ضروری

معرفی بهترین ابزارهای سئو 2024

ابزار سئو,ابزار سئو رایگان,ابزارهای بررسی سئو سایت

ابزارهای سئو یکی از بخش های بسیار اصلی و مهم در زمینه بهینه سازی صفحات سایت شما می باشند. تعداد بسیار زیادی ابزار سئو در فضای مجازی وجود دارد که خیلی از آن ها خدمات خود را در ابتدا به صورت رایگان و بعد از مدتی به شکل پولی ارائه می کنند. حال کاری که در این مقاله سعی کرده ایم انجام دهیم این است که برترین ابزارهای رایگان سئو را برای شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن ها روند فعالیت های خود را به خوبی تقویت کنید.

یکی از دلایل مفید بودن استفاده از ابزارهای رایگان سئو این است که این دسته از ابزارها برای کسب و کارهای نوپا می توانند بسیار کاربردی باشند؛ در عین حالی که هیچ هزینه اضافی را برای آن ها ایجاد نخواهند کرد.

بر اساس آمارهای به دست آمده از گوگل، حدود 20 درصد از تمامی سئوکاران، از ابزارهای سئو استفاده می کنند که خدمات رایگان دارند. البته دقت داشته باشید که ابزارهای برتر که اطلاعات بسیار مفید و جامعی را در اختیار شما قرار می دهند، کمک های بهتری نسبت به موارد رایگان می توانند داشته باشند. با این حال در این مقاله بهترین ابزارهای موجود را که کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد، جمع آوری کرده ایم.

ما در نیوسئو به واسطه تحقیقی که بر مراجعین خود داشتیم، یک لیست از ابزارهای مورد استفاده آن ها که برای بهینه سازی سایت کاربرد فراوان دارند، درست کردیم و اکنون قصد داریم معرفی ابزارهای سئو را در این مقاله برای شما عزیزان انجام دهیم.

در این مقاله معرفی ابزارهای سئو ممکن است کمی طولانی باشد. در نتیجه اگر سریعا می خواهید به شکل سریع بهترین ابزارها را بشناسید، پیشنهاد ما استفاده از 3 ابزار زیر می باشد:

  • Yoast SEO
  • Ahrefs Backlink Checker
  • Ubersuggest

ابزار Keyword Everywhere در گذشته خدمات خود را به صورت رایگان برای کاربران ارائه می کرد؛ اما این ابزار سئو اکنون خدمات خود را تنها در صورتی ارائه می دهد که شما هزینه هایی را پرداخت کرده باشید. البته دقت داشته باشید که این ابزار می تواند کارایی بسیار زیادی داشته باشد ولی چون رایگان نیست، ما از این لینک ابزارهای سئو آن را حذف کرده ایم.

البته برخی از مواردی که در ادامه بیان می کنیم، به طور 100 درصد رایگان نیستند. یعنی شما ممکن است برای هر کدام از آن ها یکسری محدودیت خاص داشته باشید. همچنین آن ابزارهایی که برای مدت زمان محدودی خدمات رایگان به کاربران خود ارائه می کردند نیز از این لیست حذف شده اند.

اگر می خواهید به طور کامل بدانید ابزارهای سئو چیست و کدام یک کاربردی تر است، تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

ابزار ها بهینه سازی وب سایت و تجربه کاربری چه اهمیتی دارند؟

ابزارهای سئو برای در نظر گرفتن و تحلیل نکات مهم و تأثیرگذار ساخته شده اند پس بهتر است از آن ها استفاده کنیم، ولی صرفاً با تکیه به داده های این ابزارهای نمی توان گفت فرآیند بهینه سازی سایت و تحلیل سئو به خوبی انجام شده است، آن ها فقط ابزار هستند و درنهایت این خودمان هستیم که با استفاده از داده های این ابزارها باید بهترین تصمیم را بگیریم.

این ابزارها را گوگل برای سئو وب سایت ها ارائه کرده است پس می توانید دقیقه آنچه که گوگل از یک وب سایت با کیفیت انتظار دارد را توسط آن ها مشاهده کنید، با استفاده از آن ها وب سایت خود را بهینه کنید و با آنچه کاربران و گوگل می خواهند تطبیق دهید.

1. ابزار Ahrefs Backlink Checker

ابزارهای سئو

در پاسخ به این سوال که بهترین ابزارهای سئو چیست یکی از مواردی که در این لیست قرار می گیرد، ابزار بک لینک چکر سایت Ahrefs است. این ابزار به شما این امکان را می دهد تا 100 بک لینک هر وب سایت یا URL را که می خواهید مشاهده کنید؛ بدون خرید هیچ گونه اشتراک خاصی. با استفاده از این ابزار می توانید به اطلاعات زیر دست پیدا کنید:

  • 5 صفحه اول از نظر لینک های داده شده به آن ها
  • 5 انکر تکست که بیشترین تکرار را دارند
  • تعداد بک لینک ها و referring domains وب سایت
  • رتبه دامنه DR سایت مورد نظر

این ابزار به شدت برای کسب و کارهایی که قصد تحلیل عملکرد رقبای سایت خود را دارند، کارساز است. توجه داشته باشید که شما این اطلاعات را بدون پرداخت هیچ هزینه ای در اختیار خواهید داشت. این ابزار همچنین به شما ایده هایی برای تحقیق عبارات کلیدی و بهینه سازی محتواهایی که قابلیت دریافت لینک های بیشتری دارند را ارائه می کند. در نتیجه شما می توانید پست های رقبای خود را بررسی کنید و متوجه شوید که آیا رقیب مورد نظر توانسته است عملکرد خوبی داشته باشد یا خیر.

در دوره آموزش سئو نیوسئو این ابزار را به عنوان یکی از بهترین ابزارهای سئو برای بررسی و تحلیل بک لینک های رقبا یاد می شود.

2. ابزار Bing Webmaster Tools

ابزارهای سئو سایت

ابزار Bing Webmaster Tools پربازده ترین و پرکاربردترین ابزارهای سئو سایت به شمار می رود. یکی از ویژگی های ابزارهای سئو سایت این است که بتوانند به طور مداوم بر اطلاعاتی که ارائه می دهند، اضافه کنند. این ابزار بهترین عملکرد را در این زمینه از خود نشان داده است؛ چراکه داده هایی که برای شما نمایش می دهد به طور منظم در حال گسترش می باشند. طبیعتا اگر شروع به استفاده از این ابزار سئو بکنید، به سرعت شاهد پیشرفت روند بهینه سازی سایت خود خواهید بود.

3. ابزار Checkbot

ابزار checkbot

بسیاری از متخصصین سئو در پاسخ به این سوال که بهترین ابزارهای سئو چیست، استفاده از ابزار Checkbot را به افراد پیشنهاد می کنند. راه اندازی و استفاده آسان یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این پلاگین می باشد؛ چراکه افرادی که در زمینه سئو سایت مبتدی نیز هستند می توانند به خوبی از کاربردهایی که Checkbot دارد استفاده کنند.

این ابزار به شما کمک می کند تا لینک های شکسته شده را برطرف کنید، محتواهای تکراری را حذف کنید، URL هایی با قابلیت خوانایی بالا ایجاد کنید، از ریدایرکت های موقت خودداری کنید و اطمینان حاصل کنید که هر عنوان صفحه دارای ساختاری منحصر به فرد می باشد.

نکته دیگر اینکه سرعت سایت یکی از فاکتورهایی است که گوگل برای آن اهمیت زیادی قائل می باشد و به آن دسته از سایت هایی که بتوانند سرعت بارگذاری بالایی داشته باشند، رنک مناسبی نیز می دهد. در نتیجه، با استفاده از این ابزار می توانید اقدامات بسیار مفیدی در مورد بهینه سازی سرعت صفحات سایت خود انجام دهید.

ابزارهای گوگل برای سئو توسط این شرکت در اختیار مدیران وب سایت ها قرار می گیرد تا به بهترین شکل ممکن عملیات تحلیل سئو و بهبود تجربه کاربری را انجام دهند، مواردی مثل عملکرد صفحه، تگ های موجود در سورس، واکنش گرایی و… در بهبود و ارتقاء رتبه وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو تاثیرگذار هستند که ما قصد داریم در این مقاله ۴ مورد از ابزارهای رایگان سئو سایت را که به شما در اندازه گیری و شناسایی این موارد کمک می کنند معرفی کنیم.

4- ابزار سئو Lighthouse

ابزار سئو,ابزار سئو رایگان,ابزارهای بررسی سئو سایت

Lighthouse یکی از ابزارهای سئو است که موارد مربوط به عملکرد صفحه وب را نشان می دهد، این ابزار در مرورگر Chrome تعبیه شده است که توسط آن می توانید اطلاعاتی در مورد یک صفحه وب به دست آورید.

روش های دسترسی به ابزار Lighthouse:

  • اگر سیستم عامل شما ویندوز است، در مرورگر Chrome دکمه F12 را فشار دهید.
  • در ویندوز و مک، روی صفحه وب موردنظر کلیک راست کنید، سپس گزینه Inspect را انتخاب کنید و بعد وارد تب Lighthouse شوید.
  • در سیستم‌ عامل مک کلیدهای ترکیبیCommand+Option+C را فشار دهید.
  • در لینوکس و ویندوز کلیدهای Control+Shift+C فشار دهید.

اطلاعاتی که Lighthouse ارائه می دهد شامل ۵ دسته اصلی می شوند

  1. Performance
  2. Progressive Web App
  3. Best Practices
  4. Accessibility
  5. SEO

استفاده از داده های این پنج دسته به بهبود دیده شدن در نتایج جستجو برای بیشتر صفحات وب کمک می کند، قابلیت دسترسی یا همان Accessibility صرفاً یک معیار سئو نیست، ولی جهت بهبود تجربه کاربری اثر بخش است، همچنین در بخش SEO موجود در Lighthouse مواردی که برای گوگل اهمیت دارد نمایش داده می شود.

برخی از مواردی که Lighthouse ارائه می دهد

  • متاتگ Viewport
  • اطلاعات مربوط به عناوین 
  • متاتگ توضیحات (Description)
  • وضعیت کدهای HTML
  • انکرتکست ها
  • وضعیت صفحه برای Crawl و Index شدن
  • تائید شدن تگ Hreflang
  • تائید شدن Canonical
  • سازگاری با تلفن همراه
  • خوانایی فونت برای تلفن های همراه
  • مناسب بودن یا نبودن المان های قابل کلیک در تلفن همراه.
  • اطلاعات مربوط به بررسی فایل Robots.txt
  • موفق بودن یا نبودن کدهای مربوط به HTTP

چرا باید از ابزار Lighthouse استفاده کنیم؟

این ابزار یکی از ابزارهای سئو سایت است، زیرا نشان دهنده نظر گوگل در مورد 10 شاخصی است که باید به آن ها توجه کنیم، Lighthouse از دسته ابزارهای رایگان سئو است که توسط گوگل ساخته شده ینی معیارهایی که بررسی می کند برای این موتور جستجو اهمیت دارند و اگر گوگل احساس می کند این معیارها مهم هستند، پس قطعاً مهم هستند و شما هم باید اقدامات لازم را جهت بهینه سازی مواردی که در این ابزار وجود دارند به عمل آورید.

5- ابزار Page Speed Insights

ابزار سئو,ابزار سئو رایگان,ابزارهای بررسی سئو سایت

یکی از سوالات متداول کاربران این است که کارایی ابزارهای سئو چیست و در چه مسیری از سئو، به ما کمک می کند. Page Speed Insights یکی دیگر از ابزارهای سئو که نمرات و اطلاعات مربوط به عملکرد هسته وب سایت را ارائه می دهد، در این ابزار معیارهای مهمی توسط گوگل تعیین شده اند که نشان دهنده کیفیت تجربه کاربری در یک وب سایت است.

این اطلاعات مهم هستند زیرا رفع مشکلاتی که در این ابزار جدی و مهم شناخته شده اند، باعث افزایش نرخ تبدیل و همچنین باعث افزایش رتبه وب سایت می شود، این ابزار آنلاین مواردی را که باعث کند شدن سرعت لود وب سایت می شوند ارائه می دهد و پیشنهاداتی جهت چگونگی رفع آن مشکلات عرضه می کند، به طور مثال نشان می دهد که کدام یک از فایل هلی JavaScript یا CSS سرعت سایت را کاهش می دهند، کدام تصاویر بیش از حد حجیم هستند، و نکات متعدد دیگری نیز برای سرعت بخشیدن به صفحات وب ارائه می دهد.

چرا باید از اطلاعات Page Speed Insights استفاده کنیم؟

این ابزار نه تنها راه حل های مفیدی را برای مسائل فنی پنهان که بر سرعت صفحه تأثیر منفی می گذارند ارائه می دهد، بلکه منبعی برای یادگیری این مسائل است، هر موضوع و معیار مهم به یک صفحه از قسمت توسعه دهندگان گوگل (google.developers.com) لینک داده شده است که اطلاعات و توضیحات جامع و کاملی در مورد چگونگی رفع مشکلات ارائه می دهد.

6- ابزار Safe Browsing Test

ابزار سئو,ابزار سئو رایگان,ابزارهای بررسی سئو سایت

گوگل روزانه میلیاردها صفحه را بررسی می کند تا بدافزارها را شناسایی کند، ابزار Safe Browsing Test در صورت وجود بدافزار در یک وب سایت آن را گزارش می دهد، این ابزار همچنین تاریخ آخرین باری را که سایت از نظر بدافزار بررسی شده است را ارائه می دهد که ممکن است برخی از سایت ها بیشتر از سایرین مورد آزمایش قرار بگیرند.

چرا باید از ابزار Safe Browsing Test استفاده کنیم

بسیاری از افراد امنیت وب سایت را یک مشکل در سئو نمی دانند، اما هنگامی که یک صفحه هک شود و ازلحاظ امنیتی مشکل داشته باشد به سرعت آدرس (URL) آن از گوگل  حذف می شود، پس مسائل مربوط به امنیت یک معیار مهم در سئو به شمار می آیند، به همین دلیل امنیت وب سایت باید بخشی از فرآیند سئو شما باشد، عدم تأمین امنیت سایت می تواند میزان نمایش را در صفحات نتایج جستجو گوگل به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

7- ابزار Google Trends

ابزار سئو,ابزار سئو رایگان,ابزارهای بررسی سئو سایت

Google Trends یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو است که اطلاعاتی درباره محبوبیت کلمات کلیدی ارائه می دهد و همچنین این اطلاعات را بر اساس زمان و موقعیت جغرافیایی تقسیم بندی می کند، بخش زمانی می تواند تصویری از نحوه تأثیر فصل ها بر کلمات کلیدی به شما ارائه دهد، همچنین می تواند به شما نشان دهد که کلمه کلیدی مدنظر شما محبوبیت خود را از دست داده است یا خیر.

چرا باید از ابزار Google Trends استفاده کنیم؟

توسط Google Trends و نمودار مربوط به عبارات کلیدی آن می توانید مشاهده کنید ثبات میزان جستجوهای عبارت کلیدی چقدر است، این امر به تدوین استراتژی تولید محتوای شما کمک می کند و مشخص می کند باید روی چه عباراتی بیشتر کار کنید.

همچنین این ابزار برای تحقیقات رقابتی نیز مهم است و می تواند به شما نشان دهد که مردم اغلب در گوگل چه عباراتی را با نام تجاری رقیب شما جستجو می کنند، اگر نمودار مربوط به این عبارات سعودی باشد برای شما مناسب نیست، اگر نمودار نزولی باشد یعنی زمان مناسبی است که شما بر روی آن عبارات کار کنید، همچنین اگر نمودار حالت ثابتی داشته به این معناست که رقیب شما در آن عبارت خوب کار می کند و شما باید نقاط ضعف آن را مورد بررسی و شناسایی قرار دهید و آن ها را برای خود تبدیل به نقاط قوت کنید.

8- ابزار گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از مهم ترین و کارآمدترین ابزارهای سئو گوگل آنالیتیکس است. مشکلی که بسیار از افراد در برخورد و استفاده از گوگل آنالیتیکس با آن روبرو هستند، حس سردرگمی و حتی ترس از این ابزار گوگل است. اما ناراحت نباشید. خبر خوب این است که شما تنها نیستید.

کارشناسان در پاسخ به این سوال که پیچیده ترین ابزارهای سئو چیست، همیشه GA را در صدر لیست قرار می دهند. گوگل آنالیتیکیس (به صورت خلاصه GA) یک برنامه به شدت پیچیده و سردرگم کننده است. این برنامه با هدف ردگیری فعالیت های مختلف صورت گرفته در ارتباط با وب سایت ها در فصضای مجازی تهیه شده است و به همین دلیل اطلاعات و داده های مختلف و گوناگونی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

در حقیقت میزان پیچیدگی این برنامه آنقدر زیادی است که بسیاری از افرادی که برای بار اول تصمیم به استفاده از این برنامه می گیرند، این سوال را از خود می پرسند که آیا واقعا از پس این برنامه بر می آیند. در این مقاله قصد داریم تا با پاسخ به پرسش گوگل آنالیتیکس چیست و معرفی انواع اطلاعات ارائه شده توسط آن و همچنین توصیف نحوه ثبت نام در برنامه، تا حدی این مشکل را حل کنیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟   

گوگل آنالیتیکس، یکی از ابزارهای سئو در راستای آنالیز و تحلیل است که اطلاعات بسیار دقیق و عمیقی درباره عملکرد وب سایت یا اپلیکیشن شما را در اختیارتان قرار می دهد. تعامل و همکاری این برنامه با پلتفرم ها و محصولات بازاریابی و تبلیغاتی دیگر گوگل، آن را به یک ابزار تحلیلی مطلوب برای صاحبان وب سایت ها تبدیل کرده است.

در ادامه محتوا قصد داریم اهمیت گوگل آنالیتیکس را با هم بررسی کنیم:

اهمیت گوگل آنالیتیکس

تحلیل وب یکی از عوامل پایه و ضروری برای رشد وب سایت کسب و کارها است. این تحلیل، انواع داده های مرتبط با بازدیدکنندگان را در اختیار صاحبان وب سایت قرار می دهد تا گردانندگان سایت ها بدانند که بازدیدکنندگان در صفحه آنها چه کاری انجام می دهند.

گوگل آنالیتیکس ابزاری است که با در اختیار شما قرار دادن این داده ها، این امکان را به شما می بخشد تا رفتار و تجربیات کاربران، محتواهای آنلاین، نحوه کارکرد ابزارها و بسیاری موارد دیگر مرتبط با وب سایت خود را پیگیری و درک کنید.

در این مرحله از پاسخ دهی به پرسش کلی “گوگل آنالیتیکس چیست؟” به انواع داده ها و اطلاعاتی می پردازیم که این برنامه در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار می دهد.

انواع اطلاعات به دست آمده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس برنامه ای است که اطلاعات مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. در ادامه به چند نوع ازاین داده اشاره می کنیم.

  • تعداد افرادی که از وب سایت دیدن کرده اند
  • مشاهده محبوب ترین و پربازدیدترین پست ها و صفحات وب سایت
  • مشخص کردن منبع ها و منشاء های اصلی ترافیک ورودی به سایت.
  • اندازه گیری و سنجش عملکرد فعالیت های بازاریابی انجام شده در وب سایت.
  • مشخص کردن جستجوگرها و ابزارهای مورد استفاده بازدیدکنندگان برای پیدا کردن و مراجعه به وب سایت
  • مشخص کردن کشورهایی با بیشترین تعداد بازدید کننده ها
  • جمع آوری اطلاعات درباره علائق کاربران سایت

و بسیاری از عوامل دیگر.

حال بیایید به موضوع دیگری بپردازیم که بسیاری از کاربران در مورد آن دچار مشکل شده اند. این موضوع نحوه ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس برای استفاده از خدمات و اطلاعات ارائه شده از سوی این برنامه است. 

ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس

به صورت کلی می توان گفت که دو راه اصلی برای اضافه کردن یک وب سایت به گوگل آنالیتیکس وجود دارد. روش اول از طریق ایجاد یک اکانت کاملا جدید گوگل آنالیتیکس است. روش دوم اما از طریق ایجاد یک ویژگی جدید در یک اکانت از قبل موجود گوگل آنالیتیکس است.

ایجاد اکانت جدید:

برای ایجاد یک اکانت جدید باید یک فرایند 5 مرحله ای ساده را دنبال کرد.

  • نصب گوگل تگ منیجر یا GTM
  • ایجاد اکانت گوگل آنالیتیک در
  • ایجاد تگ آنالیتیکس در GTM
  • مشخص کردن اهداف در تگ آنالیتیکس
  • پیوند دادن تگ به کنسول جستجوی گوگل

در این مرحله و بعد از اضافه کردن جزئیات با کلیک بر روی ترکینگ آی دی، تگ گلوبال جدید را مشاهده می کنید. برای اضافه کردن وب سایت کافی است تا این تگ را در بخش head تمام صفحات وب وارد کنید.

اضافه کردن وب سایت به اکانت قدیمی

برای استفاده از این روش ابتدا باید به اکانت گوگل آنالیتیکس خود وارد شوید. پس از ورود بر روی تب ادمین در پایین منوی سمت چپ صفحه کلیک کرده و سپس اکانتی را انتخاب کنید که می خواهید صفحه جدید را به آن اضافه کنید.

در منوی جدیدی که باز خواهد شد بر روی گزینه ایجاد ویژگی جدید کلیک کرده و سپس اطلاعات وب سایت را وارد کرده و بر روی تب ترکینگ آی دی کلیک کنید. اگر تمام مراحل را درست اجرا کرده باشید، در این مرحله کدهای پیگیری را مشاهده خواهید کرد. این کدها را در وب سایت خود کپی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود