می توانید تا 60 کاراکتر را برای Title tag استفاده کنید. بهتر است مهم ترین عبارت کلیدی در ابتدای این 60 کاراکتر باشد. اما این عنوان کمی کسل کننده است مگر نه؟!

به همین منظور هم ما یک آزمایش سئو برای بهینه سازی CTR انجام دادیم. مدیریت محتوا و سئو سایت ما، تنها عنوان پست را به این شکل تغییر داد: “+20 مثال حیرت انگیز برای بازاریابی”. تیتر جدید، لیستی که در محتوا معرفی شده است را بهتر معرفی می کند و تاثیر روانی خوبی می گذارد:

فاکتورهای رتبه بندی گوگل

در این آزمایش سئو متن مقاله، تصاویر، لینک ها یا هر چیز دیگری که فکرش را بکنید، دست نخورده باقی ماند.

پس از به روز رسانی تیتر، CTR این مقاله به 4.19 درصد رسید (افزایش یک درصدی) و در رتبه 5 قرار گرفت (از رتبه 8).

 

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو

پس آیا می توان فقط با تغییر عنوان، CTR صفحه را افزایش داد؟ بله!

کسل کننده نباشید! تیترها و عناوینی بنویسید که مردم دیوانه وار بخواهند بر روی آن کلیک کنند! (البته باید اطمینان حاصل کنید که محتوای پشت این تیتر هم به اندازه کافی جذاب است.)

دوست عزیزم، جهت مشاهده ادامه این مقاله بسیار مفید، لطفا ایمیل خود را به دقت در فیلد ذیل وارد نمایید.

لطفا ایمیل خود را به دقت وارد نمایید :

خیالتون راحت ! از ایمیل شما به صورت محرمانه نگهداری میشه و فقط مقالات برتر نیوسئو براتون ایمیل میشه.
2 نظر در مورد مقاله “ 6 آزمایش سئو برای افزایش رتبه سایت در گوگل ” ثبت شده است
  1. یعقوبی

    fg sبا سلام و احترام ممنون بلبت مطالب مفیدتون


  2. بهزاد شهسواری

    ممنون
    سایتتون بسیار عالیه
    تشکر از زحماتتون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *