بهبود سئو سایت با کنسول جستجوی گوگل

دیتا هایلایتر گوگل,کنسول جستجو گوگل,کنسول جستجوی گوگل

از کنسول جستجوی گوگل چطور برای گرفتن نتایج بهتر در زمینه سئو سایت استفاده کنیم؟ در این مقاله که از سایت searchenginewatch ترجمه شده است، به پاسخ این سوال می پردازیم.

برای سریع به نتیجه رسیدن در زمینه سئو به دانش فنی زیادی احتیاج نیست. مثلا کنسول جستجوی گوگل می تواند شما را به بینشی عالی برساند البته در صورتی که خودتان مشتاق کشف و جست و جوی بیشتر در این زمینه باشید.

Laura Hogan، سر پرست تحقیقات در Rice Media، راهکارهای خودش را در زمینه استفاده از کنسول جستجوی گوگل به اشتراک گذاشته است.

چهار بخش کلیدی در کنسول جستجو وجود دارد که با به کار گیری آن ها می توانید به نتایجی سریع در سئو دست یابید و تمام آن ها می توانند تفاوت زیادی در بهینه سازی جستجوی شما ایجاد کنند.

دیتا هایلایتر گوگل,کنسول جستجو گوگل,کنسول جستجوی گوگل

  • بخش اول: Crawl Errorهای داخلی

بهره بردن از اصلاح خطاهای سایت در وبمستر تولز یا همان Crawl Errorها و استفاده از آن ها به منظور رسیدن به فرصت های مختلف لینک سازی کاری آسان است. ربات های خزنده (Crawlers) به شما کمک می کنند دیدی کلی از خطاها بدست آورده و از همین دید برای اصلاح خطاها و بهبود عملکرد وب سایت تان استفاده کنید. این مسئله خصوصا بعد از مهاجرت سایت یا تعویض URL ها حائز اهمیت است. مهاجرت سایت اصطلاحی است که متخصصین سئو بسیار زیاد از آن استفاده می کنند. این اصطلاح برای توصیف رویدادی است که برای سایت اتفاق می افتد و سایت تغییرات بسیار زیاد و اساسی می کند. این تغییرات به صورت گسترده می توانند بر روی نمایش سایت در موتورهای جستجو تاثیر داشته باشند. این تغییرات اغلب تغییرات اساسی بر روی ساختار سایت، محتوا، کدنویسی، عملکرد سایت یا تجربه کاربری است. خوب است به یاد داشته باشید که هر خطا را می توان به فرصتی تبدیل کرد، البته اگر حاضر باشید که:

– تمام خطاها را پیدا کنید.

– فعالانه در جهت اصلاح آن ها کار کنید.

  • بخش دوم: لینک سازی داخلی

گراف دانش گوگل,گوگل سرچ کنسول,نشانه گذاری schema

وقتی صحبت از لینک سازی داخلی می شود، برخی صفحات دارای اولویت هستند. یعنی صفحاتی که می خواهیم روی آن ها تمرکز کنیم. این کار بهینه سازی را آسان تر می کند. چرا که به شما اجازه می دهد بر اساس سطح اولویت هر صفحه لینک سازی داخلی انجام دهید. خوب است به کنسول جستجو گوگل نگاه کنید و ببینید که آیا صفحات اولویت بالایتان، در بالای لیست قرار گرفته اند یا نه. اگر این طور نیست، می توانید آن ها را در صفحات بیشتری لینک کنید تا حضورشان را بهبود ببخشید. 

لینک های داخلی می توانند CTR را هم بهبود ببخشند، بنابراین پیشنهاد می شود که بیش از حد از لینک های فوتر صفحه استفاده نکنید چرا که اسپم به نظر می رسند و شانس کلیک شدن بر روی شان را کاهش می دهند.

  • بخش سوم: برجسته سازی داده ها (Data highlighting)

دیتا هایلایتر گوگل,کنسول جستجو گوگل,کنسول جستجوی گوگل

نشانه گذاری schema باید اولین انتخاب به منظور اضافه کردن نشانه گذاری داده های ساختار یافته (structured data) به سایت تان باشد، اما data highlighting می تواند یک راه حل جایگزین باشد. دیتا هایلایتر گوگل (Data Haighlighter) ابزاری است که می توانید با استفاده از آن گوگل را از الگوی structured data بر روی سایت تان آگاه کنید.

اولین قدم انتخاب دیتایی است که می خواهید برجسته سازی کنید. چه چیزی باعث برجسته ساختن کسب و کار شما می شود؟ روی چه چیزی لازم است که تمرکز کنید؟ با استفاده از Data Haighlighter می توانید به سادگی فیلد های مهم دیتا را با استفاده موس روی سایت تان تگ کنید.

پس از آن گوگل می تواند دیتای شما را در SERP و در برخی ویژگی های گوگل مانند گراف دانش گوگل (Knowledge Graph) جذاب تر در معرض دید قرار دهد. data highlighting باعث حضور بیشتر در SERP و افزایش CTR می شود، آن هم در کمال سادگی و بدون نیاز به کد نویسی.

این کار پیدا کردن مهم ترین اطلاعات تان را برای گوگل آسان تر کرده و در نتیجه موجب پیروزی دیگری در زمینه سئو می شود.

  • بخش چهارم : Search Analytics Report

دیتا هایلایتر گوگل,کنسول جستجو گوگل,کنسول جستجوی گوگل

 

Search Analytics Report یکی از گزینه های کارآمد در زمینه بدست آوردن دید کلی از عملکرد وب سایت تان می باشد. شما می توانید از آن برای پیدا کردن صفحاتی که بیشترین عملکرد را داشته و یا صفحاتی که پتانسیل عملکرد بالایی دارند، استفاده کنید. علاوه بر این می توانید داده های مورد نظر را پیدا کرده و اقدام به مقایسه لایه ای کنید.

آیا محتوای قدیمی تان بهتر از جدیدها کار می کند؟ آیا CTR در ترافیک موبایلی بیشتر است؟

Search Analytics، گزارشی از اطلاعات یا دیتای واقعی شماست و می تواند به گام های عملی ای همچون موارد زیر منجر شود:

– بهبود CTA

– نگه داری محتوای به روز

–  وارد کردن پست های سایت در شبکه های اجتماعی

– گنجاندن پست های سایت در خبرنامه ی بعدی

اگر تا پیش از این عملکرد کنسول جستجوی گوگل را عمیقا بررسی نکرده بودید، در ادامه بهترین راه های استفاده از Search Analytics Report را برای شما معرفی خواهیم کرد.

5 استفاده از Search Analytics Report :

 – چک کردن نرخ کلیک: نگاهی دقیق تر به نرخ کلیک (CTR) می تواند نشان دهد که مشکلی در جایگاه رتبه بندی (Position) و بهینه سازی فعلی صفحه وجود دارد یا خیر. مثلا اگر Position بالا بوده اما CTR پایین تر از حد انتظار باشد، پس شاید لازم باشد که meta description فعلی را ویرایش کنید.

– چک کردن رتبه بندی: با تحلیل 25 یا 50 رنک اول می توانیم ببینیم چه چیزی در حال حاضر عملکرد خوبی دارد و چه چیزهایی باید بهبود پیدا کنند. این موضوع می تواند موجب پیشرفت های زیادی در زمینه سئو شود.

– داده هایی که پیدا می کنید را بر روی دیگر کانال ها اعمال کنید: تحلیل داده هایی که پیدا می کنید می تواند به بهبود عملکرد دیگر کانال های بازاریابی مثل گوگل Adwords یا شبکه های اجتماعی کمک کند. گزارش شما می تواند سمت و سوی جدیدی به کمپین بازاریابی تان داده یا حتی می تواند به شناخت مخاطبین و عادات آن ها به شما کمک کند.

– شناخت مخاطب: فیلتر کردن گزارش با استفاده از سوالاتی مثل کی، چی، کجا و کی می تواند به شما کمک کند تا بیشتر راجع به مخاطب خود اطلاعات بدست بیاورید. آن ها واقعا به دنبال چه چیزی هستند؟ بهترین راه برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی برای هدف قرار دادن آن ها چیست؟

این کار ممکن است منجر به دست یابی به بینش های خوبی شده و بتوانید محتوایی هدفمند تر تولید کنید و دست آخر با این مسائل ترافیک بیشتری را بسته به اینکه مخاطبان تان چه چیزی در موتور جستجو تایپ می کنند به سایت تان سرازیر کنید.

– اخبار داغ را بررسی کنید: تحلیل impressionها و جستجوها می تواند نشان دهنده این باشد که کدام رویدادها یا اتفاقات مهم بر روی ترافیک ورودی سایت شما تاثیرگذار هستند. بین یک گزارش 30 روزه و 90 روزه تفاوت هایی وجود دارد و هر کدام ایده های جدیدی را برای محتوایی که می بایست تولید کنید به شما خواهند داد.

  • بخش پنجم: Disavow

دیتا هایلایتر گوگل,کنسول جستجو گوگل,کنسول جستجوی گوگل

آپدیت پنگوئن در سپتامبر، Disavowها را مهم تر از هر زمان کرده است. نکته خوب این است که آن ها سریع تر اتخاذ شده و می توان در کمتر از 2 هفته شاهد نتایج آن ها بود.

خوب است که Disavow خود را به روز نگه داشته تا گوگل، رتبه بندی فعلی تان را راحت تر متوجه شود. این مسئله می تواند بر کلمات کلیدی هم تاثیرگذار باشد، چرا که مکن است باعث افزایش ترافیک شود.

بررسی اجمالی

نیازی نیست دانش فنی خیلی زیادی داشته باشید تا در زمینه سئو سایت خود موفق باشید. فقط کافی است بدانید که چطور به نحو احسن از ابزاری که در اختیار دارید استفاده کنید. Laura Hogan سخنانش را در موارد زیر خلاصه می کند:

– از crawl errorها برای لینک سازی استفاده کنید.

– لینک های داخلی به صفحات با اولویت بالا را افزایش دهید.

– search analytics report بهترین دوست شما به منظور استفاده از داده های کارآمد است.

– اطلاعات تان را نشانه گذاری کنید، با Schema.org و یا Data Highlighter.

– Disavows موثر است و گوگل به سرعت آن را متوجه می شود.

2 نظر در مورد مقاله “ بهبود سئو سایت با کنسول جستجوی گوگل ” ثبت شده است
  1. حامی امامی

    ممنون از شما جناب قمصری عزیز


  2. بهزاد شهسواری

    بسیار ممنون به خاطر مطلب مفید و موثرتون
    موفق باشید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود