ضروری

محتوای کپی و راهکارهایی برای مقابله با آن

rel=canonical چیست,پیوند محتوا,تاثیر محتوای تکراری بر سئو

هفته پیش چهارمین بخش از آموزش جامع فاکتورهای رنکینگ گوگل را مورد بررسی قرار دادیم که در خصوص داغ و بروز بودن محتوا بود. همچنین راههایی که میتوانید مطمئن شوید صفحات وب شما توسط گوگل شناسایی میشوند و مطلبی آپدیت بشمار میرود را مورد بررسی قرار دادیم.

پیشنهاد اکید می کنم اگر قسمت های قبل این سری مقالات سئو سایت را مطالعه نکردید، حتما آن ها را پشت سرهم مطالعه کنید و سپس این مقاله را بخوانید.

این هفته در ادامه تمرکز روی محتوای درون صفحه ای، به مبحث محتوای تکراری (کپی) و پیوند ها می پردازیم.

منظور از محتوای کپی چیست؟

مطالب تکراری به محتوایی از صفحه وب اشاره میکند که در بیش از یک جا از محیط اینترنت وجود داشته باشد. بگذارید اینگونه بیان کنم، شما مقاله ای در خصوص حیوانات مینویسید و نام آن را راز بقا میگذارید. سپس شخص دیگری عین محتوای شما را در صفحه دیگری از وبسایتش کپی پیست میکند. در این صورت هردوی شما با چالشی به نام محتوایی تکراری و مشابه مواجه میشوید. همانطور که با ارسال ایمیل انبوه با چنین حالتی مواجه میشوید.

محتوای تکراری لزوما چیز بد یا غلطی نیست اما مثالی که در بالا آورده شد مصداق سرقت ادبی و نوشتاری است. گوگل محتوای تکراری را مورد مجازات قرار نمیدهد. اما تصمیم گیری میکند که کدام نسخه را در نتایج جستجو نشان دهد و کدام را خیر. متاسفانه یا خوشبختانه، امروزه در سئو سایت گوگل زیاد برایش مهم نیست که کدام محتوا زودتر ارائه شده است بلکه به قدرت و ارزش سایت (Authority) توجه میکند.

rel=canonical چیست,پیوند محتوا,تاثیر محتوای تکراری بر سئو

در اینجا بحثی فنی وجود دارد و آن این است که سایت های معتبر هیچگاه محتوای سایت های کوچک را کپی نمیکنند. از طرفی دیگر سایت های بزرگ همواره از دزدیده شدن محتوایشان توسط سایت های کوچک شکایت دارند. دیده شده که مقالات اختصاصی سایت نیوسئو بارها توسط سایت های با محتوای زرد مورد قلع و قمع واقع شده اند اما این اتفاق روی رتبه سایت ما تاثیری نگذاشته است چرا که این گونه سایت ها به دلیل کیفیت پایین محتوایشان توسط گوگل نادیده گرفته می شوند. با این حال راه های قابل قبولی برای برخورد با مطالب تکراری در سئو برای اهداف قانونی وجود دارد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: بهترین راه تشخیص محتوای کپیپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

چگونه محتوای کپی را مدیریت کنیم؟

  1. اولین و واضح ترین نکته برای شروع … محتوای سایت های دیگر را بدون کسب اجازه از صاحب اثر کپی نکنید. اینکار علاوه بر اینکه برای شما ضرر زیادی به همراه دارد برای سایت مرجع و خواننده محتوا نیز تبعات بدی دارد.
  2. اگر بخشی از محتوای سایتی را استفاده میکنید، حتما به آن امتیاز دهید یا به سایت مرجع رفرنس و بک لینک دهید.
  3. اگر در سایت خودتان محتوای تکراری دارید از تنظیمات ریدایرکت 301 استفاده کنید تا گوگل فقط صفحاتی که شما مشخص کرده اید را ایندکس کند.
  4. مطمئن شوید که گوگل فقط دامنه مورد نظر شما را ایندکس کند یعنی با www یا بدون آن: https://www.newseo.ir یا https://newseo.ir. ممکن است گوگل با آدرس های با یا بدون www رفتار جداگانه ای داشته باشد و به عنوان صفحاتی متفاوت ایندکس کند که نتیجه آن آسیب رسیدن به بازدید سایت شما است. میتوانید اولویت خود را در کنسول جستجو تنظیم کنید.
  5. ممکن است در صورت استفاده از نسخه موبایلی متفاوت با مشکل محتوای تکراری در سایتتان مواجه شوید. بنابراین از نسخه موبایلی واکنشگرایی استفاده کنید تا این مشکل حل شود.
  6. قبل از تایید کردن محتوای تولید شده توسط نویسندگان مهمان، مطمئن شوید که این محتوا را جایی دیگر منتشر نکرده باشند. بلاگر ها معمولا بی توجه به مشکلاتی که از محتوای تکراری به وجود می آید آنها را ارائه میکنند.(میگن دیگی که واسه من نمیجوشه توش … ! ).

جریمه سایت به دلیل محتوای تکراری,کپی کردن محتوا,محتوای تکراری

با اینحال اگر از نویسنده اصلی سایت مجوز دارید، راههای مطمئنی برای انتشار محتوای تکراری وجود دارد که به سود شما، صاحب سایت، نویسنده اصلی و گوگل باشد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

بهترین روش تشخیص محتوای کپی چیست؟

برای تشخیص اینکه یک محتوا کپی از یک صفحه از سایت است، پیشنهاد می شود که به روش زیر عمل کنید. البته باید بدانید که روش های زیادی برای این موضوع هست اما روش زیر یکی از راحت ترین کارهاست:

  1. ابتدا متن مورد نظر را کپی کنید
  2. محتوای کپی شده را داخل دابل کوتیشن (“”) قرار دهید
  3. متن را برای جستجو در گوگل، داخل نوار جستجو گوگل، پیست کنید

پس انجام این مراحل، اگر با لینک روبرو شدید که در بخش دیسکریپشن، دقیقا خود متن یا بخشی از آن به صورت بولد شده، دیده می شد، این یعنی که محتوای شما کپی از این لینک است. برای این موضوع همان طور که می دانید، ابزارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه لیست این ابزار را برای شما شرح می دهیم.

بهترین ابزارها برای شناسایی محتوای کپی چیست؟

ابزارهای کاربردی برای شناسایی محتوای کپی عبارت اند از:

  1. ابزار شناسایی محتوای کپی Copy scape
  2. ابزار شناسایی محتوای کپی Site Liner
  3. ابزار شناسایی محتوای کپی Edu birdie
  4. ابزار شناسایی محتوای کپی Small Seo Tools
  5. ابزار شناسایی محتوای کپی Article Checker

در نظر داشته باشید که برخی از این ابزارها برای وب سایت های ایرانی عملکرد مناسبی ندارند. در نتیجه پیشنهاد می شود که برای بررسی یک یا چند محتوا، از روش توضیح داده شده در بخش قبل، استفاده کنید. چون این روش برای تعداد کم، بسیار کاربردی تر و بهتر است.

پیوند محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

پیوند محتوا اصطلاحی است که برای انتشار مجدد محتوای شما در سایت شخص ثالثی بکار میرود. این تکنیک بخصوص زمانی مفید است که نویسنده ای جزء هستید یا کسی هستید که بدنبال پیشرفت و جذب مخاطب بیشتر می باشید.

اگر پیوند محتوا بدرستی توسط سایتی که محتوا را بازنشر میکند انجام شود، دلیلی وجود ندارد که بخواهد با مشکلات محتوای تکراری مواجه شود. در اینجا چند روش برای پیوند محتوا با در نظر داشتن مسئله سئوی قانونی ارائه میدهم:

استفاده از تگ کنونیکال

امن ترین راه برای اطمینان از نداشتن مشکل محتوای تکراری، استفاده از تگ متعارف نگارش در مقاله بازنشر شده است. اینکار به گوگل میگوید که این مقاله با مقاله اصلی در ارتباط است و لذا باید ایندکس شود و هرگونه رنکی که برای مقاله اصلی لحاظ میشود برای این مقاله نیز بایستی در نظر گرفته شود.

در استفاده از تگ کنونیکال باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید، اما مهم ترین نکته که هیچگاه نباید فراموش کنید، این است که تگ کنونیکال را برای صفحه درستی ایجاد کنید. به صورت پیش فرض تمامی صفحات وردپرسی، تگ کنونیکال دارند و مسیر کنونیکال آن ها، به خود صفحه است. این ساختار اشکالی ندارد. شما باید برای استفاده از این تگ، تگ پیش فرض را تغییر دهید.

meta noindex tag

این روش نیز همانند روش قبلی عمل میکند. سایت بازنشر کننده یک متا تگ noindex در صفحه پیاده سازی میکند که به موتور جستجو میگوید صفحه را از ایندکس خود خارج کند. در این صورت است که صفحه فقط محتوا را به کاربر نشان می دهد اما بات های گوگل، این صفحه را ایندکس نمی کند و هیچ رتبه و جایگاهی برایش در نظر نمی گیرند.

پاکسازی لینک از مقاله اصلی

شما همچنین میتوانید از یک لینک متنی تمیز در مقاله خود استفاده کنید. به عنوان مثال، بسیاری از نکاتی که در زمینه پیوندهای محتوا گفته میشود میتواند در قالب مقاله ای با عنوان “پیوندهای محتوا چیست و چگونه از آنها استفاده کنیم؟”  قرار گیرد.

این روش مناسب است اگر شما به فایل HTML مقاله تان دسترسی ندارید و نمیتوانید تگ rel=canonical را پیاده سازی کنید.

24 نظر در مورد مقاله “ محتوای کپی و راهکارهایی برای مقابله با آن ” ثبت شده است
  1. علی فیلی زاده

    سلام و وقت بخیر خدمت شما.
    یه محتوا رو در نظر بگیرید که فقط از کلمات تشکیل شده باشه و نه جمله اگر این محتوا از سایت های خارجی با گوگل ترنسلیت ترجمه بشه و در سایت خودمان قرار بگیره آیا از طرف گوگل کپی کار شناخته میشیم؟
    دقت داشته باشید که این محتوی که ما در نظر داریم گوگل ترنسلیت خیلی خوب ترجمش میکنه و بدون نقص هست.

    باتشکر فراوان از شما.


    • محمد نصیری

      درود بر شما
      آقای فیلی زاده تصورتون از گوگل چیه؟
      با موتور ترجمه خود گوگل متن رو ترجمه کنیم و گوگل متوجه یکتا نبودن محتوا نشه؟
      و اینکه الان گوگل به سمت جستجوی معنایی میره و ما باید سئو معنایی انجام بدیم و بیشتر برای رضایت کاربر باید محتوا تولید کنید.


  2. مرتضی امانی

    درود بر شما
    چنانچه تعداد مطالب کپی از سایت های دیگر ( البته ویرایش شده و با لینک به سایت منبع و توجه به این نکته که رتبه آنها پایین تر نباشد) زیاد تر از محتوای تولیدی باشد، آیا ضرری برای سایت دارد؟
    سوال دوم اینکه می فرمایید رتبه پایین تر نباشد، اگر رتبه سایت منبع پایین تر بود ولی مطلب به روز بود، آیا بدون لنیک منبع درج کنیم؟
    با تشکر از شما


    • ناظر سایت

      با سلام
      1- خیر، بهتر است برای مطالب کپی ویراستاری بیشتری انجام شود
      2- خیر، مشکلی ندارد


  3. مهدی

    سلام

    اگر مطالب خارجی رو ترجمه کنیم آیا نیاز هست که لینک به منبع بدیم؟

    اگر بله – اشکال نداره ترجمه رو تغییراتی بدیم که تشخیص نده ترجمه از سایت فلان هست یا نه بازم میفهمه؟

    هدفم اینه که مطالب ترجمه شده رو با دخل و تصرف بذارم تو سایت که مجبور نباشم لینک بدم بش نظر شما چی هست؟


    • ناظر سایت

      با سلام
      ترجمه مقاله منجر به تولید محتوای تکراری نمیشود.
      در صورتی که سایت مورد نظر ارزش و رنک بالاتری نسبت به سایت شما دارد لینک دادن ایرادی ندارد.


  4. امانی

    درود بر مهندس قمصری و تیم نیوسئو
    مطالب مربوط به این مقاله و بحث لینک ها را چندیدن بار خواندم، منتها سوالی برایم ایجاد شده است.
    مثلا من در سایت همکارانم، مقاله ارزشمندی میخوانم و قصد استفاده از آن در سایت خود را دارم. آیا باید کل مطلب را در سایت خودم کپی کنم و انتهای مطلب بنویسم ” منبع : …….”
    مورد دیگر اینکه اگر آن مطلب نیز کپی باشد و بنده به مطلب کپی لینک دهم، مضر نیست؟

    با تشکر


  5. صفایی نژاد

    عالی و به درد بخور بود.


  6. محمد گودرزی

    سوال از کارشناس محترم
    سایتم رو تغییر دادم و وردپرسی کردم و لینک ها همه تغییر کردند.
    نحوه ریدایرکت درست چگونه هست تا در گوگل ارزش و رتبه صفحات قدیمی به جدید منتقل بشه و ورودی هام از بین نره ؟
    آیا افزونه permalink finder برای این کار مناسب هست ؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      از هر افزونه ای که استفاده می کنید دقت کنید حتما از ریدایرکت 301 استفاده کنند و به صورت مستقیم ریدایرکت کنند


  7. امیر حاجی محمدی

    سلام و عرض ادب
    آیا این گفته درسته که گوگل داره کم کم به محتوایی که به جستجوی کاربر نزدیک تر باشه بها میده و از اون طرف هم بک لینک ها کم رنگ میشه و ارزش خیلی کمی پیدا میکنه ؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      اتفاقی که ازش صحبت می کنید مدتی هست که شروع شده و البته هرگز بک لینک ها ارزش خیلی کمی نخواهد داشت. الگوریتم استفاده حتما تغییر خواهد کرد و الزامات جدیدی اعلام خواهد شد اما حذف نخواهد شد.


  8. آزمایشگاه کنترل کیفیت

    پیوند محتوا یک اصطلاح جدید و جالبی بود تا به حال چیزی ازش نشنیده بودم و دیگه این برام جالب بود که کپی کردن محتوا هم مدیریت میشه .


  9. حامد

    سلام آقای قمصری . ممنون از مطلب خوب تون. یک سوال داشتم
    اگه میشه بفرمایید rel=canonical و تگ noindex که توضیح دادین برا زمانیه که ما از یک سایت دیگه کپی کردیم یا زمانی که دو تا پست تکراری تو سایت مون داریم؟


    • امیر قمصری

      درود
      canonical برای زمانی است که دو پست تکراری در سایت منتشر می شود که اصولا هم اشتباه است و تگ noindex برای هر صفحه ای است که نمی خواهید ایندکس شود.


  10. زهرا عابدینی

    پاسخ تون به سفیرک برام جالب بود چون این دقیقا سوال منم بود. مرسی


  11. داوود لنگرودی

    سلام لطفا بفرمایید تنظیمات ریدایرکت 301 که برای محتوای تکراری باید انجام بدیم به چه صورت است؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      لطفا به مقالات قبلی سایت نیوسئو مراجعه فرمایید.
      این سوال قبلا پاسخ داده شده است.


  12. سفیرک

    سلام
    شما در قسمت مدیریت محتوای تکراری فرمودید: با اینحال اگر از نویسنده اصلی سایت مجوز دارید، راههای مطمئنی برای انتشار محتوای تکراری وجود دارد که به سود شما، صاحب سایت، نویسنده اصلی و گوگل باشد.
    منظورتان از راه های مطمئن چه راههایی می باشد لطفا توضیح بیشتری بدهید؟؟


    • امیر قمصری

      درود
      منظور این است که با ویراستاری محتوای کپی شده و البته لینک دادن به سایت منبع (به شرطی که سایت منبع دارای رنک پایین تری نسبت به سایت شما نباشد) می توانید محتوا را منتشر کنید.


  13. فرهاد ایزدی

    سلام. مورد چهارم مدیریت محتوای کپی که گفتین من تا به حال نمیدونستم www و بدون اون اگه هر دو تا باشن به عنوان صفحاتی متفاوت ایندکس میشن و محتوای کپی میسازن. اصلا به این مسئله توجه نکرده بودم.
    مقاله تون عالی و جدید بود و پر از نکات کاربردی.
    ممنونم


    • امیر قمصری

      درود و سپاس از انرژی مثبتی که دادید


  14. محمد رضا یعقوبی

    خیلی ممنونم از مطالب ارزشمندی که در سایت تون قرار میدید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود