سرچ کنسول چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

آموزش سرچ کنسول,آموزش کامل گوگل سرچ کنسول,سرچ کنسول چیست

یکی از مهم ترین مسائلی که تازه واردان و علاقه مندان به سئو سایت باید بدانند این است که سرچ کنسول چیست و چه استفاده هایی می شود از آن کرد. سرچ کنسول یکی از مهم ترین ابزارهای سئو به شمار می رود. شما از گزارشات و داده های گوگل سرچ کنسول خود می توانید کمک گرفته و عملکرد وب سایتتان را در نتایج جستجوی این موتور جستجو بهبود دهید. در نتیجه اهمیت زیادی دارد تا متوجه شوید ماهیت سرچ کنسول چیست و چه اطلاعاتی را می شود از آن استخراج کرد.

در این مقاله از نیوسئو شما تمام نکاتی که نیاز است در مورد کنسول جستجوی گوگل بدانید را به دست خواهید آورد. در ابتدا باید به خوبی توضیح دهیم که سرچ کنسول چیست، چه کارهایی انجام می دهد و در انتها چگونه می شود از آن برای بهینه سازی وب سایت استفاده کرد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش افزایش بازدید گوگل رایگانپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول یک سرویس رایگان ارائه شده توسط گوگل می باشد که به وبمستران، دسترسی به ابزارها و گزارش هایی را می دهد. وبمسترها با این داده ها، باید سعی کنند وب سایت خود را بهینه سازی کنند. سرچ کنسول در واقع نسخه بروز رسانی شده همان گوگل وبمستر تولز می باشد. بنابراین بسیار مهم است که تمامی وبمسترها بدانند که گوگل سرچ کنسول چیست و چه اطلاعاتی به آن ها ارائه می کند.

چه کارهایی می شود با سرچ کنسول انجام داد؟

شما می توانید از سرچ کنسول برای بهینه کردن سئو فنی یا همان سئو تکنیکال وب سایت خود استفاده کنید. همچنین می توانید متوجه شوید که گوگل درباره وب سایت شما چه چیزهایی می داند و درک کنید که در طول مدت زمان های مختلف، فعالیت وب سایت شما به چه صورتی بوده است.

استفاده از تحلیل جستجوها برای بهینه سازی محتوا

ممکن است از خود بپرسید که مزایای مرتبط با تولید محتوا در سرچ کنسول چیست و چگونه می شود از آن برای بهبود وضعیت مقاله های سایت استفاده کرد. گوگل سرچ کنسول تعداد زیادی گزارش در ارتباط با آنالیز وب سایت شما درباره اینکه چه عملکردی در نتایج جستجو از خود نشان داده است، دارد.

شما در سرچ کنسول می توانید آن دسته از عبارات کلیدی اصلی که بیشترین ترافیک را برای وب سایت شما جذب کرده اند، مشاهده کنید. همان عباراتی که شما توانسته اید رنک بالایی برای آن ها در SERP ها دریافت کنید.

این گزارشات، اطلاعات 16 ماه گذشته عملکردتان را در اختیار دارد و فیلترهایی به شما ارائه می کند تا با استفاده از آن ها بتوانید عملکرد خود را در زمان های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، داده های کشور خود را مشاهده کنید و یا اینکه اطلاعات کاربردی درباره structured data وب سایت خود به دست بیاورید.

آموزش سرچ کنسول,آموزش کامل گوگل سرچ کنسول,سرچ کنسول چیست

در ادامه به طور کلی کارهایی که با سرچ کنسول گوگل می توانید آن ها را انجام دهید، برای شما ارائه کرده ایم:

  • بررسی عباراتی که وب سایت شما با آن ها در گوگل نشان داده می شود
  • مشاهده ترافیک دریافتی از عبارات کلیدی مختلف
  • بررسی رنک و موقعیت صفحات وب سایت که برای چه پرسش هایی رنک گرفته اند
  • مقایسه عملکرد سایت در مدت زمان های متفاوت
  • مشاهده اینکه هر صفحه چه میزان impression و کلیک دریافت کرده است
  • تحلیل داده ها بر اساس موقعیت مکانی و دستگاه جستجوگر
  • تحلیل داده ها بر اساس نوع نوشتن

ثبت محتوا در گوگل و عیب یابی خطاهای ایندکس شدن

یکی دیگر از ویژگی های مهم سرچ کنسول، ارائه گزارش index coverage می باشد. بر اساس این گزارش، شما می توانید هرگونه خطا مرتبط با کراول و ایندکس شدن وب سایت خود را مرتفع کنید.

با استفاده از سرچ کنسول، شما می توانید به صورت دقیق متوجه شوید که چه تعداد صفحه سایتتان ایندکس شده اند و دلیل ایندکس و کراول نشدن برخی از صفحات چه چیزی می باشد.

در مورد خطاهای مرتبط با ایندکس شدن، شما می توانید از ابزار URL Inspection سرچ کنسول خود استفاده کنید و مشکلات مربوطه را به بهترین شکل عیب یابی کرده و آن ها را حل کنید. سپس می توانید از گوگل درخواست کنید تا خطای مورد نظر را بررسی کند.

گوگل سرچ کنسول,گوگل سرچ کنسول چیست,نحوه کار با سرچ کنسول

کارهایی که باید برای بررسی و تحلیل خطاهای موجود وب سایت خود انجام دهید، به شرح زیر است:

  • ثبت نقشه سایت در گوگل و مشاهده آمارهای صفحات کراول و ایندکس شده
  • شناسایی و رفع خطاهای مرتبط با ایندکس شدن سایت

مطلع شدن از بروز هرگونه خطا در وب سایت

با ثبت وب سایت خود در کنسول جستجوی گوگل، می توانید در مورد مشکلات امنیتی یا مجازات های دستی گوگل اطلاعاتی دریافت کنید. به عنوان مثال اگر وب سایت شما توسط بدافزارها تحت تاثیر قرار گرفته باشد، شما یک پیغام به همراه جزئیات دریافت خواهید کرد که درباره مشکل اصلی و راه حل ها پیشنهادی آن می باشد.

پس از اعمال تغییرات، می توانید از گزارش مشکلات امنیتی استفاده کنید تا گوگل را مطلع کنید که اقدامات اصلاحی توسط شما انجام شده است.

نصب گوگل سرچ کنسول

کارهایی که برای این مورد باید انجام دهید:

  • مطلع شدن از مشکلات امنیتی وب سایت خود (بدافزارها و …)
  • بررسی کردن اینکه وب سایت شما جریمه شده است یا خیر و ثبت یک درخواست تجدید نظر برای گوگل در این زمینه

تحلیل صفحات با URL Inspection tool

بر اساس نکات آموزش سرچ کنسول یکی از معروف ترین عملکردهای سرچ کنسول گوگل بخش URL Inspection tool می باشد. شما از این ابزار می توانید برای تحلیل یک URL مورد نظرتان استفاده کنید و مشکلات و خطاهای مرتبط با آن را عیب یابی کنید.

استفاده از این ابزار بسیار ساده است؛ تنها کافی است که URL مورد نظر خود را در این بخش وارد کنید و سپس مشاهده خواهید کرد که این ابزار تمامی نکاتی که لازم است درباره صفحه سایت مورد نظر بدانید را در اختیار شما قرار می دهد.

آموزش سرچ کنسول,آموزش کامل گوگل سرچ کنسول,سرچ کنسول چیست

اطلاعاتی که از این بخش می توانید داشته باشید به صورت زیر هستند:

  • شناسایی و حل مشکلات مرتبط با نشانه گذاری schema و structured data
  • مشاهده و ارتقا عملکرد rich snippets
  • مشاهده اینکه کدام صفحات سایت شما ایندکس شده اند

تحلیل روند لینک سازی وب سایت خود

مطمئنا اینکه بدانید مفیدترین بخش سرچ کنسول چیست، می تواند به بهبود روند درک اهمیت این ابزار فوق العاده گوگل، کمک زیادی بکند. با استفاده از گوگل سرچ کنسول خود می توانید گزارشی مرتبط با لینک سازی وب سایت خود دریافت کنید. در این گزارش، لینک های داخلی و بک لینک ها برای شما به نمایش در خواهند آمد. این لیست، هم شامل لینک های فالو و هم شامل لینک های نوفالو می باشد.

با استفاده از این ویژگی شما می توانید متوجه شوید که چه تعداد بک لینک به وب سایت شما داده شده است که گوگل از آن ها مطلع می باشد. همچنین می توانید بررسی کنید که گوگل دقیقا چه درکی از روند لینک سازی داخلی وب سایت شما دارد. با به کارگیری ابزار disavow می توانید بک لینک های بی ارزش را از گوگل حذف کنید (این ابزار بخشی از سرچ کنسول است).

عیب یابی مشکلاتی مربوط به AMP و mobile-friendly

در تمامی مقاله های آموزش سرچ کنسول چیست به این موضوع اشاره می شود که داشتن یک وب سایت موبایل فرندلی نه تنها برای سئو بلکه برای ایجاد یک تجربه کاربری فوق العاده از اولویت های اصلی می باشد.

می توانید از mobile usability tool کنسول جستجوی گوگل برای عیب یابی خطاهای مربوط به mobile site و AMP استفاده کنید.

آموزش سرچ کنسول,آموزش کامل گوگل سرچ کنسول,سرچ کنسول چیست

گوگل را از تغییرات مهم سایت خود مطلع کنید

مواردی وجود دارد که شما باید تغییرات ایجاد شده در سایت خود را به گوگل اطلاع دهید. به عنوان مثال، هنگام اضافه کردن SSL، هنگام تغییر به یک دامنه جدید یا تغییرات مهم دیگری که در سایت شما ایجاد می شود، از مواردی هستند که گوگل حتما باید در مورد آن ها اطلاعاتی داشته باشد.

تنها کاری که در این زمینه باید انجام دهید، این است که آدرس صفحه مورد نظر که تغییرات بر روی آن اعمال شده است را در بخش URL Inspection tool وارد کنید و گزینه Request Indexing کلیک کنید. با این کار از گوگل درخواست کرده اید که سایت شما را مجددا کراول کرده و تجدید نظری در رتبه بندی آن داشته باشد.

بهبود سئو سایت با سرچ کنسول گوگل

همانطور که گفته شد، هدف اصلی کنسول جستجوی گوگل کمک به وب مسترها برای تحلیل و بهینه سازی عملکرد وب سایت خود در نتایج جستجوی گوگل است. در نتیجه به طور کلی استفاده از سرچ کنسول به سئو سایت شما کمک می کند. به این حال اگر جزو افراد مبتدی و تازه وارد سئو سایت هستید، پیشنهاد می کنیم هفت مرحله سرچ کنسول زیر را در روند فعالیت های خود جای دهید:

  • اضافه کردن و تایید وب سایت خود
  • ایجاد و ثبت نقشه سایت XML
  • شناسایی و حل خطاهای کراول و ایندکس شدن وب سایت
  • مشکلات امنیتی یا اقدامات دستی را بررسی کنید
  • عملکرد خود را قبل و بعد هر بروز رسانی الگوریتم گوگل با هم مقایسه کنید
  • شناسایی و ارتقا صفحاتی که CTR پایینی دارند
  • رنک گرفتن برای عبارات کلیدی بیشتر و افزایش حضور در گوگل

امیدواریم که با استفاده از این مقاله نیوسئو به خوبی نحوه کار با سرچ کنسول را درک کرده باشید و بتوانید در آینده عملکرد خود را نسبت به رقبایتان به شدت ارتقا دهید. مطمئن باشید که اگر به درستی از داده های سرچ کنسول استفاده کنید و به خوبی بدانید که نحوه کار با سرچ کنسول به چه صورت است، در SERP ها افزایش رنک چشمگیری خواهید داشت.

4 نظر در مورد مقاله “ سرچ کنسول چیست و چه قابلیت هایی دارد؟ ” ثبت شده است
  1. سامان

    سرچ کنسول رو اگه به صورت ویدئویی آموزش بدید و بخش های دیگه ای مثل setting رو هم اگه بگید خیلی عالی میشه.


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما. ایده بسیار عالی است. این کار رو در اینستاگرام نیوسئو شروع کردیم. برای ارائه ویدئوهای آموزشی به این سبک در سایت، برنامه های خوبی داریم براتون.


  2. پاک پور

    ببخشین یه سوال داشتم که خیلی به این مطلب ارتباط نداره اما هرچی گشتم تو اینترنت چیزی در موردش نبود. تا چند وقت پیش کنسول گوگل همه بک لینک های از قبل ثبت شده برای سایتم رو نمایش می داد اما یکدفعه همه رو از لیست پاک کرد و الان تنها چند مورد باقی مونده. در حالیکه بک لینک ها از سایت های معتبر و باارزش هستند و همچنان هم در سایت های لینک دهنده وجود دارند. به نظر شما مشکل چیه؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما. این مسئله باید به مرور زمان مرتفع بشه و اگر نشد وب سایتتون باید مورد تحلیل قرار بگیره


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود