راههای افزایش توانایی مغز و بالا بردن سطح هوش

افزایش قدرت یادگیری مغز,افزایش کارایی مغز,تقویت حافظه بلند مدت
میزان اهمیت : ضروری
حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!) مدت زمان تخمینی مطالعه این مقاله 15 دقیقه می باشد.
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 7 امتیاز : 3.7]


۹ روش برای افزایش توانایی مغز و بالا بردن سطح هوش

به نظر می‌ رسد هر آنچه که انجام می‌ دهیم اعم از خوردن، لمس کردن، انجام وظایف و … همگی می‌ توانند موجب تقویت مغز و افزایش کارایی آن شوند و یا نتیجه عکس بدهند. راه های زیادی برای شروع یک تغییر اساسی در راستای بالابردن عملکرد مغز و سطح هوش ما وجود دارد. مشکل آنجاست که برخی از این روش ها تأثیر چندانی ندارند یا برخی دیگر موجب مشکلات دیگری می شوند که ارزش امتحان کردن را ندارند. در این مقاله تصمیم داریم روش هایی را خدمتتان معرفی کنیم که در بهبود عملکرد و توانایی مغزی تأثیرات زیادی دارند و به شما هم پیشنهاد می‌ کنیم آنها را امتحان کنید.

احتمالا راه های متفاوتی را برای قدرت یادگیری مطالب یا افزایش کارایی مغز خود امتحان کرده اید یا حتی از اینکه می توانید توانایی مغز خود را افزایش دهید بی‌ خبر بوده اید. در دنیای کنونی تحقیقات مهمی صورت گرفته و بر اساس این تحقیقات نرم‌ افزارهای متفاوتی برای کامپیوتر‌ها و حتی گوشی های هوشمند روانه بازار شده اند. ما در این مقاله تصمیم داریم از راه های ساده ولی اساسی با شما حرف بزنیم که انجام آنها بی تردید موجب بهبود کارای مغز شما خواهد گردید.

افزایش قدرت یادگیری مغز,افزایش کارایی مغز,تقویت حافظه بلند مدت

تمرینات ورزشی

بدن ما به سرعت در حال انباشت دانش است بدین معنا که تمرینات بدنی و فیزیکی جدا از آنکه ذهن ما را سرحال و به‌ دور از استرس نگاه می‌ دارد، بلکه موجب افزایش استعداد و هوش هم می‌ شوند. به عنوان مثال تحقیق انجام گرفته در دانشگاه کارولینای جنوبی نشان داد که در زمان فعالیت بدنی، میتوکندری (ساختار کوچکی در سلول ها که مسئولیت تولید انرژی بدن را بر عهده دارند) علاوه بر ماهیچه ها، در سلول های مغزی نیز تولید می شود که نتیجه اش افزایش کارایی مغز و سرعت عمل بیشتر آن بعد از فعالیت بدنی است. به دلیل وجود تردیدهای زیاد پیرامون این پژوهش، مطالعه های اخیر به طور واضح تأثیرات تمرینات بدنی را بر روی هوش به عنوان یک واقعیت بیولوژیکی اثبات کرده است.

تغذیه مناسب

هنگامی که در اندیشه بالا بردن آمادگی جسمانی خود هستیم، باید باتغذیه مناسب، ویتامین و مواد مورد نیاز بدن خود را به طور صحیح تأمین کنیم. خوردن ماهی، انواع توت، و آنتی اکسیدان ها می توانند کاهش بازدهی مغز را به تأخیر بیندازند و مغز را برای مدت بیشتری در سطح آمادگی بالا نگاه دارند. روغن حاوی امگا 3 نیز می تواند موجب بازسازی سریعتر سلول های مغزی شده و همچنین میزان قند خون بدن را در سطح مناسب در طول روز نگاه دارد.

تغییر در روش زندگی

فعالیت بدنی تنها راه افزایش کارایی سلول های خاکستری مغز نیست، شیوه زندگی نیز تأثیر شگرفی بر روی مغز می گذارد. شاید به ظاهر مضحک به نظر برسد، ولی نحوه لباس پوشیدن ما بر قدرت مغز ما تاثیرگذار است. به طور مثال در یکی از مطالعات اخیر دانشمندان از تست های Stroop ( تست ذهنی و روانی ساده‌ ای است که میزان کارکردهای اجرایی ، توجه انتخابی و تمرکز مغز یا به طور کلی سرعت محاسبه مغز را نشان می دهد) کت سفید و رنگ های روشن می تواند عملکرد حافظه را تا دو برابر بالا ببرد. باید بدانید اثر بالا رفتن عملکرد مغز پس از پوشیدن لباس روشن، دائمی نیست و پس از مدتی از بین می رود.

تقویت مغز و افزایش کارایی,روشهای تقویت حافظه,قدرت یادگیری

خواب خوب در شب

خواب هم یکی دیگر از رفتارهای ضروری برای افزایش توانایی مغزی است. برای آنکه بتوانیم کنترل بیشتری بر روی چرخه خواب خود داشته باشیم، به فرآیند زیر وفادار بمانیم:
در ابتدا با بعضی از عادات و رفتارهای کوتاه مدت شروع می کنیم از جمله محدود کردن مصرف الکل، اجتناب از خوراکی های کافئین دار در بعد از ظهر و تغییر در چیدمان اتاق خواب. بعد از آن بهتر است که یک نمودار از تغییرات دراز مدت برای خود ترسیم کنید مثل مواقعی که منجر به کم خوابی یا بی خوابی می شوید و همچنین تلاش کنیم که به برنامه روزانه جدید خود وفادار بمانیم.

موسیقی

مدتی را که در حال ایجاد تغییر و دگرگونی در رفتارهای خود هستیم، ممکن است به شنیدن مجموعه های موسیقی علاقه پیدا کنید. تعداد زیادی پژوهش صورت گرفته بر روی آهنگ های موزارت نشان داده است که گوش فرا دادن به موسیقی کلاسیک به افزایش توان مغزی کمک زیادی می کند. در یک نتیجه گیری کلی از اکثر تحقیقات می توان به این نکته پی برد که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان می تواند موجب افزایش سطح دوپامین در مغز ما شود که در نتیجه آن سطح ادراک و شناخت مغزمان بالا می رود.

هوشمندانه و با تکرار و تمرکز عمل کنیم

گاهی اوقات انسان های باهوش تا حدی عجیب و غریب به نظر می رسند. اگر ما هم دوست داریم در زمره افراد باهوش باشیم، تلاش کنیم با خود حرف بزنیم. نتایج مطالعات اخیر حاکی از آن است که تکرار کردن کلمات منجر به تمرکز بیشتر مغز می شود. در یک تست ساده محققان نشان دادند که، افراد هنگامی که نام شیء مورد نظر را به دفعات برای خود تکرار می کنند، آن را راحت تر و سریعتر پیدا می کنند.

قدرت یادگیری انسان,قدرت یادگیری مطالب,قدرت یادگیری مغز

خیالپردازی

شاید شبیه بازی بچه‌ ها به نظر برسد، ولی چه اشکالی دارد اگر از کودک درون خود استقبال کرده و قسمتی از زمان کاری خود را به خیال‌ پردازی اختصاص دهیم؟ موسسه علمی Max Planck که در زمینه های علوم شناختی و علوم مربوط به مغز فعالیت دارد ادعا می کند که ظرفیت حافظه مربوط به انجام کارها در مغز برای افراد خیال پرداز بیشتر است. البته یک نتیجه بسیار جالب از این تحقیقات آن بوده که میزان حافظه در کار ارتباط مستقیمی با IQ آنها دارد یعنی افراد خیال پردازتر در حقیقت باهوش ترند.

به اقدامات پایه ای و بنیادی دست بزنیم

اگر تمامی موارد گفته شده کارگر نیفتاد، زمان آن است که بنیادی و ریشه ای عمل کنیم. نظرتان درباره یک وسیله جالب به نام اختصار TDCS چیست؟ بر اساس تست‌ های نظامی موسسه تحقیقات پیشرفته نظامی ایالات متحده، این وسیله می‌ تواند توانایی ما را در بازی های کامپیوتری افزایش دهد. نیروی هوایی امریکا نیز آن را وسیله موثر در آموزش خلبان ها دانسته است به شکلی که می تواند زمان آموزش را به نصف تقلیل دهد. به هرحال این وسیله در بازار عرضه شده است و می توانید به سادگی از آن استفاده کنید. حتی آموزش هایی در اینترنت برای ساخت این وسیله با دو الکترود و یک باتری 9 ولت موجود است.

کار واقعی و سخت

به مرور زمان متوجه می‌ شویم که حتی با افزایش سن‌ مان بازهم بخشی از هوش و استعداد ما تلاش می‌ کند تا با بازده قبلی به کار خود ادامه دهد. این قسمت از هوش با نام هوش سیال شناخته می‌ شود که منجر به تفکرات منطقی، توانایی استدلال و توانایی درحل مشکلات و مسائل (مانند مسائل ریاضی و فنی) می‌ شود. این یک قسمت حیاتی از قدرت مغز است. اما روانشناسان دانشگاه میشیگان برخلاف نظریه‌ های قبلی مبنی بر غیر قابل تغییر بودن هوش سیال معتقدند که با تمرینات خاص ذهنی موسوم به N-back exercises (تمرینی که ما را آماده می کند تا به یاد آوریم که چه زمانی، نشانه‌ ای را دیدید یا صدایی را شنیدیم) برای مدت 20 روز می‌ تواند موجب افزایش هوش سیال ما برای مدت 3 ماه شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *