آموزش افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری

آموزش تبدیل کاربر به مشتری,افزایش نرخ تبدیل,افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری

افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری مطلبی است که بیشتر بازاریاب ها و سیستم های آنلاین مارکتینگ در تلاش اند تا در مورد آن به موفقیت برسند. پرسش زیر را یکی از کاربران برای ما ارسال کرده است که سبب شد ما تصمیم بگیریم تا این مقاله آموزش تبدیل کاربر به مشتری را منتشر کنیم:

“وب سایت من ترافیک نسبتا خوبی دارد؛ اما نمی توانم کاربرانی که وارد وب سایت می شوند را به مشتری برندم تبدیل کنم. این در صورتی است که مدت هاست مقاله های باکیفیت برای آن ها تولید می کنم و آن ها نیز از این قضیه خوشحال هستند. اما در زمینه تبدیل کاربر به مشتری عملکرد خوبی ندارم. چه کاری باید انجام دهم؟”

دقت داشته باشید که ممکن است صدها دلیل وجود داشته باشد که چرا ترافیک ورودی وب سایت، نرخ تبدیل خوبی ندارد. همچنین ما باید بدانیم فردی که این مشکل برایش به وجود آمده، در ابتدا چه هدفی داشته است؛ ممکن است او قصد فروش چیزی را داشته باشد یا اینکه صرفا می خواهد در دنیای دیجیتال مارکتینگ عملکرد قدرتمندی از خود ارائه دهد. به همین دلیل برای پاسخ دادن به این سوال، باید از جنبه های مختلف به آن نگاه کنیم.

چرا نرخ تبدیل کاربر به مشتری دچار افت می شود؟

همانطور که گفته شد، این اتفاق به دلایل مختلفی روی می دهد. با استفاده از نکات زیر می توانید این مشکل را عیب یابی و ارزیابی کنید.

محتوای خود را مجددا مطالعه کنید

آیا محتوایی که تولید کرده اید، در نهایت هدفش این است که به کاربر سود رسانی کند یا اینکه صرفا برای برند شما سود دارد؟

منظور این است که شما از چه لحنی در روند محتوای آن صفحه مدنظر که می خواهید افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری داشته باشد، استفاده کرده اید؟

  • محصول ما ویژگی x را دارد
  • با استفاده از ویژگی x شما می توانید فلان مشکل را مرتفع کنید؛ این ویژگی را در محصول ما می توانید پیدا کنید

این دو جمله، یک مفهوم دارند؛ اما تاثیری که جمله دوم در ذهن مخاطب می گذارد، بسیار فوق العاده است.

محتوا همچنین باید به کاربر این مسئله را انتقال بدهد که او دقیقا در بهترین جایی است که برای حل مشکل او وجود دارد! اگر شما در متن خود بیش از حد از واژه هایی شبیه “ما” استفاده کنید، مخاطب ناخودآگاه تصور می کند که شما نیز دچار آن مشکل هستید.

در نتیجه، برای حل مشکلش به سمت شما نخواهد آمد. سعی کنید مرتبا به مخاطبتان اشاره کنید و به او بفهمانید که مشکل از آن او است و تنها شما هستید که می توانید آن را حل کنید.

آموزش تبدیل کاربر به مشتری,افزایش نرخ تبدیل,افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری

آیا محتوای شما Call to Action دارد؟ 

Call to Action در واقع همان فراخوان عمل است. فرض کنید که شما به مخاطب فهمانده اید که مشکلی وجود دارد و راه حل آن هم دست شما است؛ خب در نهایت چه؟ او باید چه کند؟

باید در انتهای محتوای خود Call to Action بی نظیری داشته باشید؛ این مسئله به شدت در افزایش نرخ کاربر به مشتری تاثیر دارد. همانطور که می بینید، تبدیل کاربر به مشتری اصول و شرایط زیادی دارد. تنها در صورتی می شود در این زمینه عملکرد موفقیت آمیزی داشت، که همه این اصول به همراه هم در استراتژی شما پیاده سازی شوند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش کامل بهینه سازی سرعت سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

آیا صفحه شما سرعت خوبی دارد؟

صفحات سایت که سرعت بالایی نداشته باشند، نرخ تبدیل کاربر به مشتری شما را نابود می سازند! به همین دلیل، اگر مشکلی در این زمینه دارید، بدون هیچ معطلی باید آن را رفع کنید.

یکی از بخش هایی که در افت سرعت سایت نقش دارد، تصاویر محتوای شما است؛ آن دسته از عکس هایی که هیچ تاثیری در تبدیل کاربر به مشتری ندارند را بلافاصله حذف کنید. تصاویری که حجم بالایی دارند هم در افت سرعت بارگذاری سایت، نقش موثری دارند؛ حجم آن ها را کاهش دهید.

شناسایی مخاطبین خود

طراحی و سئو سایت، همچنین نحوه و ساختار نوشتاری که شما در روند تولید محتوا دارید، بدون شک باید مطابق با سن، جنسیت، تمایلات و … مخاطبینتان تغییر پیدا کند. شما نمی توانید یک محصول خاص را همانطوری که به یک خانم می فروشید، به یک آقا بفروشید.

همچنین یک فرد 20 ساله، ممکن است به نکاتی اهمیت بدهد که برای یک فرد 40 ساله هیچ اهمیتی ندارند و بالعکس.

تبدیل کاربر به مشتری,نرخ تبدیل,نرخ تبدیل کاربر به مشتری

5 دلیل عدم تبدیل کاربر به مشتری (موانع مهم)

اصولا پنج مشکل اساسی در وبسایت ها وجود دارد که بازدیدکنندگان را وادار می کند تا وبسایت شما را به سرعت ترک کنند:

1- سرعت سایت

اگر شما هم از سایتی بازدید کنید که سرعت قابل قبولی نداشته باشد، عصبانی و کلافه می شوید و ازآن خارج می شوید و دیگر به سراغش نمی روید. طبق بررسی های انجام شده بیش از 53 درصد بازدیدکنندگان، اگر بیش از 3 ثانیه لود شدن سایت زمان ببرد از آن سایت خارج می شوند. کدهای جاوا، پلاگین های سنگین و غیر ضروری و عدم سئو سایت به خصوص برای تلفن های همراه (AMP) موجب کند شدن سایت ها و طولانی شدن زمان لود می شود. پس حتما به این نکات دقت کنید.

2- نداشتن صفحات فرود و یا لندینگ پیج های ضعیف

صفحات فرود برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری بسیار مهم هستند. اگر وبسایت های خارجی که در ضمینه فروش بسیار عالی عمل می کنند را مورد بررسی قرار دهید، متوجه می شوید که آنها تمام پیشنهادات ویژه و یا محصولات جدید خود را از طریق صفحات فرود جذاب و با کیفیت به بازدیدکنندگان خود معرفی می کنند. درواقع بعد از سرعت وبسایت، مهم ترین نکته صفحات فرود است.

صفحات فرودی موفق هستند که بتوانند به صورت خلاصه اما کامل تمام اطلاعات مربوط به محصول و یا خدمات شما را به مشتری معرفی کنند. اگر اطلاعاتی که در آن ها قرار می دهید با تبلیغات و شعار برندتان در تضاد باشد؛ مطمئن باشید که بازدیدکنندگان به سرعت وبسایتتان را ترک می کنند و دیگر نمی توانند به شما اعتماد کنند.

همیشه به خاطر داشته باشید که شما زمان بسیار کوتاهی دارید تا بتوانید از طریق اطلاعاتی که در صفحه فرود قرار می دهید بر روی بازدیدکننده اثر بگذارید و اگر موفق نشوید، با شکست مواجه خواهید شد.

3- طراحی نامناسب

طراحی سایت باید به صورتی باشد که بازدیدکننده اول از همه بتواند اطلاعات مرتبط با شما را پیدا کند (صفحه درباره ما)، بعد از آن بتواند راه های ارتباطی را به صورت واضح و مشخص ببینید (صفحه تماس با ما)، سپس بتواند قوانین حریم شخصی و حفاظت اطلاعات را خیلی سریع و ساده پیدا کند و در نهایت از هر صفحه ای بتواند به بخش خرید هدایت شود. در غیر این صورت مطمئن باشید که به دلیل گیجی و سردرگمی نه به شما اعتماد می کند و نه علاقه ای به خرید پیدا می کند.

4- عدم اعتماد به محصول و یا خدمات

متاسفانه می توان گفت که در اکثر وبسایت های ایرانی که به صورت آنلاین خدمات می دهند، راهی برای تست کردن آن خدمات برای مشتری وجود ندارد. اگر شما هم در وبسایت خود خدمات آنلاین ارائه می دهید، لطفا این اشتباه را تکرار نکنید. این نکته را بدانید که اگر بازدیدکننده نسبت به خدمات اعتماد پیدا نکند، متقاضی آن نخواهد شد و یا حداقل آنکه تعداد سفارشات بسیار پایین خواهد بود. بهترین کار این است که خدمات خود را برای مدت زمانی محدود بین پانزده روز تا یک ماه به صورت رایگان در اختیار بازدیدکننده قرار دهید. علاوه بر آن، به سوالاتی که برای او پیش می آید خیلی شفاف و روشن پاسخ دهید.

در صورت فروش محصولات فیزیکی هم می توانید تعدادی بسیار محدودی از آن را به صورت رایگان در اختیار افراد بگذارید تا فرآیند تست محصول انجام شود. سپس نظرات آن ها را به صورت ویدئو در سایت قرار دهید. همچنین نقد و بررسی افرادی که از محصول استفاده می کنند را در سایت منتشر کنید.

5- محتوای بی ارزش و بی کیفیت

محتوایی که در سایت قرار می دهید معرف میزان دانش و آگاهی شما در صنعت و کسب و کارتان است. در واقع بدون داشتن محتوا، شما چیزی برای معرفی خود و جلب اعتماد بازدیدکنندگان نخواهید داشت. اگر امیر قمصری را قبول دارید، لطفا دست از کپی کردن و انتشار مقالات سایت های دیگر بردارید و خودتان تولید محتوا کنید. موردی که باعث می شود بازدیدکننده به بازگشت ترغیب شود، محتوایی است که در سایت قرار می دهید.

 

نرخ تبدیل کاربر به مشتری چیست

2 تکنیک کاربردی برای افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری

دوستان عزیزم، برای آنکه بتوانید نتایج نزدیک به واقعیت در رابطه با دلایل ترک سایت توسط بازدیدکننده و عدم خرید توسط او را به دست بیاورید، باید از دو تکنیک استفاده کنید که هر دو مکمل یکدیگر خواهند بود.

تکنیک اول: نظرسنجی در وب سایت

استفاده از نظرسنجی یکی از بهترین روش ها برای آشنایی با عادات، رفتار و دلایل رفتار کاربران است. به همین دلیل معمولا سایت ها از تکنیک نظرسنجی استفاده می کنند. اما نکته مهم در استفاده از این تکنیک آن است که در هر نظرسنجی نباید بیش از یک سوال مطرح کنید و هر بار باید فقط در رابطه با یک بُعد از مسئله از کاربر سوال کنید. علاوه بر آن از صفحات پاپ آپ برای نظرسنجی استفاده نکنید تا موجب آزار و اذیت مخاطب نشوید، اجازه دهید مخاطب به میل خود در نظرسنجی شرکت کند.

تکنیک دوم: یکپارچه سازی بازخوردها با استفاده از گوگل آنالیتیک

در واقع این تکنیک مکمل تکنیک اول می باشد و باید در کنار نظرسنجی به کار گرفته شود. استفاده از Google Analytics به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از تجزیه و تحلیل های انجام شده و ارائه گزارش های مختلف، یک دید کلی را نسبت به بازدیدکنندگان سایت خود پیدا کنید. در واقع Google Analytics کمک خواهد کرد تا بتوانید نظرسنجی مناسب با رفتار کاربر را انجام دهید. به عنوان مثال اگر تعداد زیادی از کاربران بدون نتیجه خاصی سایت شما را ترک می کنند، باید یک نظرسنجی برای پیدا کردن دلیل این رفتار انجام دهید.

آموزش تبدیل کاربر به مشتری,افزایش نرخ تبدیل,افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری

برای تحلیل رفتار کاربران چه باید کرد؟

معمولا 4 سوال رایج برای تحلیل رفتار کاربران مطرح می شود:

سوال اول: به چه دلیل از سایت بازدید کرده اید؟

یکی از سوالات پایه اما بسیار قدرتمند است که شما می توانید از بازدیدکنندگان سایت بپرسید. این سوال باعث هدفگیری بازدیدکنندگان جدید سایت و درک بیشتر رفتارهای آنها و میزان اثربخشی مدل بازاریابی می شود. معمولا برای این پرسش 4 جواب مطرح می شود که در ذیل مشاهده می کنید:

  • فقط می خواستم در مورد شما بیشتر بدونم
  • هدفم جستجو کلی در رابطه با خدمات و محصولات شما بود
  • به دنبال یک آیتم خاص می گشتم
  • برای خرید اومدم

همانطور که می بینید این سوال به شما کمک می کند تا دلیل ورود کاربر به سایت خود را متوجه شوید و با اهداف و مقاصد آنها آشنا شوید. در واقع این سوال کمک می کند که بتوانید متوجه چند درصد از مراجعان پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند و چند درصد از آنها با قصد خرید وارد سایت شما شده اند. این اطلاعات کمک می کنند تا بتوانید برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری برنامه مدون و بهتری را تدوین کنید تا بتوانید نرخ تبدیل را بهبود ببخشید.

سوال دوم: چرا سایت را ترک می کنید؟ (بدون انجام خرید یا ثبت نام)

این سوال به شما یک کمک بسیار بزرگ برای پیدا کردن نقاط ضعف وب سایت خواهد کرد. علاوه بر آن، باعث می شود که با بازدیدکنندگان خود بیشتر آشنا شوید و نسبت به رفتارها و نیازهای آنها آشنایی بیشتری پیدا کنید.

معمولا گزینه هایی که برای این سوال مطرح می شوند به شکل ذیل است:

  • جستجو کردم اما محصولی که به آن علاقه مند باشم رو پیدا نکردم
  • من نتونستم آیتمی رو که دنبالش بودم پیدا کنم
  • من آیتمی رو که دوست داشتم پیدا کردم اما الان آمادگی انجام خریدو ندارم
  • من نتونستم آیتمی رو که بهش علاقه مند هستم، خریداری کنم
  • اطلاعاتی رو که می خواستم پیدا نکردم

در واقع با مطرح کردن این سوال می توانید مشکلات سایت خود را به صورت مشخص و واضح شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کنید تا بتوانید در افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار موفق تر عمل کنید.

سوال سوم: به دنبال چه اطلاعاتی می گردید؟

این سوال به شما کمک می کند تا متوجه شوید اطلاعاتی که در سایت منتشر می کنید تا جه اندازه کامل، مفید و موثر بوده است. در واقع افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری وابسته به اطلاعاتی می باشد که در سایت منتشر می کنید. این اطلاعات معمولا در رابطه با نحوه فرآیند خرید، پرداخت پول، میزان امن بودن فرآیند خرید و قوانین حفاظت اطلاعات شخصی می باشد. البته گزینه های این سوال برخلاف سوالات قبلی الگوی خاصی ندارد و وابسته به کسب و کار شما خواهد بود. به عنوان مثال برای یک صرافی این گزینه ها در نظر گرفته شده است:

  • برای درک چگونگی فرآیند انتقال پول
  • برای درک میزان امن بودن فرآیند انتقال پول
  • برای درک نرخ تبادلات ارزی
  • سایر موارد

همانطور که می بینید اگر کاربر نتواند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کند، به کسب و کار شما اعتماد نخواهد کرد و باعث می شود که شما در فرآیند تبدیل بازدیدکننده به مشتری با مشکل مواجه شوید.

سوال چهارم: آیا شما سایت ما را به دیگران پیشنهاد می دهید؟

این سوال کمک می کند تا شما به طور کلی از میزان رضایت کاربران از سایت با خبر شوید. همچنین می توانید متوجه این نکته شوید که آیا واقعا سایت شما به اندازه کافی مفید است و به تمام نیازها و انتظارات کاربران پاسخ می دهد یا خیر. در واقع می توانید با این سوال از میزان رضایت مندی کاربر در مواردی مثل تجربه کاربری، فرآیند خرید کالا، پاسخگویی به سوالات، مقالات منتشر شده و محصولات یا سرویس های ارائه شده، آگاه شوید.

افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری براساس اصول سئو

آیا می توان به راحتی نرخ تبدیل کاربر به مشتری را با اصول سئو بهبود بخشید؟

در ادامه مواردی را بررسی می کنیم که به کمک آن می توانید کاربران ورودی وب سایت را آسان‌تر و بهتر، به کاربران دائمی و مشتریان خود، تبدیل کنید:

1) شناخت کامل بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت

چه کسی؟ چه چیزی؟ چه زمانی؟ کجا؟

برای اینکه کاربران وب سایت را به مشتریان دائمی خود، تبدیل کنید باید آن ها را بشناسید:

  1. اینکه کاربران وب سایت شما چه کسانی هستند؟
  2. کاربران وب سایت شما چه ویژگی هایی شخصیتی دارند؟
  3. کاربران وب سایت شما چگونه به وبسایتتان رسیده اند؟
  4. کاربران وب سایت شما به چه منظور وارد سایتتان شدند؟

اینکه بتوانید ترافیک بازدیدکنندگان وب سایت را تقسیم بندی کنید و مرتبط ترین محتوایی را که نیاز آنها را برآورده می کند، تولید کنید، کلید جذب افراد برای افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری است.

فرض کنید شما یک بازاریاب دیجیتال برای یک رستوران زنجیره ای معروف در شهر تهران هستید. اولین هدف شما جذب کاربران و مخاطبان همشهری خود یعنی تهرانی ها هست. برای این هدف باید یکسری اقداماتی را انجام دهید که برای هدف جذب مخاطب از کل کشور، کامل متفاوت است.

شما باید مخاطب خود را بشناسید. زمانی که بتوانید محتوا را بر اساس نیازهای بازدیدکنندگان تولید و ارائه کنید، در زمان نیاز آنها، نرخ تبدیل شما به شدت افزایش می یابد.

انگیزه کاربران از بازدید وب سایت شما چیست؟

اکنون که اصول اولیه را متوجه شدیم، بیایید بفهمیم که چرا مردم به وب سایت شما مراجعه می کنند. آن ها چه چیزی را می خواهند پیدا کنند و برای رفع چه نیازی در وب سایت شما جستجو می کنند؟

بسیاری فکر می کنند که باید محتوا یا محصولی را به گونه ای به خورد مشتری یا کاربر بدهند، اما در حقیقت شما باید دنبال کاربر باشید و پیدا کنید که آن ها دنبال چه چیزی هستند.

درک مسیری که کاربر برای خرید یا سفارش محصولات شما طی می کند، اولین موضوعی است که شما برای تعامل بهتر با کاربران باید آن را درک کنید.

در صورتی که مسیر کاربر در وب سایت خود را به خوبی درک کنید، متوجه می شوید که چگونه باید این پیچ و خم های این مسیر را بهبود بخشید و چه چیزی باید در این مسیر قرار گیرد تا کاربران عادی را به مشتری تبدیل کند.

به عنوان مثال یکی از مهم ترین مسیرهایی که کاربران عادی برای تبدیل شدن به مشتری، طی می کنند، محتواهای بلاگ است. شما باید ببینید که کاربر آیا با مطالعه راهنمای خرید محصول به صفحه خود محصول مراجعه می کند یا خیر. اگر مراجعه می کند چند درصد احتمال دارد که خرید را انجام دهد و به وسیله چه چیزی می توان، این درصد را افزایش داد؟

همه این موارد باعث می شود که شما روند تبدیل کاربر به مشتری را بهبود بخشید.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای شناخت بهتر کاربران

شبکه های اجتماعی می توانند کمک بزرگی برای درک بهتر مخاطبان باشند، مگر اینکه بودجه بازاریابی زیادی برای تهیه مطالعات جمعیت شناختی بازدیدکنندگان و ابزارهای تجزیه و تحلیل داشته باشید.

همانطور که همه ما می دانیم، فیس بوک، ایکس (توییتر)، اینستاگرام و تمام آن سایت های رسانه های اجتماعی دیگر، برای آوردن ترافیک به وب سایت شما کاملاً حیاتی و ضروری هستند (احتمالاً تا 30٪ یا بیشتر برای یک تیم بازاریابی خوب که گفتگوهای اجتماعی را جدی می گیرند، می تواند روی میزان ترافیک صفحات سایت، اثرگذار باشد).

وقتی صحبت از درک کردن بازدیدکنندگان و خریداران شما می شود، نباید شبکه های اجتماعی را نادیده بگیرید.

بازدیدکنندگان شبکه های اجتماعی نسبت به بازدیدکنندگان ارگانیک، بیشتر به محتوای شما ارتباط برقرار می کنند، اما این را نباید فراموش کنیم که ورودی های گوگل ورودی های باکیفیتی هستند و امکان تبدیل شدن آن ها به مشتری یا کاربر وفادار، بیشتر است.

از اکانت شبکه های اجتماعی سعی کنید برای کمک به ایجاد پرسونا برای انواع مختلف کاربران و مشتریان استفاده کنید تا بتوانید برای سوالات زیر، پاسخی پیدا کنید:

  1. چه کسانی از وب سایت شما بازدید می کنند؟
  2. کسانی که از وب سایت شما بازدید می کنند، چه هدفی دارند یا کلا چه می خواهند؟
  3. چه زمانی کاربران وب سایت شما، به خدمات نیاز دارند
  4. بیشتر آن ها چه شغلی دارند؟
  5. کجا زندگی می کنند؟
  6. سرگرمی آن ها چیست؟

فراموش نکنید که بهبود نرخ تبدیل برای جذب ترافیک ارگانیک به معنای دانستن تمامی جزئیات پاسخ سوال های بالاست.

دانستن کلمات کلیدی که آنها برای بازدید از سایت شما جستجو می کنند مفید است، اما از نظر فنی به وسیله شبکه های اجتماعی نمی توان به راحتی این موضوع را متوجه شد.

چیزهای بیشتری وجود دارد که می توانید در مورد بازدیدکنندگان بدانید، به خصوص برای بازدیدکنندگان همیشگی یا کسانی که فرم ها را پر می کنند و در بخش نظرات سایت، تعامل دارند.

نکته مهمی که در مورد شبکه های اجتماعی وجود دارد، این است که ارتباط گرفتن با کاربران بسیار راحت است و می توانید با تک تک آن ها، ارتباط برقرار کنید.

این مقاله ادامه دارد…

3 نظر در مورد مقاله “ آموزش افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری ” ثبت شده است
  1. هادی عظیمی

    سلام ممنون بابت راهنمایی خوبتون سپاسگزارم


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز


  2. یحیی

    سلام ممنون بابت انتشار این مقاله. مطلب جالبی رو بیان کردید، اگه امکانش باشه، در کنار مطالبی آموزشی سئو سایت کمی هم در مورد تکنیک های فروش مطلب بذارید. به نظرم این دو مقوله خیلی به هم ارتباط دارن. ممنون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود