4 اشتباه رایج در تجارت الکترونیک

اشتباهات تجارت الکترونیک,اشتباهات خطرناک در تجارت الکترونیک,اشتباهات رایج در تجارت الکترونیک

دوستان عزیزم، شما خوب می دانید که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اینترنت برای سازمان ها و کسب و کارهای مختلف، فضای جدید رقابتی از طریق دنیای مجازی به وجود آمده است. در این فضای رقابتی مرزهای جغرافیایی از بین رفته اند و شما می توانید با استفاده از بازاریابی اینترنتی مشتریانی را از نقاط مختلف کشور و حتی جهان به دست بیاورید.

اما برای اینکه بتوانید از این فضای به وجود آمده به درستی استفاده کنید و توان رقابت داشته باشید، باید به شکل صحیح در آن به بازاریابی بپردازید.

متاسفانه بازاریابان همچنان در بخش تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی اشتباهاتی را مرتکب می شوند که باعث می گردد توان رقابت را از دست داده و با شکست مواجه شوند.

به همین منظور من در این مقاله اشتباهات رایج در تجارت الکترونیک را مطرح خواهم کرد.

  1. توقف فعالیت های برندسازی بعد از رسیدن به یک سطح خاص:

اگر شما مالک یک نام تجاری معتبر هستید و روزانه حجم زیادی از ترافیک های گوگل را به خود اختصاص می دهید، باید به طور حتم بخش قابل توجهی از بودجه خود را صرف سرمایه گذاری بر روی برند و نام تجاری خود کنید. برای این منظور شما باید فعالیت ها و کمپین های تبلیغاتی خود را چند برابر نمایید. در واقع میان یک برند معتبر با یک نام تجاری تفاوت های زیادی وجود دارد.

بیشتر نام های تجاری به محض رسیدن به یک سطح خاص تمامی فعالیت های تجاری خود را متوقف می کنند و هیچ گونه فعالیتی در زمینه برند خود انجام نمی دهند.

این مورد از مهلک ترین اشتباهات تجارت الکترونیک است که ایرادی بزرگ نیز به حساب می آید و ضربه جبران ناپذیری بر پیکره نام تجاری خواهد زد. شما باید به تناسب نام تجاری و برند خود همه ساله با توجه به شرایط بازار و ارزیابی رقبا بودجه ای جهت این کار در نظر بگیرید.

  1. عدم استفاده از حداکثر ظرفیت برای انجام بازاریابی:

برخی بازاریابان در زمینه تجارت الکترونیک بر این عقیده اند که باید از ابزارهایی مانند فیسبوک و Google Display Network جهت تبلیغات استفاده کرد.

برند، مجموعه ای از تجربه ها، علایق، خاطرات، نگرش ها و قضاوت ها از یک خدمت یا محصول است. هر برندی در دل خود داستانی دارد و واکنش مردم نیز نسبت به آن جالب توجه است.

همگی شما تا حدودی با پروسه برندسازی و اهمیت تبلیغات در این حوزه آشنا هستید و می توانید درک درستی از نحوه تبلیغات در این زمینه داشته باشید.

همانطور که در ابتدای این قسمت گفتم، تعدادی از بازاریابان در حوزه تجارت الکترونیک معتقدند که باید از ابزارهایی مانند فیسبوک و Google Display Network جهت تبلیغات کمک گرفت. اما امروزه این نوع از تبلیغات نه تنها کافی نیست، بلکه باید از تمامی ظرفیت های این حوزه استفاده کرد.

این بازاریابان معتقدند فیسبوک ابزار مناسب تری جهت تبلیغات می باشد، زیرا امکانات جانبی از جمله سیستم ارتباط با مشتری را به صورت آنلاین در اختیار کاربران خود می گذارد.

اشتباهات تجارت الکترونیک,اشتباهات خطرناک در تجارت الکترونیک,اشتباهات رایج در تجارت الکترونیک

  1. تقسیم بندی اشتباه و یا ناقص مخاطبین:

بیشتر بازاریابان در زمینه تجارت الکترونیک مخاطبین خود را به دو دسته با علاقه مندی پایین و علاقه مندی بالا تقسیم می کنند و سیاست هایی برای هرکدام در نظر می گیرند. به طور کلی انجام این تقسیم بندی به شیوه صحیح، کار بسیار مناسبی است و از نکات مهم در تجارت الکترونیک به حساب می آید، اما گاهی استراتژی های غلط و روش های نادرست در جذب و جلب رضایت مشتری نتایج معکوسی از خود به جای گذاشته است.

کار بر روی لیست مخاطبین فروش باید به صورت صحیح و دقیق انجام شود. مثلا می توانید علایق کاربران را دسته بندی کنید. این کار را می توانید از روی میزان فروش هر دسته از کالا در فواصل زمانی مشخص انجام دهید.

  1. فقط استفاده از گوگل و Bing:

فراموش نکنید که اگر چه گوگل و بینگ بزرگترین موتورهای جستجو در زمینه هدایت مشتریان به خرید هستند، اما آنها تنها موتورهای جستجوگری نیستند که در دسترس قرار دارند. بلکه موارد دیگری نیز در این عرصه فعالیت دارند که به مراتب در برخی زمینه ها از این دو موتور جستجو قدرتمندتر هستند. بنابراین باید بر روی دیگر موتورهای جستجوگر نیز سرمایه گذاری کنید.

اما نکته پایانی در این مقاله: دوستان من، برندسازی و پیامی که یک برند به مخاطبان خود ارسال می کند به مراتب از قیمت محصول مهم تر است، زیرا برندسازی و پیامی که به مخاطبان می دهد باعث ایجاد وفاداری در مشتریان می شود. بنابراین نباید برندسازی را دست کم بگیرید.

این مقاله به اشتباهات خطرناک در تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی اختصاص داشت. امیدوارم شما دوستان عزیز از این اشتباهات درس گرفته باشید و به درستی اصول بازاریابی تجارت الکترونیک را رعایت کنید.

یک نظر در مورد مقاله “ 4 اشتباه رایج در تجارت الکترونیک
  1. محصولات بادی اینتکس

    خیلی برام ارزشمند بود و استفاده کردم از این مطالب خوبتون من از سایت ویکی پدیا با شما آشنا شدم ممنون از شما


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود