آموزش سئو سایت های کوچک – سئو داخلی و موبایل

آموزش سئو,رتبه سایت در جستجوی گوگل,سئو داخلی سایت

آموزش سئو سایت های کوچک با فاکتورهای سئو داخلی و سئو موبایل را در این مقاله مطرح می کنیم. بهینه‌ سازی یک وب سایت کوچک با بودجه‌ اندک یا بدون صرف حتی یک ریال هزینه‌ کار چندان آسانی نیست. اما سخت بودن این کار دلیلی برای انجام ندادن آن محسوب نمی شود. در این مقاله که از سایت searchenginejournal ترجمه شده است، به این مسئله می پردازیم که چگونه یک وب سایت کوچک را بهینه سازی کنیم؟

جستجوی طبیعی منبعی عالی از ترافیک با کیفیت بالاست که مانع خشک شدن جریان ورودی مشتریان راغب و فروش شما خواهد شد. ترافیک به معنی مشتری و درآمد بیشتر است، البته تا زمانی که بتوان آنها را تبدیل به مشتری واقعی و نه صرفا راغب کرد.

در کسب و کارهای کوچک و متوسط، هیچ وب سایتی آن قدر کوچک نیست که نتواند حوزه کاری خاص خود را پیدا کند، حتی اگر در حال حاضر هیچ ترافیکی نداشته باشد.

بهینه سازی وب سایت کوچک شما با بررسی فاکتورهای سئو داخلی و موبایل شروع می شود.

فاکتورهای سئو داخلی و سئو موبایل که باید بهینه سازی شوند

بهینه سازی درون صفحه برای هر وب سایت صرفنظر از کوچکی و بزرگی آن بسیار ضروری است، اما این کار برای وب سایت های کوچک اهمیت فوق العاده ای دارد.

شما نیازمند بهینه سازی ساختار سایت، لینک ها، کلمات کلیدی، متا تگ ها، متا تگ description، تگ های canonical، آدرس های URL و محتوا هستید. همچنین باید وب سایت خود را برای موبایل بهینه کنید و آنرا کاربردی تر نمایید.

برای جذب ترافیک و مشتریان بیشتر روی بخش های زیر متمرکز شوید:

آدرس های URL را کاربرپسند کنید

اکثر پلتفرم های مدیریت محتوا (CMS) امکان تغییر و ویرایش آدرس های URL را برای شما فراهم می کنند.

برای مثال در وردپرس، شما کافی است عنوان پست را در بخش Title وارد کنید و سپس عنوان مورد نظر به طور خودکار تبدیل به یک URL خوانا شبیه تصویر زیر می شود (با توجه به این که عناوین پست ها فارسی هستند، بهتر است url را به زبان انگلیسی بازنویسی کنید.):

آموزش سئو,رتبه سایت در جستجوی گوگل,سئو داخلی سایت

برای بهینه کردن url، میتوانید Slug (نامک) را در افزونه Yoast تغییر دهید.

سئو سایت های کوچک,سئو موبایل,سایت های کوچک

کاربران تنها با خواندن یک آدرس URL باید قادر به درک و اطلاع از از محتویات یک صفحه باشند. 

برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله آموزش ساخت بهترین آدرس برای صفحات سایت مراجعه کنید.

از عبارت های کلیدی هدف در عناوین خود استفاده نمایید

در ظاهر این کار نسبتا ساده به نظر می رسد. اما استفاده از یک یا چند کلمه کلیدی در headline یک صفحه کار پیچیده ای است.

  • بهترین عبارت کلیدی را جهت استفاده در عنوان صفحه مشخص کنید. نباید فقط ابزار Keyword Planner گوگل را اجرا کنید و سندی پر از کلمات کلیدی را جلوی خودتان قرار دهید، کلمات کلیدی که با اهداف شما در یک راستا هستند را انتخاب نموده و سپس به تولید محتوا بپردازید. شما باید به دنبال کشف قصد و نیت کاربر باشید. امروزه کلمات کلیدی به تنهایی اهمیت چندانی ندارند؛ نیت کاربر در زمان جستجو، اهمیت بسیار بیشتری دارد.
  • به دنبال نوشتن یک عنوان گیرا و جذاب باشید. وظیفه شما برقراری توازن مناسب بین عنوانی کاملا طبیعی با عنوانی است که شامل عبارت کلیدی هدف شماست. این کار هم آنقدرها که به نظر می رسد ساده نیست.

اگر عنوان شما کسل کننده باشد، هیچ کس روی آن کلیک نخواهد کرد و محتوایی که با زحمت آماده کرده اید، خواننده ای نخواهد داشت. پس حتما موتور خلاقیت خودتان را در زمان انتخاب عنوان ها روشن کنید.

استفاده از محتوای گرافیکی

محتوای گرافیکی کاملا ضروری است. تصاویر، ویدئوها، اینفوگرافیک ها، ارائه ها، اسکرین شات ها، GIFها، و میم‌ ها (Meme) محتوای شما را جذاب تر و استفاده از آن را لذت بخش تر کرده و در عین حال بازدیدکنندگان شما را سرگرم نگاه خواهد داشت.

محتوایی که فاقد المان های گرافیکی باشد تقریبا بی فایده است. اکثر کاربران هیچ تمایلی به مطالعه متن های طولانی ندارند؛ این افراد به راحتی چنین محتواهایی را کنار می گذارند.

استفاده از تگ های heading

تگ های هدینگ (H1-H6) به کاربران و موتورهای جستجو کمک خواهند کرد درک مناسبی از محتوای پست شما داشته باشند.

در هر صفحه، از یک تگ H1 استفاده کنید. این عنوانی است که معمولا در نتایج جستجو ظاهر می شود.

تگ های H2-H6 یا subheading ها، کمکی به شما در زمینه کسب رنک و رتبه بهتر نخواهند کرد، اما به کاربران کمک می کنند بهتر از محتوای شما استفاده کنند. 

بهتر است ساب هدینگ ها (subheading) حاوی اطلاعات کافی و توصیف کننده باشند. کاربران ترجیح می دهند به جای خواندن اکثر محتواهای وب آنها را صرفا به طور مختصر اسکن (خواندن گذری و سریع) کنند. اطمینان حاصل کنید بازدیدکنندگان صرفا با نگاهی مختصر به subheading قادر به فهم معنای محتوای شما هستند.

معمولا تنها نیاز دارید که از تگ های H2 و H3 استفاده کنید. بهتر است برای این تگ ها قوانین تو در تویی (Nesting) را رعایت کنید.

کسب و کارهای کوچک,کسب و کارهای کوچک و متوسط,واکنش گرا بودن سایت

یک عبارت کلیدی هدف در پاراگراف اول قرار دهید

اگر چه بعضی از متخصصان سئو معتقدند این تاکتیک دیگر قدیمی شده است، ولی ما پیشنهاد می‌ کنیم کلمه یا کلمات کلیدی اصلی مورد نظرتان را در پاراگراف و یا حتی جمله اول مطلب قرار دهید.

اولین پاراگراف همان بخشی است که کاربران بعد از ورود به یک صفحه آن را سریعا مشاهده می کنند. جدای از عنوان، کلمات کلیدی که در اولین پاراگراف درج شده اند، کاربران را یاری خواهند کرد که معنای صفحات بعدی وب سایت را متوجه شوند و این امر روی تصمیم آنها برای ماندن در وب سایت شما و مطالعه سایر محتواها تاثیرگذار است.

لینک دهی به صفحات و محتواهای مرتبط

شیوه گشت و گذار (ناوبری) در وب سایت شما برای سئو مهم است زیرا:

  • ناوبری (navigation) مناسب وب سایت به بازدیدکنندگان کمک خواهد کرد زمان بیشتری در وب سایت شما باقی بمانند، به ارتباط بهتر شما با کاربر کمک می کند و ضمنا به گوگل این سیگنال را می دهد که وب سایت شما ارزش بالایی دارد.
  • لینک ها نشان دهنده اهمیت و ارتباط هستند. لینک دهی از صفحات برتر وب سایت خودتان به صفحات با رنک و عملکرد پایین، موجب افزایش ارزش و همچنین رتبه آنها خواهد شد.
  • ناوبری وب سایت به موتورهای جستجو کمک خواهد کرد به راحتی در وب سایت شما عمل خزیدن (Crawl) را انجام داده و درک مناسب تری از محتویات آن پیدا کنند. برای بهینه سازی وب سایت های کوچک، صفحات را با تصویر و ذهنیتی کلی که از ساختار وب سایت دارید، به یکدیگر لینک دهید.

ناوبری وب سایت از دیدگاه تجربه کاربری (User Experience) هم حائز اهمیت فراوانی است زیرا پیدا کردن محتوایی که کاربران به دنبال آن هستند را بیش از پیش ساده خواهد کرد. همواره سعی کنید لینک ها را به شیوه ای به کار بگیرید که کاربران را به سمت هدف اصلی یعنی افزایش نرخ تبدیل یا فروش هدایت کنید.

بهینه سازی متن جایگزین (Alt Text) تصاویر

شما باید alt text را بهینه سازی نمایید تا گوگل کار فهرست بندی و رتبه بندی تصاویر شما را بهتر انجام دهد، خصوصا اگر محتوای گرافیکی شما متعلق به خودتان است.

گوگل در هر حال تصاویر شما را ایندکس خواهد کرد (مگر این که شما جلوی این کار را بگیرید). اما اگر برای بعضی جستجوهای خاص به دنبال کسب رتبه ای بهتر در سرویس Google Images هستید، تصاویرتان باید بهینه سازی شوند. توانمندی گوگل در تجزیه و تحلیل تصاویر هنوز آن طور که باید و شاید کامل نشده، هر چند روز به روز شاهد بهتر شدن آن هستیم.

اطمینان حاصل نمایید تمام تصاویر شما دارای تگ Alt Text بوده و ضمنا بهتر است در توصیف حداقل یکی از تصاویر هر صفحه از کلمه کلیدی هدف هم استفاده کرده باشید. در شکل زیر جایی که در وردپرس باید متن Alt Text وارد شود را مشاهده می کنید:

آموزش سئو,رتبه سایت در جستجوی گوگل,سئو داخلی سایتاگر چه پر کردن کادرهای عنوان (title) و توضیحات (description) اختیاری است اما توصیه می کنیم آنها را هم با عبارت های مناسب پر کنید.

اضافه کردن دکمه های به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

با این که لینک های شبکه های اجتماعی تاثیری در سئو ندارند، اما شبکه های اجتماعی میتوانند باعث شوند افراد بیشتری محتوای شما را پیدا کنند. بهتر است کار به اشتراک گذاری محتواهای ارزشمندتان را برای کاربران ساده کنید.

دکمه های به اشتراک گذاری قابل پیمایش (Scrollable) بیشترین اثرگذاری را دارند چرا که کاربران در حال مطالعه هر قسمت از مطلب که باشند، امکان به اشتراک گذاری آن را خواهند داشت. نمونه این دکمه ها را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

بهتر است این دکمه ها را در قسمت بالا یا پایین مطالب درج کنید. 

آموزش سئو,رتبه سایت در جستجوی گوگل,سئو داخلی سایت

بهتر است مطالب بیشتر از 800 کلمه باشند

محتواهای کوتاه بی فایده نیستند اما برای بعضی جستجوها ممکن است گوگل پست های طولانی تر را ارزشمندتر، معتبرتر و مطمئن تر در نظر بگیرد. ضمنا محتواهای طولانی بک لینک های با کیفیت تری هم جذب می کنند.

اما یک مطلب ایده آل باید چند واژه داشته باشد؟

پیشنهاد می کنیم مطالب بین 800 تا 2500 کلمه داشته باشند. اگر طولانی تر باشند هم که چه بهتر! اما فراموش نکنید اهمیت تعداد واژه ها کمتر از ارزش مطلب است.

بهینه سازی برای سرعت بهتر سایت

از سال 2010 سرعت صفحه تبدیل به فاکتور بسیار مهمی در ارزیابی کیفیت سایت ها شده است. در حال حاضر به لطف معرفی تکنولوژی AMP و همچنین الگوریتم Mobile First Index، سرعت بارگذاری وب سایت تاثیر بسزایی در رتبه بندی نسخه موبایل وب سایت ها دارد.

سرعت صفحه به این دلیل مهم است که کاربران منتظر بارگذاری وب سایت های کند نمی مانند. بارگذاری کند به معنی کاربردپذیری (usability) بد وب سایت است و منجر به کاهش نرخ مشارکت کاربران می شود. اگر سرعت وب سایت شما در ابزار PageSpeed Insights گوگل چیزی شبیه تصویر زیر باشد، قطعا رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب نخواهید کرد: 

آموزش سئو,رتبه سایت در جستجوی گوگل,سئو داخلی سایت

نسخه های دسکتاپ و موبایل وب سایت شما در ابزار PageSpeed Insights حداقل باید امتیازی بین 70 تا 80 کسب کند.

این ابزار اطلاعات بسیار مفیدی درباره چگونگی بهبود زمان بارگذاری وب سایت به شما می دهد. بهتر است برای رفع مشکلاتی که زمان بارگذاری وب سایت را افزایش داده اند از یک توسعه دهنده حرفه ای کمک بگیرید.

حصول اطمینان از واکنش گرا (رسپانسیو) و موبایل فرندلی بودن صفحات

شکی نیست که یکی از عوامل موفقیت سئو سایت، واکنش گرا بودن سایت و همچنین سازگاری عالی آن با موبایل هاست. به نتایج چند تحقیق دقت کنید:

  • وب سایت هایی که برای موبایل بهینه سازی شده اند در نتایج جستجوی انجام شده توسط موبایل، رتبه بالاتری کسب می کنند.
  • 71 درصد از کل زمان های صرف شده در دنیای دیجیتال در امریکا، به ابزارهای موبایل اختصاص دارد.
  • کاربران امریکایی به طور متوسط ماهانه 87 ساعت صرف وب گردی توسط تلفن های هوشمند خود می کنند.

نرخ تبدیل برای تلفن های هوشمند و تبلت ها در مقایسه با کامپیوترهای دسکتاپ کمتر است، اما مردم برای جستجو و تحقیق استفاده از ابزارهای موبایل را بیشتر ترجیح می دهند. در واقع موبایل همانند یک مدخل ورودی برای وب سایت شما عمل کرده و به واسطه آشنا کردن افراد با محتوا و محصولات شما، آنها را برای انجام خرید از طریق کامپیوترها آماده خواهند کرد.

آزمایش Mobile Friendly Test گوگل به شما اجازه می دهد درک درست تری از مشکلات بالقوه ای که باید مرتفع شوند داشته باشید.

هرگز اهمیت موبایل را دست کم نگیرید.

نتیجه گیری

بهینه سازی صحیح صفحات داخلی و موبایل به منظور ارتقاء رتبه سایت در جستجوی گوگل، حائز اهمیت است. اطمینان حاصل کنید وب سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده و ضمنا موبایل فرندلی نیز هست. بهینه سازی با در نظر گرفتن کاربران موجب جذب ترافیک بیشتر و همچنین کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوهای معمولی خواهد شد.

1 نظر در مورد مقاله “ آموزش سئو سایت های کوچک – سئو داخلی و موبایل ” ثبت شده است
  1. دانشجو

    لطفا مطلبی برای سئو سایت های دایرکتوری و املاک بنویسید که به جز بخش بلاگ نمیتوان مطالب بیش از 800 کلمه پست کرد
    و کاربرانی که در سایت آگهی می گذارند با سئو آشنا نیستند و متن ها بهینه نیست


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود