ضروری

سیگنال های مهم در طراحی و سئو سایت

اصول طراحی سایت در سئو,تاثیر https در سئو,رسپانسیو در سئو

در قسمت قبل، ششمین بخش از آموزش جامع سیگنال های رنکینگ سایت را ارائه نمودیم که در خصوص سیگنال اعتماد، اعتبار و مهارت در رنک بندی گوگل بود. در این مقاله از مسائل درون صفحه ای خارج میشویم و فاکتورهای ساخت وب سایت را مورد بررسی قرار میدهیم.

لایه امنیتی HTTPS

HTTPS با استفاده از کدگذاری در SSL و SHARING یک لایه اضافی از امنیت را روی بستر پروتکل HTTP اعمال میکند که باعث میشود در مسیر ارسال داده بین سرور و کلاینت امکان هک اطلاعات بسیار سخت شود. گوگل میخواهد همه در وب امنیت داشته باشند لذا HTTPS را به عنوان فاکتوری برای رنکینگ درنظر میگیرد. اطلاعیه گوگل در سال 2014 را ببینید:

ما از این پس HTTPS را به عنوان معیاری برای رنکینگ در نظر میگیریم. در حال حاضر این سیگنال وزن سبکی دارد و کمتر از 1 درصد سایت های جهانی را تحت تاثیر قرار میدهد لذا تاثیر کمتری از سیگنال های دیگر مانند محتوای با کیفیت دارد.

بر اساس آماری که Moz در سال 2016 ارائه کرده است، وبسایت های تحت HTTPS حدود 30 درصد از کل نتایج جستجوی گوگل را تشکیل میدهند.

اصول طراحی سایت در سئو,تاثیر https در سئو,رسپانسیو در سئو

اگر من جای شما بودم از امیر قمصری می پرسیدم نظر شما درمورد این مورد مخصوصا در سایت های ایرانی چیست؟

امیر قمصری: همانطور که قبلا هم در مقالات دیگر به این مسئله پرداخته ام، باید بگویم تاثیر https در افزایش رنکینگ کلی در جهت بهبود سئو، هنوز هم به همان اندازه قبل است. نه بیشتر شده است نه کمتر. فقط تعداد سایتهایی که از این امکان استفاده می کنند افزایش یافته است.طبیعتا نباید فکر کنید تنها با این کار ساده می توانید رتبه خود را افزایش دهید. درست مثل این است که یک سایت بخواهد فقط با محتوای سئو شده در گوگل رتبه خوبی پیدا کند! هرگززززز فراموش نکنید که همه چیز را باید در کنار هم داشته باشید …

رابط موبایلی

یعد از بروزرسانی که در اوایل آوریل 2015 انجام شد، رابط کاربری موبایلی به فاکتور مهمی در رنکینگ نتایج جستجو گوگل تبدیل شد. راههای زیادی وجود دارد که گوگل توصیه میکند تا با استفاده از آنها مطمئن شوید سایتتان رابط موبایلی خوبی دارد. به همین دلیل تعدادی از این پیشنهادات بصورت تیتروار در ادامه آورده شده است:

  • مطمئن شوید که تنظیمات viewport صفحه بخوبی انجام شده است.
  • از فونت های بزرگ استفاده نکنید.
  • بین لینک ها بخوبی فاصله ایجاد کنید تا مشخص باشند.
  • از پاپ آپ تمام صفحه به هیچ عنوان استفاده نکنید.

نقشه سایت

اطمینان حاصل کنید که سایت شما نقشه سایت دقیقی با هر دو فرمت XML و HTML داشته باشد. این نقشه به گوگل کمک میکند که راحتتر بتواند صفحات وب شما و صفحات مرتبط به هم را ایندکس کند. میتوانید نقشه سایتتان را در کنسول گوگل آپلود کنید. با اینحال بیشتر CMSها مانند وردپرس بصورت اتوماتیک برای شما سایت مپ را تولید میکنند.

البته امیر قمصری باید تذکر دهد این مورد هم تاثیرش بسیار کمتر از دوران قبل الگوریتم مرغ مگسخوار است (سال 2014) ولی به هرحال هنوز مهم است.

طراحی سایت در سئو,فاکتورهای گوگل,لینک های خروجی در سئو

نشانه گذاری (Schema markup)

میتوانید نتایج جستجوی خود را به گونه ای طراحی کنید که با اضافه کردن نشانه به HTML سایتتان جذابتر بنظر برسند. البته این مورد الزاما فاکتوری برای رنکینگ بشمار نمیرود ولی مطمئنا نرخ کلیک بالاتری نسبت به نتایج بدون اطلاعات، بدست می آورند. همچنین نشانه گذاری روشی ارجح برای موتورهای جستجو من جمله گوگل بشمار میرود که استفاده از آن نیز ساده است.

روش های زیادی برای استفاده از نشانه گذاری اسکیماها وجود دارد. در ادامه 4 روش مهم را برایتان شرح می دهیم:

  1. استفاده از میکرودیتاها
  2. استفاده از JSON-LD
  3. استفاده از ابزار Google tag manager
  4. استفاده از افزونه های اختصاصی وردپرس

هر کدام از این موارد، با یک ساختار مشخص، اسکیماها را برای صفحات فعال و در نتایج گوگل به نمایش می گذارند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: صفحات AMP چیست؟پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

AMP

قطعا این سوال نیز برای شما مطرح شده است که منظور از amp چیست. AMP یا Accelerated Mobile Pages یکی از مهم ترین پروژه های گوگل برای بهبود تجربه کاربری صفحات وب در مرورگرهای موبایلی است. در اصل AMP روی سرعت اجرای صفحات در مرورگرهای موبایل تاثیرگذار است.

AMP طرح کدباز گوگل است که با هدف سرعت بخشیدن به مرور صفحات وبسایت های موجود، از طریق تلفن همراه ارائه شده است.

گری ایلز، آنالیزور گوگل، در کنفرانسی در شیکاگو اظهار داشت که در حال حاضر AMP فاکتور رنکینگ نیست. با اینحال نتایج AMP بخوبی در حال نشان دادن خود در SERPها است. باید زمان سپری شود تا متوجه شویم چقدر زمان نیاز است گوگل AMP را بطور کامل وارد هسته الگوریتم خود کند.

مزیت های استفاده از AMP به شرح زیر است:

  1. سرعت لود صفحات در مرورگرهای موبایل افزایش پیدا می کند.
  2. رتبه بندی صفحات در نتایج گوگل، بهبود بخشیده می شود.
  3. تبلیغات در بستر سایت هایی که با اصول AMP بهینه سازی شدند، بهتر نمایش داده می شود.
  4. تحلیل رفتار کاربر یا داده های دریافتی از سمت کاربر، با AMP راحت‌تر انجام می شود.

لینک های سایت های غیر معتبر

اگرچه در خصوص ارزش بک لینک سایت های معتبر در بخش های بعدی این دستورالعمل بحث خواهیم کرد اما همواره باید بخاطر داشته باشید که ارتباط لینکی با سایت های معتبر یک سیگنال قوی بشمار میرود. وبسایت های کم ارزش و غیر قابل اعتماد با محتوای جزئی به ندرت به نویسندگان معتبر لینک میدهند درحالیکه سایت های با محتوایی خوب که منابع آنها به درستی لینک داده شده اند بیشتر قابل اعتماداند.

تعداد بالای لینک های خروجی

در مقابل مورد شماره 6، قرار دادن صفحه وبی با تعداد بیش از اندازه ای لینک خارجی (یا حتی لینک داخلی) میتواند قابلیت ها و توانایی خواندن محتوا را تحت تاثیر منفی قرار دهد، خصوصا اگر بی ربط با موضوع باشند. در نتیجه توجه داشته باشید که نباید صفحات سایت شما، مخصوصا صفحات هدف، لینک های داخلی و خارجی زیادی داشته باشد.

به طور استاندارد هر محتوای 1500 کلمه ای بهتر است که حداکثر 3 لینک داخلی و یک لینک خارجی داشته باشند. با همین نسبت، برای محتواها با حجم بیشتر، می توانید لینک داخلی و خارجی ایجاد کنید.

تعداد صفحات سایت

سایتی بزرگ با تعداد زیادی صفحه با کیفیت اعتبار بیشتری نسبت به سایتی با صفحات خیلی کم بدست می آورد (لطفا برگردید به ابتدای پاراگراف و با دقت از اول بخوانید). این که میگویند مثلا یک هفته نامه با انتشار محتوا بصورت هفتگی، میتواند رنکی بالاتر از سایتی 10 ساله که روزی 20 پست ارسال میکند، دریافت کند اشتباه است. مورد دوم به احتمال زیاد اعتبار بیشتری نزد گوگل دارد.

البته در نظر داشته باشید که برای ایجاد صفحات جدید، حتما طبق یک اصول و برنامه مشخص، اقدام کنید. به عنوان مثال اولین و مهم ترین موضوع قبل ایجاد یک صفحه، هدفگذاری برای ایجاد آن صفحه است. اینکه دقیقا با چه هدفی، این صفحات ساخته می شود.

زمان های آفلاین شدن سایت

اگر سایت شما به دلیل مشکلات سرور زمان آفلاین شدن زیادی را تجربه کند، روی رنک شما تاثیرگذار است. (سایت کلیپدونی که روزی بزرگترین سایت دانلود کلیپ ایران بود به همین دلیل رنک خود را از دست داد). بسیار حیاتی است که از پلتفرم هاست مناسبی استفاده کنید و توسعه دهندگان وب شما بدانند دارند چکار میکنند! (چیزی که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه میشود).

چقدر لذت میبرم از اینکه این مقالات بسیارمفید و ارزشمند را جهت آموزش سئو برای شما تولید می کنم. احساس خوبی دارم … امیدوارم بیشترین استفاده را ببرید.

20 نظر در مورد مقاله “ سیگنال های مهم در طراحی و سئو سایت ” ثبت شده است
  1. حسن

    سلام – این مطلب خیلی ارزشمندی بود من لذت بردم و اینکه سایتتون هم عالیه خدا قوت …


  2. پدرام

    سلام
    یک سوال درباره سایت مپ دارم
    ما یک سایت داریم . اومدیم یک فولدر دیگه ایجاد کردیم و درونش وردپرس نصب کردیم که بشه بخش وبلاگ ما
    دقت کنید که برای اینکار ساب دامین نساختیم بلکه یک فولدر ساختیم و وردپرس رو در این فولدر نصب کردیم
    آیا نیاز است که برای این فولدر به صورت جداگانه سایت مپ بسازیم و در گوگل وبمستر تولز ثبت کنیم؟
    من برای سایت اصلی سایتمپ ساختم و در گوگل وبمستر تولز ثبت کردم. آیا برای سایتی که در فولدر ایجاد کردیم هم باید سایتمپ بسازیم و در گوگل وبمستر تولز ثبت کنیم؟
    ممنون


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      بهتر است بسازید
      قطعا
      پیروز باشید


  3. مهرداد

    سلام اگه میشه در مورد فاکتورهای رنک‌ برین گوگل هم توضیح بدین. ممنون


  4. سجاد اسکندری

    ممنون بابت اطلاعات مفید و کاربردیتون لطفا از سایت من نیز دیدن فرمایید ممنون


  5. javad

    این گوگل هم واقعا سخت کرده داستان رو ، هر روز سخت تر از دیروز میشه 😥 😥 😥


  6. مهدی یزدانی

    سلام وقتتون بخیر متشکرم بابت توضیحاتتون
    خیلی برام جالبه که هنوز داره روی رنکینگ گوگل کار میشه . معلوم نیست دیگه چه فاکتورهایی تو گوگل قراره رونمایی بشه.


  7. Tehrani

    خیلی عالی ، مفید بود. شما دقیقا میدونید که باید چطور مطلب رو برسونید.
    منتظر بخش بعدی هستم.


  8. مهدی گندمی

    شبکه های اجتماعی هم جزء فاکتورهای گوگل هست هنوز ؟


    • امیر قمصری

      درود
      بله
      قطعااا


  9. بامری

    سلام میشه درباره کدهای Schema markup بیشتر توضیح بدین؟


    • امیر قمصری

      حتما برای این مورد مقاله ای منتشر خواهم کرد دوست عزیز


  10. رضا زنجانی

    سلام اقای قمصری ممنون از مقاله فوق العادتون خدا را سپاس بابت اشنایی باشما ♡


  11. دانشچی

    تشکر عالی بود 🙂


  12. ali

    سلام ممنون از مطلب خوبتون ……..به ما هم سر بزنید. مرسی


  13. رامین

    متاسفانه تو کشور ما AMP خیلی جدی گرفته نشده الان خیلی از برنامه نویس ها و طراح های سایت نمیدونن AMP چیه حتی به گوششون هم نخورده.


  14. امیر غفاری

    سلام آقای قمصری
    می‌خواستم از شما تشکر کنم بابت همه مطالب مفید و بروزی که تو سایت تون قرار میدین.
    خسته نباشید


  15. minoo moradi

    سلام چقدر سایت تون شیک شده خیلی وقت بود نیومده بودم


  16. حمید

    سلام
    برای سایتی که اطلاعات متنی بسیار کمی دارد و فقط با اعداد و نمودار سر و کار داره و هیچ توضیحی در صفحات نیست چطور باید عمل کرد؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      این سایت حتما نیاز به بخشی به نام بلاگ دارد تا محتوا تولید کند


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود