ضروری

اشتباهات رایج در کسب و کار اینترنتی

designtrash

در حوزه کسب و کار اینترنتی نیز مانند بقیه فعالیتها، ممکن است اقداماتی را انجام دهیم که از نگاه ما صحیح باشد اما در واقع مرتکب اشتباه شده ایم، یا ممکن است نکاتی را مورد توجه قرار ندهیم که بسیار مهم و ضروری هستند. به همین منظور بر آن شدیم تا اشتباهات کسب و کار آنلاین که به صورت معمول رخ می دهد را بیان کنیم.

  • استفاده از یک برند جدید برای کسب و کار اینترنتی

یکی از معمول ترین اشتباهات کسب و کار اینترنتی که صورت می گیرد، استفاده از یک نام تجاری دیگر برای کسب و کار آنلاین خود است. اگر کسب و کار معمول بایک نام تجاری برای آن دارید و همان خدمات و محصولات را برای کسب و کار آنلاین خود نیز در نظر دارید، از همان برند قبل بهره ببرید. بیاد داشته باشید که از جمله نکات بازاریابی آنلاین بهره گرفتن از برندی است که جامعه هدف با آن آشنا باشند، بنابراین اگر برند خوشنام و شناخته شده ای هستید از آن بهره ببرید تا آسان تر مخاطب را به مشتری واقعی تبدیل کنید و به فکر ساخت یک برند جدید نباشید.

  • عدم شناخت رقبای تجاری

همواره باید به رقبای تجاری خود توجه کنید و از آنها غافل نشوید، حتی اگر یک برند قدرتمند در حوزه کاری خود هستید. همچنین رقبای جدید خود را نیز شناسایی کنید. با این کار می توانید نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کنید و برای پیشرفت بیشتر خود از آنها بهره ببرید.

  • عدم شناخت نسبت به ابزار برای رسیدن به هدف

بسیاری از صاحبان کسب وکار ایده و هدف های بسیار خوب و بزرگی را برای بهبود و توسعه و پیشرفت کسب و کارشان تعریف کرده اند. اما مشکل اکثر آنها، نداشتن شناخت نسبت به ابزاری است که برای رسیدن به اهدافشان نیاز دارند. بنابراین به این نکته توجه کنید که بعد از مشخص کردن هدف،  باید نسبت به ابزار مورد نیاز نیز شناخت پیدا کنید و آنها را فراهم کنید. در غیر این صورت با شکست مواجه خواهید شد.

  • استفاده نکردن از ایمیل سفارشی

یکی از ساده ترین نکات کسب و کار اینترنتی که می تواند موجب کسب اعتبار و اعتماد شود استفاده از ایمیل سفارشی است که متاسفانه اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرید. به یاد داشته باشید که استفاده از ایمیل سفارشی در کسب وکار و بازاریابی اینترنتی به شما کمک می کند که راحت تر برند خود را در ذهن مخاطب حک کنید. (منظور از ایمیل سفارشی yourname@domain.com است.)

البته در ایران این مورد زیاد مورد توجه مخاطبان قرار نمی گیرد ولی وقتی با ارگان ها و یا شرکتهای بزرگ کار می کنید، بهتر است یک ایمیل متصل به دامنه خود داشته باشید.

  • ثبت نکردن دامنه برای حداقل 3 سال

از جمله نکات بازاریابی اینترنتی که می تواند به کسب و کار شما اعتبار ببخشد ثبت دامنه سایت برای حداقل 3 سال می باشد. این کار به مخاطبان شما پیام می دهد که دارای برنامه بلند مدت هستید و نسبت به خدمات و محصولاتی که ارائه می دهید اطمینان دارید.یادتان نرود این مورد در سئو هم تاثیر دارد و از نگاه گوگل یک امتیاز برای اطمینان بیشتر است.

  • بهینه نکردن سایت برای موبایل

استفاده از موبایل به جای کامپیوتر روز به روز در حال افزایش است و افراد دیگر کمتر از کامپیوتر استفاده می کنند. بنابراین برای جذب مخاطب بیشتر و حفظ کردن مخاطبان خود، سایت خود را برای موبایل بهینه کنید. این مورد ترافیک بیشتری برای سایت شما به ارمغان خواهد آورد. همچنین گوگل در سیاستهای جدید خود قصد دارد که به آن بیش از پیش توجه کند به همین منظور فناوری AMP را ارائه داده است و کاربران را تشویق به استفاده از آن می کند.

  • فقط هزینه کردن

بازاریابی اینترنتی بیش از هزینه، نیازمند صرف زمان است. یکی از خصوصیات این مدل بازاریابی هزینه کمتر و بهره برداری بیشتر نسبت به بازاریابی حضوری است. بنابراین برای موفقیت در آن باید صبور باشید و وقت بگذارید. به همین منظور باید تمرکز خود را از روی هزینه کردن بردارید.

  • نوشتن محتوای صرفا تبلیغاتی

بیاد داشته باشید نباید صرفا محتوای تبلیغاتی تولید کنید. باید مطالبی با محتوای متنوع تولید کنید تا مخاطب کلافه نشود. در تولید محتوای خود خلاقیت و سورپرایز داشته باشید تا کاربران همیشه به شما توجه کنند. به زبان ساده: محتوای تبلیغاتی حداقل باشد.

  • صحبت کردن از ویژگی های محصولات

مخاطبین شما توجهی ندارند که محصولات و خدمات چه ویژگیهایی دارند. آنها فقط به این موضوع اهمیت می دهند که با تهیه محصولات و خدمات شما چه مشکلی حل می شود. بنابراین به جای صحبت از ویژگی ها، محتوایی تهیه کنید که نشان دهد با استفاده از محصولات و خدمات شما چگونه یک مشکل حل می شود. برای این کار بهتر است از ویدئو استفاده کنید.

angry-computer-jpg-crop-cq5dam_web_1280_1280_jpeg

  • تمرکز بر روی یک روش بازاریابی اینترنتی

تنها از یک روش بازاریابی اینترنتی استفاده نکنید. شما برای موفقیت و جذب مخاطب بیشتر باید از همه روش ها بهره ببرید. به عنوان مثال ممکن است یک مخاطب به سایتها اهمیتی ندهد اما در شبکه های اجتماعی فعال باشد. بنابراین برای اینکه این دسته از مخاطبان را از دست ندهید باید به بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز اهمیت بدهید.

  • عدم ساخت صفحات فرود بهینه

هر صفحه فرود به منظور هدف خاصی تولید می شود. بنابراین قرار دادن هرگونه تبلیغات یا لینکهایی که مخاطب را از موضوع و هدف اصلی دور کند یک اشتباه بزرگ است. همچنین ویژگی صفحات فرود سبک بودن و استفاده از ویدئو و تصویر بجای متن است. مخاطب باید با اولین نگاه هدف آن را درک کند.

  • تفاوت قائل نشدن روش تولید محتوا برای صفحات وب

به یاد داشته باشید که نوشتن برای صفحات وب با نوشتن یک مقاله متفاوت است. چه از نظر نگارش و چه از نظر ساختار. پس لزوما هر کس که مقاله نویس خوبی است تولید کننده محتوای خوبی نیست. بهتر است اگر تخصص ندارید از نویسنده باتجربه و متخصص استفاده کنید.

  • قرار ندادن صفحه درباره ما در وب سایت

تحقیقات نشان داده که این صفحه سومین صفحه پر ترافیک بعد از صفحه اصلی و صفحه بلاگ است. پس داستان خود را بنویسید و در این صفحه قرار دهید تا مخاطب با فراز و فرودهایی که در کارتان داشتید آشنا شود. این کار باعث می شود بیشتر اعتماد مخاطب به شما جلب شود.

  • گرفتن اطلاعات غیر ضروری

از جمله رایج ترین اشتباهات کسب و کار آنلاین طراحی فرم اطلاعات بدون در نظر گرفتن نیازها است. فرم اطلاعاتی که قرار است مخاطب آن را تکمیل کند باید مطابق با نیاز شما طراحی شود و از گرفتن اطلاعات اضافی خودداری کنید. وقتی اطلاعاتی بیش از حد نیاز از مخاطب می گیرید او احساس می کند که دارد تخلیه اطلاعاتی می شود. معمولا این کار را هکرها انجام می دهند تا بعدا از اطلاعات بدست آمده سوء استفاده کنند. پس اگر می خواهید اعتماد مخاطب را از دست ندهید، فرمتان را مطابق با نیازتان طراحی کنید.

  • استفاده از کلمات کلیدی نامناسب

کلمات کلیدی نقش اساسی در دیده شد شما دارند. زیرا همان طور که می دانید موتورهای جست وجو کلمه محور هستند و نتایج را بر اساس آن استخراج می کنند. پس به این مورد باید دقت کنید.

  • استفاده از صفحات اسپلش

صفحات اسپلش به زمان دایناسورها! تعلق دارد. مخاطب باید بلافاصله بعد از ورود به سایت محتوای شما را ببیند نه اینکه با یک صفحه اسپلش کل محتوا را بپوشانیم. بنابراین از این نوع صفحات نباید استفاده کنید.

  • استفاده از صفحات pop-up

شما نباید با نمایش تبلیغات اجباری و ناخودآگاه مخاطب را اذیت کنید. این کار سبب می شود که دیگر به سایت شما مراجعه نشود و ترافیک به حداقل برسد. استفاده از این نوع صفحات به معنی زور و اجبار است و این پیام را به مخاطبان می دهد که شما احترامی برای آنها قاعل نیستید. متاسفانه یکی از اشتباهات بازاریابی اینترنتی که بسیار در بین وب مستران ایرانی رایج شده است همین مورد می باشد که البته گوگل با تعیین سخت ترین مجازات ها با سایت های دارای این نوع صفحات برخورد می کند.

موارد بالا مهمترین نکات کسب و کار آنلاین هستند بنابراین توصیه می کنیم به دقت و چندین بار دوباره آنها را مطالعه کنید و سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید. تیم نیوسئو همواره در خدمت شما عزیزان است.   

9 نظر در مورد مقاله “ اشتباهات رایج در کسب و کار اینترنتی ” ثبت شده است
  1. غلامی!!

    استفاده از یک برند جدید اتفاقا میتونه خیلی موثر باشه.. در زمینه محصولات بهداشتی شرکتی وجود داره که چندین محصول با نام برندی متفاوت در بازار ایران عرضه کرده و هر از چندگاهی یه برند جدید تولید میکند. معمولا ابتدا با تبلیغات تلویزیونی گسترده هم این برند ها را درمیان مردم جا می اندازد. هدف فروش محصولاته حالا به هرطریقی. گاهی اوقات باید با یه نام جدید وارد عرصه شد. مردم از برند های جدید و محصولات نو استقبال میکنند!!!!!
    مردم دوست دارن گولشون بزنی!!!


  2. مرضیه ناظمی

    قدم اول یعنی شناخت رقبا واقعا مهمه و نادیده گرفتنش میتونه ضربه بزنه ب کسب و کارمون


  3. Zohre

    چقدر این مقاله خوبه
    از خوندنش واقعا لذت بردم و استفاده کردم
    ممنونم


  4. شاداب

    تو این مقاله حرف دل مردم رو زدین. واقعا از بس که ایمیل و محتوای تبلیغاتی برای من فرستادن کلافه شدم. فقط ایمیل میاد که فلان محصول با فلان ویژگی و فلان قیمت اومده و تا تاریخ فلان تخفیف ویژه داره و فرصت رو برای خریداری از دست ندید. حالا بماند بقیه نکات که اصلا رعایت نمیکنن نه تو طراحی سایت شون و نه تو فراید خرید


  5. سامان

    یکی از آشناهامون میخواد فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنه. الان که این مقاله رو خوندم، دارم به این فکر می کنم که از این نکا خبر داره یا نه. باید بهش بگم این مقاله رو بخونه تا سرمایه اش رو هدر نده. این نکات به نظرم خیلی مهمه و باید بهش توجه کرد.


  6. محمد رضا مدینه ای

    این قدر که جیمیل و یاهو تو کشور ما رایجه متاسفانه ایمیل سفارشی اصلا استفاده خاصی نداره .


  7. حامد کریمی لیچائی

    یکی از مواردی که برای “عدم شناخت نسبت به ابزار برای رسیدن به هدف” به نظرم میرسه ابزار سئو سایته که خیلی از صاحبان فروشگاه اینترنتی به طور دقیق اطلاعی از این علم ندارن . کسب و کارهای اینترنتی خیلی سریع با سئو جواب میگیرن و به هدف میرسن .


  8. میلاد صفاگر

    رقبای تجاری ما تو فضای حقیقی و مجازی با هم متفاوته اگه کسب و کارمون هر دو تجارت رو داره باید مراقب همه رقبا باشیم . ممنونم از مقاله خوبتون .


  9. رضا سلطانی

    سلام. خیلی از سایت ها از برند دیجی کالا استفاده می کنن و با کلمات دیجی و کالا یه اسم برند برا خودشون میسازن در صورتی که بعضیهاشون تو بازار واقعی خودشون یه برند معروفی دارن ولی به قول شما این اشتباه کسب و کار اینترنتی رو انجام میدن .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود