10 ترفند سئو جهت افزایش رتبه سایت در گوگل

آموزش سئو,افزایش سرعت سایت,الگوریتم RankBrain

آموزش سئو به همراه 10 ترفند سئو سایت جهت افزایش رنکینگ و صدرنشینی در گوگل را در این مقاله برای شما عزیزان شرح می دهیم.

در گذشته درباره برخی ترفندهای سئو سایت برای قرار گرفتن در رتبه های بالای گوگل صحبت کرده ایم، اما این روزها دنیای جستجوهای معمولی و جستجوهای پولی کاملا دگرگون شده است.

در سال 2013 برای کسب رتبه ای بسیار خوب و قرار گرفتن در نتایج ابتدایی جستجو کافی بود تحقیقات مناسبی در زمینه انتخاب عبارت کلیدی ویژه انجام دهید، اطمینان حاصل کنید وب سایت شما دارای ساختار خوب و واضحی است و همچنین بک لینک های بسیار معتبری دریافت کرده است. به این ترتیب سایت شما نهایتا رتبه ای بسیار خوب به دست می آورد.

و اگر چه هنوز هم ترفندهای سئو بسیار زیادی را می توان اینجا و آنجا مشاهده کرد، اما بهتر است عوامل تاثیرگذاری که در این مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت را هم حتما مد نظر داشته باشید.

نکته ای جهت رفع مسئولیت: برای ارتقا رتبه در نتایج جستجو می‌ توان صدها کار انجام داد و در مطلبی که مطالعه خواهید کرد تمرکز ما روی تغییرات اخیر بوده است.

10 ترفند سئو سایت برای قرار گرفتن در صدر نتایج گوگل

  1. بهینه سازی برای RankBrain

RankBrain سیستم هوش مصنوعی یادگیری ماشین گوگل است و این شرکت از آن به عنوان یکی از سه فاکتور اصلی برای رتبه بندی وب سایت ها نام می برد.

گوگل از RankBrain برای پیدا کردن پاسخ (نتیجه جستجو) سوالات مبهم و کاملا جدید که تا قبل از این هرگز مطرح نشده اند استفاده می کند. پرسش های جدید 15 درصد از جستجوهای روزانه گوگل را به خود اختصاص می دهند و با توجه به این که گوگل روزانه 3 میلیارد جستجو را پردازش می کند، درصد مذکور به معنی 450 میلیون جستجوی کاملا جدید در هر روز است.

یادگیری ماشین برای مدیریت این تقاضاهای گسترده کاملا ضروری است و بهینه سازی آن توسط بازاریاب های موتور جستجو شاید کار دشواری باشد.

هر چند طبق پست اخیر ما در رابطه با نحوه بهینه کردن محتوا برای الگوریتم RankBrain گوگل، این کار را به روش های مختلف می توان انجام داد که مهم ترین آنها ایجاد محتوایی است که پاسخ پرسش های منحصر به فرد و کاملا جدید را داده و نیاز خاص مخاطبان شما را مرتفع می کند.

قطعا این کار وقت گیر بوده، نیازمند انجام تحقیقات و همچنین اندکی آزمایش و خطاست اما اگر محتوایی بنویسید که رفرنس های کافی و اطلاعات موثق را در یک ساختار مشخص و شفاف به کاربر ارائه دهد، قطعا شاهد ارتقا رتبه وب سایت برای جستجوهای مرتبط خواهید بود.

  1. بهینه سازی برای عبارت های جستجو near me

موبایل ها به خاطر بهره گیری از قابلیت GPS در مقایسه با کامپیوترها امکاناتی افزون تر در حوزه جستجو دارند. برای مثال کاربران موبایل تمایل زیادی به استفاده از عبارت Near Me یا “نزدیک من” برای پیدا کردن کالاها و خدمات نزدیک به محل سکونت خود را دارند.

طبق تعریف گوگل، Micro Moments یا خرده لحظات، نقاط تماسی حساس در سفرهای امروزی کاربران (Customer Journet) محسوب می‌ شوند و زمانی که این خرده لحظات با هم جمع شوند، نقشی تعیین کننده در چگونگی پایان یافتن سفرها (اینکه منجر به خرید بشوند یا خیر) خواهند داشت.

این صحبت گوگل به معنی نقش کلیدی موبایل در حوزه جستجوهای محلی است و به همین خاطر اهمیت بهینه سازی وب سایت را برای موبایل یادآور می شود.

جستجوگران موبایل دو ویژگی مهم دارند، یکی این که بسیار فعال اند و دیگر این که به برندها وفادار نیستند؛ بنابراین با توجه به اینکه بسیاری از کسب وکارها تجربه کاربری ضعیفی برای کاربران موبایل رقم می زنند، برای شما فرصت بزرگی وجود دارد.

توصیه ما این است که مواردی مثل پیش بینی پذیری، مرتبط بودن محتوا، سهولت استفاده از وب سایت و سایر موارد مشابه را حتما مد نظر داشته باشید.

آموزش سئو,افزایش سرعت سایت,الگوریتم RankBrain

  1. بهینه سازی برای حضور محلی

در ادامه نکته قبلی، اگر شما عملا در آن مکان حضور فیزیکی نداشته باشید، بهینه سازی برای عبارت های جستجوی “نزدیک من” معنایی ندارد. از این رو نیازمند اصلاح سئو محلی تان هستید.

این کار را می توانید با بهینه سازی صفحه خود در Google My Business انجام دهید. کارهای زیادی برای این منظور می توان انجام داد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • نوشتن توصیفی بلند و منحصر به فرد از کسب و کارتان
  • انتخاب دسته بندی صحیح
  • اطلاعات کلیدی در مورد زمان فعالیت (opening times) کسب و کار
  • تصاویر بسیار زیاد
  • به روز رسانی پیوسته
  • شماره تلفن و آدرس کسب و کار

و یکی دیگر از عوامل اصلی تاثیرگذار در سئو محلی، درج نقد و بررسی ها و نظرات مشتریان در سایت می باشد. وجود این نظرات، صرفنظر از این که باعث فروش محصولات می شوند یا نه، بسیار مهم و حیاتی اند چرا که تاثیر مستقیمی روی نتایج جستجوهای محلی خواهند داشت.

  1. بهینه سازی برای زبان طبیعی و جستجوی صوتی

طبق گزارش تازه های اینترنتی سال 2016 Mary Meeker، عبارت های جستجوی صوتی گوگل از سال 2008 به بعد شاهد رشدی 35 برابری بوده است.

ترفند سئو,ترفند سئو سایت,ترفندهای سئو

اما چرا شاهد انفجار جستجوی صوتی هستیم؟ ورودی صوتی سرعتی 4 برابر بیشتر از تایپ دارد و به همین خاطر شاهد نمایش سریع تر نتایج جستجو خواهیم بود. البته مشکلات دسترسی ساده را هم نباید فراموش کرد. بعضی از کاربران با تایپ در بعضی از دستگاه ها مشکل دارند. عده ای دیگر از کاربران دوست ندارند با منوهای گیج کننده درگیر شوند. نهایتا جدای از این که یک وب سایت چقدر برای موبایل بهینه سازی شده باشد، یا تلفن های ما چقدر بزرگ تر شوند، باز هم باید گفت جستجو در موبایل ها کلافه کننده است.

گوگل تلاش بسیار زیادی برای بهبود موتور جستجوی خود کرده است تا قادر به تشخیص صفت های تفضیلی، آیتم های مورد نظر کاربر، زمان اشاره شده در جستجو و ترکیبات پیچیده این موارد باشد.

کلید اصلی بهینه سازی برای جستجوی صوتی ارائه محتوا برای سوالات مستقیم است. سوالاتی که به زبان کاملا طبیعی (مکالمات روزمره) ارائه می شوند و نه سوالاتی که ما در حالت عادی و هنگام تایپ کلمات کلیدی در موتورهای جستجو استفاده می کنیم.

  1. پاسخگویی به سوال

در ادامه مساله بهینه سازی برای زبان طبیعی، مساله توانایی پاسخگویی مستقیم به سوالات توسط محتوای سایت مطرح می شود.

گوگل به منظور ارائه پاسخ های شفاف برای عبارت های جستجوی مبتنی بر دانش کاربران، محتویات وب سایت های واسطه را زیر و رو می کند (برای مثال ممکن است شخصی چنین سوالی بپرسد: ?When is Kanye West’s birthday). اگر چه ویکی پدیا مرجع و بهترین گزینه برای پاسخگویی به چنین سوالاتی است، اما به نظر می رسد محبوبیت ویکی پدیا در این زمینه رو به افول است زیرا گوگل متوجه شده محتواهای معتبرتری که توسط سایر متخصصان ارائه می شود از اعتبار بالاتری برخوردار است.

پس بهتر است به دنبال یافتن سوالاتی باشید که وب سایت شما قادر به پاسخگویی آنهاست و محتواهایی تولید کنید که چنین کاری را انجام دهد. بهتر است همه چیز را مختصر و مفید کار کنید؛ به این معنی که سوال را کاملا شفاف در تیتر قرار داده و پاسخ آن را در همان ابتدای مطلب قرار دهید.

  1. هزینه بپردازید

حقیقت برخی مسائل نسبت به سال 2013 ، بیش از پیش روشن شده است… همین الان می توانید خواندن این مطلب را رها کرده و با پرداخت هزینه آگهی های کلیکی (PPC ads)، رتبه بالایی در نتایج جستجو کسب کنید. 

البته با این وجود همچنان نیازمند یک آگهی با کیفیت، صفحات فرود مرتبط و محصولاتی مشتری پسند خواهید بود، خصوصا اگر در حال ورود به فضای آگهی های لیست محصولات (Product Listing Ads) هستید؛ به هر حال هر مشکلی را می توان با پول حل کرد.

ترفندهای سئو سایت

  1. در Top Stories قرار بگیرید، AMP را پیاده سازی کنید

ذکر نام سایت در سرویس اخبار گوگل (Google News) راهی مطمئن برای هدایت ترافیک کوتاه مدت به محتواهای شماست.

اگر چه این کار برای آن دسته از کسانی که رویه تولید محتوای همیشه سبز را در پیش گرفته اند خوشایند به نظر نمی رسد، اما اگر بتوانید اخبار یا مطالبی جذاب را رسانه ای کنید، قطعا سایت های دیگر به عنوان منبع به شما لینک خواهند داد.

بخش Top Stories در موبایل معادل بخش اخبار در دسکتاپ است و در حال حاضر محتوای این بخش با استفاده از (Accelerated Mobile Pages (AMP پر می شود. AMP برنامه متن باز گوگل است که به وبمسترها امکان نگارش بسیار سریع و مختصری از صفحات وب که در کوتاه ترین زمان ممکن بارگذاری می شوند را برای کاربران موبایل می دهد.

AMP هنوز تبدیل به یک سیگنال رتبه بندی نشده است، اما اگر موفق به حضور در بخش Top Stories شوید، استفاده از صفحات AMP قطعا تجربه کاربری وب سایت شما را بهبود خواهد بخشید.

ضمنا این نکته را هم مد نظر داشته باشید که نتایج AMP در نتایج عادی جستجوی موبایل هم ظاهر می شوند.

  1. بهینه سازی سایت برای موبایل

امیدواریم قبل از مطالعه این مورد چنین کاری را انجام داده باشید. تا 4 سال پیش بسیاری از وبمسترها نسبت به انجام این کار بی تفاوت بودند اما در حال حاضر بهینه بودن وب سایت برای موبایل تبدیل به عاملی تعیین کننده در رتبه بندی شده است.

برای کمک به شما در این زمینه قبلا مطالبی مانند آموزش سئو و بهینه سازی سایت برای موبایل و سئو موبایل برای جستجوی صوتی و … در وب سایت نیوسئو منتشر کرده ایم که با مطالعه آنها با اصول انجام این کار آشنا خواهید شد.

  1. افزایش سرعت وب سایت

همان طور که قبلا هم ذکر کردیم AMP قطعا نقش موثری در افزایش سرعت وب موبایل دارد. اگر چه بحث های متعددی در مورد ماهیت AMP مطرح شده و حتی لزوما بهترین راهکار برای بهینه سازی سرعت وب سایت ها محسوب نمی شود؛ بسیاری از آن به عنوان یک مرهم موقتی یاد می کنند.

اما با همه این ها، می بایست افزایش سرعت وب سایت همواره یکی از اولویت های اصلی شما باشد و بهتر است برای این کار صرفا به دنبال راهکارهای ابتکاری گوگل نباشید. سرعت وب سایت نقشی اساسی در رتبه بندی دارد و خوشبختانه روش های متعددی برای بهبود آن وجود دارد.

ابتدا با استفاده از این ابزاری که در این لینک قرار دارد سرعت وب سایت خود را بررسی نمایید و سپس با استفاده از گزارشی که در پایان ارائه می شود نقاط ضعفی که باید اصلاح شوند را چک کنید.

البته با بهینه سازی تصاویر برای سئو هم می توانید تفاوت بسیار بزرگی در کاهش زمان بارگذاری وب سایت ایجاد نمایید. در این زمینه هم قبلا مطالبی مانند آموزش سئو تصاویر جهت افزایش سرعت سایت در موبایل منتشر کرده ایم که مطالعه دقیق آنها را توصیه می کنیم.

  1. بهینه سازی فعالیت در توئیتر

اگر چه دهمین ترفند سئو که به آن خواهیم پرداخت آخرین گزینه این لیست است اما قطعا آخرین کاری نیست که برای بهینه سازی وب سایت به منظور کسب رتبه ای بهتر در گوگل می توان انجام داد. چرا که یکی از تغییرات بزرگ در نتایج جستجو که طی سال های گذشته انجام شد معرفی توئیت ها بود.

دو سال پیش به لطف همکاری توئیتر و گوگل، ایندکس شدن توئیت ها در نتایج جستجو آغاز شد. از این رو اگر در وب، نام یک برند، ناشر یا شخصیت را جستجو کنید، شاهد تایم لاین (Timeline) زنده از آخرین توئیت های آنها خواهید بود.

آموزش سئو,افزایش سرعت سایت,الگوریتم RankBrain

پس از فعالیت مستمر در توئیتر اطمینان حاصل کنید و به صورت منظم توئیت کنید، در حد امکان سایر شخصیت ها یا برندها را دنبال کرده و تا جایی که می توانید از توئیت مطلبی که ممکن است بعدها از گفتن آن پشیمان شوید خودداری نمایید چرا که چنین توئیت هایی تا چند ساعت بعد از انتشار همچنان در سطح وب قابل مشاهده خواهند بود.

در این مطلب سعی کردم که تمام نکات لازم برای بهبود سئو و موقعیت سایت در نتایج جستجو را بیان کنم. لطفا این مقاله ارزشمند را چندین بار مطالعه کنید و سوالات و نظرات خود را با من در میان بگذارید.

3 نظر در مورد مقاله “ 10 ترفند سئو جهت افزایش رتبه سایت در گوگل ” ثبت شده است
  1. عباس طاهری

    از شما بابت مطالب خوب و کاربردیتون سپاسگذارم


  2. رضا

    سلام جناب قمصری

    ببخشید چطور میشهتو وردپرس category رو دسته بندی حذف کرد ؟؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      این کار را به سادگی با استفاده از افزونه یوآست می توان انجام داد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود