ضروری

سئو چیست و چرا پردرآمدترین شغل اینترنتی دنیا است؟

SEO چیست,تعریف سئو چیست,رتبه بندی سایت در گوگل

سئو چیست؟ امروزه همان سوالی است که در تمامی زیرشاخه های کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، مطرح می شود.

به طور خلاصه می توان گفت بهینه سازی وبسایت یا همان سئو موجب می شود یک سایت توسط موتورهای جستجو نظیر گوگل، یعنی در صفحه سرچ آن ها به افرادی که کلمات مربوط به آن وبسایت ها را جستجو می کنند، در جایگاه بالاتری نمایش داده شود و آن افراد جذب وبسایت ها شوند.

حتماً تا به حال به این امر دقت کرده اید که درآمد وبسایتی که در جایگاه اول صفحه یک سرچ گوگل قرار دارد بسیار بیشتر از درآمد سایتی است که در صفحه دوم قرار دارد، زیرا افرادی که از طریق جستجو در گوگل وارد یک وب سایت می شوند عبارت مربوط به همان وب سایت را جستجو کرده اند، این بدان معناست که به دنبال خدمات، محصول یا مطالب آن وبسایت بوده اند، پس احتمال انجام عملی سودآور از سوی آن ها برای وبسایت ها بسیار بالاست. به همین دلیل افرادی که می دانند سئو چیست و در آن تخصص دارند، می توانند درآمد بسیار زیادی داشته باشند.

ممکن است بارها شنیده باشید که مالکین کسب و کار یا بازاریاب ها در رابطه با اهمیت بازاریابی دیجیتال و یا مزایا سئو صحبت می کنند. همچنین احتمالا شنیده اید که چرا هر کسب و کار کوچکی باید در زمینه سئو فعالیت کند. اما واقعا به صورت جامع و کامل سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

سئو سایت به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو می باشد و شاید فقط یک کلمه سه حرفی باشد اما می تواند یک دنیا تفاوت در استراتژی های بازاریابی دیجیتال شما ایجاد کند. در ادامه ما به این سوال پاسخ میدهیم که تعریف سئو چیست و همچنین بعضی دیگر از سوالات رایج در رابطه با بهینه سازی سایت برای موتور جستجو را بررسی می کنیم تا بتوانیم به شما کمک کنیم درک بهتری نسبت به ماهیت و اهمیت سئو برای سایت به دست بیاورید.

🔵 سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

SEO چیست,تعریف سئو چیست,رتبه بندی سایت در گوگل

معنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو یا همان سئو (SEO: Search Engine Optimization) فرآیند تغییر دادن طراحی و محتوای وبسایت برای نمایش بهتر در موتور جستجو می باشد. با بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو، شما می توانید قابلیت رویت وبسایت خودتان را در جستجوهای ارگانیک و غیر پولی در نتایج موتور جستجو، تقویت کنید. تا به اینجا به صورت خلاصه تعریف سئو سایت را خدمت شما ارائه کردیم اما در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

به عبارت دیگر تعریف سئو سایت به این شرح می باشد:

موتورهای جستجو بخصوص گوگل، برای محبوب شدن و محبوب ماندن نزد کاربران، یک اصل مهم را در دستور کار خود قرار داده اند و آن اصل هم رضایت کاربر است، حال از خود بپرسید یک کاربر چه زمانی هنگام استفاده از یک موتور جستجو رضایت کامل را دارد؟ دقیقاً! پاسخ شما درست است، هنگامی که برای سؤال یا عبارت جستجو شده خود پاسخ و نتیجه ای مناسب و جامع را در نتایج ارائه شده توسط آن موتور جستجو بیابد.

به همین دلیل موتورهای جستجو در راستای بهبود و افزایش رضایت کاربران خود، الگوریتم هایی جهت نمره دادن و ممیزی وب سایت ها ایجاد کرده اند تا بهترین نتایج برای عبارت جستجو شده توسط کاربران را به آن ها ارائه دهند.

این الگوریتم ها معیارهای مختلفی را در سایت ها بررسی می کنند تا متوجه شوند کدام سایت نتیجه بهتری برای سؤالات کاربران است و سپس سایت هایی که امتیاز بیشتری را طبق آن معیارها گرفته باشند، در صفحه نتایج جستجو با جایگاه بالاتری نسبت به رقبا نمایش داده می شوند. حال به فرآیند و مجموعه فعالیت هایی که در یک وبسایت جهت مطابق شدن با معیارهای موتورهای جستجو و ارتقاء جایگاه سایت در نتایج سرچ انجام می شود، سئو گفته می شود.

با بهبود سئو سایت، جایگاه صفحات وب سایت و محتوای شما در نتایج موتورهای جستجو ساده ارتقاء پیدا می کند. هر چه وبسایت شما از نظر موتورهای جستجو بهتر باشد و از آن ها امتیاز بیشتری بگیرد، یعنی مطابق با فاکتور ها و معیارهای آن ها باشد، احتمال این که  آن ها شما را در جستجوهای مربوطه برای کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا سرویس های شما توسط کاربران، ارائه کنند بیشتر می شود و جایگاه بالاتری نسبت به سایت هایی که مربوط به آن کلمات هستند ولی امتیاز کمتری دارند، کسب خواهید کرد.

به عنوان مثال، سایت Alibaba برای عبارت “خرید بلیط قطار” رتبه اول را در صفحه نتایج دارد. اکنون اگر بدانید کار سئو چیست متوجه خواهید شد که آن ها برای جذب افراد و مشتری هایی که از طریق گوگل وارد وبسایتشان می شوند، هیچ هزینه مالی را پرداخت نمی کنند.

با ایجاد کردن تغییرات کوچک یا پیچیده در وبسایت خودتان، کسب و کار شما میتواند سئو خودش را تقویت کرده و در نتیجه رتبه بندی شما در موتور جستجو بهبود پیدا می کند. هدف بیشتر کسب و کار ها، رتبه بندی در صفحه اول گوگل، بینگ، و دیگر موتورهای جستجو برای کلمات و عبارات کلیدی می باشد که مرتبط با محصولات یا سرویس های شما می باشد. تنها روشی که میتوانید برای بهبود رتبه بندی خودتان استفاده کنید، بهبود سئو در طول زمان است. به عبارت دیگر، هدف ذکر شده هدف اصلی سئو می باشد.

سئو چیست,سئو سایت,عوامل تاثیرگذار بر سئو

🔵 نقش رتبه بندی SERPها در سئو چیست؟

حالا که شما فهمیده اید که سئو چیست و چه معنا و مفهومی دارد، می خواهیم کمی جلوتر برویم. یکی دیگر از سوالات رایج که می شنویم این است؛ رتبه بندی سایت در گوگل چیست؟

SERP (Search Engine Result Page) به معنی صفحه نتایج موتور جستجو می باشد. رتبه بندی سایت در گوگل شرکت شما یعنی جایگاه سایت شما در SERP گوگل. بهبود بهینه سازی سایت برای موتور جستجو به شما کمک می کند که رتبه بندی خودتان را تقویت کرده و میزان نمایش سایت خودتان به کاربران موتورهای جستجو افزایش دهید. هر چه رتبه بندی شما در SERP برای کلمات و عبارات کلیدی مربوطه بالاتر باشد، احتمالا مشتریان بیشتری سایت و خدمات و محصولات شما و یا موضوعات مربوطه در موتور جستجو را پیدا می کنند.

برای بیشتر بخش ها، اکثر مشتریان فقط صفحه اول گوگل، بینگ یا هر موتور جستجوی دیگر را بررسی می کنند. به همین دلیل هر کسب و کاری که می خواهد قابلیت رویت خودش را در موتور های جستجو و مشتریان خودش را افزایش دهد، باید تلاش کند که رتبه بندی SERP خودش را بهبود بخشد و در صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرد.

در نتیجه اگر بدانید seo چیست به سادگی می توانید بهترین اتفاقات را برای آینده وب سایت و کسب و کار خود، رقم بزنید.

🔵 من می دانم سئو چیست؛ حال چگونه سئو سایت خود را بهبود بخشم؟

عوامل مختلفی وجود دارد که بر روی رتبه بندی و سئو شما تاثیر دارد. اگرچه گوگل از الگوریتم های پیچیده ای برای مشخص کردن رتبه بندی شما در موتور جستجو استفاده می کند، اما باز هم می توانید با استفاده از بهترین روش های موجود برای طراحی و تولید محتوای وبسایت، رتبه بندی خودتان را بهبود بخشید.

در ادامه ما به 4 روش کلی اشاره می کنیم که میتوانید با استفاده از آن ها رتبه بندی خودتان را در نتایج موتور جستجو بهبود بخشید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش تولید محتواپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

1- تولید محتوای با کیفیت

یکی از بهترین روش ها برای بهبود رتبه بندی سئو، تولید کردن محتوای با کیفیت منحصر به فرد و مهم می باشد. هر چه محتوای با کیفیت تری تولید کنید، موتور های جستجو اهمیت بیشتری به سایت شما میدهند و متوجه می شوند که سایت شما مفید می باشد.

اگر به کامل متوجه شوید که معنی سئو چیست اهمیت تولید محتوا در سئو را نیز به خوبی متوجه می شوید. هر بخش سایت باید شامل محتوا باشد و تمامی این محتواها نیز باید با اصول سئو بهینه سازی شوند. در غیر این صورت اثرگذاری خاصی از این محتواها را شاهد نیستید.

2- تحقیق کلمات کلیدی

با اطلاع از معنی سئو متوجه می شوید که یکی دیگر از المان های مهم برای بهبود سئو، جستجوی کلمات کلیدی می باشد. شما باید کلمات کلیدی را پیدا کنید که مشتریان و بازدید کنندگان سایت شما به دنبال آن ها هستند. سپس باید محتوای خودتان را بر اساس این کلمات و عبارات کلیدی ایجاد کنید تا بتوانید احتمال رتبه بندی در SERP ها را افزایش دهید.

برای تحقیق کلمات کلیدی اقدامات مختلفی را باید انجام دهید که در ادامه برخی از مهم ترین اقدامات برای تحقیق کلمات کلیدی را برایتان شرح می دهیم:

  1. شناخت کامل مخاطبان هدف
  2. تحلیل و بررسی وب سایت رقبا
  3. دسته بندی موضوعی نیاز مخاطبان
  4. دسته بندی موضوع محصولات و خدمات
  5. تحقیق و بررسی نتایج گوگل و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

اگر تمامی تسک های بالا به درستی انجام شود، در انتها کلمات کلیدی هدف خود را بدست می آورید. اگر بدانید سئو چیست و چه دستاوردهایی برای کسب و کار شما دارد، به اهمیت تسک ها بالا، پی می برید.

3- بررسی سازگار وب سایت با مرورگرهای موبایل

اگر می خواهید در بازار دیجیتال رقابت کنید، قطعا باید سایتی سازگار با موبایل داشته باشید. سایت های سازگار با موبایل یا به اصطلاح ریسپانسیو، نه تنها باعث بهبود تجربه کاربری در وبسایت شما می شود، بلکه بر روی رتبه بندی سئو شما هم تاثیر دارد.

امروزه کسانی که با جزییات شغل سئو آشنا هستند اهمیت ریسپانسیو بودن سایت برای سئو را درک می کنند.

4- بهینه سازی وبسایت برای جستجوی صوتی

آیا می دانید که بر اساس گفته گوگل، حالا 41% از بزرگسالان و 55% از نوجوانان به صورت روزانه از جستجوی صوتی استفاده می کنند؟ به علاوه، بر اساس تحقیقات 30% از جستجوها در سال 2020 به صورت جستجوی صوتی خواهد بود. در دنیای امروز که در آن بسیاری از افراد ترجیح میدهند که از جستجوی صوتی استفاده کنند، قطعا این موضوع بر روی سئو وبسایت شما تاثیر میگذارد.

مهم ترین تفاوت در جستجوی صوتی و متنی (تایپ شده) کلمات کلیدی مورد استفاده می باشند. وقتی یک نفر می خواهد به صورت نوشتاری جستجو کند، در موتور جستجو می نویسند «رخت خواب ارزان»، اما وقتی همین فرد بخواهد به صورت صوتی جستجو کند، می گوید «چطور می توانم یک رخت خواب ارزان بخرم؟». پس می بینید که در جستجوی صوتی، کلمات کلیدی طولانی تری مورد استفاده قرار می گیرند. چون که به صورت طبیعی، عبارات گفتاری طولانی تر هستند و بیشتر حالت سوالی دارند. پس اگر می خواهید بدانید که کلمات کلیدی مهم در سئو چیست، در ابتدا باید مشخص کنید که منظور از آن کلمه کلیدی، به صورت صوتی است یا متنی.

5- بک لینک

هر چه سایت های با کیفیت بیشتری از لینک شما استفاده کرده باشند، یعنی لینک صفحات وب سایت شما را برای مشاهده کاربران خود، در صفحات وب سایتشان قرار داده باشند، اعتبار شما نیز بیشتر خواهد بود. به این امر که سایر سایت ها لینک صفحات سایت شما را در صفحات خود قرار دهند، اصطلاحا بک لینک گفته می شود.

کارشناسان سئو که به درک درستی از سوال “seo چیست” رسیده اند، می دانند که نمی توان به راحتی از کنار موضوع بک لینک گذر کرد و برای این تسک بسیار مهم، باید یک استراتژی و برنامه مشخص داشت.

زمانی که بدانید کار سئو چیست به نتیجه می رسید که فاکتورهای متعددی برای بهینه سازی سایت وجود دارد و تمامی این موارد باید با دقت تمام و به صورت کاملا اصولی، انجام شود. موارد بالا مواردی کلی از اقدامات لازم برای بهینه سازی سایت است.

در ادامه محتوا در کنار ارائه پاسخ کامل برای سوال “سئو چیست” فاکتورهای مهم، اصطلاحات و نکات کاربردی را نیز برای شما شرح خواهیم داد.

هدف اصلی سئو

🔵 عوامل منفی تاثیرگذار بر سئو چیست؟

فعالیت های خاصی وجود دارند که می توانند به بهبود سئو شما کمک کنند اما عواملی نیز وجود دارد که تاثیر منفی بر روی بهینه سازی برای موتورهای جستجو دارند. در این قسمت، ما چند عامل سئو منفی را بررسی می کنیم:

  • محتوای ضعیف یا بدون اطلاعات کافی؛ بعضی از شرکت ها تلاش می کنند تا از روش های ساده برای تولید محتوا استفاده کنند و محتوای ضعیفی را در وبسایت خودشان قرار میدهند. اما، محتوایی که اطلاعات کمی داشته باشد معمولا تاثیر منفی بر روی سئو شما ایجاد می کند. این محتوا برای بازدید کنندگان وبسایت شما مفید نیست در نتیجه گوگل و دیگر موتورهای جستجو سایت شما را به خاطر محتوای ضعیف جریمه می کنند.
  • محتوایی که بیش از حد کلمه کلیدی در آن نوشته شده باشد؛ یکی دیگر از موضوعاتی که میتواند به صورت منفی بر روی رتبه بندی موتور جستجو تاثیر داشته باشد استفاده زیاد از کلمات کلیدی است. این موضوع زمانی رخ میدهد که شما مقدار زیادی از کلمات کلیدی را بدون دلیل در محتوای خودتان استفاده کنید. مثلا، ممکن است در یک پست وبلاگ بیست مرتبه از کلمه کلیدی استفاده کنید اما پست شما ارزش یا مفهومی نداشته باشد. این متن فقط پر شده از کلمات کلیدی. موتور های جستجو، این رفتار را جریمه می کنند زیرا واقعا ارزشی برای بازدید کنندگان ندارد.
  • لینک به محتوای اسپم؛ در بخش قبلی، ما در رابطه با بک لینک از منابع با کیفیت و تاثیر مثبت آن بر روی اعتبار وبسایت شما صحبت کردیم که باعث می شود رتبه بندی شما در موتور جستجو بهبود پیدا کند. اما در صورتی که شما از وبلاگ های اسپم، تالارهای گفتمان و یا منابع کم اعتبار دیگری لینک داشته باشید، ممکن است بر روی رتبه بندی SERP شما تاثیر منفی داشته باشد.

این ها تنها چند مورد محدود هستند که بر روی سئو شما تاثیر منفی دارد. بهترین روش برای اجتناب از جریمه شدن به خاطر این حالت از رفتار، استفاده از بهترین روش های سئو و تمرکز بر روی تولید محتوای با کیفیت می باشد. بهینه سازی موتور جستجو نیاز به زمان دارد تا بتواند باعث تولید ترافیک ارگانیک در سایت شما شود. حال شاید بگویید که این پروسه زمان بر است و در نهایت سودرسانی سئو چیست؟

درست است که سئو سایت یک پروسه زمان بر است؛ اما، استفاده از بهترین روش ها و تلاش برای ایجاد کردن محتوای با کیفیت و مفید، قطعا در انتها سود زیادی را برای شما ایجاد می کند. به این صورت که وقتی یک سایت، رنک یک در نتایج جستجو را بعد از مدت زمان زیادی به دست می آورد، به همین راحتی ها شاهد افت رنک نخواهد بود و اگر به درستی از تکنیک های سئو استفاده کند، ممکن است برای سال ها در جایگاه های برتر نتایج جستجو باقی بماند.

SEO چیست,تعریف سئو چیست,رتبه بندی سایت در گوگل

🔵 تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو چیست؟

یکی از سوالات رایج دیگر که می شنویم این است: آیا رسانه های اجتماعی بر روی سئو تاثیر دارند؟ این سوال، خیلی مهم است.

چند روش وجود دارد که فعالیت در رسانه های اجتماعی بر اساس آن ها می توانند بر روی سئو و رتبه بندی سایت تاثیر داشته باشند. به صورت کلی، محتوای رسانه های اجتماعی شما باعث می شود که ترافیک بیشتری به وبسایت شما جذب شود.

با اشتراک گذاری لینک ها به صورت منظم در وبسایت و ارائه لینک محتوای خودتان در رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک و لینکدین، باعث می شود که مشتریان احتمالی بیشتری را به سایت خودتان جذب کنید و محتوای خودتان را به افراد بیشتری ارائه کنید.

پروفایل های شرکت شما در رسانه های اجتماعی نیز می توانند در موتورهای جستجو رتبه بندی شود. مثلا همین الان نام شرکت خودتان را در گوگل جستجو کنید. آیا پروفایل رسانه های اجتماعی شما هم نمایش داده می شود؟ شرکت هایی که در رسانه های اجتماعی هم فعالیت دارند، معمولا از فیسبوک، توییتر، لینکدین و پروفایل های دیگر استفاده می کنند تا این پروفایل ها همراه با وبسایت شرکت در نتایج جستجو نمایش داده شود.

بهترین روش برای رتبه بندی پروفایل های رسانه های اجتماعی، فعالیت و مشارکت فعال با مخاطبین و دنبال کنندگان در رسانه های مختلف می باشد. البته هنوز ابتدای کار هستید؛ اما اگر بدانید که کارکرد ابزارهای سئو چیست، متوجه خواهید شد که بسیاری از این ابزارهای تحلیل سئو سایت، پروفایل های شبکه های اجتماعی را هم به شما نشان می دهند. این یعنی شبکه های اجتماعی از طرق مختلف می توانند به رتبه بندی شما در نتایج جستجوی گوگل کمک کنند.

گاهی اوقات اعتبار اجتماعی شما هم بر روی رتبه بندی سایتتان تاثیر دارد. این یعنی موتورهای جستجو، تعداد دنبال کنندگان و میزان مشارکت و تعمال آن ها را با صفحات شبکه های اجتماعی شما، برای رتبه بندی در نظر می گیرند. سپس آن ها از این اطلاعات استفاده می کنند تا رتبه بندی برند شما را در نتایج جستجو، مشخص کنند.

🔵 اهمیت سئو در کسب و کار

حالا که میدانید سئو چیست و اندکی در رابطه با نحوه کارکرد آن آگاهی دارید، ممکن است با خودتان بگویید که آموزش سئو چرا باید برای من مهم باشد؟

مهم نیست که شما در چه زمینه ای فعالیت می کنید یا کسب و کار شما چقدر بزرگ یا کوچک است، اما مشتریان هر روزه در موتور های جستجو نظیر گوگل، به دنبال برند های آنلاین مانند برند شما هستند و شما می توانید از طریق سئو سایت خود این مشتریان احتمالی را جذب کنید.

این طور در نظر بگیرید: وقتی می خواهید در رابطه با یک محصول یا یک سرویس اطلاعات به دست بیاورید کجا را جستجو می کنید؟ اینترنت و گوگل!

به همین دلیل مشتریان شما هم برای یافتن پاسخ سوالات و یا تحقیق در رابطه با محصولات یا سرویس های مختلف، از اینترنت و موتورهای جستجو استفاده می کنند. برای بیشتر مشتریان، فرآیندی که منجر به خریدشان می شود، با جستجو در موتور های جستجویی مانند گوگل شروع می شود.

آن ها به دنبال عبارات یا کلمات کلیدی مطابق با نیازها خودشان می گردند و سپس به وبسایتی می روند که می تواند راهکار خوبی را به آن ها ارائه کند. در صورتی که آن ها اول با کسب و کار شما رو به رو شوند، احتمال خریدشان از شما بسیار بالا است.

با بهبود سئو، شما میتوانید رتبه بندی خودتان در صفحه نتایج موتور جستجو را بهبود بخشید. این موضوع باعث بهبود قابلیت رویت شما، افزایش احتمال جذب مشتریان و بهبود رتبه بندی شما می شود. با استفاده از محتوای با کیفیت که بر روی کلمات و عبارات کلیدی مربوطه تمرکز دارد، میتوانید در زمان نیاز مشتریان به آن ها کمک کرده و پاسخ سوالات و راهکار مشکلات آن ها را ارائه کنید.

بهینه سازی موتور جستجو برای کسب و کارهای کوچکی که میخواهند در بازار آنلاین رقابت کنند اهمیت بسیار زیادی دارد. بیشتر کسب و کارهای کوچک بودجه های بازاریابی دیجیتال کمی دارند. اگر چه ممکن است نتوانند با شرکت های بزرگ در زمینه تبلیغات رقابت کنند، اما باز هم سئو می تواند تاثیر خوبی بر روی کار آن ها داشته باشد. هر شرکت، فارغ از اندازه اش می تواند بهینه سازی موتور جستجو را تقویت کرده و سئو خو را بهبود بخشد.

🔵 موتورهای جستجو و اهمیت آن در سئو

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در رابطه با وبسایت شرکت خودتان در نظر داشته باشید، این است که دیدگاه شما باید فراتر از موتورهای جستجو باشد. به بیان دیگر، شما باید به فکر کاربران انسانی باشید که به وبسایت شما می آیند و از محتوای شما استفاده می کنند. البته ممکن است در نگاه اول این موضوع کمی عجیب  باشد، اما این نگرش یکی از بهترین روش ها برای بهبود سئو و رتبه بندی در موتور جستجو می باشد.

مثلا شما میتوانید محتوایی را بنویسید که به صورت عالی برای موتور جستجو بهینه سازی شده است، اما در صورتی که این محتوا برای انسان ها بی معنی باشد، هیچ فایده ای نصیب کسب و کار شما نمی شود. اصلا مهم نیست که چند مرتبه از یک کلمه کلیدی در پست یا صفحه خودتان استفاده می کنید، در صورتی که محتوا به بازدید کنندگان شما کمکی نکند، قطعا آن ها سایت شما را ترک کرده و دیگر به سایت شما باز نمی گردند.

من پیشنهاد می کنم که ابتدا بیایید با موتور جستجو دنیای وب، نحوه کار آن ها و نکات مهمی در این رابطه آشنا شوید:

✔️ نگاهی به موتورهای جستجو و سئو آن ها

بسیاری از افراد برای اینکه کسب و کار خود را گسترش دهند به استفاده از وب سایت ها می پردازند، اما ممکن است از بازاریابی دیجیتال بهره نبرند، چرا که با نحوه کار موتورهای جستجوگر آشنایی ندارند. در نتیجه اینجا اهمیت سئو و شناخت موتورهای جستجو را متوجه می شوید. موتورهای جستجو باعث موفقیت وب سایت ها می شوند، بنابراین با استفاده از موتورهای جستجو می توانید عملکرد وب سایت خود را تقویت نماید و در فضای اینترنت کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید.

برای موفق شدن در هر کاری باید بستری را که در آن مشغول به فعالیت هستید، بشناسید. بنابراین داشتن پاسخ برای این سوال که سئو چیست و شناخت موتورهای جتسجو به شما کمک می کند که در کار خود موفقیت های زیادی را به دست آورید و به گسترش فعالیت های خود تحت نظر سئو بپردازید.

✔️ مفهوم موتور جستجو

موتورهای جستجوگر از عملکردهای متفاوتی برخوردار هستند، افراد زیادی در حال تلاش هستند که در این بستر کسب و کاری را برای خود راه اندازی نمایند. قبل از یادگیری عملکردهای موتورهای جستجوگر باید با مفهوم آن آشنا شوید.

برای بسیاری از افراد این سوالات پیش می آید:

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجوگر چگونه به وجود آمده اند؟

سوالاتی زیادی وجود دارد که برای یافتن آن ها باید تحقیقاتی را به انجام برسانید. موتورهای جستجو به برنامه های کامپیوتری گفته می شود که برای پیدا کردن اطلاعات از هر پلتفرمی می تواند استفاده نماید.

به طور کلی در پاسخ به این سوالات باید بگوییم این ها ماشین های پاسخ گویی به سوالات هستند. موتورهای جستجو به سیستم های نرم افزاری گفته می شود که درصدد پیدا کردن محتوا در شبکه های جهانی می باشند، این موتورها محتواهایی را پیدا می کنند که با کلمات مورد جستجو مطابقت داشته باشد.

✔️ نحوه کار موتورهای جستجو

موتورهای جستجو برای اینکه بتوانند اطلاعات مناسبی را از میان میلیون ها وب سایت پیدا نمایند، باید بفهمند چه اطلاعاتی وجود دارد و آن اطلاعات را به صورت صحیح در اختیار کاربران قرار دهند. این فرایند را طی سه مرحله انجام می دهند که شامل موارد زیر است:

  1. کرال کردن
  2. ایندکس کردن
  3. رتبه بندی کردن

زمانی که این اقدامات انجام شود موتورهای جستجو محتواهایی که تازه منتشر شده اند را پیدا خواهند کرد و برای در اختیار گذاشتن کاربران آن ها را طبقه بندی می کنند. در ادامه به بررسی هر کدام از مراحل گفته شده می پردازیم.

کرال کردن: انواع موتورهای جستجو ربات هایی را دارا هستند که به ربات های عنکبوت و خزنده معروف اند. محتواهایی که تازه منتشر شده اند یا تغییراتی که بر روی آن ها ایجاد شده برای ربات های خزنده و عنکوبت فرستاده می شود. این ربات ها صفحه های موجود را مورد بررسی قرار داده و با دنبال کردن لینک های موجود به صفحه های دیگر خواهند رفت و آن ها را کرال می کنند.

ایندکس کردن: بعد از اینکه وب سایت مورد نظر کراول شد، موتورهای جستجو درصدد طبقه بندی اطلاعات آنها هستند، ایندکس کردن به طور کلی به ذخیره کردن صفحه های کراول شده گفته می شود.

رتبه بندی: زمانی که کاربران به جستجوی عباراتی در گوگل می پردازند، موتورهای جستجوگر به دیتابیس های خود رجوع خواهند کرد تا اطلاعاتی که با عبارت جستجو شده مطابقت دارد را بیابند، تمامی صفحه هایی که پیدا می شود طبق رتبه بندی خاصی در اختیار کاربران قرار می گیرد. همان طور که در این بحث گفته شد، موتورهای جستجو می توانند میلیون ها اطلاعات را در دیتابیس خود ذخیره و در مواقع مورد نیاز آن ها را ارائه دهند.

تمامی این موارد اهمیت سئو را نشان می دهد. سئو و اصول آن در تلاش هستند که محتوا و صفحات شما را هم برای کاربران و هم برای نمایش بهتر در موتورهای جستجوگر مانند گوگل، بهینه سازی کند.

SEO چیست,تعریف سئو چیست,رتبه بندی سایت در گوگل

🔵 اصطلاحات سئو رایج و پرکاربرد سئو

خب امیدواریم تا اینجای کار به خوبی درک کرده باشید که تعریف سئو چیست؛ زیرا در این بخش بدون داشتن درک درستی از کلیات و مزایا سئو، نمی توانید اصطلاحات پرکاربرد سئو را درک کنید.

همیشه سعی کنید در ابتدا پایه خوبی ایجاد کنید و بر روی آن، ساختار مدنظر خود را بسازید. پس اگر هنوز نمی دانید سئو چیست، برگردید و این مقاله را حتی برای چند مرتبه مطالعه کنید تا مشکلی در آینده برای شما به وجود نیاید؛ البته اگر می خواهید در زمینه بهینه سازی سایت فعالیت خود را شروع کنید!

در ابتدای کار موتور جستجوی گوگل، پاسخ به سوال سئو چیست امری سخت بود؛ اما وب سایت های برتری که در این زمینه فعالیت داشتند، عبارات و اصطلاحاتی را بیان کردند تا درک سئو برای همگان ملموس شود.

یکی از کارهایی که این وب سایت ها از جمله Moz، انجام دادند، این بود که فعالیت های مرتبط با سئو را به چندین بخش دسته بندی کردند. در ادامه این دسته بندی ها و نام گذاری ها را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. تمامی اطلاعاتی که در ادامه در اختیار شما قرار می دهیم، برگرفته از دوره آموزش سئو نیوسئو است.

✔️ سئو کلاه سفید (White hat SEO)

سئو کلاه سفید یکی از اصطلاحات رایج سئو است. یادتان است که در بالاتر بیان کردیم که سئو یعنی هماهنگی سازی سایت خود با الگوریتم رتبه بندی گوگل؟ خب باید بگوییم که برخی فعالیت ها وجود دارند که خارج از این چارچوب بوده و می توانند رتبه وب سایت شما را افزایش دهند! در ادامه بیشتر در مورد این مسئله صحبت خواهیم کرد و فعلا کاری با این نوع فعالیت ها نداریم. سئو کلاه سفید در واقع یعنی سئو خوب، سئو قانونی و… .

تمامی فعالیت هایی که در قالب سئو کلاه سفید شناخته می شوند، مطابق با قوانین گوگل و الگوریتم آن هستند و هر وب سایتی که بهتر از سایت های دیگر، این تطابق را به گوگل بفهماند، می تواند در رتبه های برتر نتایج جستجوی گوگل، رتبه بندی شود.

✔️ سئو کلاه سیاه (Black hat SEO)

دسته دیگری که برخی از فعالیت های سئو در آن قرار می گیرند، سئو کلاه سیاه می باشد. کلاه سیاه شامل روش ها و تکنیک هایی است که هدف از انجام تمامی آن ها، دور زدن یا گول زدن خزنده موتور جستجوست.

اگر از قدیم الایام اهل جستجو کردن در فضای وب بوده باشید، حتما برایتان پیش آمده که عبارتی را جستجو کنید و وارد یکی از سایت های پیشنهادی گوگل شوید؛ اما بعد از ورود، هیچ محتوا یا مطلبی که مطابق با عبارت جستجو شما باشد، ندیده اید!

این مسئله یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه بود که طی آن کاربران مختلف برای عبارت کلیدی های متعدد وارد یک صفحه می شدند و آن صفحه رنک و ورودی کلی وب سایت را به شدت افزایش می داد.

اما امروزه دیگر چنین اقداماتی از سوی وبمسترها امکان پذیر نیست؛ زیرا گوگل بروز رسانی های زیادی در الگوریتم رتبه بندی خود ایجاد کرده است تا از بروز و به ثمر رسیدن تکنیک های کلاه سیاه، جلوگیری کند. اما هنوز هم روش هایی وجود دارد که برخی از وبمسترها از آن ها استفاده می کنند تا الگوریتم های گوگل را دور زده و در بین رتبه های برتر قرار بگیرند.

اما دقت داشته باشید که اگر سایتی از این اصول استفاده کند و گوگل متوجه این قضیه بشود، به طور کلی سایت را از میان نتایج جستجوی خود حذف خواهد کرد!

✔️ سئو داخلی یا همان On-page SEO

احتمالا نام این نوع از بهینه سازی سایت را زیاد شنیده اید و تا حدودی با آن آشنایی دارید. سئو داخلی شامل تمام چیزهایی می شود که کاربران شما آن ها را در سایت مشاهده می کنند. معمولا زمانی که بخواهید یک استراتژی سئو اصولی تدوین کنید، حتما باید تسک های خود را با توجه به سئو داخلی و خارجی، دسته بندی کنید.

بخش عمده سئو داخلی را محتوای سایت تشکیل می دهد. شما باید تمامی فاکتورهای داخلی سایت خود را برای موتور جستجو و کاربران بهینه سازی کنید. سئو داخلی در صورتی در بهبود رتبه بندی سایت شما تاثیرگذار است که محتوای ساختاریافته، یونیک(غیر کپی)، باکیفیت و خاص را به مخاطبین ارائه کند.

محتوایی می تواند رتبه خوبی در نتایج جستجو بگیرد که بهترین پاسخ را برای مشکل کاربران ارائه کرده باشد.

بنابراین فهمیدیم که مهم ترین بخش در سئو داخلی این است که اطمینان حاصل کنید محتوای شما باکیفیت و فوق العاده است. اما این به تنهایی کافی نیست و یکسری فاکتور مهم دیگر وجود دارند که باید رعایت شوند. اگر علاقه مند هستید بیشتر در این زمینه اطلاعات به دست بیاورید، مقاله سئو داخلی ما می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

✔️ سئو خارجی یا همان Off-page SEO

ارائه یک تعریف دقیق برای سئو خارجی شاید کمی دشوارتر از سئو داخلی باشد. اما به طور خلاصه و جامع، سئو خارجی را می توان به صورت زیر تعریف نمود:

سئو خارجی سایت شامل تمامی فعالیت هایی است که در محیط داخلی سایت انجام نشده و در ارتباط با سایت های دیگر است و هدف از آن ها ارتقا رتبه و اعتبار وب سایت مدنظر می باشد.

اولین و مهم ترین بخش از سئو خارجی وب سایت، لینک سازی است. همیشه به خاطر داشته باشید که لینک سازی یکی از بزرگترین بخش های سئو سایت به شمار می رود و همواره به آن نیاز خواهید داشت. برخی از کارشناسان سئو سایت، لینک سازی را سخت ترین کاری که در زمینه بهینه سازی سایت وجود دارند، می دانند.

این مسئله خیلی مهمی است…

لینک گرفتن از وب سایت هایی که اعتبار خوبی نزد گوگل دارند، می توانند در رتبه بندی صفحات سایت شما تاثیر بسزایی بذارد. دقت داشته باشید که هیچ زمان نمی توان تاثیری که یک لینک بر روی وب سایت می گذارد را اندازه گیری کرد. طبیعی است که کسب لینک از وب سایت های معتبر، کار آسانی نیست.

شبکه های اجتماعی یکی دیگر از سیگنال های تاثیرگذار خارجی هستند که رتبه سایت شما را بهبود خواهند داد. اگر کاربران در شبکه های اجتماعی مختلف مثل فیسبوک، توییتر و … در مورد وب سایت شما صحبت کنند و شما در آنجا نیز به عنوان یک برند شناخته شده حضور داشته باشید، این مسئله به طور غیرمستقیم می تواند به افزایش اعتبار شما در گوگل کمک کند.

علاوه بر این ها، شما می توانید طرفداران خود در شبکه های اجتماعی را به وب سایت خود دعوت کرده و از این طریق ورودی خوبی به دست بیاورید.

تا اینجای کار فهمدید که تعریف سئو چیست و زیرشاخه های کلاه سفید، کلاه سیاه، داخلی و خارجی آن چه تعاریفی دارند. دو بخش مهم دیگر می ماند به نام های سئو فنی و سئو محلی که هر سئوکاری باید آن ها را به خوبی بشناسد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: سئو تکنیکال چیستپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

✔️  سئو فنی (Technical SEO)

قبل از اینکه بخواهیم یک وب سایت را بهینه سازی کنیم، باید پایه و اساس آن را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنیم که مشکلی در آن وجود نداشته باشد. اگر از همین ابتدای کار مشکل اساسی در یک وب سایت وجود داشته باشد، اکثر اقدامات بعدی شما که به جهت بهبود رتبه سایتتان است بی ثمر خواهد بود.

به این پروسه که طی آن مشکلات فنی سایت مورد تحلیل قرار گرفته و مرتفع می شوند، سئو تکنیکال یا فنی می گویند. فشرده سازی کدها، بهبود سرعت سایت، امنیت، وضعیت صفحات 404 و ریدایرکت ها، بررسی وضعیت تگ ها و … از جمله اقداماتی هستند که در سئو فنی باید انجام شوند.

طبعا انجام برخی اقدامات سئو فنی نیازمند دانش کدنویسی است. به همین دلیل معمولا سئوکارانی که مهارتی در این زمینه ندارند، مشکلات شناسایی شده را به توسعه دهنده وب سایتشان انتقال می دهند و از او می خواهند تا این مشکلات را مرتفع کند. بعد از آن، مسیر بهینه سازی سایت هموار شده است و شما به راحتی می توانید به دیگر بخش های سئو سایت بپردازید و بهترین نتیجه را بگیرید.

SEO چیست,تعریف سئو چیست,رتبه بندی سایت در گوگل

✔️ بک لینک

یکی از مهم ترین اصطلاحات رایج سئو که باید بدانید، بک لینک است که به تمامی لینک هایی که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود اشاره می کند. این نوع از لینک ها انواع مختلفی دارند. ما در دوره آموزش ساخت بک لینک، به طور کامل انواع آن ها، روش های ساختن و… را برای شما بررسی کردیم.

برخی از مهم ترین انواع بک لینک عبارت اند از:

  1. بک لینک به روش PBN
  2. بک لینک به روش قند عسل
  3. اینفوگرافیک
  4. بک لینک به روش شبکه های اجتماعی
  5. بک لینک به روش الکسا
  6. ثبت آگهی
  7. بک لینک در سایت های EDU
  8. بک لینک به روش مسابقه
  9. ارسال ایمیل
  10. پست مهمان
  11. بک لینک به روش لینک های داخلی
  12. کتاب های رایگان
  13. مصاحبه
  14. بک لینک به روش اشتراک گذاری
  15. رپورتاژ وایرال
  16. رپورتاژ آگهی
  17. پرسش و پاسخ
  18. بک لینک به روش نظرات و سایدواید
  19. وبلاگ شخصی

نکته مهمی که در تعریف سئو سایت و بک لینک ها باید بدانید این است که یک وب سایت زمانی به نتایج برتر گوگل می رسد که سایت های دیگر به آن لینک داده باشد. از نگاه ای ساده تر، سایت های دیگر، سایت شما را به کاربرانشان، توصیه کنند. این باعث می شود که سایت شما بیشتر مورد توجه گوگل نسبت به رقبا قرار گرفته و راحت تر به نتایج برتر گوگل برسد.

✔️ تولید محتوا

شاید در نگاه اول اصطلاح تولید محتوا یک اصطلاح سئو محسوب نشود اما نقش بسیار بسیار مهمی در بهینه سازی سایت دارد. هر صفحه از سایت می بایست شامل محتوایی باشد تا به خوبی به کاربران معرفی شود. محصولات باید محتوا داشته باشند تا کاربران بتوانند آن را بشناسند و خریداری کنند. صفحه بلاگ اصلی ترین منبع محتوایی وب سایت هاست. به طور کلی تولید محتوای باکیفیت همان طور که قبل‌تر گفته شد، کمک ویژه ای به سئو سایت و رسیدن به نتایج اول گوگل می کند.

محتوا انواع مختلفی دارد و هر کدام به نوعی به سئو سایت شما کمک خواهد کرد. انواع متداول محتوا در دنیای وب عبارت است از:

  • محتوای ویدیویی مانند کلیپ ها و ویدیوها که وب سایت ها بیشتر برای صفحات لندینگ، از آن استفاده می کنند.
  • محتوایی تصویری مانند تصاویر و اینفوگرافیک ها
  • محتوای صوتی مانند پادکست ها یا ویدیوکست ها
  • محتوای متنی که متداول ترین نوع محتوا و البته ارزان ترین نوع محتوا محسوب می شود.

✔️ ریدایرکت ها

ریدایرکت به معنی فارسی یعنی تغییر مسیر. ما در سئو برای اینکه سایت را از تمام جهات مختلف، بهینه سازی کنیم، باید مسیر برخی از صفحات را تغییر دهیم. صفحاتی از محصولات که موجود نیستند، صفحاتی که پاک شده اند، صفحات که به اصطلاح ویروسی شده اند و… همگی به وسیله ریدایرکت های مختلف تغییر مسیر داده می شوند.

انواع ریدایرکت ها عبارت اند از:

ریدایرکت 301: انتقال دائمی یک url است که معمولا بین 90 تا 99 درصد اعتبار یک صفحه را نیز منتقل می کند.

ریدایرکت 302: همان کاربرد ریدایرکت 301 و تنها در برخی ساختارها، این دو ریدایرکت با هم متفاوت هستند.

ریدایرکت 307: این ریدایرکت نیز تقریبا کارایی 302 و 301 را دارد اما برای HTTP ورژن 1.1 مورد استفاده قرار می گیرد.

✔️ گوگل ادسنس

گوگل ادسنس یک بستر تبلیغات بنری زیرمجموعه گوگل است که به ازای کلیک های صحیح و درست کاربران، از تبلیغ دهنده پورسانت می گیرد. البته تنها به ازای کلیک پول دریافت نمی کند. ممکن است گاهی اوقات بسته به شرایط سایت، به ازای جایگاه نمایش بنر و بازدید صفحه، نیز پول دریافت کند. این بستر برای کسانی که قصد دارند به سئو سایت خود، سرعت ببخشند و مشکلی در هزینه کردن ندارند، کاربردی و مناسب باشند. البته کسانی که می دانند سئو چیست و به خوبی تکنیک های آن را آموخته اند، هیچگاه به دنبال گوگل ادسنس نمی روند.

در نظر داشته باشید که گوگل ادسنس کاربردهای مختلفی در سئو دارد و ممکن است که با اصطلاح در بخش های دیگر، نیز روبرو شوید.

✔️ انکر تکست

زمانی که بخواهید کار لینک سازی را یاد بگیرید، یکی از اصطلاحات سئو که با آن روبرو می شوید، انکرتکست است. به عبارتی که کاربر را به صفحه ای دیگر در سایت خودتان یا سایت دیگر، لینک می کند، انکرتکست می گویند. سال ها قبل معمولا برای لینک کردن کاربر از صفحه ای به صفحه دیگر، از عبارات متداولی مانند “ادامه مطلب”، “صفحه اصلی” و یا “لینک” استفاده می کردند، به مرور زمان و با بروز رسانی های مختلف در الگوریتم های گوگل، متوجه شدیم که این عبارت یعنی انکرتکست بسیار قابل توجه گوگل است.

برای استفاده از انکرتکست در لینک سازی باید نکات و موارد مهمی را بدانید، اما مهم ترین نکته در این بخش شما آموزش می دهیم:

انکرتکست لینک سازی اصولی باید کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد باشد. مثلا اگر شما می خواهید از صفحه بلاگ “چگونه لپ تاپ خود را تعمیر کنیم؟” به صفحه “لوازم یدکی تعمیر لپ تاپ” لینک دهید، در صورتی که کلمه کلیدی اصلی صفحه “لوازم یدکی تعمیر لپ تاپ”، عبارت “لوازم جانبی لپ تاپ” باشد، باید به این عبارت از صفحه “چگونه لپ تاپ خود را تعمیر کنیم؟” به صفحه “لوازم یدکی تعمیر لپ تاپ” لینک دهید.

همین نکته مهم را نیز در زمان ساخت بک لینک نیز باید به خاطر داشته باشید.

برخی از مهم ترین انواع انکر تکست عبارت اند از:

  1. انکر تکست Exact Match یا تطبیق کلی
  2. انکر تکست Branded یا نام تجاری
  3. انکر تکست Partial Match یا تطبیق جزئی
  4. انکر تکست  Naked Link یا لینک عریان
  5. انکر تکست Generic یا عمومی
  6. انکر تکست Image یا تصویر
  7. انکر تکست Brand + Keyword یا کلمه کلیدی + برند
  8. انکر تکست Long Tail یا طولانی

✔️ کنیبالیزیشن ( Cannibalization) یا هم نوع‌خواری

گاهی اوقات یک اشتباه کوچک یا یک بی غفلتی ضرر زیادی را به مشاغل وارد می کند، کنیبالیزیشن یا هم نوع خواری نیز یکی از مشکلاتی است که در نتیجه عدم اطلاعات کافی یا سهل انگاری برای سایت ها به وجود می آید و ضربه سنگینی را به سئو سایت وارد می کند. در نتیجه یکی از موارد مهمی که در رسیدن به پاسخ سئو چیست، باید بدانید، موضوع کنیبالیزیشن است.

اگر می خواهید کار سئو را شروع کنید و یا وبسایتی برای خودتان طراحی کنید و مشغول به فعالیت در آن شوید، باید با اینکه کنیبالیزیشن آشنایی کامل داشته تا اگر روزی خدای نکرده، این مشکل دامن گیرتان شد، راه حل رفع آن را بدانید.

برخی از افرادی که به تازگی وارد حرفه سئو شده اند و اطلاعات زیادی درباره آن ندارند، تصور می کنند اگر از یک یا چند کلمه کلیدی در تمام مقالات خود استفاده کنند، می توانند رتبه آن کلمه کلیدی در گوگل را بهتر کنند و جایگاه بهتری نزد گوگل پیدا کنند.

این تصور از پایه و اساس اشتباه است، زمانی که شما از یک کلمه کلیدی در چند محتوای خود استفاده کرده باشید، گوگل نمی داند کدام مقاله را به کاربر نشان دهد، در نتیجه دو یا حتی گاهی اوقات سه مقاله شما را در صفحه نتایج بالا می آورد، با این تفاسیر احتمالا تا الان متوجه شده اید که کنیبالیزیشن چیست.

در این حالت صفحات مختلف سایت شما که در یک جستجو نمایش داده شده اند، شروع به رقابت با یکدیگر می کنند و هر کدام سعی می کند رتبه و ترافیک ورودی بیشتری دریافت کند. به این رقابت، هم‌نوع‌خواری می گویند، چون دو صفحه سایت شما برای شکست یکدیگر تلاش می کنند.

اگر اطلاعات خوبی درباره سئو نداشته باشید، ممکن است این اتفاق را خیلی هم خوشایند بدانید و بگویید چه اشکالی دارد؟ اینطور رتبه سایتم در گوگل بهتر می شود! اما حقیقت این است که این موضوع نه تنها به پیشرفت سایت شما کمک نمی کند، بلکه باعث افت زیاد سئو و رتبه آن نیز می شود.

✔️ الگوریتم های گوگل

زمانی که بخواهید به طور حرفه ای به این سوال پاسخ دهید که “سئو چیست” یکی از مهم ترین عبارتی که با آن روبرو می شوید، الگوریتم های گوگل است. واژه سئو به معنی بهینه سازی برای موتور جستجوگر به ما نشان می دهد که سیستم پیچیده ای وجود دارد که وب سایت ها را رتبه بندی می کند، تعیین کننده عوامل موثر بر سئو است و عملکرد سایت و حضور موفق در دنیای وب به گونه وابسته به آن هاست. این سیستم پیچیده الگوریتم های گوگل هستند.

در واقع الگوریتم های گوگل، سیستم رتبه بندی این موتور جستجوگر قدر قدرت را می سازند و هر سال و گاهی اوقات هر ماه، با بروز رسانی هایی که برای این سیستم ها منتشر می شود، سیستم رتبه بندی بروز شده و روی سئو سایت ها و عملکردشان در این حوزه اثرگذار خواهد بود. در ادامه لیست مهم ترین الگوریتم های گوگل همراه با توضیحی کوتاه از آن ها را برایتان شرح می دهیم:

  1. الگوریتم پیج رنک: اولین الگوریتم گوگل ساخته شده در سال 1998
  2. الگوریتم رقص گوگل: این الگوریتم در بازه های زمانی مختلف، رتبه صفحات جابجا می کند تا رفتار کاربران نسبت به این تغییر رتبه را بسنجد.
  3. سندباکس گوگل: الگوریتمی که مانع رتبه گرفتن صفحات و سایت های تازه کار می شود. این الگوریتم به صورت رسمی هنوز تایید نشده است، اما بهتر است که تمامی متخصصان سئو، از آن آگاه باشند.
  4. الگوریتم هیلتاپ: هدف از ارائه این الگوریتم شناسایی صفحات معتبر و نمایش آن در زمان جستجو کاربران در گوگل است.
  5. الگوریتم کافئین: زمانی که ربات های گوگل در ایندکس مجدد صفحات قدیمی سایت ها مشکل داشتند، این الگوریتم راه اندازی شد تا به ربات های گوگل کمک کند. پس از راه اندازی الگوریتم کافئین، بروز رسانی محتوا به عنوان یکی از بهترین و موثرترین تکنیک های سئو سایت، معرفی شد.
  6. الگوریتم پاندا: الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم های هسته گوگل است. هدف اصلی این الگوریتم در مرحله اول، شناسایی صفحات و سایت های بی کیفیت است و در مرحله دوم، وظیفه دارد که رتبه این صفحات را در نتایج گوگل، کاهش دهد.

🔵 عوامل موثر بر قیمت پروژه سئو

تا اینجای کار به خوبی متوجه شدید که مزایا سئو و تعریف سئو چیست و با اصطلاحات رایج سئو آشنا شدید. حال باید درباره نحوه درآمدزایی و قیمت هایی که برای پروژه های سئو در نظر می گیرند نیز اطلاعاتی داشته باشید. ما در محتوای محاسبه قیمت سئو سایت به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم اما در ادامه نکاتی را بررسی می کنیم که به طور خلاصه اطلاعاتی در این زمینه دریافت کنید.

درست است که نمی توان یک رقم ثابت را برای پروژه سئو تعیین کرد، اما به صورت کلی این قیمت گذاری به دو صورت انجام می شود:

  • کارفرما یک مبلغ را پیشنهاد می کند و با فرد متخصص سئو بر سر آن توافق می کنند
  • از همان ابتدا متخصص سئو با توجه به کارهایی که می خواهد انجام دهد، مبلغی را پیشنهاد می دهد.

در هر دو حالت صرف نظر از قیمت تعیین شده، یا بخشی از هزینه قبل از انجام کار و مابقی بعد از آن پرداخت می شود و یا تمام مبلغ پروژه به صورت یکجا توسط متخصص سئو دریافت می شود،‌ این موضوع کاملا وابسته به طرفین قرارداد است و تنها به نظر آن ها بستگی دارد.

برای تعیین قیمت خدمات سئو راه های بسیار زیادی وجود دارد، برای مثال برخی از افراد، هزینه کار را به صورت ساعتی بین 30 تا 60 هزار تومان برای هر یک ساعت، دریافت می کنند و برخی دیگر نیز هزینه تمام شده را به صورت یک پروژه سئو کامل دریافت می کنند.

در ادامه ما می خواهیم به موضوعاتی که روی قیمت و تعرفه سئو بر اساس پروژه تاثیر دارند، صحبت کنیم.

✔️ میزان فروش سایت

شمایی که می دانید سئو چیست و با اصطلاحات رایج سئو نیز آشنایی دارید، قطعا می دانید که هدف از بهبود وضعیت سایت و سئو کردن آن، رسیدن به صفحه اول و رتبه 1 گوگل است، با این کار میزان فروش سایت بالا می رود. به همین دلیل برخی از متخصصان سئو هزینه دریافتی خود را با توجه به میزان فروش سایت که به دلیل سئو آن ها بوده است، تعیین می کنند.

برای اینکه میزان فروش حاصل از ورودی گوگل مشخص شود، می توانید از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

✔️ رتبه کلمات کلیدی

تعیین قیمت بر اساس رتبه کلمات کلیدی یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین روش های قیمت گذاری برای سئو است. در این روش کارفرما لیستی از کلمه های کلیدی ای که می خواهد رتبه بهتری داشته باشند را به متخصص سئو می دهد و بر اساس میزان رشد آن ها، قیمت تعیین می کند.

با وجود رایج بودن این روش معایب بیشتری نسبت به سایر روش های تعیین قیمت دارد، برای مثال یکی از این معایب را می توان میزان فشار و استرسی که به متخصص سئو وارد می کند دانست. به علاوه برای هیچ چیزی تضمینی وجود ندارد و سئوکار نمی تواند قول صد در صد برای بهبود رتبه بدهد.

✔️ ترافیک ورودی از گوگل

سئوکار ها با یادگیری نحوه استفاده از Schema سعی می کنند، آمار ورودی از گوگل و بازدید از سایت را افزایش دهند. تعیین پروژه بر این اساس نیز یکی از روش های پرطرفدار است.

🔵 6 روش کاربردی برای یادگیری سئو

اگر می خواهید شغل سئو را برای خود انتخاب کنید و نمی دانید چگونه به طور حرفه ای، این مهارت را بیاموزید، در ادامه راهکارهایی را برای یادگیری سئو شرح می دهیم. این راهکارها هر کدام می تواند نتایج مختلفی داشته باشد اما نتیجه آن تبدیل شدن شما به یک کارشناس سئو حرفه ای است:

✔️ کارآموزی در شرکت های سئو و بهینه سازی سایت

اگر واقعا علاقه مند به یادگیری سئو هستید. اگر می خواهید به عنوان یک کارشناس سئو در شرکت های بزرگ استخدام شوید. می توانید از کارآموزی در برخی شرکت های بزرگ شروع کرده و اندکی از تجربیات خود را برای حرفه ای شدن در سئو سایت با این شرکت ها درمیان گذاشته و به مرور زمان و به صورت پروژه محور به یادگیری سئو بپردازید.

سه راهکار بالا معمولا رایگان بوده و شما می توانید بدون پرداخت هزینه به یادگیری سئو بپردازید. راهکارهایی که در ادامه به شما شرح می دهیم قطعا برای شما کاربردی تر خواهد بود. چه بسا که باید هزینه ای نیز برای آن پرداخت کنید.

✔️ شرکت در سمینارهای آموزش سئو

اگر می خواهید بدانید که کار سئو چیست، سمینارهای مختلفی هستند که این مهارت را از ابعاد مختلف به صورت جامع، بررسی می کنند. برگزاری سمینار امروزه رونق بسیاری گرفته است. بیشتر اساتید سئو با برگزاری سمینارهایی قصد دارند تجربیات خود با انبوهی از عاشقان سئو درمیان بگذارند.

در این سمینارها که معمولا چند استاد سئو با یک دیگر برگزار می کنند، شما می توانید نکات و ترفندهای زیادی را کسب کنید. برخی از این نکات را حتی در هیج یک از انواع دوره آموزش سئو بیابید. از این رو من به شخصه، شرکت در سمیناری که جمعی از اساتید سئو برگزار می کنند را به شما پیشنهاد می دهد. البته با توجه به شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا، سمینار برگزار نمی شود. چه بسا این اساتید با برگزاری این سمینارها به صورت وبینار هنوز هم علاقه مند به ارائه تجربیات خود به کاربران هستند.

✔️ خرید فیلم های آموزشی برای یادگیری سئو

برخی از وبسایت های بزرگ آموزش سئو پکیج های آموزشی یادگیری سئو را برای کاربران آماده کرده اند. این راهکار یادگیری نیز برای شما بهره وری هایی نیز خواهد داشت. شما دیگر نیازی نیست حتما برای یادگیری سئو، در مکان خاص یا در زمان خاصی قرار بگیرید. این شاید بزرگترین مزیت این نوع یادگیری سئو است.

✔️ دانلود اپلیکیشن آموزش سئو

برخی از اساتید بزرگ سئو ایران همچون امیر قمصری، سعی کردند برای بحث آموزش از وسیله ای که کاربران بیشترین دسترسی ممکن را در تولید روز دارند، استفاده کرده و با طراحی اپلیکیشن آموزش سئو، یادگیری سئو را برای کاربران راحت تر کنند. شما نیز می توانید بهترین و مناسب ترین اپلیکیشن های آموزشی سئو را پیدا کرده و برای پیدا کردن یک پاسخ جامع برای این سوال که seo چیست، یک پلتفرم کاربردی را انتخاب کنید.

اکنون نیوسئو سال هاست که تمامی خدمات مربوط به آموزش سئو را در اپ اختصاصی نیوسئو به کاربران و دانشجویان خود ارائه می کند. این اپلیکیشن هم دارای محتواهای رایگان است و هم محتواهای آموزشی ارزشمند که باید بابت آن هزینه ای را پرداخت کنید.

✔️ دوره های حضوری خصوصی یا نیمه خصوصی

یکی دیگر از راهکارهایی که سریعا شما را به یادگیری ترفندهای سئو ترغیب می کند، شرکت در دوره های حضوری است. معمولا دوره های حضوری از گذشته تا به امروزه نشان داده است تاثیر بیشتری روی ذهن و عملکرد دانشجویان جویای علم خواهد گذاشت. از این رو، هنوز که هنوزه دانشگاه ها کلاس های حضوری را بیشتر به کلاس های غیر حضوری ترجیح می دهند. اساتید سئو نیز با برگزاری دوره های سئو با مزایایی که بعد از شرکت در دوره برای شما به همراه دارد، بهره وری های زیادی را برای شما خواهد داشت.

امیر قمصری نیز در نیوسئو این امکان را برای دانشجویان قرار داده است که برای یادگیری هرچه بهتر سئو، در کلاس های خصوصی سئو وی، ثبت نام کنند.

✔️ دوره های غیر حضوری وبینارهای آموزشی

بعد از شیوع ویروس خانمان سوز کرونا بیشتر دوره های آموزشی همچون دوره آموزش سئو به صورت وبینار با نرم افزارهای مخصوص خود برای کاربران فراهم شده است. وب سایت های بزرگی همانند نیوسئو با برگزاری دوره آموزش سئو تمام نکاتی که در دوره های حضوری به کاربران ارائه می دادند، در دوره های غیر حضوری به صورت کامل تر برای آن ها فراهم می کنند.

این 6 راهکاری بود که امروزه شما در کمترین زمان ممکن می توانید به یک کارشناس سئو خبره تبدیل شوید. حال می توانید با انتخاب اصولی یکی از این روش ها، تحقق هدف و رویاهایتان را به خود نزدیکتر کنید. پیشنهاد ما شرکت در دوره های غیرحضوری وبینار است که امروزه بازدهی بسیار بیشتر داشته است. 

🔵 محتوای سئو شده چه ارزشی برای سایت دارد؟

به 2 دلیل بسیار مهم می توان محتوای سئو شده یا به اصطلاح تولید و سئو محتوا را برای یک سایت، ارزشمند دانست:

✔️ تنها با محتوای سئو شده، می توان در نتایج گوگل، رقابت کرد

محتوا به تنهایی در نتایج گوگل توانایی رقابت با سایت های مختلف را ندارد. چون امروزه بیشتر سایت ها، محتواهایی مطابق با اصول سئو، تولید می کنند و شما نیز باید محتوایی با اصول سئو تولید کنید تا بتوانید با رقبای خود رقابت کنید و از نتایج گوگل، ورودی داشته باشید. محتوای سئو شده، کاربر پسندتر است و به طور کلی این نوع محتواها تجربه کاربری بهتری را به ثبت می رساند.

✔️ کلمات کلیدی نقش اساسی در سئو محتوا ایفا می کنند

یکی از مهم ترین دلایل اهمیت محتوای سئو شده برای سایت ها، این است که محتوای هر صفحه، زمانی که سئو شود، با کلمات کلیدی جستجو شده کاربران هدف شما، بهینه سازی شده است. با بهینه سازی صفحات خود با کلمات کلیدی جستجو شده کاربران، صفحات بهتر در نتایج گوگل، رتبه بندی می شوند، ورودی بیشتری از نتایج گوگل دریافت می کنید و از همه مهم تر، این ورودی، هدفمندتر از گذشته خواهد بود.

به عنوان مثال اگر شما صفحه “محصولات سامسونگ” را با کلمه کلیدی هدف “خرید موبایل سامسونگ” بهینه سازی کنید و هر محصول را نیز به عنوان مثال با یک کلمه کلیدی هدفمند مانند “خرید موبایل سامسونگ a52 مشکی” بهینه کنید، با حضور در نتایج گوگل، مشتری هدفمند جذب می کنید.

این مقاله ادامه دارد…


❓ پاسخ کامل به سوالات متداول شما عزیزان


سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف Search engine optimization یعنی بهینه سازی برای موتور جستجوگر است. از لحاظ فنی، سئو مجموعه اقداماتی است که باعث می شود وب سایت برای کاربران و موتور جستجوگر بهینه شده و در رتبه های برتر نتایج گوگل نمایش داده شود.

چرا یادگیری سئو اینقدر مهم است؟

سئو بهترین راه برای نمایش بهتر و قوی‌تر در نتایج گوگل است. با سئو می توانید کاربران وب سایت خود را افزایش دهید، فروش خود را بیشتر کنید و درآمدهای چند 100 میلیونی را به راحتی برای خود، رقم بزنید.

مهم ترین انواع سئو چیست؟

به طور کلی می تواند فرآیند سئو را به 4 بخش مهم تقسیم بندی کرد:

  1. سئو داخلی
  2. سئو خارجی
  3. سئو تکنیکال
  4. سئو محلی

هر کدام از این موارد را به طور کامل در این مقاله بررسی می کنیم.

14 نظر در مورد مقاله “ سئو چیست و چرا پردرآمدترین شغل اینترنتی دنیا است؟ ” ثبت شده است
  1. امیر علی جمشیدی

    حرفای استاد عالیه💋💋


  2. علی درویشی

    خیلی هم عالی


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس
      موفق باشید


  3. علی جمشیدی

    سلام خدمت شما دوست عزیز
    اگه از مقالات سایت های خارجی در وبسایت خودمون استفاده کنیم مشکلی برای سئو ایجاد میکنه یا خیر؟
    ممنون و سپاس


    • امیر قمصری

      سلام و درود عزیز من
      اگر عینا محتوارو کپی کنید و داخل سایتتون بزارید قطعا مشکل ایجاد میشه
      مهم نیست که فارسی باشه یا خارجی. برای سئو نباید محتوارو کپی کنید


  4. وردپرس

    بسیار عالی و کارآمد بود


    • سیدمجتبی پورموسوی

      ممنون از همراهی شما


  5. سحر

    ممنون عالی بود


  6. محمدرضا موسوی

    ببخشید من یه مشکلی داشتم که هر چی جستجو میکنم جوابی پیدا نمیکنم و مشکل اینه که سایتم ایندکس نمیشه و ارور Not available due to a site-wide issue و یا Failed: Hostload exceeded با این که ارائه دهنده هاست میگه مشکل از ما نیست، ممنون میشم کمکم کنید


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سلام وقتتون بخیر
      این ارور رو کجا مشاهده کردین؟
      سرچ کنسول سایتتون فعال هست؟


  7. پیمان محمدی

    سپاسگزار از مقاله جامع شما، بسیار مفید بود.


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس از همراهی شما


  8. آراویژن

    ممنون از مطالب بسیار مفیدتون عالی بود واقعا


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس از همراه شما


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود