بررسی انواع ایده‌ های کسب و کار با استفاده از طرح‌ کسب و کار

ارائه ایده,ایده های جدید کسب و کار,ایده های خلاقانه کسب و کار حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 1 امتیاز : 5]

طرح های کسب و کار از انواع و اقسام مختلف و متعددی برخوردار می باشد و کارآفرینان برای رسیدن به موفقیت در موقعیت‌ های گوناگون به خصوص در هنگام ارائه ایده‌ های کسب و کار “به سرمایه‌ گذاران یا بانک‌ ها” باید از این تنوع نهایت استفاده را ببرند. این مقاله به‌ طور مختصر به فرم‌ های مختلف طرح‌ های کسب و کار اشاره می نماید. اما مهم تر از آن، این مقاله سعی دارد روشهای اجتناب از اشتباه‌ هات رایج در استفاده از این طرح‌ ها در هنگام ارائه ایده‌ های کسب و کار را بیان نماید.

ارائه به سبک گفت‌ و گوهای داخل آسانسور “Elevator Pitch”

این فرم یک نمونه ارائه ایده کسب و کار است که توصیف شفاهی دو دقیقه‌ ای از کلیات کسب و کار ماست، هم‌ چون گپ و گفت‌ های کوتاهی که در آسانسورها بین مسافرین در کوتاه‌ ترین زمان ممکن روی میدهد. در این دو سه دقیقه مشکلی که قرار است توسط کسب و کار خود حل نماییم را روشن کرده و توضیح دهیم چگونه راه حل ما زندگی را برای مشتریان آسان خواهد کرد. تصور کنیم وارد یک آسانسور شده ایم و مقصدمان طبقه‌ ی بیستم یک ساختمان است و ناگهان خود را در کنار یک سرمایه‌ گذار می‌ بینیم. چگونه می‌ توانیم کسب و کار خود را در زمانی محدود مدیریت کنیم موضوع را به این سرمایه‌ گذار تا خارج شدن از آسانسور که در کنار ماست توصیف کنیم؟ کوتاه، مختصر و مفید…و اثربخش!

ارائه ویدئویی ایده کسب و کار “Video Pitc”

ارائه ایده,ایده های جدید کسب و کار,ایده های خلاقانه کسب و کار

شامل یک ویدئوی کوتاه از اهداف شکل‌ گیری کسب و کار ما می باشد، یک ارائه‌ ی آسانسوری در قالب تصاویر ضبط شده ویدئویی به منظور معرفی کسب و کارمان به سرمایه‌ گذاران. از ابزارهای گوناگون چندرسانه‌ ای، صدا و تصاویر ثابت یا فیلم، استفاده نماییم و ارائه‌ ی خود را با نشان دادن نمونه‌ ی اولیه یا گرافیک زیبا به سرمایه‌ گذاران بهبود دهیم.

ارائه ایده کسب و کار از طریق نوشتن خلاصه اجرایی “Executive Summary”

یک توصیف چکیده یک تا سه صفحه‌ ای از کسب و کارمان، که کل طرح کسب و کار را خلاصه کرده اما روی مشکلات مشتریان و راه حل های ما برای این مشکلات تأکید می نماید. کارآفرینان در این نوع ارائه معمولاً توصیف‌ های فشرده‌ ای از محیط رقابتی، تیم مدیریت، عملکرد مالی مختصر و مقدار سرمایه‌ گذاری لازم برای شروع و رشد کسب و کار را فراهم می‌ کنند.

ارائه از طریق نمایش اسلایدهای تصویری “PowerPoint Presentation”

ایده های کسب و کار,طرح تجاری کسب و کار,طرح کسب و کار

از قانون ۱۰/۲۰/۳۰ گای کاواساکی که در کتاب “هنر شروع” توصیف شده است پیروی کنیم: کسب و کار خود را در ده اسلاید، بیست دقیقه و با استفاده از لغات کم و اندازه فونت بزرگ “بزرگتر از سی” اجرا کنیم. برای تهیه اسلاید به وبسایت های سرمایه‌ گذاران رجوع کرده و رئوس مطالبی که مورد توقع آنهاست را پیدا کنیم و در لابه‌ لای اسلایدهای خود بگنجانیم.

طرح کسب و کار “Business Plan”

طرح های کسب و کار میتواند یک توصیف کامل و جامع از کسب و کار ما باشد. صرف نظر از اینکه ما از سرمایه‌ گذاران و علایق و سلیقه‌ هایشان چه مطالبی را خوانده‌ ایم، نوشتن یک طرح کسب و کار کامل و جامع، کلید فهمیدن همه‌ ی ابعاد کسب و کار و ایجاد همسویی بین تیم مدیریت، کارمندان، فروشندگان، مشتریان، شرکا و سرمایه‌ گذاران می باشد. هنوز هم سرمایه‌ گذارانی هستند که بر داشتن یک طرح کسب و کار کامل اصرار دارند و از آنها به‌ عنوان رئوس مطالب مورد نظر برای تحقیق همه جانبه قبل از سرمایه‌ گذاری استفاده می کنند.

به‌ طور کلی مراحل ارائه‌ ی ایده‌ ی کسب و کار تا جذب سرمایه را می‌ توان شبیه ماهیگیری تصور کنیم:

ارائه آسانسوری و ویدئویی حکم طعمه‌ هایی را دارند که برای جذب سرمایه در مقابل سرمایه‌ گذاران و بانک‌ ها استفاده می‌ شوند. بعد از ارائه کردن، یک کپی از خلاصه اجرایی خود را تهیه کرده و به سرمایه‌ گذاران بدهید. سرمایه‌ گذارانِ مشتاق بعد از آن یک ارائه کلامی ترتیب خواهند داد. از ارائه پاورپوینتی خود برای “گیرانداختن قلاب” استفاده نماییم. سرمایه‌ گذارانی که خواهانند همچنان با ما ادامه بدهند از ما یک نسخه از طرح نوشته شده‌ ی کسب و کار را می‌ خواهند و سپس وارد مرحله‌ ای می‌ شوند که “تلاش برای انجام تحقیق همه جانبه” نام دارد. در این مرحله سرمایه گذاران زمان نسبتاً زیادی را با ما برای معتبر کردن فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری خواهند گذراند. “سرمایه‌ گذار را به خشکی بکشیم” و معامله را تمام کنیم!

طرح های کسب و کار,کارآفرینان برتر,کسب و کار

چند باید و نباید درباره طرح‌ ها و ارائه‌ های کسب و کار:

– برای صحبت با سرمایه‌ گذاران درباره‌ ی محصولات و فناوری، نباید زیاد از حد وقت صرف کنیم. درباره‌ ی حل مشکلات مشتری حرف بزنیم. چرا کاربرها راه‌ حل ما را انتخاب می‌ کنند؟ آماده‌ ی بحث کردن درباره‌ ی همه ابعاد کسب و کار خود باشیم. معمولاً سرمایه‌ گذاران روی شرکت‌ ها سرمایه‌ گذاری می‌ کنند، نه روی محصولاتشان.

– اولین‌ باری که سرمایه‌ گذاران را ملاقات کردیم طرح کسب و کار خود را به آنها نشان ندهیم. آنها در نهایت ادب آن را می پذیرند و بعد به احتمال زیاد قبل از خواندن آن را دور می‌ اندازند. باید صبر کنیم تا اول نظر سرمایه‌ گذاران را به خود جلب نمائیم. در این موقعیت، اگر آنها از ما طرح کسب و کارمان را نخواستند می‌ توانیم طرح خود را به آنها ارائه دهیم.

– ارائه آسانسوری و پاورپوینتی خود را آنقدر تمرین کنیم تا بتوانیم هر کدام را به روانی اجرا کنیم و همه‌ ی مسائل را به سرعت پوشش دهیم و زمان اضافه برای سؤال‌ های سرمایه‌ گذارن باقی بگذاریم. معمولاً تعاملاتی که در بخش سؤال و جواب رخ میدهد زمینه‌ ی علاقه‌ ی سرمایه‌ گذاران را ایجاد می‌ نماید.

– اندازه‌ و ابعاد فرصتی که کسب و کار خود را بر مبنای آن ایجاد کرده ایم درک کنیم. درآمدها را به‌ عنوان درصدی از بازار تخمین نزنیم. یک تحلیل بازار اساسی انجام دهیم. مشخص نماییم کدام مشتریان، چه مقدار از محصولات ما را خواهند خرید.

– بر این موضوع که در حوزه‌ ای خاص “در بازار اولین هستیم” بیش از حد اصرار نکنیم. اکثر سرمایه‌ گذاران اطلاع دارند که از میان غول‌ های موفق مثل Facebook، Google و Internet Explorer هیچ یک در بازار اولین نبودند.

– حتماً اطلاعات تماس خود را در خلاصه اجرایی و طرح کسب و کار بگنجانیم و اگر قصد انجام ارائه آسانسوری داریم حتماً کارت ویزیت یا کارت کسب و کارمان را در جیب داشته باشیم. برای سرمایه‌ گذاران خیلی عصبی‌ کننده است که یک کارآفرین جالب ببینند، نسخه‌ ای از خلاصه اجرایی آنها را برای خواندن به خانه ببرند، با خواندن آن علاقه‌ شان بیشتر شود و بعد متوجه بشوند ما اطلاعاتی جهت تماس برای ترتیب دادن جلسات پیگیری نگنجانده‌ ایم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *