انواع شبکه های اجتماعی و عملکرد آن ها

انواع شبکه های اجتماعی,انواع شبکه های اجتماعی پیام رسان,انواع شبکه های مجازی

انواع شبکه های اجتماعی موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارند که هرکدام نیز کارایی به خصوصی دارند. وقتی نام شبکه های اجتماعی می آید، همه ما فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و … در ذهنمان می آید؛ اما در این مقاله انواع شبکه های اجتماعی را معرفی می کنیم و ۷ نوع از آن را می گوییم. شبکه های اجتماعی بسیار برای گوگل اهمیت دارد و در بحث آموزش سئو نیز برخی نکات آن گفته می شود.

۱- شبکه های اجتماعی کامل

سایت های شبکه های اجتماعی یکی از انواع شبکه های اجتماعی است که از معروف ترین آن ها میتوان فیسبوک، توییتر و لینکدین را نام برد. این پلتفرم ها به ما کمک می کنند که با دوستان و آشنایان، افراد مختلف و حتی برندها بتوان ارتباط برقرار کرد.

در این نوع شبکه های اجتماعی می توان لحظات مختلف خود را با دیگران به اشتراک گذاشت، عکس و فیلم و سایر رسانه ها را بارگذاری کرد، گروه ایجاد کرد و در گروه های مختلف به بحث و گفتگو پرداخت. فیسبوک خالق این نوع شبکه اجتماعی است. آیا امکان دارد بحث شبکه های اجتماعی شود و از فیسبوک حرفی نزد؟ اما امروزه لیست انواع شبکه های مجازی بسیار زیاد است و برندها می توانند با توجه به نیاز خود شبکه اجتماعی مناسب خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال برندهای خارجی که به دنبال قشر جوان هستند، شبکه های اجتماعی که توسط جوانان بیشتر استفاده می شود مانند اسنپ چت را انتخاب می کنند. در ایران بیشتر اتفاقات در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و یا حتی یوتیوب می افتد. شما با دانستن ترفندهای اینستاگرام، توییتر و یوتیوب به راحتی می توانید کسب درآمد کنید.

۲- شبکه های اجتماعی بررسی

احتمالا تا به الان این اتفاق برای شما افتاده است که قبل از خرید کالا و یا قبل از سفر به سراغ بررسی ها می روید و جستجو می کنید.

دومین دسته از انواع شبکه های مجازی، شبکه های اجتماعی بررسی است. برخی شبکه های اجتماعی هستند که کاربران در آن می توانند بررسی ها و نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال برخی از این شبکه های اجتماعی مختص موضوع خاصی هستند مانند گردشگری و کاربران تجربیات خود را فقط در زمینه سفر و گردشگری به اشتراک می گذارند.

مردم نیز از خواندن تجربیات دیگران لذت می برند و درباره بسیاری از موارد اطمینان پیدا می کنند؛ مثلا در زمینه گردشگری، هنگامی که کاربران تجربیات خود از مکان های تفریحی، هتل ها و … را به اشتراک می گذارند، بیننده اعتماد بیشتری به حرف نویسنده پیدا می کند.

۳- شبکه های اجتماعی تصاویر

شبکه های اجتماعی که مختص تصاویر هستند و به صورت تخصصی در زمینه عکس فعالیت دارند، مورد بعدی از انواع شبکه های اجتماعی است. اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی است که در این دسته قرار می گیرد و در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد. شاید با خود بگویید که اینستاگرام که مختص عکس نیست و فیلم هم میتوان در آن قرار داد، همانطور که میدانید اینستاگرام در اصل برای اشتراک گذاری تصاویر است و فیلم را هم در کنار تصویر اضافه کرده است. شبکه های اجتماعی جدیدی نیز در این زمینه راه اندازی شده اند که این نشان دهنده اهمیت و محبوبیت این دسته از شبکه های اجتماعی در بین کاربران است. شبکه های اجتماعی مانند تیک تاک و اسنپ چت در حال رسیدن به محبوبیت زیادی هستند. پینترست نیز یکی از انواع شبکه های مجازی در زمینه تصاویر است که در جهان کاربران زیادی دارد.

۴- شبکه های اجتماعی ویدئو

نوبت میرسد به شبکه اجتماعی محبوب مردم! مردم از دیدن ویدئو لذت می برند و اکثر افراد ترجیح می دهند به جای خواندن متن، فیلم ببینند. همین موضوع باعث شده است که یوتیوب دومین سایت پربازدید جهان شود و چند میلیارد نفر از آن استفاده کنند.

یوتیوب با اینکه در ایران فیلتر است، اما کاربران ایرانی بسیار زیادی نیز دارد. صدها هزار و یا شاید چند میلیون ایرانی از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند. شبکه های اجتماعی ویدئو جز محبوب ترین شبکه هایی است که میتوان در انواع شبکه های اجتماعی آن را گنجاند. به جرات میتوان گفت یوتیوب کم نظیر است و با اینکه در این زمینه سایت ها و نرم افزارهای زیادی راه اندازی شده اند، اما هیچکدام نتوانستند حتی به یوتیوب نزدیک شوند!

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: کسب درآمد از یوتیوب و تعرفه آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

5-شبکه های اجتماعی صوتی

معروف ترین گزینه بین شبکه های اجتماعی صوتی، در حال حاضر Clubhouse است. این پلتفرم‌های صوتی در طول قرنطینه‌های مربوط به کرونا رشد چشم گیری داشته اند، به این دلیل که مردم در خانه بودند و زمان بیشتری برای پیوستن به مکالمات زنده داشتند.

مهمترین مزیت شبکه های اجتماعی صوتی، توجه و تعامل بالایی است که از شنوندگان به‌دست خواهید آورد. گفتگوهای پر جنب و جوش و جذاب می توانند به شما کمک کنند تصویر خود را به عنوان یک رهبر در جایگاه خود بسازید و کسب و کار یا محصولات خود را به مخاطبان ارزشمندی که قبلاً به موضوعات مرتبط با حوزه شما علاقه مند بوده اند معرفی کنید.

6- شبکه های اجتماعی وبلاگی و انجمنی

بعضی اوقات اشتراک گذاری متن و یا رسانه کافی نیست و می خواهید کمی دقیق تر و حرفه ای تر فعالیت کنید. Tumblr و Medium جز محبوب ترین رسانه هایی هستند که در انواع شبکه های اجتماعی میتوان نام برد. البته در سال های اخیر در ایران نیز شبکه های اجتماعی در این زمینه راه اندازی شده است که استقبال خوبی نیز شده و کم کم در بین کاربران اینترنت جای خود را باز می کنند. این نوع شبکه های اجتماعی معمولا فضای مناسبی برای وبلاگ نویسی و تولید محتوا در اختیاز کاربران قرار می دهند.

انواع شبکه های اجتماعی,انواع شبکه های اجتماعی پیام رسان,انواع شبکه های مجازی

7- شبکه های اجتماعی بحث و گفتگو

بحث و گفتگو و یا تبادل نظر تقریبا در اکثر شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد، اما در شبکه های اجتماعی بحث و گفتگو که ششمین مورد از انواع شبکه های اجتماعی است، به صورت تخصصی و حرفه ای تر شاهد این موضوع هستیم.  Reddit و Quora جز شبکه هایی هستند که در سراسر دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار هستند اما متاسفانه هنوز در ایران این نوع شبکه های اجتماعی مرسوم نشده است.

این نوع شبکه های اجتماعی معمولا برای ایجاد یک مکالمه و بحث و تبادل نظر حرفه ای طراحی می شوند. در اینجا کاربران می توانند آزادانه سوالی بپرسند و یا نظری بدهند و به بحث و گفتگو بپردازند.

8- شبکه های اجتماعی اقتصادی

این نوع شبکه های اجتماعی معمولا امکان خرید و فروش را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. از انواع شبکه های اجتماعی، این نوع اخیرا بسیار زیاد در بین مردم باب شده است و استفاده زیادی از آن می کنند.

9- شبکه های اجتماعی مبتنی بر علاقه

یکی دیگر از انواع شبکه های اجتماعی، شبکه های مبتنی بر علاقه هستند. شما می‌توانید از این نوع شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با افرادی که سرگرمی‌ها یا علایق مشابهی دارند، استفاده کنید. شما به راحتی می توانید مخاطبانی را بیابید که علاقه مند به دانستن هرچه بیشتر در مورد انواع محصولات و خدماتی که شما ارائه می دهید هستند.

این امر باعث می شود که این آن شبکه اجتماعی به یکی از بهترین کانال ها برای تعامل با مخاطبان خود و ایجاد آگاهی از برند آنلاین تبدیل شود. در مقایسه با شبکه های اجتماعی کامل، استفاده از شبکه های مبتنی بر علاقه به شما کمک می کند تا کمپین های فروش و بازاریابی هدفمندتری را اجرا کنید.

انتخاب این شبکه ها به شما کمک می کند تا صرفاً بر روی یک محصول یا خدمات مرتبط با هر موضوع خاص تمرکز کنید، به عنوان مثال، دکوراسیون منزل، آموزش بازاریابی دیجیتال، موسیقی، کتاب و… . این شبکه ها بهترین مکان برای پیدا کردن مخاطبان هدف و ایجاد تعامل با آن ها هستند.

نکته مهم هنگام استفاده از انواع شبکه های اجتماعی

این واقعیت که راه‌های زیادی برای ارتباط آنلاین با افراد همفکر وجود دارد، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و مفید باشد؛ اما ضروری است که در ادامه راه با احتیاط در این مسیر قدم بردارید. به خاطر داشته باشید که هرکسی که در یک وب سایت یا شبکه اجتماعی حاضر است، ممکن است آن چیزی که ادعا می کند نباشد. هر زمان که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌ می‌کنید، احتیاط کرده و به دقت از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید.

جمع بندی نهایی

شبکه های اجتماعی با فیسبوک شروع شد و روز به روز در حال توسعه و روی کار آمدن شبکه های جدید است. سال های قبل شبکه های اجتماعی فقط از طریق سایت دردسترس بودند، اما امروزه به دلیل محبوبیت و استفاده زیاد از گوشی های هوشمند، نرم افزارهای مخصوص انواع پلتفرم ها را طراحی کرده اند و دسترسی به شبکه های اجتماعی بسیار راحت تر از قبل شده است. شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید و به سادگی از کنار آن نگذرید. بسیاری از کسب و کار ها هستند که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند و درآمدهای بسیار زیادی دارند. انواع شبکه های مجازی را معرفی کردیم، انتخاب نوع شبکه اجتماعی بستگی به شما دارد و شما می توانید باتوجه به کار و نیاز خود، شبکه اجتماعی موردنظرتان را انتخاب کنید. این موضوع را نیز درنظر داشته باشید که برخی شبکه های اجتماعی ممکن است برای ایرانیان قطع باشد و یا دارای کاربران ایرانی کمی باشد؛ پس در کنار نیاز خود، به این موضوع نیز توجه داشته باشید. اگر هم می خواهید به صورت بین المللی فعالیت کنید، معیار ایران را کنار بگذارید و به بررسی آن شبکه اجتماعی در بین کاربران خارجی بپردازید.

2 نظر در مورد مقاله “ انواع شبکه های اجتماعی و عملکرد آن ها ” ثبت شده است
  1. خانه هوشمند الفا

    چقدر دیزاین سایتتون خوبه


    • ناظر سایت

      سلام و درود
      ممنونم
      نظر لطفتونه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود