ضروری

آموزش استفاده از متا تگ ها در سئو سایت

نویسنده : امیر قمصری تاریخ : 1397-04-07

مدت زمان مطالعه این مقاله
15 دقیقه

آموزش استفاده از متا تگ,استفاده از متا تگ,تگ Canonical حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[ 3.7 امتیاز از 6 رای]

آموزش سئو سایت با استفاده از متا تگ ها برای تمامی سئو کاران و صاحبان وب سایت ها ضروری است. این مطلب مقدمه ای جامع با موضوع آموزش استفاده از متا تگ می باشد که وبمستران در زمان ایجاد یا بهینه سازی وب سایت احتمالا نیازمند آنها خواهند بود.

در این مطلب همه چیز را پوشش خواهیم داد از جمله: تگ Title، تگ Description، تگ Alt Text یا متن جایگزین برای تصاویر، تگ Canonical، تگ Noindex، تگ Nofollow، تگ های H1 تا H6، تگ Robots و تگ های مختلفی که در سرویس Google News مورد استفاده قرار می گیرند.

اما در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که:

متا تگ چیست ؟

متا تگ ها المان های HTML هستند که اطلاعاتی درباره یک صفحه وب در اختیار موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان وب سایت قرار می دهند.

این عناصر باید در قالب تگ در قسمت <head> یک سند HTML قرار داده شوند و بعد از این باید در سیستم مدیریت محتوای مورد نظرتان کد نویسی شوند.

پیاده سازی بعضی از آنها ساده و برخی دیگر دشوارتر است، خصوصا اگر کاربر وردپرس یا سایر CSM های آماده باشید، چرا که در این سیستم های مدیریت محتوا کارهایی مثل نوشتن ساده یک عنوان (headline) سبب ایجاد تگ H1 شده و بخش های خاصی برای اضافه کردن لینک های Canonical یا تگ Description هم در نظر گرفته شده است.

آرامش خود را حفظ کنید چرا که ویرایش و کار با تگ ها آن چنان که در نگاه اول به نظر می رسد، سخت و پیچیده نیست. در ادامه این تگ ها را به ترتیب حروف الفبا شرح خواهیم داد.

تگ Alt-Text یا متن جایگزین برای تصاویر

همان گونه که قبلا در راهنمای بهینه سازی و سئو تصاویر ذکر کردیم، گوگل قادر به مشاهده تصاویر شما نیست اما می تواند آنها را بخواند؛ آن چه که گوگل می خواند همان عبارت های نوشته نوشته شده در بخش تگ Alt-Text است.

آموزش استفاده از متا تگ,استفاده از متا تگ,تگ Canonical

تگ Alt-Text باید شفاف، توصیفی و مختصر بوده و نباید تعداد زیادی عبارت کلیدی در آن استفاده کرد. ضمنا نرم افزارهای مطالعه محتویات صفحه نمایش (Screen readers) هم از تگ Alt-Text برای توصیف عکس ها برای افرادی که مشکل بینایی دارند، استفاده می کنند.

این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در زمان قرار گرفتن نشانگر ماوس روی تصویر، Alt-Text نوشته شده در یک جعبه متنی نمایش داده می شود.

تگ Author (نویسنده)

تا چند سال پیش نشانه گذاری Authorship گوگل (rel=author) اهمیت زیادی داشت چرا که با استفاده از آن می توانستید نام نویسنده مقاله را به مقاله تگ کرده و ریچ اسنیپت (rich snippet) مخصوص به آن را با تصویر پروفایل نویسنده بسازید.

متاسفانه گوگل در سال 2014 نتایج بر اساس نام نویسنده (Authorship Results) را از لیست نتایج جستجو حذف نمود و دیگر با استفاده از این نشانه گذاری محتواهای ایجاد شده توسط نویسندگان را دنبال نمی کند.

هر چند همچنان می توان از این تگ برای محتواها استفاده نموده و با این کار نوعی سیگنال اعتماد یا خوراک اطلاعاتی به گراف دانش گوگل ارائه کرد.

تگ Canonical

اگر دو محتوای مشابه در سطح وب وجود داشته باشد (برای مثال هر نوع محتوای یک وب سایت دیگر را شما هم منتشر کنید)، باید یک تگ Canonical که شامل آدرس URL مقاله اصلی منتشر شده است را هم لحاظ کنید.

با این کار رتبه صفحه (PageRank) و سایر سیگنال های رتبه بندی گوگل به صفحه وب اصلی که منتشر کننده محتواست تعلق گرفته و در اصل به موتور جستجو گفته خواهد شد که صفحه اصلی که محتوا در آن قرار گرفته باید در نتایج جستجو ظاهر شود.

تگ Canonicalدر لینک HTML به شکل زیر نشان داده می شود:

<link rel=”canonical” href=”http://example.com” />

یا در اغلب موارد بخشی در سیستم مدیریت محتوای مقالات وجود دارد که می توان URL اصلی را در آن کپی و جایگذاری کرد. مثل تصویر زیر:

تگ title,تگ های h1 تا h6,متا تگ description

متا تگ news_keywords سرویس خبر گوگل

متا تگ news_keywords به شما اجازه می دهد 10 اصطلاح اصلی مرتبط را در مقالات خبری خود ذکر کنید.

برای روشن شدن مطلب از مثال خود گوگل استفاده می کنیم. در مقاله ای درباره جام جهانی می توانید از کد زیر استفاده نمایید تا سرویس خبر گوگل درک بهتری از ماهیت محتوای شما داشته باشد:

<meta name=”news_keywords” content=”World Cup, Brazil 2014, Spain vs Netherlands”>

متا تگ news_keywords صرفا برای وب سایت هایی مفید است که در سرویس خبری گوگل حضور دارند؛ در صورتی که از این سرویس استفاده نمی کنید طبیعتا به کارگیری این متا تگ هم معنایی نخواهد داشت.

تگ Standout در سرویس خبر گوگل

می توان مطلب بسیار مهم یا یک خبر داغ موجود در وب سایت را با پیاده سازی کد زیر در سرویس خبر گوگل متمایز و برجسته کنید:

<head>

<link rel=”standout”  href=”http://www.example.com/breaking_exclusive_story_2314″/>

</head>

یا می توان از یک متا تگ استفاده کرد:

<head>

<meta name=”standout” content=”http://www.example.com/breaking_exclusive_story_2314″/>

</head>

دقت داشته باشید که بهتر است از متا تگ فوق صرفا برای مطالب واقعا ارزشمند و اصیل یا اخبار بسیار داغ رسانه ای استفاده نمایید. اگر گوگل متوجه سو استفاده شما از این تگ شود یکی از این دو کار را انجام خواهد داد: یا همه تگ های سایت شما را نادیده خواهد گرفت یا به طور کلی شما را از سرویس خبری خود کنار خواهد گذاشت.

تگ Local Source در سرویس خبر گوگل

اخیرا گوگل بخشی را تحت عنوان اخبار محلی به سرویس خبر خود اضافه کرده است که محتوای روزنامه ها و مجلات منطقه ای و همچنین وبلاگ های محلی که در سطح کشوری خبری از آنها نیست را جمع آوری و منتشر می کند.

متاسفانه این تگ ها را به صورت دستی نمی توان اضافه کرد و این کار به صورت خودکار توسط خود گوگل انجام می شود. این کار با بررسی محتوای تولید شده توسط منتشرکننده در گذشته (سابقه منتشرکننده) و مقایسه آن با محلی که اتفاق در آن رخ داده انجام می شود.

دوست عزیزم، جهت مشاهده ادامه این مقاله بسیار مفید، لطفا ایمیل خود را به دقت در فیلد ذیل وارد نمایید.

لطفا ایمیل خود را به دقت وارد نمایید :

خیالتون راحت ! از ایمیل شما به صورت محرمانه نگهداری میشه و فقط مقالات برتر نیوسئو براتون ایمیل میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *