آموزش سئو و 5 تکنیک اساسی بهینه سازی سایت

آموزش سئو,استراتژی سئو,استفاده از schema msarkUp

امروز با یکی دیگر از مقالات تخصصی آموزش سئو در خدمت شما دوستان هستم. در ادامه پنج جنبه اساسی سئو سایت را مطرح می کنم که بسیار مهم و ضروری است و نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.

در حال حاضر با توجه به آمار و ارقام، 88 درصد از بازاریابان B2B از استراتژی های بازاریابی محتوایی استفاده می کنند.

توسعه محتوای تولیدی و استفاده از سئو به منظور ایجاد ترافیک و افزایش رنکینگ مانند دو بال در توسعه بازاریابی دیجیتال هستند. همچنین استفاده از این دو مقوله نه فقط برای بازاریابان بلکه برای هر طیفی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، تبدیل به یک خط مشی فکری شده است که همگی از آن بهره می برند. 

روز به روز بر تعداد وب سایت هایی که در حوزه بازاریابی آنلاین فعالیت دارند، افزوده می شود. در حال حاضر یک میلیون وب سایت فعال در این حوزه مشغول فعالیت هستند که هر روز سعی می کنند نوآوری جدیدی از خود بروز دهند.

این رشد عظیم در حوزه بازاریابی اینترنتی، نتیجه فضای رقابتی حاصل از پیدایش میلیون ها سایت فعال در این حوزه می باشد. این مسئله باعث شده تا سایت های فعال، از استراتژی های پیچیده تر و وسوسه انگیزتری برای جذب مشتری استفاده کنند.

هنر سئو برای کاربران موتورهای جستجو در پیدا کردن محتوای مناسب و مفید خلاصه می شود، زیرا این امر به آنها کمک می کند تا محتوای شما را بر اساس کلمات کلیدی مورد جستجو قرار داده و وب سایت شما را برای خواندن و پیدا کردن پاسخ سوال هایتان انتخاب نمایند.

سایت های امروزی باید به لحاظ ساختاری و طراحی در شرایط مطلوبی قرار گرفته باشند تا موتورهای جستجو به راحتی بتوانند آنها را پیمایش و شاخص گذاری کنند.

چند استراتژی سئو نیز در خصوص تمرکز بر روی سایت رقبا وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه ای شود چرا که به کمک آنها میتوان سایت خود را بالاتر از سایت رقبا قرار داد.

چگونگی تاثیر سئو بر روی Bottom Line :

آموزش سئو,استراتژی سئو,استفاده از schema msarkUp

بر اساس تحقیقات شرکت معروف و معتبر BrightEdge بیش از 50 درصد ترافیک های ایجاد شده بر روی وب سایت شما از طریق ورودی موتورهای جستجو (90 درصد گوگل و 10 درصد سایر موتورهای جستجو) می باشند. یعنی بیش از نیمی از مردم سایت شما را رصد می کنند و به دنبال تامین نیازهای خود در وب سایت شما هستند.

افرادی که سئو را امری سطحی و غیرتخصصی می دانند و از آن چشم پوشی می کنند به شدت در رنکینگ گوگل افت کرده و به کسب و کار خود لطمه وارد می کنند. به عبارت ساده تر نه تنها باعث کاهش SERP و ترافیک وب سایت خود می شوند بلکه به برند خود نیز آسیب می زنند.

کاربران با دیدن سایتی که نیازهایشان را تامین می کند، اگر چه ممکن است خریدی انجام ندهند اما آنرا به دیگران توصیه می کنند. حدود 79 درصد از کاربرانی که با بروز خطا در سایت فروشگاهی مواجه می شوند، دیگر از آن سایت خرید نمی کنند.

همچنین عوامل دیگری نیز در کاهش تعداد کاربران موثر است از جمله کندی سرعت بارگذاری صفحات، Crash سایت، قالب ضعیف، خطای سایت و … که باعث می شوند میزان محبوبیت حداقل 16 درصد کاهش داشته باشد.

رعایت اصول سئو سایت باعث می شود تا کاربران سایت های استانداردی پیدا کنند و ار آنها در جهت تامین نیازهای خود استفاده کنند. استفاده کاربران از این سایت ها باعث افزایش رنکینگ و ایجاد ترافیک می شود همچنین نقش به سزایی در رتبه بندی گوگل خواهد داشت.

در ادامه به پنج آیتمی می پردازیم که نباید به هیچ عنوان در سئو فراموش شوند:

  1. دسترس پذیری وب سایت :

    اصول سئو سایت,افزایش رتبه گوگل سایت,افزایش رنکینگ

صاحبان سایت و وبمسترها باید به طور مرتب و در بازه های زمانی برنامه ریزی شده ای سایت خود را از لحاظ در دسترس پذیری چه برای ربات های جستجوگر و چه برای کاربران تست نمایند. مثلا گاهی ممکن است در Robots.txt صفحه ای از دسترس خارج شده باشد و یا در شاخص گذاری یا Indexing قرار نگرفته باشد.

صاحبان برندها باید به دقت کدهای جاوا اسکریپت سایت خود را بررسی کنند و از دستیابی کاربران به اطلاعات و محتوای تولیدی اطمینان حاصل نمایند.

همچنین کاربران همواره از مشکلاتی که درون سایت ها رخ می دهد شکایت دارند، لذا همواره Error 404 مربوط به صفحات سایتتان را بررسی کنید و مانع ایجاد آنها شوید.

نکته دیگری که در دسترس پذیری حائز اهمیت است بحث نمایش سایت ها در تلفن های همراه می باشد. امروزه بیشتر ترافیک ها از طریق تلفن های همراه ثبت و روز به روز بر این آمار افزوده می شود. مدیران سایت ها باید محتوا و سایت خود را طوری طراحی کنند که قابلیت نمایش و استفاده را در تلفن های همراه داشته باشد.

در ادامه کارهایی که باعث افزایش در دسترس پذیری سایت شما می شود را بررسی می کنیم:

  • بررسی نمایید صفحات مهم سایت شما در robots.txt برای خزنده های ربات گوگل مسدود نشده باشند.
  • اطمینان حاصل نمایید robots.txt حاوی URL نقشه سایت شما باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که ربات گوگل میتواند تمامی منابع وب سایت شما، از جمله js و css را بررسی کند.
  • خظاهای 404 سایت خود را پیدا و برطرف نمایید.
  • تمام محتوای تولیدی سایت را بررسی کنید. ویدئوهای بارگذاری شده در سایت را در موبایل اجرا نمایید. مطمئن شوید این فیلم ها به درستی و به سادگی اجرا می شوند.
  • سرعت سایت خود را بهینه کنید.
  1. طراحی ساختار سایت :

    بازاریابی آنلاین,بازاریابی دیجیتال,بازاریابی محتوایی

پیمایش سایت یکی دیگر از اولویت های مهم در سئو سایت می باشد که نباید از آن غافل شوید. به سایت های پر مخاطب دقت نمایید و بررسی کنید که چگونه کاربرانشان از یک صفحه به صفحه ای دیگر می روند. به عبارت دیگر مسیر پیمایش کاربران را دنبال نمایید. تعداد کلیک های هر صفحه را برای اینکه کاربران به محتوای دلخواه در هر موقعیتی از سایت دسترسی داشته باشند، به حداقل برسانید.

بسیاری از سایت ها ساختاری سلسله مراتبی جهت پیاده سازی دارند و از ساختاری استفاده می کنند که به ساده ترین شکل ممکن برای کاربرانشان پیاده سازی شده اند. ایجاد دسته بندی صحیح محصولات، طبقه بندی مطالب، کاهش تعداد کلیک در هر صفحه و … از جمله عواملی است که کمک به ایجاد ساختاری بهتر در سایت می کند.

یکی دیگر از نکات مهم در ساختار سایت استفاده از لینک های داخلی یا Internal Link در میان صفحات است. به عبارت دیگر باید ساختار سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که به کاربران سادگی و با کم ترین کلیک، به هدف خود برسند.

در ادامه مواردی را بررسی می کنیم که رعایت آنها تا حدود زیادی به بهینه سازی ساختار سایت کمک می کند:

  • ایجاد و یا استفاده از ساختار سلسله مراتبی که محتوای مهم سایت را با حداکثر 3 کلیک از صفحه اصلی، در دسترس قرار دهد
  • حذف صفحات Orphan یا اضافه کردن آنها به ساختار سلسله مراتبی سایت
  • بررسی لینک های شکسته و ترمیم آنها
  1. نشانه گذاری Schema :
    تکنیک های سئو سایت,تگ hreflang,تگ های سایت

Schema MarkUp اطلاعات بیشتری از صفحات سایت را به موتورهای جستجو می دهد. این اطلاعات می تواند از قبیل مشخصات محصولات، قیمت آنها، میزان فروش و … باشد.

اگر چه تمایل گوگل این است که سایت ها به صورت کاملا دقیق و شفاف پیاده سازی شوند، اما لزوم استفاده از Schema MarkUp به دلیل به حداقل رساندن اشتباهات رایج موتورهای جستجو می باشد.

البته استفاده از Schema MarkUp مزایای دیگری نیز دارد مثلا می توانید اطلاعات بیشتری را نشانه گذاری کرده و در نتایج موتورهای جستجو (SERP) آن را منعکس نمایید.

همچنین نشانه گذاری گوگل کمک می نماید تا اطلاعات نشانه گذاری شده در قسمت Quick Answer یا جواب سریع نمایش داده شود. این کار نه تنها کمک به SERP می کند بلکه باعث افزایش خوانایی سایت و بهبود رتبه سئو می شود.

در ادامه مواردی که باعث افزایش خوانایی سایت و نشانه گذاری درست در سایت می شود را بررسی می کنیم:

  • صفحات سایت را بهینه سازی و سپس نشانه گذاری نمایید تا در Quick Answer گوگل نمایش داده شود.
  • خطاهای احتمالی Schema سایت خود از قبیل مشکلات گرامری یا دستوری، اشتباهات املایی و … را بررسی و تصحیح کنید.
  • از ابزار Google Structure Data Testing Tool برای نشانه گذاری صحیح سایت خود استفاده کنید.
  1. تگ های سایت :
    دسترس پذیری وب سایت,سئو سایت,ساختار وب سایت

با توجه به توسعه محتوایی و چند زبانه شدن سایت ها نیاز به استفاده از تگ ها در سایت بیشتر احساس می شود. برای درک بهتر این مفهوم به تگ hreflang توجه نمایید.

تگ های hreflang به شما این اجازه را می دهند که به موتورهای جستجو بگویید وب سایت شما را، برای یک منطقه یا زبان خاص نشان دهند. این تگ برای سایت های چند زبانه و یا برای سایت هایی که دارای محتوای وسیعی به زبان های مختلف هستند بسیار مفید است.

استفاده از این تگ ها باعث می شود محتوای تولیدی به هر منطقه خاص جغرافیایی (کشور یا شهر) به درستی پیوند داده شود.

اگر چه گوگل می تواند تشخیص دهد که یک سایت که به زبان انگلیسی نوشته شده است، چه مخاطبینی دارد؛ اما استفاده از این تگ باعث می شود شما کاملا مطمئن شوید که نسخه فارسی برای مخاطبین کشور ایران و نسخه انگلیسی برای مخاطبین کشور انگلستان نمایش داده شود. در واقع کاری که این تگ انجام می دهد برچسب گذاری محتوا بر اساس موقعیت مکانی مخاطبین می باشد.

این تگ برای برندهای مطرح و مشهور دنیا بسیار کاربرد دارد. استفاده از این تگ ها به گوگل نشان می دهد که چه نسخه ای کپی یا توزیع شده می باشد.

اگر یک بازاریاب اقدام به انتشار محتوایی نماید که قبلا توسط وب سایتی دیگر تولید شده باشد، استفاده از این تگ باعث می شود که آن سایت دچار جریمه گوگل نشود زیرا قبلا این محتوا را برچسب گذاری نموده است.

در ادامه مواردی را بررسی خواهیم کرد که باعث می شود سایت شما به لحاظ برچسب گذاری گارانتی شود:

    • استفاده از تگ hreflang به منظور اینکه گوگل اطمینان پیدا کند هر محتوایی که در سایت منعکس شده است مربوط به کدام کشور می باشد.
    • از درستی استفاده از hreflang اطمینان حاصل نمایید. همچنین مطمئن شوید این تگ محتوای درستی را برچسب گذاری کرده است.
    • URL درست را منطبق بر هر تگ (hreflang) اختصاص دهید.
    • از تگ canonical برای جلوگیری از انتشار محتوای تکراری استفاده نمایید.
  1. بهینه سازی موثر : طراحی ساختار سایت,محتوای تکراری در سئو,محتوای تولیدی

آخرین مبحث در رابطه با مواردی که نباید هرگز در سئو فراموش نمایید بهینه سازی می باشد. البته به جرات می توان گفت مهم ترین قسمت هر سایت بحث بهینه سازی آن است. همانطور که ما محتوایی با کیفیت برای کاربرانمان تولید می کنیم، از سوی دیگر به بهینه سازی آن نیز نیازمندیم.

شاید این موضوع مهم ترین قسمت مجموعه باشد زیرا شما با داشتن متنی با کیفیت بالا اما غیر بهینه، نمی توانید ادعا کنید که در SERP افزایش رتبه داشته باشید. زیرا داشتن رتبه ای مناسب و بالا در موتورهای جستجو همواره فقط برای سایت های بهینه امکان پذیر است.

اگر محتوای متن تولیدی به درستی با استفاده از کلمات کلیدی بهینه نشده باشد، موتورهای جستجو نمی توانند ماهیت متن را درک نمایند و رتبه مناسبی به آن اختصاص دهند.

از جمله مواردی که می توان برای بهبود تکنیک های سئو سایت مورد استفاده قرار دهید رعایت چند نکته ذیل خواهد بود:

  • از کلمات کلیدی برای جستجوی مباحث خود استفاده نمایید.
  • از جملاتی استفاده کنید که دارای کلمات کلیدی متن باشند و بتوان لینک مورد نظر را به آنها اختصاص داد.
  • کلمات کلیدی را در عنوان صفحه، تگ های Heading و در آدرس URL قرار دهید.

امیدوارم از این مقاله نهایت بهره را برده باشید. طبق معمول من و تیم همراهم با اشتیاق فراوان در انتظار سوالات و نظرات شما دوستان عزیز خواهیم بود.

1 نظر در مورد مقاله “ آموزش سئو و 5 تکنیک اساسی بهینه سازی سایت ” ثبت شده است
  1. اتاق فرار

    برای بالا اومدن سایت تنها راهش سئوست


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود